Varför täcke, iaf på våra inhemska hästraser?

Ja det tror jag säkert..

Om du ska vara sarkastisk kan du lika gärna dra härifrån..

Om du nu tycker det finns så många trådar som liknar denna behöver du ju inte bry dig för jag har minsann inte hittat några liknande..

Det är väl inget fel i att fråga?

Hade du läst hela tråden så kanske du hade sett mitt inlägg där jag förklarade att jag lyssnar på folks åsikter eftersom jag inte kan så mkt om täcken själv.. tyckte bara det såg FEL ut med täcke på en nordsvensk en vacker sommardag.. sedan finns det ju 1000 andra väderlekar där det kan vara hur rätt som helst.. det fattar jag med som inte ens kan något om täcken..

jag tror inte att hästägaren medvetet gör obehag för hästen.. utan överbeskyddar ibland... det är en liten svår balansgång..

Jag blir så innerligt trött på dessa ständiga trådar. Är täcke=okunnig i alla situationer?

Jag blir så trött på sådana inlägg som det jag fick från dig! Måste du överreagera så? Jag har inte sagt att det är fel med täcke i alla situationer. Tänkte mest på våra inhemska raser och när det är fint väder..

grrrrr.. lägg dig inte i om du inte kan komma med ett vettigt svar! :crazy: :mad:

jag har en fjording med mkt päls, vi har vind och regnskydd i hagen. Han har aldrig haft täcke. MEN jag funderar ändå på att sätta på regntäcke när det är riktigt äckligt väder dvs regn och blåst för att annars kan jag aldrig rida vintertid och då får han gå och strosa i hagen.

Annars har jag ridit när han torkat och när vi ridit klart och är varit svettig har jag ställt in honom i stallet med fleecetäcke, då har han torkat på nolltid och sen åkt ut i hagen igen naken.

Det finns väl inget naturligt i att ha täcke på sommaren?

Nej, knappast naturligt, men har man en häst med väldigt tunn hud som blir ÖM och stel i ryggen/musklerna när det regnar och inte alls vill vara med, då har man det... :(

Möjligt att jag överreagerar, men jag är så in i Norden trött på dessa hästägare (och framför allt besserwisser-fjortisar utan egen häst med alldeles för mycket åsikter och alldeles för lite erfarenhet) som Ständigt kritiserar andra.

Om det beror på att de är avundsjuka på att vi andra har råd att ha häst och Dessutom dyra täcken vet jag inte, men jag har iaf fått lära mig under mitt hittills korta liv att det finns Många som kan mer än jag. Och att jag därför kanske inte är rätt människa att kritisera. :angel:

Huruvida jag skall dra härifrån eller ej anser jag inte vara ditt problem. Om det bara var inlägg av typen "Ja, visst är det Hemskt med alla dessa hästägare som skaffar häst bara för att de inte lekt av sig med Barbie-dockor och därför vill plåga sina hästar" du ville ha förstår jag inte varför du inte valde ett annat forum.

Tack och lov finns det en del hästägare som kan glömma sina principer och se till hästens bästa.

En fråga som vore rolig att få svar på är hur mycket lidande hästar skall behöva utstå pga dessa "icke-täckesfanatiker".

Hellre en häst med klippt päls som hålls varm av ett välpassande, icke-skavframkallande täcke än en otäckad häst som står och spänner sig med en ägare som tror att hästen inte fryser bara för att den inte skakar.

Och om du nu tyckte det såg så FEL ut med täcke på en nordsvensk, varför frågade du inte ägaren varför han/hon hade det? Och om det nu inte fanns några "rimliga" skäl - varför ifrågasatte du inte?

är väl beredd att hålla med dig, att vissa behandlar sina pållar som de vore av glas.
En tjej i mitt stall hade två, märk TVÅ, normal tjocka täcken på sin häst när det var runt 20 grader varmt. :smirk:

då har det vekrligne gått till överdrift...

Håller med dig :bow:

Sen är det ju rätt skönt när dom har täcke man slipper ju få in en genomblöt lerig häst när man ska ut och rida :angel: :)

Jag använder täcke, dels för att min häst ser ut som ett utegångsfår annars och då jag tränar honom hela vintern blir det bekvämare när man har en korthårig torr och varm häst när man ska rida. Däremot förstår jag inte folk som täckar med utegångstäcken på sommaren (denna kanske är ett undantag) för att det kan bli lite jobbigt att borsta annars! (jag har hört såna kommentarer) mina unghästar har alltid gått utan täcke tills de ska användas och utföra ngt arbete.

Ja, du överreagerar. Jag är varken hästägare eller fjortis bara för att jag bryr mig om hästar!

Jepp, du har så rätt. Jag har för lite erfarenhet (av täcken iaf) det är just därför jag frågar för att man ska bli bättre, jag blir mer irriterad på folk som beandlar sina hästar som porslinshästar och är säkra på att DET är det rätta!

Hahaha :D, jag har annat att lägga pengar på än dyra täcken!!

Jo, det är nog mitt problem dels eftersom jag startade tråden och dels eftersom jag tyckte ditt svar var ganska onödigt!

Nej, det var inget sådant inlägg.. jag vill som sagt får mer kunskap!

Jag skrev inte att det ALLTID är fel med täcke.. det är mest nu på sommaren när det INTE regnar som jag inte förstår täckesidén!

Jag kan förstå att man får anpassa tamhästen efter människans och hästens behov..

Jo, det är så lätt att fråga när man ser hästen och ägaren inte är där eller bara åker förbi! :idea: :smirk: :D

Men om du nu inte visste mer om hästen än att du såg den i en hage - varför förfasas?

Varför helt enkelt inte bara tänka "undrar vad som gör att han behöver täcke" och förutse att ägaren vet vad han/hon gör?

F.ö är en tråd som skrivit på ett publikt forum just publik. Därför kan inte trådskaparen bestämma vilka inlägg som skall skrivas.

Att du har bättre saker att lägga pengarna på än dyra täcken hoppas jag verkligen - framför allt eftersom du inte har någon häst.

Den dag du får en häst som blir oridbar efter en dag i regn utan täcke, och som du då får kosta på nära 1000 kr i akupunkturräkningar för att få "loss" igen, samt behöva se hur din häst lider med spända muskler, smärta och lojt, håglöst intryck förstår du kanske varför det står en hel del hästar med täcken i våra svenska hagar. Både vinter- och sommartid.

Men det är klart, de skakar ju inte - så täcket är nog mest för att det är så skoj att behöva stå standby hela tiden för att åka ut och ta av/lägga på samt lägga massor av pengar på nya täcken som man istället kunde köpt massor av Roliga saker för... :smirk:

vill också påpeka att jag under alla år kunnat sadla mina hästar när de varit blöta, inga problem och det har aldrig skavt. Hästarna har inte betett sig annorlunda som om de tyckt det varit obehagligt! Visst kan jag ta in dem och låta dem torka lite innan jag sadlar, men det behövs inte!
Jag har också funderat över det där. Har hört att man aldrig ska lägga sadel på en blöt häst, men har gjort det ändå flera gånger. Och det är inget problem. Inget skav, inga andra reaktioner. Det är ju trots allt inte så att hästen är blöt VARJE gång man tar den från hagen o ska rida. Det kanske händer nån gång i veckan max.

Min kuse går utan täcke och utomhus året runt. Hon får torka upp inne, ev med fleecetäcke om hon blir svettig efter ridning o det är minusgrader ute (eller bara några få plus och regnigt). Om hon vore klippt skulle jag täcka henne mer.

Jag har haft hästar ute dygnet om under flera år. En gång har jag sett dem frysa. Det var på våren, i april när alla börjat tappa pälsen rejält. Så kom blötsnö och det pågick en hel dag. DÅ frös de så att vi fick ta in dem. Men annars har jag aldrig sett det som ett problem. Nu har jag islänning så då har ju de flesta individer rejält med päls.

Utan att ha läst alla svar...

Har själv också alltid varit restriktiv med att lägga på täcke och bannlyst dem på sommaren. Men nu har min pålle muskelspänningar och det regnar dygnet runt. Får in honom genomvåt, ynklig och skakande samt superspänd. Vore det då inte oerhört korkat att INTE lägga på honom täcke och släppa ut honom att bli kall och stel bara för att det är onaturligt med täcke?

Ser man en anledning till att hästen behöver täcke ska man självklart täcka dem. annars låter man bli. Varför ska det behöva vara så komplicerat?

Jo.. då kanske det passar med täcke.. :smirk: ;)

Det var därför jag startade den här tråden.. för att veta när man kan använda täcke. :) :bow:

Jag har aldrig sagt att det är komplicerat.. :smirk: :confused: :crazy:

Men sedan, eftersom vi människor är olika, tror jag inte alltid att de anser att man ska täcka dem för att de kanske fryser.. utan att de undermedvetet är lite överbeskyddande.. Har man t ex köpt en första häst så blir det väl så att man är orolig att den ska bli sjuk.. men jag tvivlar på att en nordsvensk blir sjuk utan täcke när det är fint väder på sommaren.. snarare när den går med det en hel dag! :crazy: ELLER? :confused: :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 193
Senast: manda
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 285
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur