Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag är också försiktig med för lång sammanhängande ledighet, har rätt till semester nu men kommer bara att ta ut enstaka dagar i taget i sommar. Det är inte värt att riskera att falla ur rutinerna med att ta mig iväg till jobbet, då kommer det krävas en massa jobb för att återupprätta dem igen.
Återvände till jobbet efter tio månaders tjänstledighet (med lite jobb vid sidan om då och då) - fy helvete vad jobbigt! Det är det jag menar med att jag fixar avsteg: P.g.a. fungerande rutiner kan jag autopilota mig till jobbet (vissa dagar går jag på ren autopilot från det jag vaknar tills jag dricker första koppen kaffe, det kan vara fyra timmar däremellan).

Har aldrig haft fem veckor och har :eek: svårt att förstå mina kollegor som bränner hela semesterkontot i ett svep. Jag gillar ju att ha dagar kvar, det är en trygghet.

Jag är ju en av de med ADHD som fungerar väldigt bra på medicin - Concerta förbättrar verkligen min förmåga att koncentrera mig. Däremot hjälper den inte med svårigheten att ta itu med jobbiga saker. Där är det helt upp till mig själv att planera, strukturera och ibland piska mig själv lite.
Precis. Man får koncentrationen. Bara. Allt annat får man fortfarande göra själv. T.ex. föreläsningarna: Jag kan fokusera på min föreläsare, men jag måste fortfarande lyfta på häcken och ta mig dit.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

*kl*

TS
Ta dig tid och gör ett besök på infoteket, http://www.lul.se/infoteket
Sen har Attention i Uppsala en hel del saker för sig + att Neuropsykologenheten för vuxna har bra kurser som man får gå i väntan på utredning. "Kaos i vardagen" är en av dem.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men hösten är ju några månader bort. Vad ska du göra nu? Jag tror att jag tipsade förra gången om att höra av dig till hjälporganisationer, typ Amnesty eller Röda Korset och höra om du kan hjälpa till. Skriva brev, sticka/sy, baka till caféverksamhet osv. Du slår flera flugor i en smäll då. Förutom att du faktiskt gör något meningsfullt med din tid så kommer du ha något planera in i din tillvaro, du kan träna på att komma igång med saker på ett mer lättsamt sätt än med ett "riktigt" jobb, du kommer få sociala kontakter och inte minst en värdefull merit.

Jo men såklart, det var mer att vi liksom börjar planera redan nu så vi (jag) inte står där och inte har något att göra. Att hjälpa till på någon hjälporganisation skulle vara väldigt roligt faktiskt. Det är något som alltid funnits med mig, att jobba som volontär eller så. Jag ska kolla upp vad som finns osv. Hade planer för något år sen att hjälpa till på ett katthem men det skulle innebära för mycket ansvar för att jag skulle ha orkat det (med sjuka katter, veterinärer, medicin osv). Men typ Röda Korset eller liknande låter faktiskt lockande. Ska googla direkt!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Dra iväg ett mail till någon kontaktperson och förklara läget; att du gärna hjälper till - tro mig, det kommer att uppskattas även om du inte kan ställa upp hela tiden!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

*kl*

TS
Ta dig tid och gör ett besök på infoteket, http://www.lul.se/infoteket
Sen har Attention i Uppsala en hel del saker för sig + att Neuropsykologenheten för vuxna har bra kurser som man får gå i väntan på utredning. "Kaos i vardagen" är en av dem.

Tack för tips! Jag har varit på infoteket en gång på en föreläsning som var grymt intressant och jag ska absolut gå dit igen. Dom har ju jätte bra böcker och liknande dessutom. Spännande med kurserna också. Ska kolla efter det med :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Hade planer för något år sen att hjälpa till på ett katthem men det skulle innebära för mycket ansvar för att jag skulle ha orkat det (med sjuka katter, veterinärer, medicin osv). Men typ Röda Korset eller liknande låter faktiskt lockande. Ska googla direkt!

De flesta katthem har volontärer som "bara" är där för att göra rent i lådor, mata och spendera tid med katterna. Det går alldeles utmärkt att säga till dem att "jag vill inte ta för mycket ansvar" så får du uppgifter som passar dig.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Precis. Man får koncentrationen. Bara. Allt annat får man fortfarande göra själv. T.ex. föreläsningarna: Jag kan fokusera på min föreläsare, men jag måste fortfarande lyfta på häcken och ta mig dit.

För mig vore det underbart att kunna sitta på en föreläsning och orka fokusera och koncentrera mig på föreläsaren/det man gör. Jag har alltid älskat att gå på föreläsningar. Tycker det är avslappnande och skönt att sitta och lyssna. Men den där koncentrationen glider gärna iväg åt typ.. alla håll utom där man ska fokusera, haha.

Nej men jag förstår hur du menar. Såklart att man själv måste ta sig dit. Men att veta att koncentrationen blir lättare (förhoppningsvis) så känns ju bara det som en sten som lättar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men den där koncentrationen glider gärna iväg åt typ.. alla håll utom där man ska fokusera, haha.

Jag anser mig frisk och, tro mig, det händer mig också. Likadant det här med rutiner, även friska människor som har mycket att göra behöver ha dem för att vardagen ska fungera. Och även jag känner igen mig i att ju mindre man har att göra, ju mindre får man gjort. Under min semester, när jag har "all tid i världen", är det jättesegt att få saker och ting gjorda. Jag är mycket mer effektiv när jag arbetar (heltidsjobb). Det går nästan inte en dag utan att jag har minst ett par saker skrivna på mina händer för att inte glömma bort att göra dem. Så gräv inte ner dig för mycket i att du inte kan koncentrera dig, inte får saker gjorda, glömmer saker, etc. Det gör vi som är "friska" också!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

För mig vore det underbart att kunna sitta på en föreläsning och orka fokusera och koncentrera mig på föreläsaren/det man gör. Jag har alltid älskat att gå på föreläsningar. Tycker det är avslappnande och skönt att sitta och lyssna. Men den där koncentrationen glider gärna iväg åt typ.. alla håll utom där man ska fokusera, haha.

Nej men jag förstår hur du menar. Såklart att man själv måste ta sig dit. Men att veta att koncentrationen blir lättare (förhoppningsvis) så känns ju bara det som en sten som lättar.

Att koncentrationen glider iväg åt alla håll är det som händer mig nu, när jag tar medicin. Jag får anstränga mig för att fokusera på det jag ska helt enkelt.

Omedicinerad... Jag minns hur jag satt på föreläsningar och möten och nöp mig hårt i armarna för att inte somna, trots att jag sovit tillräckligt. Att försöka plugga mer än korta stunder i taget var omöjligt, jag somnade över böckerna.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Och vad har du gjort för att aktivera dig?

Du har skrivit tre inlägg på bloggen på två dagar. Jag undrar hur du då spenderar åtta timmar om dagen på bloggandet. Till och med jag har skrivit mer och jag får definitivt inte betalt ett enda öre för det.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Och vad har du gjort för att aktivera dig?

Du har skrivit tre inlägg på bloggen på två dagar. Jag undrar hur du då spenderar åtta timmar om dagen på bloggandet. Till och med jag har skrivit mer och jag får definitivt inte betalt ett enda öre för det.

Tränat hunden, inte suttit i sängen, träffat vänner, lagat mat och firat midsommar. Har inte haft en tanke på att sova på dagen :).

Att jag inte har skrivit så mycket på bloggen är för att den knappt fungerar sen dom bytte plattform. Jag har knappt suttit alls vid datorn den senaste veckan. Max tre timmar om dagen, typ. Rätt skönt faktiskt :) ikväll blir det sömnis vid 19 och sova tidigt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Nu tror jag att ni skiter fullständigt i det här, men jag är bara så sjuuukt lycklig!
Men jag och älskling varit iväg till CVL idag och ska anmäla oss till distansplugg :banana::banana: Åhh vad roligt det ska bli.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Drar upp en gammal tråd och undrar hur det går för dig?

Såg på bloggen att du kommit in på utbildningen, det är ju jättebra!

Kommer du fortfarande upp på mornarna och aktiverar dig på dagarna?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jaa det är superkul att jag kom in på utbildningen. Ska bli härligt att plugga faktiskt och dessutom tillsammans med min pojkvän. :laugh:

Nja, det är lite trögt med det där att komma upp, men jag tycker nog att jag ändå har blivit LITE mer aktiv och jag sitter inte lika mycket vid datorn nu som jag gjorde förr...

Det rullar på iallafall!

Och du, GRATTIS på födelsedagen :D:bump:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Istället för att göra ytterligare en ny tråd så återupplivar jag denna då det är inom samma ämne.

Jag har nu i höst varit väldigt aktiv då jag skaffat häst igen. Rider i stort sätt varje dag (eller minst 5 dagar i veckan). Gör allt stalljobb själv då det inte ingår i hyran. Jag är alltså ute flera timmar varje dag. Det har pågått sen augusti ungefär, samtidigt som jag började plugga.

MEN, jag är sååååååå trött hela tiden.

Jag har kontaktat läkare och proverna har varit bra.
Både sköldkörtel, B12 och Folat.
Dom kollade även gluten och där var det normala värden också.

Jag sover hemskt mycket. Det enda positiva är att jag sover mer och mer utan min sömnmedicin. Trodde först att det var den som gjorde att jag blev en zombie dagen efter, men nej, det var det inte.

Jag kan en vanlig dag gå och lägga mig kl 00 för att somna snabbt där på. Ligger och slökollar TV lite innan kanske för att sen somna med TV på. Kommer mest till ro så därför har jag TVn på (men med timer så den stängs av).
Sen vaknar jag runt 10 och går ut med hunden, gör frukost och kollar ett avsnitt serie eller liknande. Eller pluggar. När jag har gjort det är jag så trött att jag somnar mitt i en mening.
Då kanske klockan har börjat närma sig 12. Somnar och ställer larm så jag ska vakna ca 30-40min senare. Sover alldeles för länge även fast min pojkvän försöker väcka mig. Jag kan sova i snitt 3 timmar kanske, och fortfarande vara jätte trött.
Går till stallet och rider, mockar, sopar, fixar mat osv. Det tar om jag är snabb kanske två timmar. På vägen dit hinner jag bli så trött och ha svårt att andas att jag ibland måste stanna (tar ca 2-5min att gå). När jag är klar i stallet, ännu tröttare, så kommer jag hem och äter middag. Sen är det plugg och lite TV på kvällen. Somnar utmattad och alldeles färdig på kvällen och sen börjar nästa dag om i samma rutiner. För jo, rutiner har jag börjat få och dom rullar på relativt bra faktiskt.

Vad tusan ska jag göra? Jag orkar inte vara så förbannat trött hela tiden!!!
Nu tvingar jag till och med ögonen att vara vakna.
Men nu ska jag sova, godnatt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp