Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Men du ger ju upp. Du var ju på gång att ordna till dygnsrytmen, som du skrev i en tråd för ett tag sen. Men sen rann det ut i sanden.

Prata med läkare om en annan sömnmedicin då.

Det är exakt det jag säger, att jag liksom "ger upp". Fast viljan finns ju hela tiden, det är bara det att jag inte vet hur jag ska fortsätta. Jag misslyckades ju igen när det, som du skrev, rann ut i sanden.

Jag vill inte ha någon starkare sömnmedicin. Jag har provat alla "snälla" och fick hem en miniförpackning med imovane men vågar ej prova pga risken för hallucinationer eller vad det nu heter och att man lätt blir beroende.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

(Jag har läst inlägg på bukefalos sedan stallet.com och har även haft en tidigare användare som togs bort då jag aldrig hade tid att logga in och skriva. Jag baserar därför inte mitt inlägg på bara denna tråden.)


Jag blir så otroligt TRÖTT att jag inte längre klarar av att läsa dina inlägg utan att svara. Här kommer det massor av snälla buke-människor och besvarar dina trådar och ger råd, men de ger inte svaret du vill ha och därför anser du att dina trådar "spårar ur.".

Har du någonsin funderat över varför just dina trådar "spårar ur"? Jag lovar dig att det inte beror på de människor bakom dataskärmarna som försöker att ge dig goda råd. Det beror på dig.

Du undrar varför du är trött? Det är eftersom du sover för länge på dagarna. För ett tag sedan hade du en tråd där du skulle försöka att gå upp senast nio (eller var det åtta?) varje dag. Hur gick det med detta? Tog latheten överhand igen?

Jag vet hur det är att vara sjuk och vara rädd för att vistas på offentliga platser. Jag vet hur det är att gå till jobbet med 39 graders feber och sprängande huvudvärk, för det finns ingen annan som sköter mitt jobb åt mig och jag måste äta och betala hyra. Jag vet hur det känns att smyga längst med husväggarna för att göra sina ärenden på stan då man blir rädd av stora folksamlingar. Jag vet hur det känns, för jag gör det då ingen annan gör det åt mig..

Jag har haft ett rejält stort fysiskt handikapp som gjort att jag hellre velat dö än att visa det handikappet framför någon. Handikappet hindrade mig ända tills att jag en dag jag till läkare och sa "Jag orkar inte mer. Jag gör vad som helst för att få leva ett normalt liv.". Månader senare och många, många, MÅNGA timmars träning senare (och MÅNGA tillfällen då jag utsatt mig för de situationer där jag helst av allt bara velat falla död ner finns det få som märker mitt handikapp (vilket tidigare var mycket tydligt). De som märker av det bryr jag mig inte längre så mycket om (även om kommentarer om mitt handikapp svider rejält och gör ont länge) då jag vet hur många timmars träning och gråt det har tagit för mig att komma dit jag är.

Man kommer inte någonstans i livet genom att klaga. Man kommer någonstans genom slit och ett helt badkar av jävlar anamma!

Är man en vuxen människa måste man ta ansvar. Livet är piss ibland. Ibland är livet verkligen fördjävla dåligt och jobbigt, men man måste ändå ta ansvar, sköta sina sysslor och göra det bästa av situationen. För det finns ingen annan som gör det åt dig.


Du är LAT och BEKVÄM inte något annat! Sluta känna efter och tänka "Nog mår jag liiiiite dåligt av detta? Bara lite kanske som kan ge mig en anledning till att slippa...?".
Ta tag i ditt liv och gör något positivt av det för det finns inte någon annan som gör det åt dig!

(Vill bara tillägga: När du väl ändrar dig kommer du att vara så otroligt stolt över dig själv att alla uppoffringar och all ångest är ett mycket litet pris att betala för det du har vunnit. Trots all oro, alla känslor av att vara värdelös och alla önskningar om att vara död som har inträtt då jag tvingats kämpa mot mitt handikapp har det varit värt det.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför sover jag så mycket?

:bow: Tack!! :bow:

TS - vad skulle du göra om du inte hade någon som försörjde dig? Det är nog vad som behövs för att du ska få tummen ur, idag har du inget behov av att tjäna ditt eget uppehälle och gör då inte det heller. Som jag ser det har du två val; bit ihop och ta tag i ditt liv, steg för steg, eller bryt ihop totalt. Men kom inte och klaga och svara bara att du inte kan på alla råd du får. Mitt råd har du för övrigt inte ens kommenterat så jag antar att du förkastar kbt. Eller ja, du märker nog att kbt fungerar så då vill du inte ha med det att göra längre.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag blir så otroligt TRÖTT att jag inte längre klarar av att läsa dina inlägg utan att svara. Här kommer det massor av snälla buke-människor och besvarar dina trådar och ger råd, men de ger inte svaret du vill ha och därför anser du att dina trådar "spårar ur.".

Och jag är jätte glad och tacksam :) Det är MÅNGA som givit mig många bra tips och jag har inte sagt något om det.

Har du någonsin funderat över varför just dina trådar "spårar ur"? Jag lovar dig att det inte beror på de människor bakom dataskärmarna som försöker att ge dig goda råd. Det beror på dig.

Jag har inte sagt att det beror på någon annan än mig? :confused:

Du undrar varför du är trött? Det är eftersom du sover för länge på dagarna. För ett tag sedan hade du en tråd där du skulle försöka att gå upp senast nio (eller var det åtta?) varje dag. Hur gick det med detta? Tog latheten överhand igen?

Aha, du är en av dom som ska kalla mig lat. Då känns det nästan onödigt att fortsätta svara. :mad:

Jag vet hur det är att vara sjuk och vara rädd för att vistas på offentliga platser. Jag vet hur det är att gå till jobbet med 39 graders feber och sprängande huvudvärk, för det finns ingen annan som sköter mitt jobb åt mig och jag måste äta och betala hyra. Jag vet hur det känns att smyga längst med husväggarna för att göra sina ärenden på stan då man blir rädd av stora folksamlingar. Jag vet hur det känns, för jag gör det då ingen annan gör det åt mig..

Hm.. okej. Jag tror det är många fler än oss som vet hur det är, tyvärr. Och det är väldigt tragiskt.

Man kommer inte någonstans i livet genom att klaga. Man kommer någonstans genom slit och ett helt badkar av jävlar anamma!

Precis, du har rätt i det. Som både många andra sagt tidigare i tråden, och jag en av dom.

Är man en vuxen människa måste man ta ansvar. Livet är piss ibland. Ibland är livet verkligen fördjävla dåligt och jobbigt, men man måste ändå ta ansvar, sköta sina sysslor och göra det bästa av situationen. För det finns ingen annan som gör det åt dig.

Ja...? Jag har inte påstått något annat heller.

Du är LAT och BEKVÄM inte något annat! Sluta känna efter och tänka "Nog mår jag liiiiite dåligt av detta? Bara lite kanske som kan ge mig en anledning till att slippa...?".
Ta tag i ditt liv och gör något positivt av det för det finns inte någon annan som gör det åt dig!

Men för i helvete (ursäkta men nu blir jag faktiskt förbannad och ledsen), varför kan du inte lyssna på vad jag säger? Om du har läst alla mina trådar så borde du sett att jag skrivit MÅNGA GÅNGER att jag inte är lat! Varför kan du inte bara acceptera det då? Måste du envisas med att jag är det? Du känner liksom inte ens mig.

När har jag sagt att jag tänker så som du skrev? Vill du ha bildbevis på när jag är sjuk? Ska jag filma varje gång jag nästan spyr för att jag mår illa? Jag ska fota termometern varje gång den visar på feber? Jag VET att man kan gå iväg fast man har lite feber/huvudvärk/halsont. Det är ju det jag jobbar mot, hela tiden. Varje sekund. Senast igår och i tisdags kom jag iväg trots att jag mådde skit.

Så du påstår, med handen på hjärtat, att jag inte försöker ta tag i mitt liv? Så att jag jagar hjälp inom vården utan resultat, är inte det att "ta tag i sitt liv"? Är hjälpen från Hikikomori bara ett påhitt från min sida? Eller varför ser inte du det som att "ta tag i sitt liv"?

:mad::mad:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Alltså jag förstår inte att folk inte förstår. :p
Ju mer du sover desto tröttare blir du. Du missar även måltider=blodsockernivåerna funkar inte som de ska=man blir trött. Logiskt.

Gå och lägg dig ungefär vid samma tid varje dag, sov MAX åtta timmar och ät regelbundet. Självklart har man svårt att somna när man sovit halva dagen, det är liksom inget konstigt.

Sen behöver man nog aktiveras mer än nån timme om dagen. Sitta ner bör man väl inte göra alltför mkt. Gör lite stretch övningar och städa lite tex emellanåt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

:bow: Tack!! :bow:

TS - vad skulle du göra om du inte hade någon som försörjde dig? Det är nog vad som behövs för att du ska få tummen ur, idag har du inget behov av att tjäna ditt eget uppehälle och gör då inte det heller. Som jag ser det har du två val; bit ihop och ta tag i ditt liv, steg för steg, eller bryt ihop totalt. Men kom inte och klaga och svara bara att du inte kan på alla råd du får. Mitt råd har du för övrigt inte ens kommenterat så jag antar att du förkastar kbt. Eller ja, du märker nog att kbt fungerar så då vill du inte ha med det att göra längre.

Bo på gatan tillsammans med alla a-lagare? Hehe, nej men jag vet inte. Jag har visst ett behov av att tjäna egna pengar. Jag LÄNGTAR efter den dagen jag kan betala min första räkning. Jag avskyr att behöva bli försörjd av mamma, även fast hon har det gott ställt så hon har råd att försörja mig och mer än så. Men det hör inte hit. Jag vill ändå inte vara beroende av henne.

KBT har jag gått på i flera år med blandade resultat. Jag vet inte om du (eller någon annan) är intresserad av att veta det, men jag har blivit av med både sprut/nål och tandläkarfobi genom just KBT :) så på den biten var det jätte bra.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om du nu längtar så gör nåt åt det. Jag har själv npf och vet att det är svårt att vara företagsam. Men, jag är vuxen och tar ansvar för mig och mitt liv. Du lägger över ansvaret om dig på sjukvården och andra, det är helt upp åt väggarna galet. Jag tror inte att du kommer bli ett dugg hjälpt av det där Hiko-grunkset för din grundmentalitet är inte sån. Tyvärr.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Alltså jag förstår inte att folk inte förstår. :p
Ju mer du sover desto tröttare blir du. Du missar även måltider=blodsockernivåerna funkar inte som de ska=man blir trött. Logiskt.

Så logiskt det kan bli :p

Gå och lägg dig ungefär vid samma tid varje dag, sov MAX åtta timmar och ät regelbundet. Självklart har man svårt att somna när man sovit halva dagen, det är liksom inget konstigt.

Ja, jag ska försöka prata med pojkvännen om det. Det är så svårt att komma till ro när han sitter uppe och svårt att komma upp när han vill fortsätta sova.

Sen behöver man nog aktiveras mer än nån timme om dagen. Sitta ner bör man väl inte göra alltför mkt. Gör lite stretch övningar och städa lite tex emellanåt.

Det låter vettigt. Jag ska prova imorgon att sitta kanske någon timme, ta en kissrunda med hunden, sitta lite till, göra något annat som inte kräver att jag sitter + motionen då = minst en timmes promenad.

Tack för ditt svar :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Och jag är jätte glad och tacksam :) Det är MÅNGA som givit mig många bra tips och jag har inte sagt något om det.



Jag har inte sagt att det beror på någon annan än mig? :confused:

Citat från dig:
Så här blir det varje gång jag gör trådar. Dom urartar och börjar handla om typ allt annat än vad jag frågade om.. Så typiskt. Sen att ingen förstår mig är en annan sak, jag är som sagt ej bra på att förklara mig verkar det som eftersom ingen hittils verkar förstå.




Aha, du är en av dom som ska kalla mig lat. Då känns det nästan onödigt att fortsätta svara. :mad:
Eftersom du inte tål sanningen?


Hm.. okej. Jag tror det är många fler än oss som vet hur det är, tyvärr. Och det är väldigt tragiskt.
Så varför lyssnar du inte på någon som har varit där? Varför tar du inte till dig utan fortsätter att bortförklara?


Men för i helvete (ursäkta men nu blir jag faktiskt förbannad och ledsen), varför kan du inte lyssna på vad jag säger? Om du har läst alla mina trådar så borde du sett att jag skrivit MÅNGA GÅNGER att jag inte är lat! Varför kan du inte bara acceptera det då? Måste du envisas med att jag är det? Du känner liksom inte ens mig.
Att säga att man inte är lat och att inte vara lat är två helt olika saker.

När har jag sagt att jag tänker så som du skrev? Vill du ha bildbevis på när jag är sjuk? Ska jag filma varje gång jag nästan spyr för att jag mår illa? Jag ska fota termometern varje gång den visar på feber? Jag VET att man kan gå iväg fast man har lite feber/huvudvärk/halsont. Det är ju det jag jobbar mot, hela tiden. Varje sekund. Senast igår och i tisdags kom jag iväg trots att jag mådde skit.
Jag läste på din blogg nu. Enligt den var du på möte (det kan vara ansträngande då det handlar om att konfrontera sina rädslor så det ska du ha beröm för!) och du åt crepes med din mamma på stan. Hade du verkligen mått skit så lovar jag dig att du hade prioriterat annat framför en lunch på stan.

Så du påstår, med handen på hjärtat, att jag inte försöker ta tag i mitt liv? Så att jag jagar hjälp inom vården utan resultat, är inte det att "ta tag i sitt liv"? Är hjälpen från Hikikomori bara ett påhitt från min sida? Eller varför ser inte du det som att "ta tag i sitt liv"?
Handen på hjärtat: Ja

:mad::mad:

Sanningen gör riktigt ont, men ibland är det sanningen som behövs för att kunna öppna ögonen och se sina problem som de är.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om du nu längtar så gör nåt åt det. Jag har själv npf och vet att det är svårt att vara företagsam. Men, jag är vuxen och tar ansvar för mig och mitt liv.

Men vart kan du läsa att jag INTE gör något åt det? :)

Du lägger över ansvaret om dig på sjukvården och andra, det är helt upp åt väggarna galet. Jag tror inte att du kommer bli ett dugg hjälpt av det där Hiko-grunkset för din grundmentalitet är inte sån. Tyvärr.

Nej, det gör jag inte. Jag söker hjälp för att hitta rätt verktyg och strategier så att JAG kan jobba med MINA problem. Varför tror du inte det? Jag vet att jag inte kan få hjälp av någon längre, för tillslut kommer dom också tröttna på mig. Precis som du säger, jag kan nog inte bli hjälpt av dom heller.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja, jag ska försöka prata med pojkvännen om det. Det är så svårt att komma till ro när han sitter uppe och svårt att komma upp när han vill fortsätta sova.

Ni bor ju inte i en liten etta. Om din pojkvän sitter uppe måste han väl inte göra det i ert rum?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Att du inte gör nåt åt det? PÅ ALLT DU SKRIVER!!! Har du ens försökt genomföra något av de förslag du har fått i denna tråden? Har du försökt tjäna egna pengar? Och då menar jag inte på att blogga, det är inget yrke. Ja, jag kanske är tråkig och traditionell men man ska ha ett yrke och tjäna egna pengar. Det är därför jag nu studerar igen, och trotsar min panikångest som helst vill att jag ska sitta inne hela dagarna. Jag vill tjäna egna pengar och betala för mig, inte parasitera på min familj och på samhället.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Och vad exakt är sanning?

Att du är lat och bekväm. Därför orkar du inte ta tag i ditt liv och göra något åt dina problem. Din lathet får dig att se problem i alla lösningar och därför blir det inte handling av dina önskningar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Så du påstår, med handen på hjärtat, att jag inte försöker ta tag i mitt liv? Så att jag jagar hjälp inom vården utan resultat, är inte det att "ta tag i sitt liv"? Är hjälpen från Hikikomori bara ett påhitt från min sida? Eller varför ser inte du det som att "ta tag i sitt liv"?

Nu har jag bara läst delar av den här tråden, men jag tror att vad många försöker få dig att förstå att det inte är vården som ska hjälpa dig att få ordning på ditt liv. Det är DU som ska ta tag i ditt liv. Det är du som ska ha drivet att vilja må bra, stå på egna ben och kunna sköta dig själv. Det är inget vården kan ge dig rent praktiskt. Vården ska visst det få finnas som en stöttepelare, men det är du och ingen annan som ska jobba med dig själv och det kan du göra redan nu, utan vårdkontakt och utan allt som du tror att du behöver. I själva verket är det främst viljan som finns inne i dig som krävs för de tyngsta lyften.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Att du inte gör nåt åt det? PÅ ALLT DU SKRIVER!!! Har du ens försökt genomföra något av de förslag du har fått i denna tråden?

Haha, ja. Det har jag.

Har du försökt tjäna egna pengar? Och då menar jag inte på att blogga, det är inget yrke.

Ja, det har jag. Fast varför är det inte ett yrke att blogga?

Ja, jag kanske är tråkig och traditionell men man ska ha ett yrke och tjäna egna pengar. Det är därför jag nu studerar igen, och trotsar min panikångest som helst vill att jag ska sitta inne hela dagarna. Jag vill tjäna egna pengar och betala för mig, inte parasitera på min familj och på samhället.

Jag har aldrig sagt emot det. "Parasitera på min familj och på samhället", syftar du, helt ärligt, på mig? :confused:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

De flesta vuxna människor har inget val. Vi måste ta tag i problemen. Vi har inga som gör det åt oss. Det är nog därför du ses som lat och bortskämd.

Jag vet att det är skitjobbigt. Tro mig. Jag har fått kämpa för precis allt i mitt liv.

Jag tror att du skulle klara betydligt mer än du gör nu om du faktiskt var tvungen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp