Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*
Jag tänker att man bara kan vara ledare (i och för sig tycker jag att ledarskapet är värd en diskussion i sig:-)), inte mer eller mindre ledare. Och med ledare menar jag en person som inte behöver göra särskilt mycket väsen av sig för att bli följd så att säga.
Det finns olika ranger, och så finns det ledare.
Många tror att de är ledaren över sin häst, men är egentligen "bara" högre i rang och om de har en bra, relation en kompisrang.
Det är absolut inget fel i det så länge det fungerar.
Att förtjäna sig, och behålla, ledarskapet hos en häst kräver otroligt mycket arbete, medvetenhet, hantering och kunskap.
Jag brukar jämföra det med hur mycket arbete och tid en elitryttare lägger ner på sin ridning. Det räcker inte att människan lite då och då är medveten och uppmärksam på vad hästen gör. Så länge du är med hästen, och det behövs regelbunden hantering, inte en gång i veckan, så har du en uppgift som du förtjänat. Du är ledaren. Om du inte sköter din uppgift, och detta kontrollerar hästen regelbundet, så är du inte värdig att vara ledare och då utsätter du hästen för en fara. Hästar tänker som om de vore vilda (samtidigt som de blivit rätt bra tama ändå).
Men det är absolut inget fel i att vara på lägre rang än ledare.
Vissa hästar passar helt enkelt bättre med sin människa på kompisrang än att denna är ledare.
Mitt sto som jag skrev om i en post tidigare är ett exempel. Ett annat är min förra islandshäst som var otroligt avtrubbad mot nya människor när han kom till mig. Han hade haft en gammal man som ägare och de hade ett otroligt band mellan sig. Jag försökte i flera år att få samma, jag blev accepterad men det var allt. Ända tills jag började leka med honom och köra clickerträning efter en Ellen Hofstadsvideo. Det var vändningen.
Det var även på detta sätt jag kom i kontakt med "medveten NH" (även om jag anser att cklickerträning inte är NH utan trickträning och lekar iom att godis finns med i bilden)
Höttur som vägrat komma in från hagen, som man fått promenera efter i allt upp till en timma för att få in, vände på en femöring redan efter första gången och började komma i hagen. Det gick så långt så att han plötsligt började stå vid grinden med spettsade öron när jag kom ut i hagen.
En otrolig känsla. Höttur kände troligast att jag äntligen började förstå honom, jag började prata på hans sätt.
Höttur gillade aldrig att jag försökte fråga efter ledarskapet, men på kompisrang var vi oslagbara.
NH övningar, Tillsammans med en tränare, är alltid bra. Det gäller bara att hitta det som klickar mellan människan och hästen.
Men som sagt, olika grader av Ledare finns inte, antingen är du det eller så är du det inte. Däremot finns olika grader av rang.
Hoppas det var det du undrade om, annars har jag skrivit om något annat som kanske var intressant.