Varför täcke, iaf på våra inhemska hästraser?

"Det finns hästar som är mycket känsliga för kyla, nederbörd och vind"

Detta gäller även sommartid. Regn och vind kan skada känsliga hästar även på sommaren, något jag själv upplevt är nerkylning, förkylning och nedsatt njurfunktion på ett kallblod mitt i sommaren.
Det kan frysa i hinkarna även på sommaren. Det kan blåsa och vara endast ett par plussgrader även på sommaren.
Är du aldrig ute, undrar jag?

I dag har jag gått med vinter jacka för att det blåst och regnat och inte är det varmt. Hästarna ville vara inne.
Så är det i norrland. Hos dig är det tydligen annorlunda.

Hur dålig sommar vi än har, så kan du inte få mig att anse att det är kallt på sommaren.

En häst som har fri tillgång på grovfoder fryser nästan aldrig, och definitivt inte på sommaren.

En häst som mår dårligt äter inte.

Hur f-n kan du veta att hästen har ett behov av täcke????
Vårda ditt språk, tack.
En häst som är nerkyld, skakar och har för låg temp är väl inte svår att tolka, eller hur?
En häst som har ömma, stela eller onormalt hårda muskler bör väl inte heller vara svår att tolka, eller hur?

=sant, men glöm för guds skull inte att hästar INTE är människor. Om en häst skakar lite är inte hela världen.

Det är väl ingen skillnad på om en människa skakar eller om en häst gör det! Skakar gör musklerna för att alstra värme då kroppstemperaturen är för låg, dvs man fryser. Det funkar likadant hos hästar som hos människor.
Sen tror jag inte att någon, varken människa/häst, mår dåligt av att frysa lite en stund. MEN att stå ute i regn och rusk en hel dag och frysa är inte speciellt bra för musklerna. Kräver jag av min häst att den ska prestera så måste jag ju också ge den förutsättningar till det.
Täcke på dom som behöver, annars inte. Sunt förnuft. Ska det vara svårare än så?

Nä, jag vet att hästar inte är människor och inte lika känsliga som oss, så det är ingen jämförelse. Däremot ÄR även hästar olika och har olika behov ,LIKSOM vi människor är olika och har olika behov. :)

Vi är ialla fall överens om att hästen inte ska ha täcke mer än nödvändigt. Tyvärr finns det folk som inte är lika "duktiga" som du och jag och de hästarna tycker jag synd om.

Jepps, där är vi helt överrens. Jag täckar inte min i onödan, jag försöker självklart ha henne utan så långt det går. Men när jag SER att hon fryser och står och spänner hela kroppen - jaa, då slänger jag på ett täcke eftersom jag VET att hon får ont i kroppen annars. Tycker det är taskigare mot henne att hon får ont. :)

Naturligtvis ska hästen ha täcke om den fryser så den skakar!!!
Något annat har jag aldrig sagt.
Det som stör mig, fortfarande är människor som inte kan bedöma om hästen fryser, och därför har täcke i tid och otid. Bristande kunskap och hästkännedom alltså.

De flesta som har hållt på med håstar en längre tid lär sig detta, och visst finns det tillfällen då hästarna behöver täcke.

Svar till: En häst som mår dåligt äter inte.

Om din häst mår så dåligt att den inte äter tycker jag att du ska kontakta veterinär.

Som du skriver så måste man tolka hästen, och det är ofta där det brister, hos folk med liten hästerfarenhet.

För övrigt har jag aldrig sett mina stå och frysa så de skakar, men som sagt jag har ardenner och shetland, och de är ju ganska tåliga. Med bra hage och mkt grovfoder, så får ialla fall mina gå utan täcke året runt. ;)

Jag har täcke på mina hästar (2 nsv trav).

Min hingst går ner i vikt (oavsett hur mkt jag fodrar) om vintern om han inte får ha täcke.Och stoet har ont i ryggen för tillfället.

Annars skulle jag aldrig ha täcke på dom. Tycker man ska sträva efter så likt det fria livet som möjligt.

Det håller jag med om.
Och du har ju två bra exempel på varför du har täcke på dina hästar på vintern.
Jag har ju ett sto, som inte får nån bra päls alls. Väldigt gles och tunn. Hade hon inte haft täcke så vet i sjutton om hon hade klarat de där riktigt kalla vinterdagarna..
Annars försöker man ju täcka så lite som möjligt för att det är ju smidagare för hästen + att det e mest naturligt att INTE ha täcke.. *svammel* :D :p ;)

Har man en häst med mycket muskler eller som är känslig så anser jag att man ska ha täcke på hästen.
Min häst har täcke på vintern (kortare päls och mot kyla),på våren/sommaren har hon när det är regniga dagar(inte om det är 20+ kanske), hösten mot regn och blåst.

våra hästar går utan så mycket som möjligt.

Dom går ju ute dygnet runt nu under somamren och regnar det väldigt mycket en lång period och dom är väldigt blöta och kalla så lägger vi på dom täcken så dom torkar och blir varma, sen tar vi av dom igen. men reganr det och ändå är varmt i luften så har dom oftast inga täcken.
På vintern är det samma sak, är dom väldigt blöta och kalla så får dom ha täcke men inte annrs. Det märks tydligt på dom om dom fryser.

nu är ju inte alla hästar lika..
vill man inte att hästen ska bli svettig och aldrig torka, utan istället bli kall och frysa på vintern så täckar man den eller klipper pälsen ju, det är inget mer med det.

Skrev aldrig att jag hade en egen häst!

Är medryttare dock.. det är en tinker som aldrig har täcke och aldrig behöver det. Han rids inte på vintern (men vintern är ju olika lång och det kan ju vara kallt även om det inte är snö så jag vet inte vad ägaren menar med vinter i det syftet! :confused: Han har kanske varit sjuk kanske en gång på minst tre år.

Hon står inne i stallet och har mer vinterpäls än halvblodet.

Vad menar du? På natten på vintern eller? :confused:

De har väl inte så lång päls på sommaren?! :smirk:

Min medryttarhäst blir svettig vid uteritt eftersom jag galopperar och travar en del!

Vad gör det om hästen är blöt när man ska rida? Är det för människans bekvämlighet (rädsla för att hantera en blöt häst :smirk: eller att bli blöt när man rider?

Jag håller med om att det finns många hästägare som projecerar sina egna behov på hästen och/eller har täcke på för bekvämlighets skull och inte för att hästen nödvändigtvis behöver det, men så länge inte hästen far illa så tycker jag ett de får hållas. Tycker att man ska låta männnskor få ha sina idéer, blir liksom lite roligare här i livet då.

Även på djurens bekostnad?! :mad: :crazy:

Det är nog rätt svårt att veta om hästen mår bra av täcke. På sommaren t ex.. hur många gånger ser man hur hästen har det i hagen när man oftast bara är där för att släppa ut och in?!

Jag tänker mest på att det är en onödig utgift och att hästarna kanske blir mer känsliga mot kyla, regn mm om man har täcke..

Inte härdiga kanske, men de kanske ska ha det så naturligt som möjligt.. fast det är ju inte naturligt att rida heller.. :smirk:

Säger inte att alla människans uppfinningar är dåliga och naturen är ju inte alltid bra heller (apor våldtar varandra - ett extremt exempel men ändå! :crazy:)..

Här bråkas inget!

Men du verkar göra det..

Jag skrev det av ren nyfikenhet och okunskap eftersom jag VILL lära mig mer! Vissa har inte den förmågan utan tror sig veta att just det som de gör är det bästa.. :smirk:

Det som stör mig, fortfarande är människor som inte kan bedöma om hästen fryser, och därför har täcke i tid och otid. Bristande kunskap och hästkännedom alltså.
Ja, vi har alla olika erfarenheter.
Trots det så tror jag att alla gör sitt bästa, efter bästa förmåga, även om det ibland kan verka lite konstigt. ;)
Kunskapen om hästen och dess behov kan alltid utvecklas och bli bättre.

Du stör dig på människor som inte kan bedöma om hästen fryser eller inte och ser det som bristande kunskap och hästkännedom.
Sedan avslutar du med "För övrigt har jag aldrig sett mina stå och frysa så de skakar, men som sagt jag har ardenner och shetland, och de är ju ganska tåliga. Med bra hage och mkt grovfoder, så får ialla fall mina gå utan täcke året runt."

En häst kan behöva täcke p.g.a. fysiska åkommor eller annorlunda beteénde vid nederbörd, kyla och vind trots att den INTE skakar. Det kan visa sig på så många olika vis som inte alls har med skakningar att göra.

Det är ju lätt att döma andras kunskapsnivå om man TROR att så länge hästen inte skakar så behövs det inget täcke. Och så fort hästen skakar så fryser den. Tänk om det ändå vore så enkelt..

MVH/

Oj då kanske lite luddigt där med mitt svar. :crazy:
Nåja, fjordingen står alltså inne istallet på vintern och natten. Hon får iaf mer vinterpäls än mitt halvblod därför inget täcke. MEN om jag klipper henne så får hon ha täcke. Halvblodet står ute ilogen (kallstall) så han får ha täcke både där och ute i hagen. :D

Varför rids inte hästen på vintern då? Jag för min del tycker att det är jättehärligt att galoppera fram i djup mjuk snö.

Har en inhemska ras. En stadig bruksnordis på fyra år som gått på lösdrift i hela sitt liv, fått fi tillgång på riktigt härligt foder och samtidigt varit alldeles för rörelsehämmad p.g.a. för liten yta och arbete, inte medvetet utan det bara var så han bodde och han hade det superbra förövrigt och behandlades som en prins. Men han är ju en Nordis och de är ju så tåliga :smirk: :confused:

Han bodde under vindskyddstaket om vintrarna allt som oftast liggande i höhögen och byggde bo i ligghallen när han kom till mig som treåring.

Han var helt paj i sin kropp p.g.a. av sin uppväxt och ville helt enkelt inte gå ut i blåsten för det gjorde hans kropp ännu mer smärtsam och känslig. Detta får jag nu kämpa med, att försöka få ordning på denna kropp oc hhans fysiska åkommor, tidigare tyckte jag och tycker nog lite fortfarande att täcke är ett ganska barnsligt påfund men tack gode gud för att det finns säger jag och att jag var så pass flexibel att jag la ner den tanken och gick till affären och först köpte ett och sedan ett ännu tjockare och så ett tredje till sommaren. För en del behöver det oavsett ras för de är ju individer.

I vintras gick han till slut med ett superduntäcke så han såg ut som en eskimå :D, men oj vad han mådde bra och blev glad och äntligen gick han ut och använde sin lösdrift och rörde på sig, från den dagen han fick sitt täcke så var han inte inne mer än för att sova om natten och skita.

Fortfarande än idag nio månader senare och sommar så behöver han igentligen ha täcke på sig för att må bra, nu fuskar jag lite för han mår bättre och jag vill försöka härda honom i kombination med alla nadra åtgärder jag fått göra, sedan är det förj...gt jobbigt att hela tiden försvara och förklara varför HAN går med täcke. Han kommer att behöva det tills hans kropp har återhämtat sig, många år har han alltså gott med värk i kroppen p.g.a av sin uppväxt och det tar troligen några år att åtgärda också om det ens går att åtgärda till fullo.

MVH/

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 193
Senast: manda
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 285
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur