Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Men då är det ju ett ännu mindre mysterium: du har ingenting att göra alls. Klart som fan man blir trött då. Skulle jag bara göra ingenting hela dagarna skulle jag också somna på soffan hela tiden.

Varför är du så kort tid i stallet? Två tre timmar "om du är snabb". Varför vara snabb om du ändå inte har något att göra?

Fast jo, för mig är det ju mycket att göra. Men det spelar väl ingen roll, för jag har ändrat mig sjukt mycket sen jag skapade tråden och tagit till mig mycket av det ni sagt. Jag har ändrat mina dagar rejält = jag sover bättre och oftast UTAN sömnmedicin. Är inte det bra? Det är bara det att oavsett vad jag gör om dagarna, om jag är väldigt aktiv i några veckor eller mindre aktiv, det spelar liksom ingen roll. Jag är lika trött ändå.

Som någon skrev, ja, jag kan typ somna medans jag går. Ja, jag går i sömnen. Eller något i mig är väl vaket eftersom jag kan gå i sömnen. Som i morse till exempel. Morgonfodring i stallet = gå upp kl 06.30. Hästarna ska ut 7. Fodra, släppa ut 6 hästar, borsta, sopa, fixa hö och kraft (för två) och sen hem och käka frukost. Redan på hemvägen snubblar jag till för jag är så trött och nära på att somna.

Jag menar inte att jag snabbar mig i stallet för att få allt gjort, jag kan hänga där hela dagarna om det är så. Stallet är väl min fristad eller något. Så jag är glad att jag har fått tillbaka chansen att kunna ha häst så nära där jag bor. Då har jag något att se fram emot.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast jo, för mig är det ju mycket att göra. Men det spelar väl ingen roll, för jag har ändrat mig sjukt mycket sen jag skapade tråden och tagit till mig mycket av det ni sagt. Jag har ändrat mina dagar rejält = jag sover bättre och oftast UTAN sömnmedicin. Är inte det bra? Det är bara det att oavsett vad jag gör om dagarna, om jag är väldigt aktiv i några veckor eller mindre aktiv, det spelar liksom ingen roll. Jag är lika trött ändå.

Men har du testat att sova 23-07 eller 08 och sedan vara vaken hela dagen? Det intressanta är inte huruvida du tar sömnmedicin eller ej, utan timmarna och tiderna du sover.

Som någon skrev, ja, jag kan typ somna medans jag går. Ja, jag går i sömnen. Eller något i mig är väl vaket eftersom jag kan gå i sömnen. Som i morse till exempel. Morgonfodring i stallet = gå upp kl 06.30. Hästarna ska ut 7. Fodra, släppa ut 6 hästar, borsta, sopa, fixa hö och kraft (för två) och sen hem och käka frukost. Redan på hemvägen snubblar jag till för jag är så trött och nära på att somna.

Jag är sjukt snubblig och fumlig när jag är trött, det innebär inte att jag faktiskt somnar. Går du runt sovandes då eller?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Som i morse till exempel. Morgonfodring i stallet = gå upp kl 06.30. Hästarna ska ut 7. Fodra, släppa ut 6 hästar, borsta, sopa, fixa hö och kraft (för två) och sen hem och käka frukost. Redan på hemvägen snubblar jag till för jag är så trött och nära på att somna.

Det är väl inte ett dugg konstigt, det skulle nog gälla de flesta som gjorde samma sak, framför allt om man inte somnar före klockan två "kvällen" innan. Som redan sagts, gå och lägg dig tidigare (mellan 22 och 23), utan TV och gå upp mellan 7 och 8 på morgonen. Ja, man är trött innan man fått ordentligt med rutin på det. Ibland händer det även när man har rutin för att man sovit lite dåligt nån natt eller kom i säng lite sent (då går man och lägger sig i tid kvällen därpå, inte sover på dagen eller sover länge på morgonen).

Nu är det dessutom den mörkaste tiden på året, man blir trött, även om man sover ordentligt och med rutiner. Ett steg i rätt riktning är att gå upp tidigt så man får så mycket ljus som möjligt. Går du upp först 10 förlorar du tre soltimmar per dag, det gör väldigt mycket för energin.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Nu är det dessutom den mörkaste tiden på året, man blir trött, även om man sover ordentligt och med rutiner. Ett steg i rätt riktning är att gå upp tidigt så man får så mycket ljus som möjligt. Går du upp först 10 förlorar du tre soltimmar per dag, det gör väldigt mycket för energin.

