Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Du säger att du lägger ner ca 8 h per dag på bloggen. Vad innebär det? För inlägg är det tunt om för att vara så upptagen med bloggen...

Och ditt välmående är väl så himla mkt viktigare än att blogga om meningslösa saker, även om du tycker om det?
Det verkar som om det stjälper mer än den hjälper...
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

De flesta vuxna människor har inget val. Vi måste ta tag i problemen. Vi har inga som gör det åt oss. Det är nog därför du ses som lat och bortskämd.

Jag vet att det är skitjobbigt. Tro mig. Jag har fått kämpa för precis allt i mitt liv.

Jag tror att du skulle klara betydligt mer än du gör nu om du faktiskt var tvungen.

Att jag är bortskämd är jag medveten om och det är väl inget fel i att vara bortskämd? Så länge det inte stör andra liksom. Och jag skryter inte direkt över att jag är bortskämd :p

Jag ÄR ju tvungen?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Varför ska hon/han lägga ner? Utifrån det jag läst i föregående trådar och i din blogg när jag kikat in där så tror jag att hon/han är på helt rätt spår.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Se till att du vaknar tidigare. Låter som du behöver rutiner. Jag har 3 klockor som ringer på morgonen. Alla olika signaler. Ibland undrar jag om grannen hör nästan... Och sen på kvällen att du ska ligga till sängs en viss tid. Senast 22:22 tex? När jag är ledig så vaknar jag likt förbannat tidigt iaf. Men kroppen har då vant sig redan. I grunden är ja kvällsmänniska.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag måste tillägga vad min läkare sa till mig gällande mitt handikapp:

"Vi kan bara ge dig råd. Du kan ringa oss om du behöver prata av dig, men det finns ingen handbok för detta och lösningen är olika för alla. Du måste prova dig fram själv och i vanliga fall hade vi sagt till dig att lära dig att leva med det då lösningen är så svår och tidsomfattande att få klarar av att lösa sitt problem. Du ska få en chans då du tydligt visar att du är villig att lägga den energin."

Jag fick två timmars ögonkontakt med läkare. TVÅ TIMMAR för att lösa ett problem jag har haft i över 20 år och som har fått mig att ibland önska att jag aldrig vore född. Mellan dessa två timmar fick jag även tio minuters rådgivning via telefon.

När jag mötte läkaren igen (Den sista av de två timmarna.) sa han att han aldrig varit med om en sådan snabb framgång. När jag tackade honom för hans hjälp (jag grät av lycka för att mitt helvete äntligen var över.) sa han "Det är inte mig du ska tacka utan dig själv. Det som krävs för att övervinna problemet fanns inom dig och allt du behövde var att ge dig fan på att inte låta problemet styra ditt liv längre."


Klarar jag det så klarar du av det. Det är det jag vill få fram. Allt som krävs är att verkligen vilja något.

(Nu får du tänka "Skrytnisse!" hur mycket du vill. Jag försöker bara förklara för dig att jag vet hur förjävla dåligt man kan må och jag vet också att problem är till för att övervinnas. När du väl klarar av dina problem kommer du att vara så stolt över dig själv!)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du säger att du lägger ner ca 8 h per dag på bloggen. Vad innebär det? För inlägg är det tunt om för att vara så upptagen med bloggen...

Ja, det blir väl runt 8h om dagen minst. Det innebär att jag fixar med dom jag samarbetar med, skriver inlägg, svarar på mail från både företag och privatpersoner angående bloggen osv.

Hur menar du med att det är tunt med inlägg? Om du syftar på senaste veckan har blogg.se haft en massa buggar och strul då dom gör om hela sin plattform. Därför har jag inte kunnat skriva som normalt. Om det var det du syftade på.

Och ditt välmående är väl så himla mkt viktigare än att blogga om meningslösa saker, även om du tycker om det?
Det verkar som om det stjälper mer än den hjälper...

Fast, både min läkare jag hade (som slutade), dom på NPF och Hikikomori uppmuntrar mig till att skriva. Jag menar, jag kommer aldrig sluta med min blogg oavsett om det finns folk som tycker att mina inlägg är meningslösa :p
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Visst är det fel! Och att vara bortskämd är ju inte egentligen ditt fel utan de som skämmer bort dig. Du måste lära dig ta ansvar. Måste va svårt om allt blir serverat jämt. Då blir allt desto jobbigare sen när den dagen tar slut.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast, både min läkare jag hade (som slutade), dom på NPF och Hikikomori uppmuntrar mig till att skriva. Jag menar, jag kommer aldrig sluta med min blogg oavsett om det finns folk som tycker att mina inlägg är meningslösa :p

Det vore mycket mycket märkligt om läkare och annat vårdfolk uppmuntrar dig till att sitta vid datorn åtta timmar om dagen. Jag tror inte ett ögonblick på det. Det är tvärtemot allt jag hört under mina elva år i psykvården.

Visst är det fel! Och att vara bortskämd är ju inte egentligen ditt fel utan de som skämmer bort dig. Du måste lära dig ta ansvar. Måste va svårt om allt blir serverat jämt. Då blir allt desto jobbigare sen när den dagen tar slut.

Ja, det är väl skillnad på bortskämd och bortskämd. Om bortskämd innebär att personen inte behöver ta något som helst ansvar så är det att göra den en björntjänst.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det vore mycket mycket märkligt om läkare och annat vårdfolk uppmuntrar dig till att sitta vid datorn åtta timmar om dagen. Jag tror inte ett ögonblick på det. Det är tvärtemot allt jag hört under mina elva år i psykvården.

Fast varför är det konstigt att vårdfolk uppmuntrar mig att göra det jag tycker är kul och är bra på? Det är ju mitt största intresse, varför ta ifrån mig det enda ljus jag har? (ja, jag har min familj men nu snackar jag sysselsättning). Vad är det för fel med att dom tycker att det är bra att jag har bloggen och att den växer? Alltså, jag förstår inte varför dom INTE skulle uppmuntra folk att fortsätta med sina intressen?

Så, om du t.ex var väldigt duktig inom musik, kunde spela många instrument och verkligen brann för det och ville satsa på det, ska då vårdfolket säga att det vore olämpligt? Det är liksom samma grej. Jag brinner för bloggen och oavsett om folk inte ser det som en "lämplig hobby" så vet jag inte vad jag ska svara, tyvärr. Jag ser inte fotboll som en hobby/ ett intresse. Men det är ju för att jag inte är intresserad. Så varför neka bloggen när man istället ska uppmuntra det man är bra på och göra något positivt av det?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Visst är det fel! Och att vara bortskämd är ju inte egentligen ditt fel utan de som skämmer bort dig. Du måste lära dig ta ansvar. Måste va svårt om allt blir serverat jämt. Då blir allt desto jobbigare sen när den dagen tar slut.

Men vart är det för fel i att mamma, som är ekonomiskt oberoende, hjälper mig? Det är ju inte direkt som så att jag tigger pengar och sen går och shoppar en massa saker jag inte behöver. Jag säger alltid nej när mamma undrar om jag behöver pengar, om nu det är viktigt att veta...

Vi har liksom alltid haft det gott ställt. Jag skulle göra samma sak för mina barn. Liksom, man hjälper väl varandra? Det är så tråkigt att folk ska haka upp sig på försörjning hit och dit när det inte drabbar någon. Jag menar, vem lider gör att mamma betalar mitt busskort så att jag kan åka iväg? Skulle du/ni helt ärligt hellre se era barn leva på gatan än att få ekonomiskt stöd från er (om ni alltså är ekonomiskt oberoende eller iallafall har så ni klarar er)?

Sen vet jag inte vad ni menar med bortskämd. Att jag har det bra i familjen? Alltid haft fina djur? Fått en massa saker (som ni säkert anser onödiga)? Eller vad liksom? Är det det ni menar med att jag är bortskämd tycker jag att det mer låter som att ni är avundsjuka. Sen får man ju ha med i beräkningen att jag är ensambarn, mamma är ensambarn.
Det är väl en sak att om man är flera syskon osv.

Nej ärligt så förstår jag inte riktigt varför dessa samtal om min ekonomi ska dras upp. Det är både väldigt onödigt och tråkigt. Faktiskt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Sluta spela offer, det handlar inte om att du ska sluta med bloggen, det handlar om att ingen vettig läkare skulle uppmuntra att en person sitter stilla framför datorn eller TVn 8 timmar om dagen, oavsett vad det är man gör där. Du är inte sjuk, skadad eller har något handikapp som gör att du måste vara sängliggande större delen av dygnet.

Måste säga att jag faktiskt är förvånad att folk öht orkar komma med råd och tips fortfarande trots att du i tråd efter tråd efter tråd inte kommer med något annat än undanflykter och bortförklaringar. "Det går inte, jag orkar inte, jag kan inte, jag kom inte iväg, jag kände mig lite febrig, jag mådde lite illa", bortförklaringarna bara haglar och sen har du dessutom mage att klaga på att omgivningen förstör för dig. Det har klagats på vårdpersonalen, du kan inte gå och lägga dig i tid för att "det är svårt att komma till ro när pojkvännen är uppe". Allt är svårt och jobbigt och när det går minsta lilla emot så ger du upp och faller tillbaka i gamla spår sen dröjer det inte många månader innan det dyker upp en ny tråd där du ber om hjälp, och så börjar allt om från början med alla bortförklaringar.

Anledningen till att du är trött är att du sover bort hela dagarna. Ditt senaste inlägg skickades kl 02.59 på morgonen så då var du bevisligen fortfarande vaken. Dessutom sitter du vid datorn oerhört många timmar vilket är en starkt bidragande orsak till tröttheten, men trots det försvarar du alla timmarna vid datorn med att man ska uppmuntra det folk tycker är kul.

Du kommer ALDRIG bli bättre innan du faktiskt tar dig samman och ser sanningen i vitögat. Så länge du blundar och hittar på massor med bortförklaringar till varför du inte kan göra dittan och dattan så kommer du sitta i den här båten tills du dör.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Yes, och än är jag vaken. Utan sömnmedicin så jag inte är en zombie på dagen. Legat i sängen sen tolv. Varvat ner med film och prat. Skriver från mobilen.

Tack alla för bra tips! Fått med mig pojkvännen så på måndag börjar vi tillsammans med rutiner i lugn takt :).
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag måste tillägga vad min läkare sa till mig gällande mitt handikapp:

"Vi kan bara ge dig råd. Du kan ringa oss om du behöver prata av dig, men det finns ingen handbok för detta och lösningen är olika för alla. Du måste prova dig fram själv och i vanliga fall hade vi sagt till dig att lära dig att leva med det då lösningen är så svår och tidsomfattande att få klarar av att lösa sitt problem. Du ska få en chans då du tydligt visar att du är villig att lägga den energin."

Jag fick två timmars ögonkontakt med läkare. TVÅ TIMMAR för att lösa ett problem jag har haft i över 20 år och som har fått mig att ibland önska att jag aldrig vore född. Mellan dessa två timmar fick jag även tio minuters rådgivning via telefon.

När jag mötte läkaren igen (Den sista av de två timmarna.) sa han att han aldrig varit med om en sådan snabb framgång. När jag tackade honom för hans hjälp (jag grät av lycka för att mitt helvete äntligen var över.) sa han "Det är inte mig du ska tacka utan dig själv. Det som krävs för att övervinna problemet fanns inom dig och allt du behövde var att ge dig fan på att inte låta problemet styra ditt liv längre."


Klarar jag det så klarar du av det. Det är det jag vill få fram. Allt som krävs är att verkligen vilja något.

(Nu får du tänka "Skrytnisse!" hur mycket du vill. Jag försöker bara förklara för dig att jag vet hur förjävla dåligt man kan må och jag vet också att problem är till för att övervinnas. När du väl klarar av dina problem kommer du att vara så stolt över dig själv!)

Det känns både skönt och hoppfullt att höra det här! Tack för att du delar med dig!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men vart är det för fel i att mamma, som är ekonomiskt oberoende, hjälper mig?
Du är 23 år. Det är mycket fel med att en vuxen människa i den åldern blir försörjd av sina föräldrar.

Hade jag varit din morsa hade jag hellre rest och hittat på roliga grejer i stället för att vakta på och bränna alla mina pengar på en bortskämd, "vuxen" unge.

Sen vet jag inte vad ni menar med bortskämd. Att jag har det bra i familjen? Alltid haft fina djur? Fått en massa saker (som ni säkert anser onödiga)? Eller vad liksom? Är det det ni menar med att jag är bortskämd tycker jag att det mer låter som att ni är avundsjuka.
Amen lägg ner det där jävla skitargumentet! Du drar upp det varenda gång.

Det finns inget som helst avundsvärt i att vara 23 år och inte ens fixa basala grejer, bli försörjd av sina föräldrar o.s.v. Eller tror du på fullaste allvar att det är vad alla vuxna människor vill - egentligen? Menar du på fullaste allvar att ditt liv är att betrakta som någon drömtillvaro? Är andras djur mindre bra och mindre fina än dina? Är prylar det enda som räknas? Vad menar du egentligen, för det finns inget som helst avundsvärt i att vara lat, bekväm, bortskämd, egocentrisk och utnyttja människor och pissa på dem. För det är därför dina trådar ballar ur: För att du beter dig ganska otrevligt. Du startar tråd på tråd på tråd och får massor av råd som du aldrig tar eftersom du inte bryr dig egentligen.

