Varför täcke, iaf på våra inhemska hästraser?

Det finns faktiskt hästar som fryser så dom skakar. Så klart att de ska ha täcke!

Däremot håller jag absolut med om att hästar inte ska ha täcke på bara för ägarens bekvämlighet att slippa borsta!

Vad är det egentligen att bråka om??? :confused:
Man gör väl som man vill.. i alla fall.. :smirk:
Låt de som VILL ha täcke på sina hästar, ha det..
och vill du INTE ha täcke på... fine. Skit i det då!
:p

Om du läst noga vad jag skrev innan så står det att:(ungefär)

Jag kan givetvis förstå dem som lägger täcke på gamla och mkt känsliga hästar....
antar att din häst är känslig, då...

vad är det för ras?
Bara nyfiken. Jag har aldrig träffat på någon som behöver täcke på sommaren. ;)
Men sen håller jag ju på med ardenner och shetland mest, så det ligger väl inte riktigt för de raserna att behöva täcke så ofta.

För övrigt tycker jag inte att vi bråkar, det är kul att kunna föra en disskusion utan att folk blir otrevliga. :bow: :bow: :bow:

Jag har ingenting emot att folk lägger täcke på sina hästar om det verkligen behövs, men det finns mycket okunningt folk som har täcke i princip jämt, bara för säkerhets skull.
Det är det som retar mig mest.

Vänliga hälsningar Embla :love: :love:

Fast ibland kan man ju faktiskt tycka synd om hästar som ägarna hänger på täcken i tid och otid.

Vet en häst som jag ALDRIG sett utan täcke, inte ens när det är högsommar, för hans ägare är så orolig för att han ska frysa! Ibland är det flugtäcke, men ofta har jag sett honom i bomullstäcken.

Jag tycker att det är djurplågeri att ha på hästen alltför mycket täcken när det är alltför varmt ute.

Ödmjukhet :smirk:!!! Acceptera andras kännedom om sina egna hästar.

Visst finns det människor som gör som alla andra och slänger på täcke även om det inte behövs. Men som jag redan skrivit, så länge ingen häst far illa och mår dåligt med sitt täcke, vilket jag inte tror är särskilt vanligt ser jag ingen anledning att låta så frän i tonen.

Ja, det kan jag hålla med om..Men man måste låta folk göra som de tror är bäst.
Man kan inte bry sig om alla folk och vad de gör..
Så länge folk inte gör nåt som skadar hästar eller andra djur.
Det finns mycket som jag tycker är helt galet, men vad kan JAG göra....

Vi försökte säga till ägaren till hästen jag skrev om, men h*n är veterinär och anser sig veta bäst :smirk:

Jag tycker faktiskt att man fått ett schysst sätt kan säga till om man tycker att någon gör fel mot sin häst.

Jo, det är klart att de blir känsligare när de alltid har blivit täckade, men då kan man ju inte sluta tvärt med det heller :crazy:
Och nej, jag vill inte ha kilometer lång päls på mina hästar om vintern, då orkar de ju ingenting! :)

Ja, det tycker jag oxå.. Men om de vägrar lyssna eller helt enkelt inte är av samma åsikt så får man ju faktiskt respektera det..
Nu har du ju försökt så.. Och är hon veterinär så är det kanske bäst att låta personen göra på sitt sätt.
En veterinär har väl inte fel, vet du väl?? :angel: ;)

Ställer man ut hästar, oavsett ras, i t ex regn/blåst/snö/kyla mm om dom är svettiga, så borde ju vem som helst förstå att risken för mycket "dåligt" ökar?
Ta t ex, en svettig häst i regn, säg en islandshäst, dom har ju "lång päls och fryser aldrig", den är blöt inifrån, och kommer att bli blöt utifrån av regnet, Vart och hur ska deras päls hjälpa dom då? :confused:

Ha, regnar det mycket på sommarn, så visst fan kan regnet bli kallt... Min häst, (ja, det är en islandshäst) fryser skitlätt, och spänner sig, och blir sned i höften, detta sagt av en akupunktör/kiropraktor.
Och han behöver täcke på sommaren om det regnar, annars står han och skakar efter ett par timmar, och så är det bara.

Sen är det dessutom såhär, att en häst i träning (som alltså svettas en hel del) förlorar en del av det dära kroppsfettet eller vad det heter, det lagret som hjälper till att hålla värmen, det följer med svetten ut, därför fryser "träningshästar" mer än hästar som inte gör något.

Men, en sak bara som de flesta inte verkar veta:

Hästar sätter päls efter dagsljus-
inte efter antalet täcken. Sedan att pälsen är platt o ser bättre ut under ett täcke är en annan sak.
Fanns ett superbra uppslag i ridsport om detta skrivet av bl.a. vet. Charlie Lindberg. Jag har kopia att faxa om nån é nyfiken. Maila mig till: la@intab.se

Och så svar till:
"Jag är så trött på dessa täckesdiskussioner,varför inte acceptera att hästar är individer precis som vi människor och som är olika känsliga och har olika behov??"

=sant, men glöm för guds skull inte att hästar INTE är människor. Om en häst skakar lite är inte hela världen.

Jag håller med skribenten att det känns som att hästar som inte sjåpas med blir hållbarare. Känsla bara...
:rofl: /Lina

Det är klart att de blir hållbarare. Eller TÅLIGARE, rättare sagt.
Det är ju samma som det att vissa väntar länge med att få ut hästen på bete och tar in dem igen tidigt.
Jag brukar säga:
"Fort ut, sent in och vips, så har man en friskare häst."
Men däremot kan jag ju inte mer än att förklara för andra människor VARFÖR det inte är bra att stå med täcke på sig för jämnan, men sen är det ju ändå de som i slutändan avgör om de ska lyssna på mig och mina tips eller inte..
Det funkar ju inte att tjata eller tillrättavisa annat folk hela tiden . Det är ju lixom bara bäddat för otrevliga konflikter...

Okej, hon hör alltså till kategorin känsliga.

Vi är ialla fall överens om att hästen inte ska ha täcke mer än nödvändigt. Tyvärr finns det folk som inte är lika "duktiga" som du och jag och de hästarna tycker jag synd om.

OCH jag menar inte att vara frän i tonen... Vem det nu var som tyckte det..
Men i skrift är det svårt att markera vad man tycker om man inte änvänder utroopstecken osv...

LOVE Embla :love: :love: :love:

jag har en exemhäst och är väääldigt intresserad av vad det finns för botmedel som tar bort exemet så jag slipper ha täcke på honom.
*väntar spännt på svar*

"Ska man bara ha en häst att titta och klappa på i hagen, eller ta en skrittur i skogen, då och då. I såna fall behöver man inget täcke.

Men vill man kunna rida och arbeta sin häst, så blir de flesta långhåriga hästar svetta vid rätt sorts arbete, speciellt om det är hästar som går ute om dagarna och körs till ridhus ibland."

Ursäkta, men nu tycker jag att du generaliserar hej vilt! Det går faktiskt att träna hästen utmärkt bra utan att man använder täcke! Vidare - om hästen inte blir svettig av arbetet så är det alltså inte "rätt" arbete? Detta måste väl ändå bero på vad syftet med arbetet är eller hur? Att hästen vanligtvis inte har täcke är dessutom inget som hindrar mig att lägga på täcket OM hästen skulle bli svettig.

Jag tycker nog att alla får göra som de vill, men jag blir lite irriterad när jag får veta att vi som valt att inte täcka (annat än under vissa omständigheter) tydligen bara har hästarna att klappa och skritta på!

Beträffande skador så kanske täcken förebygger vissa, men de ökar också risken för andra skador (skav, hästen fastnar i täcket, hästarna fastnar i varandra, hästen fastnar i träd o.s.v.). Det finns ju alltid två sidor av ett mynt.

Varför jag har valt att inte täcka mina hästar är för att det helt enkelt inte behövs. Ursprungsanledningen var att vi inte har täckesbyten i stallet och efter ett par säsonger med dygnsförpackning i andas-täcken ville jag prova utan. Inte för att det funkade dåligt, men jag trivdes aldrig riktigt med det och tyckte att det måste vara bekvämare för hästarna att gå otäckade. Jag har under de fyra år som de gått så inte märkt att de frusit mer, varit mer förkylda och inte varit stelare och de har jobbat som vanligt, med undantaget att jag försökt att förlägga "svettigt" arbete till vardagskvällarna så att de kan gå in i boxarna och torka.

En av mina hästar svettas dock ALLTID så hon har fått täcke på sig EFTER ridpassen när jag ridit på dagen. Detta har tagits av vid insläpp.

Mina hästar är inga högpresterande tävlingshästar, så för sådana kanske inte detta system funkar. Men för hobbyhästar som mina går det fint. De arbetar 4-6 ggr/vecka.

Anneli

Jaså, finns det ett botemedel? Då har nog jag och alla andra exemhästägare jag känner missat det på något vis.

Ja, det finns faktist ett botemedel men det får jag inte skriva här för då tas det bort. För det räknas som reklam, tyvärr. :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 193
Senast: manda
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 285
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama