Och det är såklart trist. Det känns som att du är fullt med på att det är skit och inget värt, men det jag inte förstår är att du sedan formulerar ett teoretiskt ideal om en relation till en partner som är samma slags skit.Jag har aldrig upplevt respekt och att någon lyssnar på den andre. Tror inte sånt funkar. Ett annat ex tyckte jag var lat som inte städade och lagade mat åt honom. Huset hade ett hål i väggen med bara en masonitskiva, det fanns ingen toa och det var svinkallt på vintern.
Jag skulle aldrig kunna vara kvar i en relation där respekt och lyssnande saknas hos någon part. Eller där någon ska bestämma allt utan att ens lyssna på den andre. Eller att en ska bestämma vad den andre ska göra. Och då kan jag hålla med om din tes om att vara själv är bättre. Fast den baseras på att du tror att en väldigt vanlig och utbredd slags relation ”inte funkar”. Den funkar inte om man bestämt på förhand att man inte ska lyssna eller ska bestämma allt och den funkar inte om man inte tror på den tillsammans. Men funkar gör det i många relationer.