Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

Q

Question

Ligger kanske fel... då får en snäll moderator flytta:)

Har sökt liknade fråga.... men fick ingen bra sökning.... vet nån om det finns.... skicka gärna länk:)

Jag har en undran... VARFÖR har era hästar täcken??? OBS INGEN KRITIK tråd.... utan detta är en undran!

Jag har hållt på med hästar i ca 20 år.... Har haft/ Inte haft täcken på mina!

Just nu har jag det inte... Har 2 kallblod (1 shettis och 1 korsningsponny), ingen går med täcken...:) För att dom inte behöver det:)

Så då satt jag och funderade över varför dom inte har det... när mina andra (liknade) hästar har haft det.... Och jag kom inte på något bra svar;)

Som sagt, vill bara ha svar på frågan och ingen kritik från andra.... eller till andra!

MVH
Karin

Sv: Varför Täcken? (INGEN Kritiktråd)

från min sida är svaret ganska enkelt, en häst som klipps behöver skydd att ersätta pälsen med, även hästar som inte sätter vinterpäls behöver täckas, fölet och 1åringen går utan.

Många hästar rids och tränas aktivt och då är det inte speciellt shysst mot dem att ha tjock päls så att de blir väldigt svettiga och tar lång tid på sig att torka. Därför behöver sådana hästar klippas, och har man klippt hästen behöver man (i de flesta fall- en spårklippt häst med tjock päls på resten av kroppen klarar sig ofta bra ändå) ersätta pälsen med ett täcke. Även av naturen tunnhåriga hästar kan må väl av att täckas framför allt som skydd mot väta och blåst (den rena kylan är oftast inget problem, men regn och blåst kyler ner). Har man hagar med rejält skydd av skog eller liknande är behovet av täcke mindre än om man har en helt öppen hage ute på en slätt där det blåser.

Det finns tusen åsikter om detta med täcke. Själv tycker jag att det ofta finns behov av det till tränande och /eller korthåriga hästar, och definitivt fyller ett fleecetäcke på en svettig häst en kylig dag en funktion för att hästen inte ska kylas av för snabbt. Däremot tycker jag att man ska täcka med måtta och hela tiden veta varför man gör som man gör. Tyvärr ser jag inte allt för sällan hästar som ägarna byltat på täcken in absurdum av okunskap och missriktad välvilja - de värsta exemplen är väl när det är 10-15 grader varmt och vissa hästar går med DUBBLA täcken och liknande.

Min egen halvblodsvalack är ännnu inte klippt men går för närvarande med regntäcke i hagen, för att skydda mot regn och blåst.

Hästar av den modell du har, förutsatt att de inte tränas svettiga flera gånger i veckan och alltså behöver klippas, hade inte jag heller täckat.

Senast ändrad:

Min har bara täcke om det regnar och är kallt. Annars får han vara utan!

Samma här! Kvittar hur mycket vinterpäls han har - regnar det mycket, typ mer eller mindre hela dagen, och samtidigt är lite kyligt så skakar han som ett aspelöv.

I övrigt får han vara utan och det går alldeles utmärkt :)

Det svåra är förstås ibland när man tror att det ska bli mycket regn för att SMHI har lovat så ..... och sen blir det inte det. Då kan det hända att han går med täcke i onödan men inte annars :)

Hästar är ju olika. Jag tror dom flesta skulle klara sig utmärkt utan täcke i alla väder om dom inte blev klippta. Men sen finns det dom som aldrig kan sätta ordentlig päls och fryser lätt. Tror också många rengör sina hästar för mycket - shamponerar och grejar så hästen förlorar sitt naturliga feta stöv som ska vara ett skydd.

Min har täcke från det att det börjar bli kallt, regnigt och blåsigt, och behåller det på under vintern. Detta för att hon är rätt känslig och får lätt ont i ryggen om hon blir för kall.

För att slippa torka tjock vinterpäls innan ridning och för att slippa torka tjock vinterpäls efter ridning.

Min häst går på lösdrift och jag har långt att åka. Jag värderar att slippa torka hästen före ridning om den blivit blöt i regn/snöväder då jag hellre lägger tid på massage eller annat och inte har jättemycket tid på vardagkvällarna.

Så det är HELT o hållet av egoistiska skäl. :o Jag är o andra sidan noga med att hitta täcken som sitter bra på hästen.

Mina hästar täckar jag tidigt för att slippa klippa så mycket, klipper i stort sett enbart halsen och magen. Sedan täckar jag efter väder.

De som inte rids får sätta hur mycket vinterpäls de vill och har enbart täcke vid nederbörd i kombination med blåst.

Sen tänker jag inte sticka under stol med att jag gärna täckar om de ska vara fina vid träning/tävling tex. Min ena häst är dessutom till stor del vit, så utan täcke är det hemskt att försöka få tillbaka ursprungsfärgen...

Medisen: för att han är en spinkig klenis som fryser som en gris bara det regnar på sommaren. Behöver täcke för att hålla värmen och inte stelna till något fruktansvärt.

För att min ena ponny är klippt och tränas hårt.
Dom andra får vara utan.

Har ett varmblod som får både lång och tjock päls, ser ut som en nordsvensk i pälsen på vintern även om han täcks tidigt. Han har redan tjockare päls än russet i stallet har som går utan täcke... :crazy:
Han har täcke av samma anledning som jocelyn har skrivit. Han blir otroligt känslig i rygg om han blir kall eller/och blöt, alla hästar reagerar ju så gott som alltid om de blir kalla och/eller blöta i ryggen, men för hans del sitter det kvar sen, ibland flera veckor. Så för honom är det ett måste med täcke hela vinterhalvåret. Sommaren 2007 fick han gå med regntäcke hela sommaren, även om det va någorlunda varmt så hade han jätteont och skakade som ett asplöv, den sommaren regnade ju så gott som bort.
Han är som mig, vi myser gott under tjocka, härliga och mysiga täcken! :D

För att man ska skydda hästen mot kyla och väta som kan göra den förkyld osv!

Nu har jag en 07:a och hon har bara ett tunt ofodrat regtäcke om det regnar, annars får hon vara naken :)

Just nu (i dagens fina väder) går min häst med täcke. Inatt står han inne med fleecetäcke. Säsongens första gång.
Av EN anledning. Han hade besök av kiropraktor idag så nu får han inte blir kall och stel. Just därför får han de kommande dagarna hellre vara lite varm av täcket.

Men om några dagar åker täcket av igen och hoppas på att han bygger upp lite bättre vinterpäls. Märker jag att han fryser så får han täcke, men det tror jag inte att han kommer göra. Så förhoppningsvis kan han gå utan hela vintern! :D Vi får se.

från min sida är svaret ganska enkelt, en häst som klipps behöver skydd att ersätta pälsen med, även hästar som inte sätter vinterpäls behöver täckas, fölet och 1åringen går utan.

Okej:)

Varför sätter vissa hästar inte vinterpäls då? :confused:
// Karin

Just nu har mina pållar regntäcke på sig och flecce under eftersom dom ännu står ute hela nätterna och jag inte vill att vi ska överraskas av nått kallt nattregn som kyler ner dom.... Annars så är det bara vid nederbörd och blåst som jag använder täcke, möjligtvis om tempen kryper neråt 30- minus under vintern... men inte annars... dom får en underbar vinterpäls som vi då torkar ordentligt efter ridturerna och dom står med gosfleece inne tills dom är torra igen....:D

Mitt halvblod har bara täcke då det är riktigt kallt eller skitväder, annars trivs hon bäst utan.

Min häst är inte klippt, det gör mig inget om hon sätter vinterpäls eller rullar sig i lera. Hennes hårrem torkar snabbt så även om hon är en lerhög när jag ska rida är det rätt enkelt att få bort. Hon rids inte särskilt hårt eftersom hon främst är avelssto så hon blir inte så ofta svettig.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 785
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix