Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*
Du får fel uppfattning om vad jag tror att NH är. Jag har läst på och studerat det, som så myckey annat, jag gillar att lära mig grejer. Det finns saker som är bra i det. MEN jag köper inte hela paketet. Och som jag skrivit tidigare ALLA behöver INTE hjälp av NH i sin hästhantering. Jag har en förbaskat vass häst och ja! det funkar utan NH och det funkar utan pisk och hårda tag. Sunt förnuft och anpassning efter hennes behov är allt som behövs.
Och jag säger, du har inte förstått vad NH är...
NH är inte övningarna, NH är Allt som har med hästar att göra.
Vilket sorts foder de skall ha, hur stall/lösdrift ska se ut, hur mycket de får vara ute, hurdan utrustning du köper, sköttsel, hantering, ridnign/körning, hagområde, stallplan... Nh handlar om etologi, läran om djurs beteende. Min NH är etologi som livsstil, dvs att leva efter och ha häst efter djurets eget beteende och behov.
Om du ser någon som bryter ner en häst, mentalt eller fysiskt, eller osm gör något som är emot etologi, eller där människan tar en djurarts beteende och försöker aplicera det på ett annat djur (ex TAP) så är detta inte NH. De får kalla dte va de vill, det rä fortfarande inte NH de håller på med. Hur mycket de än vill häva det.
Om en ryttare sitter iklädd vita ridbyxor och frack, sliter sin häst blodig i munnen, sparkar köttsår i sidan och slår hästen med en piss som har taggar längst ut, använder ord som volta och skänkelvikning, skulle du kalla det för engelsk ridning och dressyr?
Självklart inte, bara för att ryttaren har den typiska riddräkten för tävling inom dressyr innebär det inte att den per automatik rider engelsk dressyr...
Folk kan påstå att de håller på med NH, men det är vad de gör som är det viktiga, inte vad de säger.
NH är hästhantering. Det är inte övningar.
Övningarna är ett redskap för människan, och en chans för hästen att lära sig "ny gramatik och nya ord" (se mitt inlägg till Martha för närmare beskrivning).
Övningarna gör de som har intresset av att antingen få en bättre kommunikation, eller för att de har ett problem de försöker komma till rätta med.
Jag får uppfattningen att du tror att NH är alla de övningar du sett. Vilket är felaktigt.
Läser du tidigare inlägg i denna tråd så har jag skrivit om detta och redan påpekat att alla inte behöver sikta på höga nivåer på NH. Så länge hästen inte utnyttjar det kan människan vara på kompisnivå.
Du får fel uppfattning om vad jag tror att NH är. Jag har läst på och studerat det, som så myckey annat, jag gillar att lära mig grejer. Det finns saker som är bra i det. MEN jag köper inte hela paketet. Och som jag skrivit tidigare ALLA behöver INTE hjälp av NH i sin hästhantering. Jag har en förbaskat vass häst och ja! det funkar utan NH och det funkar utan pisk och hårda tag. Sunt förnuft och anpassning efter hennes behov är allt som behövs.