Varför vågar ingen säga ifrån till barn/ungdomar?

S

susekl

Igår var det en kille som tänkte cykla in med sin cykel i affären, han var väl i 12-13-årsåldern. Flera vuxna bara gick förbi honom men jag gick fram och tog tag i styret och sa att cykeln får du lämna utanför affären. Först tittade han bara på mig och var tyst men efter en stund så ställde han cykeln i cykelstället, låste och gick in i affären. När han gick förbi mig inne i affären så tittade han på mig och sa: Fan, du är den coolaste tanten jag träffat.:D Ja tant och tant, jag är väl en 20 år äldre än honom men jag är väl tant i hans ögon. Jag kände mig stolt, det är väl ett härligt omdöme att få av en kille i den åldern, att man är cool.

Vad jag undrar är varför har en del vuxna helt slutat att bry sig om våra barn och ungdomar gör? Rädsla, slapphet eller vad? Jag tror den här killen bara ville bli sedd av någon, få lite vuxen uppmärksamhet, kanske har hans föräldrar inte tillräcklig tid eller ork att ge honom det i tillräcklig utsträckning, vad vet jag. Jag tror faktiskt han blev lycklig av att jag sa ifrån, det visar väl hans reaktion efteråt om inte annat.

Sv: Varför vågar ingen säga ifrån till barn/ungdomar?

nästa gång är det en "gangster"-13-åring med kniv...

Jag passar mig för att säga till! Antingen är det ett gäng, och då skulel jag inte bli förvånad om de skulle typ spotta på en eller kniv/slå ner osv.. Eller så hämtar "h*n" väl sina kompisar och väntar på en någonstans...
TYVÄRR...

En gång var det ett gäng "småttingar" som ställde sig i vägen för min mormor (hon var väl runt 80 då skulle jag tro), hon tar upp paraplyet mellan dem å fäller ut det, å går... Mamma höll på å mörda mormor :D , kanske inte SÅ smart som gamling att riskera att bli nerslagen!!!

Däremot i butiken säger jag till, men jag jobbar med datorer, så oftast är det att de ska sänka ljudet, inte stå med glass/dricka osv vid datorerna, eller flytta sig för kunderna... känns inte SÅ farligt :)

Kanske en blandning av rädsla och "inte mitt barn, inte mitt problem"? Jag jobbar i butik och får säga till både barn och vuxna att sköta sig ibland och jag har nog aldrig känt mig rädd. Ungdomar kaxar sig gärna lite, men brukar ge sig ganska snabbt.

Jag brukar faktiskt säja ifrån...
Står någon och röker utanför entrén nånstans så fräser jag lite lagom ilsket att de faktiskt KAN stå längre bort från dörren.
Parkerar någon cykeln framför dörren vid simhallen (VÄLDIGT vanligt att man snubblar över cyklar där) så frågar jag om de inte har ben att gå med och ber dem ställa cykeln där den SKA vara...

Jag brukar säga till, men än värre är det ju när man behöver säga till vuxna.

Jag är höggravid och för några veckor sen åkte jag spårvagn inne i stan oh när jag skulle av så står det en vuxen man mitt framför dörren och är på väg att gå på när jag skall av men mage och allt,
jag blev så sjukt förbannad att jag knuffade honom...:o
Han såg rätt förbannad ut, men vågade inte säga nåt eftersom folk runtomkring oss tittade förbannat på honom.:grin:

Jag kan nog också säga till!

Häromåret jagade jag en 12årig grabb genom hela mitt samhälle,hem till honom,för att han hade använt en levande igelkott som fotboll(den dog av sina skador)!
Och jag lovar,jag var inte nådig när jag fick tag på honom! Tyvärr var inte föräldrarna något att hänga i gran..men grabben fick sig nog en tankeställare..förhoppningsvis!

Vid denna händelse stog jag i mitt köksfönster,såg att grabben sparkade på något,men inte vad!
Till slut när han närmande sig huset,så såg jag att det var en igelkotte,så jag öppnade fönstret och frågade vad han sysslade med.."skit i det kärring" skrek han..
Så på med skor och ut,han drog som en avlöning när han såg mig..Jag fick en löprunda på nästan 1km..Absolut värt det!

Innerst inne vill jag verkligen säga ifrån när jag ser något. Men jag erkänner att jag ofta är rädd för konsekvenserna. Särkillt efter att min pappa blev nerslagen för lite mer än ett år sedan. Han hade bett en 14-åring som gick och sparkade sönder soptunnor att sluta. En halvtimme senare när han kom ut från affären hoppade ett gäng på 4 ungdomar på honom.

Men fy 17 :mad::(

Ja det är synd att det har gått så långt att man inte kan säja ifrån utan att vara rädd för hämnd.
Jag tycker det ofta är föräldrar som blir förbannade när någon säjer åt deras ungar -en som jag jobbar med satt en dag och sa att hon skulle anmäla en granne som tagit tag i hennes sons arm.
Grannen hade blivit förbannad när ungen hade kört en cykel i rabatterna och inte lyssnat, men vad han gjorde spelar liksom ingen roll för henne - men att han blev lite fasthållen i armen var tydligen jättehemskt.

nästa gång är det en "gangster"-13-åring med kniv...

Jag passar mig för att säga till! Antingen är det ett gäng, och då skulel jag inte bli förvånad om de skulle typ spotta på en eller kniv/slå ner osv.. Eller så hämtar "h*n" väl sina kompisar och väntar på en någonstans...
TYVÄRR...

detta känns ju väldigt tryggt, dom vuxna som ska våra vara förebilder vågar inte säga till, för att det kan vara en gangsta kille med kniv.
Kanske har jag fattat fel och det är ironi i det du skriver men men.
Hur hade du tänkt att framtiden skulle se ut om alla bara lät oss göra som vi ville, herregud.
Visst det är till stor del föräldrarnas ansvar men känner inte du att du också ska hjälpa till i vissa lägen?

Igår var det en man runt 50 års åldern som knuffades och röt i en kö i en mataffär. han skulle bestämt fram i kön med sin matkorg. Jag sa till honom att kön börjar faktiskt där bak och sa att ahn fick ställa sig sist.Han gick grymtandes tillbaks. Alla andra i kön lät honom passera tills han kom till mig, och jag är inte mer en 14? och tjej.

Jag säger ifrån. Det brukar bli rätt roligt.
Några killar jag aldrig sett förut och som inte visste vem jag var uppförde sig lite tjafsigt i en skolaula. Jag busvisslade till och sa till dom att lugna ner sig - jag log glatt samtidigt. Då fick jag naturligtvis frågan om jag skulle ringa polisen eller...OOOOhja svarade jag flinande, det är självklart det alla vuxna gör om en unge är högljudd, vi ringer snuten direkt. Samtidigt som jag säger detta KOMMER polisen (det var möte på skolan). Jag säger då direkt att -Kolla, jag behöver inte ens ringa, dom kommer när jag visslar.
Denna "buse" hälsar nu högljutt på mig när jag möter honom.
Annan situation
Ett gäng tonårskillar klättrar på muren utanför mitt jobb - packningar ligger runt om - muren leder upp på taket så vi får ofta köra ner ungar som klättrar.
Jag kollar om det är någon jag känner och detta "stirrande" känns tydligen utmanande för jag får arga blickar och någon av dem säger något. Jag hör inte så jag säger -Va?
Då får jag "idiotfrågan" -Vet tant var tunnelbanan ligger i den här staden?
Mitt svar blir -Nä, men hittar ni den så får ni gärna berätta, var ska ni fördendelen? (- det syns på dom att dom är lite vilsna).
Lite vasst och ironiskt löjligt framförs då frågan till den nyfikna tanten -Vi ska möta Hugo, känner du honom eller?
När då mitt svar blir -Jaha, ni håller på med Parcour - ja, då känner jag Hugo och han kommer där...

Jag har blivit kallad kärring när jag bitit ifrån och det gör mig inte ett skit.
En vacker dag kanske jag råkar illa ut men å andra sidan är nog chansen större att jag krockar med bilen.

Härligt! :laugh:

Jag brukar nog säga till om jag ser något. Inbillar jag mig i alla fall.

Senast var det några ungar som gick omkring och sköt med luftgevär precis utanför skolan och dagis. De sköt på skyltar, men jag menade att de kan träffa varandra/något skol-dagisbarn i ögonen eller ett djur. -Mutter-mutter-det ska du skita i kärring. -Vem bryr sig osv, var vad jag fick höra då. Jag gick direkt in och pratade med mina barns lärare som genast kunde identifiera hulliganerna, och tog tag i det hela. När jag hämtat mina barn ser jag dem skjuta på skyltar 100 m bort, vid en lekpark vid hyreshusen i "byn". Då ringde stannade jag och sa till dem igen, resultatlöst, så jag ringde skolan. Personalen gick dit, och kontaktade sedan föräldrarna.

Dagen därpå berättade en av lärarna att i alla fall två av föräldrarna blev jätteglada för mitt "ingripande" (inte så stort, men ändå), det visade sig att de hade olovandes tagit två softairguns som de absolut inte fick hantera (18-årsgräns dessutom). Föräldrarna hade såklart ingen aning om att barnen kunde få för sig att leka med dem.:crazy:

Jättebra gjort av dig! Jag är också en sådan som brukar säga till, är väl lite skadad eftersom jag jobbar med barn så det känns rätt självklart.

Tycker bara det är så trist att en del av er som skriver att ni säger till dessutom skriver hur "fräck"/spydigt eller vad man nu ska kalla det ni brukar riva till med. Jag tycker att även om ungar gör något dumt så kan man bemöta dem vettigt. Det är dessutom oftast DÅ man får respekt tillbaka och inte glåpord.

Jag tycker att jag är rätt bra på att säga till/ ifrån.
Utan att för den delen vara någon surkärring....
Jag tror att det är viktigt att kidsen ser att någon ser.
Och vågar reagera på det.

/J.

Jag är nog lite för slapp för att bry mig om att någon 12-åring tar med sig cykeln in i affären. Däremot hade jag reagerat likadant som movi när det gällde pojken med igelkotten.

Jag säger ifrån. En 12-13åring skulle jag aldrig tveka att säga till om jag tycker denne gör något "tokigt". Däremot kan jag tänka mig att det KAN vara lite dumdristigt att säga till ett gäng 14-16åringar. Jag skulle säkert göra det ändå i de flesta lägen (för att jag skulle bli arg och inte hinna tänka efter), men det finns ju vissa risker inblandat i vissa lägen.

Jag tycker vi har för lite civilkurage överlag i detta land. Alltså, oavsett om det rör sig om barn, tonåringar eller vuxna. Alldeles för många människor står handfallna och gör ingenting, inte ens när ett barn blir slaget, en person misshandlad, en hund sparkad på osv. Även när man bevittnar ett knivslagsmål så kan man faktiskt göra NÅGONting. Man kan åtminstone ropa att "Här kommer polisen" eller "SLUTA!" och förstås ringa polisen direkt och larma!! Om man bevittnar en misshandel (utan tillhyggen) och är många som står omkring och förfasar sig så kan man som grupp faktiskt ofta övermanna och hindra förövaren.

detta känns ju väldigt tryggt, dom vuxna som ska våra vara förebilder vågar inte säga till, för att det kan vara en gangsta kille med kniv.
Kanske har jag fattat fel och det är ironi i det du skriver men men.
Hur hade du tänkt att framtiden skulle se ut om alla bara lät oss göra som vi ville, herregud.
Visst det är till stor del föräldrarnas ansvar men känner inte du att du också ska hjälpa till i vissa lägen?

Igår var det en man runt 50 års åldern som knuffades och röt i en kö i en mataffär. han skulle bestämt fram i kön med sin matkorg. Jag sa till honom att kön börjar faktiskt där bak och sa att ahn fick ställa sig sist.Han gick grymtandes tillbaks. Alla andra i kön lät honom passera tills han kom till mig, och jag är inte mer en 14? och tjej.

ingen ironi från min sida. se några inlägg högre upp vad som hände med hennes pappa.
föräldrarna kan uppfostra sina ungar, jag tänker inte riskera att bli nedslagen/knivhuggen.

Se vad som hände Marcus (?) som sa åt några killar att inte kissa i en port... han lever inte idag.

pick your fights.

ingen ironi från min sida. se några inlägg högre upp vad som hände med hennes pappa.
föräldrarna kan uppfostra sina ungar, jag tänker inte riskera att bli nedslagen/knivhuggen.

Se vad som hände Marcus (?) som sa åt några killar att inte kissa i en port... han lever inte idag.

pick your fights.

Fast om ingen ingriper blir det bara värre och värre på stan....

Snarare pick OUR fights!!!

Eftersom ett allmänt civilkurage verkar hämmande på buset.

Inte många skulle våga råna tant Greta 96 år om dom visste att det direkt skulle dyka upp 10-15 personer och se till att dom inte gjorde om det....

Vågar man inte ingripa egenhändigt kan man larma polis, och typ ropa " NU kommer polisen" eller " kolla blåljuset" eller nåt i den stilen.

/KT

Min far ingrep en gång när några vuxna män misshandlade en annan man på Gustav Adolfs Torg i Malmö. Det var iofs ett antal år sedan innan han hade så mycket känningar av hjärtat. Han klådde upp killarna, såg till att polisen blev larmad om misshandeln och sedan gick han hem.

Det var ingen större risk att förövarna kunde lämna platsen på egen hand innan farbror blå anlände....

Farsan var gammal jägarsoldat och visste precis hur man oskadliggör folk lagom tillfälligt....

Dom tänkte nog efter både två och tre gånger innan dom hoppade på någon på stan igen....

/KT

Min far ingrep en gång när några vuxna män misshandlade en annan man på Gustav Adolfs Torg i Malmö. Det var iofs ett antal år sedan innan han hade så mycket känningar av hjärtat. Han klådde upp killarna, såg till att polisen blev larmad om misshandeln och sedan gick han hem.

Det var ingen större risk att förövarna kunde lämna platsen på egen hand innan farbror blå anlände....

Farsan var gammal jägarsoldat och visste precis hur man oskadliggör folk lagom tillfälligt....

Dom tänkte nog efter både två och tre gånger innan dom hoppade på någon på stan igen....

/KT

ja men vad bra att din pappa gjorde samma sak som de gjorde mot honom och lite till!!! Fler sådana! Så kan vi avskaffa farbror polis.
Våld löser ju våld som alla vet. :cool:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat