Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*
men det bör ju vara att det är människan som ska lära sig signalerna, hästen kan dom ju redan om man ska se det ur hästens perspektiv....mina hästar kan massa signaler som jag ens aldrig lärt dom...som i dag t ex gav jag "freeze" tecken till en som skulle attackera den 2 åringen jag skulle ta ur hagen....han stannade direkt...hästar kan ALLTsom har med "NH" att göra....det är bara vi som ska lära oss, en del har det med sig, andra inte. Och tyvärr är det fler som inte har det med sig och då blir det massa "HJÄLP"trådar.....
Du har helt rätt men samtidigt inte...
Hästarna har som huvudspråk sin kropp och dess signaler.
Detta innebär att hästar är otroligt lyhörda för kroppspåket, vilket du just beskrev.
Just Stop är otroligt enkel signal. Hela människans kropp säger "Kom inte hit". Allt från den höjda handen, blicken och de små muskelrörelserna som vi gör omedvetet.
Stop är relativt enkelt för en häst som är van att lyssna, och van att det människan säger det gäller.
Hade denna häst varit ouppfostrad och du ovan hade det troligast inte fungerat för då hade hästen inte brytt sig om vad du säger.
Nu vet jag att du är mycket duktig på hästar (enligt det jag läst och uppfattat), och det innebär för min del att de hästar du har runt dig läser av din naturliga pondus.
Du får ledarskapet gratis och du har troligast inget behov av övningarna eftersom du löser det på annat sätt.
Men som jag sa i min post ovan, övningarna är inte NH och jag har alltid hävdat att du omedvetet lever efter NH-filosofin.
Dvs inte vningarna utan tänket bakom, att hästar är hästar och inte porslinsdjur, att de har etologiska behov och att de faktist har ett eget sätt att uttrycka sig på.
Så varför behövs då övningarna och signalerna Både för häst och människa för lite mindre erfarna, eller de som vill utveckla sin kommunikation?
Hästar är experter på sitt eget språk, men vi ska införa nya ord. Beroende på hur dessa "ord" ser ut så är det mer eller mindre lätt för en häst att förstå dom.
Tills dess hästen har förstått vad vi vill med en signal kommer det vara som att någon upprepar ett totalt nytt slang för dig. Du kanske anar vad det ungefär betyder, men inte riktigt helt. Du kan inte sätta in det i en mening och använda det.
Så är det även med övningarna och signalerna.
Beroende på hur van eller inte en häst är att människor använder sig av sitt kroppsspråk så kommer hästarna att reagera olika.
Ett föl är otroligt lyhört för vad människan gör med sin kropp.
En häst som gått osm vildhäst hela sitt liv likaså.
Medans gamla brunte som gått på ridskola i 15 år med alla nybörjarna ofta inte är det (beroende på ridskolan mer än individen).
Orsaken är givetvis människan.
Fölet och vildhästen är inte vana vid människor, de har inte blivit avtrubbade och lärt sig att människan inte använder sig av sitt kroppspråk lika mycket som en häst gör.
Brunte har lärt sig att sluta lyssna, människor gör så mycket konstigt med sin kropp och hälften av det betyder absolut inget eller så var det inte riktat till honom.
På det kan han även ha lärt sig att inte respektera människan och dess zon. Istället har han lärt sig att människor inte ens är medvetna om hans signaler, och att han ständigt kan vinna rang genom att knuffa till barnen eller stå på någons tå. (Om brunte är en taskig häst, alla ridskolehästar är ju inte så)
Miljön skapar olika hästar.
Om Brunte hamnat hos dig Martha hade han blivit en mer lyhörd häst som förstod att signaler betyder något.
Sedan finns det en otroligt viktig del, hästar vet inte om att de har en bakdel... Dom vet att den finns där, men att någon ska kommunicera med den specifikt, och hästen inte då ska röra framdelen, är ett främmande koncept för dom.
Du introducerar ett sätt att prata med "rumpan" och hästen kommer att försöka röra rumpan, och framdelen. Med lite arbete och tydlig kommunikation, och framför allt att grunden är lagd innan, så an hästen lära sig att förstå att människan menar att den bara ska röra en liten del.
Det är med detta jag menar att hästen behöver lära sig signalerna den med. Alla signaler är inte självklara från början, de måste förklaras för hästen.
Ex varför viftar människan med ett finger i luften mot hästen? Vad betyder det?
Det är inte logiskt för hästen, det är inte den naturliga signalen för denna rörelse, men jag vill inte använda mig av den naturliga signalen.
Det betyder backa, men första gången jag gör det med en häst så vet bara jag det. Efter 10 min börjar hästen förstå det med, efter en dag har den förstått. (Att understryka är att man inte ska backa för mkt, jag lägegr inte det här för att inte omedvetet börja en debatt om backning)
Skillnad är inkallning där hästen ska komma till människan, den förstår hästen väldigt fort. Dne är så tydlig.
Människan behöver lära sig signalerna och ett helt nytt språk från början, hästen behöver lära sig ny gramatik och slang.
Vissa människor har omedvetet detta i ryggmärgen och andra har det inte. De får olika svårt, men alla kan lära sig det.
De som har det i ryggmärgen får gratis en hel del rang och även ledarskap.
Ju mer år man arbetat med hästar, desto mer får man det i ryggmärgen.