Och ät d-vitamin!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Precis. Hjärnan är uppe i varv när den inte borde vara det. Den börjar varva ned när intrycken upphör, vilket kan ta några timmar.
Nu när jag sitter vid en dator ska jag demonstrera det med ett exempel jag har sett upprepas in absurdum:

Föräldrar sätter sina småbarn framför TV:n (Bollibompasex!). När föräldrarna tycker att det är sovdags (efter Bollibompa) rycker de ungarna från TV:n och tycker att de ska somna på studs. Vilket de inte gör. Och när de väl somnar så vaknar de snart igen och sover inte särskilt bra. Särskilt inte om nattningen dessutom är konfliktfylld för man sover sällan så dåligt som när man är arg, stressad, ledsen, orolig etc.

För det är ju svårt att sova när hjärnan matas med intryck och går i 190. Ungen blir antingen övertrött eller utmattad, snarare än nedvarvad.

Det tar ca. två timmar för hjärnan och kroppen att varva ned efter en dags intryck, så nämnda föräldrar borde skippa TV:n försöka vara lite lugna och trygga i stället. Umgås, läsa saga etc. Och innan dess förvarna barnen om att det snart är dags att släcka TV:n i stället för att släcka utan förvarning.

Hur som helst: Principen är densamma för vuxna. Vi blir inte nödvändigtvis utåtagerande och jobbiga som övertrötta/utmattade barn kan bli, men en stressad hjärna leder till sömnproblem av olika slag.

Om TV:n stängs av 40 minuter efter det s.k. insomnandet och hjärnan behöver två timmar för att varva ned, så leder det till tre timmars stressad sömn (åtta sovda timmar är snarare närmare fem) vilket sätter nivån för resterande sömn = ingen ordentlig sömn = trötthet dagen efter. I oändlighet om kroppen och hjärnan aldrig någonsin får chans att varva ned och sova ORDENTLIGT. Med stressrelaterade sjukdomar som följd.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Vänner har jag inga, så dagarna går liksom mest åt familjen och djuren.
Och plugg. Sen är det liksom inget mer. Hänger du med nu? :p

Men skaffa dig vänner då! Eller gå till Myrorna, ett katthem eller något och fråga om du kan hjälpa till där några timmar i veckan. Bara GÖR något!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men skaffa dig vänner då!

Haha, okej. Jag går ut och skaffar mig ett gäng vänner.
Så lätt var det ;) nej ärligt, det är inte att bara skaffa sig vänner...

Nope, vill inte vara på myrorna eller ett katthem! Jag har redan fullt upp liksom
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men om du har tid att sova så mycket så har du ju inte fullt upp. Då är det bättre att du håller dig sysselsatt så du inte somnar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Självklart tar det både tid och energi att skaffa sig vänner, men det är inte OMÖJLIGT. Och det är en skitbra investering! Starta en tråd på buke/annat forum om någon vill ta en fika, kolla couch surfing.

Och har du verkligen SÅ mycket att göra då? Ibland får man ju utmana sig själv, även fast det tar emot.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om du ser över din fritid inser du nog att du inte har fullt upp egentligen. Din vardag är min fritid typ. Har alltså skola och jobb utöver det. Prova i alla fall i nån eller ett par veckor - sov efter schema, gå och lägg dig tidigt, flytta ut tvn från sovrummet, ställ klockan på morgonen, håll igång hela dagen (behöver ju inte vara nån galet aktiv aktivitet för det, men slöa inte vid soffan hela dagen eller så) och gå och lägg dig SKAPLIG TID på kvällen (Dvs INTE efter 23! Helst inte efter 22!)

För, ärligt talat. Dina rutiner är kassa :D
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har redan fullt upp liksom
Med vad? :confused: Du har ju precis redogjort för en dag där ditt största problem är att du inte har nåt att göra!

Om du skulle kunna vara i stallet hela dagen för att det är så himla kul, varför är du inte det för då? Varför går du hem och har ingenting att göra istället för att vara kvar där och hålla igång? Inte varje dag såklart men några varje vecka.

Dina problem beror på samma sak som nämnts i alla dina trådar: Du har inga rutiner, du sover för mycket, du gör ingenting. Vem som helst skulle sova illa, vara trött, må illa och må allmänt knäppt om de levde som du gjorde.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Åhååå finns du på CS? Jag har träffat en del därigenom, dock inte surfat nåt. Älskar CS! :love:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Om du ser över din fritid inser du nog att du inte har fullt upp egentligen. Din vardag är min fritid typ. Har alltså skola och jobb utöver det. Prova i alla fall i nån eller ett par veckor - sov efter schema, gå och lägg dig tidigt, flytta ut tvn från sovrummet, ställ klockan på morgonen, håll igång hela dagen (behöver ju inte vara nån galet aktiv aktivitet för det, men slöa inte vid soffan hela dagen eller så) och gå och lägg dig SKAPLIG TID på kvällen (Dvs INTE efter 23! Helst inte efter 22!)

För, ärligt talat. Dina rutiner är kassa :D

Alltså, för MIG är det ju fullt upp. Men för en annan som är van vid att hela tiden ha en massa saker för sig så är väl min vardag som för dig, dens fritid. Det är ju lite olika på hur man är som person osv också. Vissa är ju mer utåtriktade och vill ha mycket att göra hela tiden för att fungera, andra nöjer sig ju med att ha mindre att göra, mår bättre av att ta det lite lugnare. Alla är ju olika:)

Alltså flytta ut tvn kommer jag inte göra, never xD jag kommer inte till ro genom att läsa eller göra något. Ljudbok kan fungera i vissa fall, annars är det musik i öronen. Jag tål inte när folk snarkar och det är det enda sättet för att dämpa ljudet plus att jag blir lugnare av att ha tvn på med svagt ljud. Den stängs ju ändå av. Men absolut, kan prova ändå. Men flytta ut den går nog inte så lätt då det sitter fast xD.

Klockan är ställd varje morgon, samma tid. Men jo, jag får försöka bli hårdare på det. Idag gick jag ju upp liksom 06.30 så då kanske jag kan försöka komma upp vid 07 imorgon, eller innan 8 iallafall. Och äta frukost och sen direkt gå till stallet och rida och fixa, för då är det ju ändå ljust = mycket trevligare även fast jag lika gärna rider i mörker. Men ändå, då får jag ju solljus :p

Sist jag la mig innan 22 (förutom när jag var sjuk sist) var när jag gick i mellanstadiet och när jag hade jetlag, men jao.. :p

Äsch, mina rutiner är guld värda och superbra jämfört med för ett år sen, haha. Fast absolut kan dom bättras!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Dina problem beror på samma sak som nämnts i alla dina trådar: Du har inga rutiner, du sover för mycket, du gör ingenting. Vem som helst skulle sova illa, vara trött, må illa och må allmänt knäppt om de levde som du gjorde.

+ 1 på den!

Och ja, ÄLSKAR CS!! Har inte surfat själv på nästan två år, bara lekt guide. Tänkte surfa i Berlin i vår! :D (Måste leta upp din resetråd, NU!)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

För MIG är det mycket att göra, för MIG är det fullt upp. Du förstår inte att jag känner så, eller? Jag blir liksom helst slut oavsett om jag gör mycket eller lite, det spelar ingen roll. Och det har jag ju skrivit.

Det finns kanske inte SÅ mycket att göra i stallet när allt och lite till är fixat, därav att jag inte är där från 07-22. Men visst, jag kan säkert mocka allas, eller någras, boxar osv, har tänkt den tanken.. Då får jag ju motion, och även något att göra på dagarna.

Jag har rutiner. Sover gör jag för att jag SOMNAR, inte för att jag väljer att somna. Jag somnar ändå, det spelar ingen roll. DUNK så har jag somnat. Det kan gå på 5min att jag blir jätte trött. Ska lägga mig innan 00 idag iallafall. Vem som helst är väl lite svårt att svara på eftersom alla är olika...
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

+ 1 på den!

Och ja, ÄLSKAR CS!! Har inte surfat själv på nästan två år, bara lekt guide. Tänkte surfa i Berlin i vår! :D (Måste leta upp din resetråd, NU!)

CS, antar att ni inte menar spelet...? Vad är det ni pratar om? Riktig surfing på vågor eller något annat? :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp