Varför täcke, iaf på våra inhemska hästraser?

Har du varit i Skåne nån gång? Här blåser det jämt! :D

Min kallblodstravare har oftast täcke höst, vinter och vår, inte för att det är så kallt enligt termometern, men därför att det blåser så infernaliskt!

Nu på sommaren har hon ett tunt regntäcke endast om jag ska göra något särskilt på kvällen, t ex åka iväg och träna. I övrigt går hon naken även när det regnar - och hon älskar det!

Immer

Stör mig vet jag inte om jag gör, till slut orkar man inte bry sig...

I övrigt så vet JAG att JAG kan bedöma om MIN häst fryser.
Ja, du får tro vad du vill om det!!! :(
Skulle det vara så att hon mot all förmodan fryser så tar jag in henne i stallet och låter henne torka.

Jag har hela tiden skrivit att: OM HÄSTEN AV EN ELLER ANNAN ANLEDNING BEHÖVER TÄCKE SÅ SKA DEN HA DET!!

Det som retar mig är folks okunskap, och den kan ta sig uttryck på många fler och värre sätt än med täcken.

Ett ex: Djurskyddinspektören i våran kommun hittade i februari två hästar (ponnyer) i ett pannrum!!! ca 25 grader varmt!!!
Dom var rädda att hästarna skulle frysa!!
Och ja, detta är sant.

Som sagt, det kan vara värre än med täckena..... ;)

Häls. Embla :love: :love:

Du lägger väl ändå inte sadel på en blöt rygg?

Jag hade min täckade höst-vinter-vår när han reds regelbundet. På sommaren om det regnade och blåste. Det finns inte en chans att hålla en häst i kondition om den ska ridas med lång vinterpäls, alt. inte ridas de dagar det har regnat på den.

:rofl: :rofl: Det måste varit et stort pannrum alt. små hästar. Men de måste ju gjort något gott med hästarna, lärt dem gå i trappor, pannrum brukar ju ligga under jord :D :cry:

MVH/

Vad gör det om hästen är blöt när man ska rida? Är det för människans bekvämlighet (rädsla för att hantera en blöt häst eller att bli blöt när man rider?
Man ska inte lägga en sadel på en blöt häst eftersom det kan skava. och varför skulle man vara rädd för att hantera en blöt häst :confused: Ett otroligt dumt argumnet måste jag säga

och varför skulle man vara rädd för att hantera en blöt häst Ett otroligt dumt argumnet måste jag säga

Hade du tittat lite nogrannare på mitt inlägg hade du sett frågetecknet efteråt! Det betydde att jag frågade och inte hade det som argument! Jag vet väl inte.. folk tycker så olika. En del tycker väl det är blött och kladdigt med blöta hästar! :smirk: Jag tycker INTE det!

Hur torr ska hästen vara innan sadeln åker på? Kan man svampa av den? Jag brukar göra det och självklart står hästen inne ett tag innan man sätter på sadeln, men snustorr blir den nog inte för någon.. som inte vill vänta ett bra tag.. :smirk: :crazy: Har ALDRIG märkt några problem med det sättet jag gör det på.. :confused:

Jag vägrar envist att tro att människan lyckats fördärva vad evolutionen tagit tusentals år att skapa, d.v.s. en häst som överlever utomhus.

Jag har inte täcke på min häst eftersom han inte behöver det. Han är ute i alla väder och jag har hitintills aldrig sett honom frysa.

Hästen har olika strategier för att minska risken för nedkylning. Klär man istället in den i flera lager täcken så den blir för varm har den ingen chans att påverka sin situation.

Självklart skall man använda täcke till en häst som verkligen behöver det, t.ex en häst som är klippt eller en känsligare häst som inte riktigt trivs på våra breddgrader.
Det överdrivna täckesanvändandet man ofta ser hoppas jag dock minskar i framtiden. Thermotäcke under ett vinterfodrat utetäcke i gassande aprilsol vill man slippa se fler gånger...

Jag undrar också varför! Hästarna blir ju bara mer känsliga när de får gå med täcken hit och dit!

Droppen var när jag var på en ridklubb igår, strålande varmt solsken, och en häst gick med ett fodrat regntäcke! :eek: :mad: Snacka om att hästen måste blivit VARM under täcket!

Jag förstår om man vill ha täcke på sin häst på vintern om hästen är klippt eller om man inte vill att de ska få så lång päls, men om man har täcke i syfte att hästen inte ska bli smutsig så måste jag klaga! Hästarna måste ju få vara hästar, och inte porslinshästar!!!

Det värsta jag någonsin sätt trots allt är folk som sätter täcken på sina föl!!! :eek: Om man börjar täcka dem som föl och unghästar, kommer de inte klara av någonting som äldre, det anser i alla fall jag!

vill också påpeka att jag under alla år kunnat sadla mina hästar när de varit blöta, inga problem och det har aldrig skavt. Hästarna har inte betett sig annorlunda som om de tyckt det varit obehagligt! Visst kan jag ta in dem och låta dem torka lite innan jag sadlar, men det behövs inte!

Bråkar?!? Näää... Men som så många andra trådar så handlar det ju om att inte vissa kan acceptera vad andra människor gör med sina djur.
Jag tycker inte man ska lägga sig i så mycket och argumentera emot vad andra gör..
För jag tror ju inte att hästen DÖR av att ha täcke på sig om det råkar vara några plusgrader. :p
Men men ... jag vill inte bli klassad som "bråkstake" så jag får väl ge mig då.. :angel:

Jamen herregud! Om jag kommer ut på eftermiddagen till stallet och hittar min pålle i ett eländigt skick : dvs han står och skakar som ett aspelöv och är så spänd i sina rygg och rumpmuskler att han knappt kan röra sig - ska jag då låta honom stå kvar och lida eller ska jag ta in honom och låta honom torka och bli varm? Och bör jag inte då nästa gång det är skitväder göra det lite behagligare för honom och lägga på regnäcke? :mad: Givetvis ska jag det!
Som varit nu i Juni/Juli så kan man knappast prata om lite sommarregn! 9-10 grader, snålblåst och hällregn.
Man får väl för sjutton titta på hästen hur den mår och inte gå efter vilken ras den är :devil:

Helt rätt!! Kunde inte sagt det bättre själv!
:bow: :bow: :bow:

Jag kan bara medela för er som inte har hört det, men detta är den värsta sommaren på 80 (!!!) år.
Snacka om skitväder och nederbörd! Så.. givet lägger jag på min häst ett täcke om hon är blöt. Det blir betydligt skonsammare emot hästen och billigare för mig OM hon till råga på allt skulle bli sjuk.
Och dessutom så har vissa hästar börjat sätta vinterpäls(!!) nu efter detta vädret och kan jag förhindra det med ett ragntäcke så gör jag gärna det. För det är jobbigt att gå med pälskappa om det skulle råka bli fint väder igen...
Augusti skulle bli kanonfint är det sagt.. Vi får väl hoppas att det stämmer, och att vi kan slippa vinterpäls på hästar innan dess..

Du behöver väl inte "jamen herreguda" mig.. :mad: Jag undrar bara och läxar inte upp någon.. :smirk: Jag påstår/frågar/ifrågasätter bara eftersom jag inte vet.. :confused:

Tycker bara det känns konstigt och om någon har ett bra argument så tar jag det till mig! :idea:

Hur många gånger måste jag förklara det egentligen? :crazy: :devil: :confused: :angel:

Visst kan det vara så att jag formulerar mig som att jag tycker si och så :angel:! Det kan man iaf tro när man läser mitt första inlägg i denna tråden ;), men det var precis efter jag hade sett just en nordsvensk i det fina sommarvädret (inte detta regn :smirk: ;)) som hade täcke.. :smirk:

Visst har jag kanske åsikter om detta, men eftersom jag aldrig haft egen häst så har jag svårt att veta om täcke eller inte täcke är bäst och då frågar jag er innan jag ändrar min åsikt.. och det är ju som väl förstått här är väldigt individuellt.. Kan hålla med om att om det regnar konstant så kan man ju ta in hästen över natten istället för att ha täcke.. om den inte är van vid täcke.. :confused: :idea:

det där med täcke beror på helt hur man använder hästen, är det en tävlingshäst så är ju täcke ett måste över vintern och även vissa perioder på sommaren oxå.

jag har täcke när det regnar för att dels hålla hästen varm över ryggen så hon slipper stå och spänna sig och bli kall. och hon fryser när det är sånt här pissväder ute, är det varmt regn så kan det ju bara vara skönt för dom men inte när det är 13-15 grader och ösregnar (gäller min häst).

Sen har vi andra hästar som klarar sig utan täcke, unghästar och ett avelssto. men jag brukar även lägga på ett täcke på avelsstot vintertid då hon inte sätter så mycket vinterpäls och då vi har varmstall så blir det lite väl mycket temperatur skillnader ibland.

Jag tar ofta in hästarna ,täckade eller ej, när det är runt noll och det öser ner blötsnö. Finns inget värre väder!

Men tränas inte hästen så hårt att den svettas över vintern så kan jag hålla med om att vissa inte behöver täcke om dom inte har ont utav kylan eller pälsen.

Jo, men jag gillar att "herreguda mig" lite hit å dit. Det blir liksom lite mer dramatik över det hela då ;) :D
Jag vet att du säger att du bara vill veta varför, men samtidigt låter det som om du har din åsikt helt klar för dig och därför så ville jag bara tala om min åsikt ;). Har för övrigt varit och köpt ett nytt regntäcke till älsklingen för om det ska fortsätta regna så här så får han snart mögelskador både in och utvändigt :p :rofl:

hur 17 kan man ha täcke på en nordsvensk. De är ju gjorda för att klara detta klimatet!

Likadant med svenskt halvblod. Är det bara för att man inte vill att pälsen blir så lång på vintern?

Det är för att alla vi halvblodsägare framför allt älskar att plåga våra hästar. Det är så Roligt att se hur de går och får skav, och ännu roligare att lägga tusentals kronor på täcken som hästen sedan kliar sönder mot ett träd! :bump:

Det finns väl inget naturligt i att ha täcke på sommaren?

Nej, precis. Och Inget syfte heller. Vi tycker bara det är så Kul att utsätta våra hästar för obehag. Dessutom är det så oerhört skönt att vi får fylla våra liv med lite extra uppgifter, såsom täckespå- och avklädning även på sommaren. Vad skulle vi annars göra med dygnets 24 h? :confused:

Jag menar, herregud. Skakar inte hästen så fryser den väl inte? Och att sadla en blöt häst är ju alltid mysigt. Liksom att ställa av hästen hela vintern (och med tanke på vädret just nu även hela sommaren).

Jag blir så innerligt trött på dessa ständiga trådar. Är täcke=okunnig i alla situationer?

Hellre ett täcke på hästen och varma, mjuka muskler och kort päls som torkar snabbt än en stel häst med lång päls som inte orkar prestera och som det vore rena djurplågeriet att rida i ridhus på.
Tänk själv att ge dig ut och träna på gymmet i Helly Hansens underställ... ;)

Helt rätt!! Kunde inte sagt det bättre själv!
:bow: :bow: :bow:

Jag kan bara medela för er som inte har hört det, men detta är den värsta sommaren på 80 (!!!) år.
Snacka om skitväder och nederbörd! Så.. givet lägger jag på min häst ett täcke om hon är blöt. Det blir betydligt skonsammare emot hästen och billigare för mig OM hon till råga på allt skulle bli sjuk.
Och dessutom så har vissa hästar börjat sätta vinterpäls(!!) nu efter detta vädret och kan jag förhindra det med ett ragntäcke så gör jag gärna det. För det är jobbigt att gå med pälskappa om det skulle råka bli fint väder igen...
Augusti skulle bli kanonfint är det sagt.. Vi får väl hoppas att det stämmer, och att vi kan slippa vinterpäls på hästar innan dess..

ja, min lille shettis har satt lite fjun igen....
skall införskaffa ett täcke, för han frös verkligen häromdagen när det regnade så dant.jävla skitväder.
den stackarn hade jätteont i ryggen och rumpan....
jag masserade honom med hö i en halvtimme,och då slappnade han av så mycket ,så när jag gick ut ur boxen för ett ögonblick så lade han sig ner! jag gick då och stängde boxen och släckte och åkte därifrån, medveten om att han mådde bra och sov. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 193
Senast: manda
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 285
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur