"Ska man bara ha en häst att titta och klappa på i hagen, eller ta en skrittur i skogen, då och då. I såna fall behöver man inget täcke.
Men vill man kunna rida och arbeta sin häst, så blir de flesta långhåriga hästar svetta vid rätt sorts arbete, speciellt om det är hästar som går ute om dagarna och körs till ridhus ibland."
Ursäkta, men nu tycker jag att du generaliserar hej vilt! Det går faktiskt att träna hästen utmärkt bra utan att man använder täcke! Vidare - om hästen inte blir svettig av arbetet så är det alltså inte "rätt" arbete? Detta måste väl ändå bero på vad syftet med arbetet är eller hur? Att hästen vanligtvis inte har täcke är dessutom inget som hindrar mig att lägga på täcket OM hästen skulle bli svettig.
Jag tycker nog att alla får göra som de vill, men jag blir lite irriterad när jag får veta att vi som valt att inte täcka (annat än under vissa omständigheter) tydligen bara har hästarna att klappa och skritta på!
Beträffande skador så kanske täcken förebygger vissa, men de ökar också risken för andra skador (skav, hästen fastnar i täcket, hästarna fastnar i varandra, hästen fastnar i träd o.s.v.). Det finns ju alltid två sidor av ett mynt.
Varför jag har valt att inte täcka mina hästar är för att det helt enkelt inte behövs. Ursprungsanledningen var att vi inte har täckesbyten i stallet och efter ett par säsonger med dygnsförpackning i andas-täcken ville jag prova utan. Inte för att det funkade dåligt, men jag trivdes aldrig riktigt med det och tyckte att det måste vara bekvämare för hästarna att gå otäckade. Jag har under de fyra år som de gått så inte märkt att de frusit mer, varit mer förkylda och inte varit stelare och de har jobbat som vanligt, med undantaget att jag försökt att förlägga "svettigt" arbete till vardagskvällarna så att de kan gå in i boxarna och torka.
En av mina hästar svettas dock ALLTID så hon har fått täcke på sig EFTER ridpassen när jag ridit på dagen. Detta har tagits av vid insläpp.
Mina hästar är inga högpresterande tävlingshästar, så för sådana kanske inte detta system funkar. Men för hobbyhästar som mina går det fint. De arbetar 4-6 ggr/vecka.
Anneli