Där. Jag sade det. Du är lat. Det här är din typ 50:e tråd på Buke om i princip samma sak. I flera ÅR har människor försökt hjälpa dig - och du bara pissar på dem! Människor har gett dig massor, massor, massor av goda råd och delat med sig av sina egna erfarenheter och du är bara arg, grinig, otrevlig och skyller ifrån dig. När du blir emotsagd åker offerkoftan på och alla är dumma i huvudet och avundsjuka. Det är alla andras fel att du inte klarar något, det är diagnosernas fel hit och dit - hört talas om att växa upp? Ta lite ansvar?

Och nej, ingen behöver "acceptera" något du säger. Jag tror det är ett av dina större problem: Alla i din omgivning bara accepterar allt du säger. Ingen protesterar, ingen ställer några krav, alla bara låter dig köra ditt race och diktera villkoren för dem. Medberoende kallas det för.

Att ge upp något nytt efter (max!) en vecka är inte att försöka. Att ge upp efter en vecka är att vara lat och bekväm. Och kom inte dragandes med att "jag inte förstår" - för jag fattar betydligt mer än vad du har en aning om, vilket blev uppenbart i den senaste diskussionen vi hade.

Ta det från någon som VET vad hon snackar om: Det enda som hjälper är att jobba med sig själv. Det kommer inte att landa några stekta sparvar i munnen på dig, en diagnos kommer inte per automatik att fixa något alls och man kommer aldrig någonsin någonstans om man är totalt ovillig att lyfta så mycket som ett finger.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast det blir ju jobbigt att släpa datorn fram och tillbaka :p

Du säger att du inte bortförklarar och att du försöker följa råd du får, men då undrar jag, hur är svaret ovan INTE en bortförklaring? Om det skulle hjälpa dig med ett sömnproblem så är det väl inte ett enda skit jobbigt att flytta en dator vare sig den är stationär eller bärbar?
Det är JUST det här alla reagerar på, att du kan inte köpa en väckarklocka, för du var tvungen att dra hem. Hur lång tid tar det att dra fram kortet och köpa den jäkla klockan?
Datorn måste stå där den stör dig, för det är jobbigt att flytta den. Är det inte jobbigt att ha störda sömnrutiner då?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du är 23 år. Det är mycket fel med att en vuxen människa i den åldern blir försörjd av sina föräldrar.

Hade jag varit din morsa hade jag hellre rest och hittat på roliga grejer i stället för att vakta på och bränna alla mina pengar på en bortskämd, "vuxen" unge.


Amen lägg ner det där jävla skitargumentet! Du drar upp det varenda gång.

Det finns inget som helst avundsvärt i att vara 23 år och inte ens fixa basala grejer, bli försörjd av sina föräldrar o.s.v. Eller tror du på fullaste allvar att det är vad alla vuxna människor vill - egentligen? Menar du på fullaste allvar att ditt liv är att betrakta som någon drömtillvaro? Är andras djur mindre bra och mindre fina än dina? Är prylar det enda som räknas? Vad menar du egentligen, för det finns inget som helst avundsvärt i att vara lat, bekväm, bortskämd, egocentrisk och utnyttja människor och pissa på dem. För det är därför dina trådar ballar ur: För att du beter dig ganska otrevligt. Du startar tråd på tråd på tråd och får massor av råd som du aldrig tar eftersom du inte bryr dig egentligen.

Där. Jag sade det. Du är lat. Det här är din typ 50:e tråd på Buke om i princip samma sak. I flera ÅR har människor försökt hjälpa dig - och du bara pissar på dem! Människor har gett dig massor, massor, massor av goda råd och delat med sig av sina egna erfarenheter och du är bara arg, grinig, otrevlig och skyller ifrån dig. När du blir emotsagd åker offerkoftan på och alla är dumma i huvudet och avundsjuka. Det är alla andras fel att du inte klarar något, det är diagnosernas fel hit och dit - hört talas om att växa upp? Ta lite ansvar?

Och nej, ingen behöver "acceptera" något du säger. Jag tror det är ett av dina större problem: Alla i din omgivning bara accepterar allt du säger. Ingen protesterar, ingen ställer några krav, alla bara låter dig köra ditt race och diktera villkoren för dem. Medberoende kallas det för.

Att ge upp något nytt efter (max!) en vecka är inte att försöka. Att ge upp efter en vecka är att vara lat och bekväm. Och kom inte dragandes med att "jag inte förstår" - för jag fattar betydligt mer än vad du har en aning om, vilket blev uppenbart i den senaste diskussionen vi hade.

Ta det från någon som VET vad hon snackar om: Det enda som hjälper är att jobba med sig själv. Det kommer inte att landa några stekta sparvar i munnen på dig, en diagnos kommer inte per automatik att fixa något alls och man kommer aldrig någonsin någonstans om man är totalt ovillig att lyfta så mycket som ett finger.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag lägger mig. Finns ingen anledning att fortsätta. Tack ALLA för jätte bra tips och råd. Tusen tack
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag spinner bara vidare på det du själv skrivit så inget tagit från luften. Nej knappast nån här som är avundsjuk på dig. Tvärtom. Iaf jag skulle gärna se nån förändring eftersom du BER om det.

Tkr det är beklagligt att din mamma erbjuder dig pengar och inte ser till att du har möjlighet att stå på egna ben om de inte är meningen att du sedan ska betala tillbax. 23 år å leva på sina föräldrar, nej tack. Är oxå ensambarn å kallat bortskämt av en släkting. Blev oerhört ledsen. I DET fallet handlade det om avundsjuka då hon ger allt materiellt till sina barn men svårt att visa kärlek. Hon är mkt märklig men hennes barn är iaf fantastiska och det mkt tack vare min mamma som fick ta hand när de var små. Och säkert annat klokt folk i omgivningen.

Aldrig fått saker jag pekat på utan att få göra nånting för att få det. Sparade veckopengen å la in på bankkonto. Köpte sedan häst för de pengarna -framförhållning.

Edit: kan säga att när hon kallade mig bortskämd var jag 12 år och precis bott hos fosterföräldrar och sedan kom min mamma som en räddande ängel. Kommer även ihåg hur min kusin (hennes son) säger till mitt försvar att jag var långt ifrån bortskämd :love: det kommer jag aldrig glömma.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja, jag ska försöka prata med pojkvännen om det. Det är så svårt att komma till ro när han sitter uppe och svårt att komma upp när han vill fortsätta sova.

Prova utnyttja det här istället? :) Så länge han ligger kvar- gå upp. Gör lite kaffe (eller te om han hellre dricker det) till honom och kanske baka scones eller något. Så kommer du både igång och gör något fint för din pojkvän som han kan vakna till. :) Det gör jag varje helg, även när jag vill sova ut. Han brukar oftast gå upp 10 min kille, så då försöker jag vara uppe senast 9.

Och det här med att du är en nattmänniska. När hade du senast en dygnsrytm så att du gick upp vid 7? Hur kändes det då?
För jag kan ju säga utifrån mig själv att nu när jag läser distans så är jag uppe till sent (går och lägger mig 12-01 fastän jag inte är trött) och sover nästan halva dagen TROTS att jag egentligen är sådan som är morgonpigg och kvällstrött. Så det beror ju extremt mycket på rutiner, och dem är det "bara" att ställa om.

När du är trött under dagen, vad gör du då? Du har inget intresse av att pyssla lite? Jag brukar t.ex. sticka eller nåt annat småpyssligt och skapande, och trots att jag nästan alltid brukar somna som av ett trollslag när jag sätter mig i soffan (:P) så kan jag utan problem hålla mig vaken när jag pysslar med det. Det är roligt, både för att jag skapar något och för att man får utlopp för lite kreativitet. Men bara göra nåt, där du får tänka lite och se att du kan göra nåt kanske vore bra? Det är ju en väldigt bra start om du inte orkar ta dig ut bland folk också, för att du får känna på att du skapar något men ändå hemma i tryggheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag är också supertrött i perioder, speciellt den mörka vintern. Tycker dock det låter lite konstigt, för hade du varit så trött hade du utan problem kunnat somna vid tio på kvällen. Du väljer att sova på fel tid på dygnet. Fråga nattjobbare (jobbade själv natt varannan vecka). Det är otroligt slitsamt i längden. Kroppen blir konstant trött. Är du inte villig att ändra din dygnsrytm så kan du fortsätta vara pigg på nätterna, men undra inte varför du är trött på dagarna då ;) Gå och lägg dig i tid så kommer du se att piggheten kommer att komma till sin rätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp