Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*
Ja det åligger tränaren att informera att deltagarna måste fortsätta om de inte är nog kunniga. Och är de nog kunniga så är de medvetna om att de vill/behöver ta mer hjälp (och tex därför går en kurs för någon som är duktigare än dom själva).
Jag har haft en hel del olika sorters deltagare på kurser.
Och det sämsta man kan ha är en deltagare med en extrem problemhäst. Dessa tar jag aldrig på en kurs eftersom de äter upp All tid för alla andra. Man kan inte sluta bara för att deras tid är slut, skulle man sluta precis då det är som mest kritiskt så förstör man en hel del.
Hoppas du förstår vad jag menar med det, annars fråga så förklarar jag mer. *lite trött idag*
Det är inte bara folk som har problem i sin hantering av hästar som söker sig till NH och kurser (inte mina kurser iallafall, kan inte tala för andra tränare).
Även de som är intresserade av att utveckla en redan god kommunikation kommer.
I mitt fall delas deltagarna upp i 2 grupper efter kunskap och tidigare erfarenhet, samt efter deras hästars behov.
Det är deltagarna själva som arbetar med sina hästar, det ger inte dom något att jag håller på med dom (förutom att jag visar och förklarar övningen en gång med någons häst). Sedan går jag runt och fortsätter förklara, tipsar, korrigerar och ger feedback till deltagarna när de gör övningen. Samtidigt inne på banan är det 6 deltagare, vilket är lagom både tidsmässigt och oftast platsmässigt med (ridhus/banor är bara Så stora sas).
Däremot så är det viktigt att deltagarna som är med, oavsett om de är med eller utan häst, förstår vikten av att fortsätta med en tränare. Det behöver inte vara mig, bara det är en tränare som är duktig och vet vad den gör.
Människans självkänsla arbetar tränaren (iallafall jag) upp på lektioner och kurser. Som du själv sa, en elev som har problem med sin självkänsla och att känna sig trygg kommer ingenstans utan står och stampar på stället.
Är personen Väldigt osäker så är det bara privatlektion som gäller.
Med nya verktyg kommer eleven att känna att den förstår situationen, varför hästen reagerar som den gör, och kommer att känna att den trotts det har mer kontroll (på situationen, inte hästen) än innan.
Ex en ägare som är rädd för en häst som spelar upp sig och busar. När ägaren sedan får lite kunskap om hur den ska lugna ner hästen och få den mer koncentrerad på ägaren, och den vet varför hästen busar upp sig så kommer ägaren ha lättare att inte bli rädd eftersom denna Förstår.
Kunskapen gör att ägaren kan läsa av hästen, se vad den säger egentligen och inte bara stå mitt i ett yrväder.
Jag har arbetat med rädda elever mycket och alla har vuxit enormt. Inte för att jag lagt ner så stor vikt och träning på just dom som de ser det, utan de har själva fått arbeta med hästen och lära sig att läsa av hästen.
Det man ofta är rädd för är att man inte har kontroll över situationen. När man har det kommer självkänslan och den fortsätter växa.
Jag skulle tex vara rädd om jag blev lämnad själv med vargar på ett zoo (sådana "klappa vargar event").
Med någon med mig som förklarar vad vargarna "säger" och "tänker" så kan det istället bli en väldigt trevlig upplevelse. Då behöver jag inte känna att jag måste ha all koll, all kontroll på situationen för annars blir det farligt. Efter några gånger skulle jag lära mig att läsa av situationerna och ha större självkänsla.
Hoppas du förstår liknelsen.
Men jag tror vi är inne på samma spår?
Där slår du huvudet på spiken, självklart kan ingen tränare tvinga folk att ta kurser eller återvända. dock anser jag att det är deras skyldighet att informera om att bara för att de gått en kurs, så är det inte bara hem och vifta och flytta och dona, a) om man inte förstår vad man gör, och b)inte har en bra grundläggande relation till hästen.
det är ju det som är kruxet. de som kommer på kursen har ofta stora problem. dvs det brister helt i förtroende och kommunikation häst och människa emellan. sen går man en kurs, ser hur tränaren lyckas, kopierar "signaler" och åker hem och börjar vifta och dona. Eller - man går ingen kurs, ,utan man köper en bok som man läser och sen går man ut och viftar och donar.
det är ju med "NH" som med all övrig träning med häst (och andra djur med för den delen): för att lyckas måste man vara trygg i sig själv och förstå det man gör, och varför. Det finns INGET språk i världen som bara via sina signaler, rent fysiskt, ställer allt tillrätta eller löser problem. språket kan vara en HJÄLP - men det löser tex inte om människan är i botten rädd för sin häst, eller hästen anser att den är högst i rang. Inte om inte människan fullt förstår vad det är den talar för språk.
Jag tycker det är synd att just den nyckel aspekten verkar bli helt bortglömd av folk med problem som hoppar på NH för att lösa det. I all annan hantering förstår man oftast detta, men sen så fort NH kommer på tal, så är det helt bortglömt/missat hos många, och man tror att signalerna i sig själva, ska lösa allt.