Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Dessutom tycker jag nog att TS ska vänta lite med att snöa in på NPF innan hon faktiskt fått en diagnos, att ta till sig råd och tips som fungerar för personer med till exempel ADHD är en sak men det är knappast konstruktivt att börja identifiera sig med personer med NPF innan en utredning.
+1

Tyvärr får jag intrycket att TS hänger upp väldigt mycket på den här NPF-utredningen och redan identifierar sig med diagnosen, typ: Om jag bara får diagnos så kommer allt att lösa sig (vilket det ju inte gör och det vet jag ju av erfarenhet) och "För oss med ett funktionshinder (om jag har det eller ej vet jag inte men antar det) är det en kurs där vi kan få lära oss att klara av vardagen lättare med små enkla knep."
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det är faktiskt vad min kompis sa också, att de blir lite för insnöade på att se det som skiljer dem från andra och att det blir mycket ältande av att de inte får någon förståelse från omvärlden. Hen hade dock inte varit där på över ett år så man kunde ju hoppas att det ändrats och/eller kommit upp fler forum. Men när ni alla har den uppfattningen så är det nog kanske inte en bra idé för Seate att söka sig dit. Min förhoppning var att det kanske finns exempel på hur man kan lägga upp sina rutiner och schema och utbyta erfarenheter. I stil med trådarna här "vi som tar körkort", "vi som löptränar" etc. (vilka jag inte faktiskt inte heller varit inne i på länge, men som jag tänker mig att de är utifrån rubrikerna :D)
Det var just därför jag slutade hänga på dessa forum. Det kändes inte helt OK att vilja komma vidare, lite som att man svek kollektivet och/eller ansågs betrakta sig som bättre än andra.

Enligt min kompis så var det just främst att bygga rutiner som var hjälpen från vården. Dvs rådet att bygga rutiner, själva byggandet måste man ju göra själv.
Ja, det är ungefär vad vården kan hjälpa till med, utöver mediciner och i vissa fall terapi. Har man NPF så är rutinerna numero uno, alltid, inga undantag (i varje fall inledningsvis). Och råden man får är i princip de som jag gett i tjugotusen trådar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Min kompis nämnde också något om att kommunen kunde hjälpa till med boendestöd och hjälpmedel i vardagen. Enligt hen skulle man inte behöva en diagnos, utan det räcker med att stå i kör för utredning. Kanske kan du ringa till kommunens växel och fråga vart du ska vända dig? (verkar vara uppdelat på olika avdelningar beroende på var man bor, fattade inte riktigt :p)

TS bor ju inte ensam så då blir det nog en aning konstigt med boendestöd. Dock var det på gång med kontaktperson och jag ringde om det åt henne, men när jag blev uppringd av en handledare hade TS ångrat sig och ville vänta på Hikikomori.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Vissa saker kanske man ska skriva i PM, kan jag tycka.
Det känns inte speciellt schysst att skriva så...

Varför är inte det schysst? De flesta i den här tråden hoppas nog att du så småningom kan ta till dig det som skrivs i tråden - för din egen skull. Imzork må uttrycka sig hårt ibland, men h*n har rätt i mycket.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

"För oss med ett funktionshinder (om jag har det eller ej vet jag inte men antar det) är det en kurs där vi kan få lära oss att klara av vardagen lättare med små enkla knep."

Har TS skrivit det där? Om hon redan gått en sådan kurs så har hon ju redan fått mycket av den hjälp som en person med NPF kommer att erbjudas. Eventuell medicinering kommer ju inte att ta bort problemet med att det är svårt att komma igång med jobbiga saker, dessutom fungerar inte medicin för alla.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Tyvärr får jag intrycket att TS hänger upp väldigt mycket på den här NPF-utredningen och redan identifierar sig med diagnosen, typ: Om jag bara får diagnos så kommer allt att lösa sig
Detta är dock inget ovanligt - snarare extremt vanligt - men jag råder ändå till is i magen p.g.a. risken för platt fall om man inte får diagnos, eller inte får den diagnos som "önskas".
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Har TS skrivit det där? Om hon redan gått en sådan kurs så har hon ju redan fått mycket av den hjälp som en person med NPF kommer att erbjudas. Eventuell medicinering kommer ju inte att ta bort problemet med att det är svårt att komma igång med jobbiga saker, dessutom fungerar inte medicin för alla.

Ja, det är ett citat från bloggen.

Medicinering hjälper ju bara med fokus, det hårda jobbet får man fortfarande göra själv. För egen del medicinerar jag endast inför tunga föreläsningar när jag är trött - medicinen har så liten effekt på mig. Senaste tabletten tog jag nog för ett halvår sedan.

(Har Metamina, som har något bättre effekt än Amfetamin. Övriga mediciner har inte haft någon effekt alls och vissa gav jobbiga biverkningar.)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du har skrivit otroligt bra inlägg i denna tråden (också!) :bow:

Ja, det är ungefär vad vården kan hjälpa till med, utöver mediciner och i vissa fall terapi. Har man NPF så är rutinerna numero uno, alltid, inga undantag (i varje fall inledningsvis). Och råden man får är i princip de som jag gett i tjugotusen trådar.
Exakt. Jag levde utan rutiner i 28 år, det var inte många dagar som fungerade! Här skulle jag egentligen lagt in en bild på mina scheman, men då hade ni förmodligen skrattat ihjäl er över hur jag lever ;). Jag har en ganska stor whiteboardtavla i köket där det finns både dagsrutiner (inkl klockslag, tom. när jag ska vattna blommorna!) och veckoschema. De sista 3,5 åren har jag äntligen fått känna på hur det känns att leva - och det är fanimej riktigt kul! :bump: Detta tack vare rutiner, samt att jag vågade släppa spärren och mitt kontrollbehov.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Exakt. Jag levde utan rutiner i 28 år, det var inte många dagar som fungerade! Här skulle jag egentligen lagt in en bild på mina scheman, men då hade ni förmodligen skrattat ihjäl er över hur jag lever ;). Jag har en ganska stor whiteboardtavla i köket där det finns både dagsrutiner (inkl klockslag, tom. när jag ska vattna blommorna!) och veckoschema. De sista 3,5 åren har jag äntligen fått känna på hur det känns att leva - och det är fanimej riktigt kul! :bump: Detta tack vare rutiner, samt att jag vågade släppa spärren och mitt kontrollbehov.

Åh vad intressant. Du får mer än gärna visa bild (om du vill) på dina rutiner. Det var en smart grej, att ha en whiteboardtavla att skriva upp allt på. Samt ha mobilen som "kom ihåg" att ringa och påminna att man ska kolla på tavlan. Nu har jag ju lärt mig hur den fungerar med att ställa in påminnelser :D

Nej men det vore jätte kul och snällt om du vill visa för det är något jag absolut ska prova. Hade ändå planer på att inom snar framtid åka till Ikea så då får jag passa på.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Min whiteboard är mitt ställföreträdande minne. Har jag för mycket i huvudet får den avlasta. Klarar mig inte utan min kalender. Efter flera års "övning" fixar jag rutinavsteg utan problem (en fördel med tanke på jobb och skola; delar av mitt jobb är enormt inrutat och enformigt, andra delar kräver flexibilitet och problemlösningsförmåga - vilket man också kan skaffa rutiner för iofs.), men det jag gör på morgonen sitter - tar mig upp och till jobbet på ren autopilot. Allt är förberett kvällen innan så att jag bara behöver resa mig, äta, gå på toa, klä på mig och sen iväg senast tio min. innan bussen går.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Åh vad intressant. Du får mer än gärna visa bild (om du vill) på dina rutiner. Det var en smart grej, att ha en whiteboardtavla att skriva upp allt på. Samt ha mobilen som "kom ihåg" att ringa och påminna att man ska kolla på tavlan. Nu har jag ju lärt mig hur den fungerar med att ställa in påminnelser :D

Nej men det vore jätte kul och snällt om du vill visa för det är något jag absolut ska prova. Hade ändå planer på att inom snar framtid åka till Ikea så då får jag passa på.
Upptäckte att batteriet i kameran var urladdat nu, men jag fixar en bild till dig så fort det lever igen.

Mobilen är ett jättebra hjälpmedel! Jag har en riktigt otrevlig signal som väcker mig kl 7 VARJE morgon, även helger. Ibland råkar jag trycka av ändå och vaknar kanske vid 8 istället. Då får jag panik, för det stör mina morgonrutiner och hela dagen kan om det vill sig vara illa - vara förstörd för mig. Sen ringer den kl 8, 16 och 20 när jag ska ta mina mediciner.

Jag har haft enormt svåra sömnproblem tidigare, nu är det dock lättare (men jag behöver ändå sömnmediciner). Det var en jobbig procedur men det gick... I sängen SOVER man, man tittar inte på tv, man sitter inte med datorn där osv. Sängen = sova. Hjärnan och kroppen fattar det, även om det kan ta tid. Ett litet tips bara..
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ställföreträdande minne, det var verkligen ett passande uttryck! :D Jag har försökt med kalender, men det funkar inte, inte ens om den alltid ligger framme. Så jag får använda min stora vita trogna kompis istället :D.

Skönt att du fixar att gå ifrån rutinerna! Det gör jag inte - ännu! Det är knappt jag fixade en vecka hemma hos mina föräldrar 16 mil bort. Jag har stadigvarande sjukersättning och "går bara hemma" eller vad man ska säga. Nu ska jag dock börja med sysselsättning så jag måste göra om i schemat för att hinna med det. Puh! Jobbigt ;). Här vill jag förresten nog tillägga att om man "bara" går hemma så tror jag det är ÄNNU viktigare med rutiner, annars blir man försoffad.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har redan berättat för dig TS i tidigare trådar hur jag måste schemalägga varje timme för att få vardagen att fungera, när rutinerna sitter går det av sig själv men det kommer inte gratis. Jag har dagar där jag inte ens kliver upp ur sängen och schemat går åt helvete, men det är bara att ta nya tag om och om igen till man lyckas.

Tänker du seriöst vänta i år på en eventuell diagnos? Bara sitta på rumpan tills dess?

Och vad gör du om du inte ens får någon diagnos? Vad är det för magiska verktyg du tror kommer fixa allt? Även om du får medicinering så hjälper den inte med spärren utan bara så att du kan koncentrera dig bättre.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja, semester tar jag i regel för att jag behöver få något gjort, t.ex. flytta. Har fortfarande svårt att vara LEDIG. Blir lat och försoffad, vänder på dygnet. Någon dag kan jag tillåta mig det, men inte mer. Ser till att hålla mig sysselsatt. Dock kan det gå för långt också: har en utbrändhet i bagaget som kom av att jag aldrig var ledig och aldrig tog det lugnt. Återhämtade mig och är, som sagt, uppe på mer än heltid nu, men strukturerar min ledighet. Lyssnar på kroppen. Fokuserar på det som är viktigt. Prioriterar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag är också försiktig med för lång sammanhängande ledighet, har rätt till semester nu men kommer bara att ta ut enstaka dagar i taget i sommar. Det är inte värt att riskera att falla ur rutinerna med att ta mig iväg till jobbet, då kommer det krävas en massa jobb för att återupprätta dem igen.

Jag är ju en av de med ADHD som fungerar väldigt bra på medicin - Concerta förbättrar verkligen min förmåga att koncentrera mig. Däremot hjälper den inte med svårigheten att ta itu med jobbiga saker. Där är det helt upp till mig själv att planera, strukturera och ibland piska mig själv lite.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Här har du bilden ts. Sen har jag en del rutiner i huvudet.

wb.jpg


Jag har olika färger på pennorna, vilken jag använder beror på vad det gäller och hur viktigt det är.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Tänker du seriöst vänta i år på en eventuell diagnos? Bara sitta på rumpan tills dess?

Och vad gör du om du inte ens får någon diagnos? Vad är det för magiska verktyg du tror kommer fixa allt? Även om du får medicinering så hjälper den inte med spärren utan bara så att du kan koncentrera dig bättre.
TS, läs detta mer än en gång.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Här har du bilden ts. Sen har jag en del rutiner i huvudet.

wb.jpg


Jag har olika färger på pennorna, vilken jag använder beror på vad det gäller och hur viktigt det är.

Åhh tack så hemskt mycket för att du ville visa! Den är riktigt inspirerande. Jag ska själv skaffa en sån nu och jag tror det kan vara en riktigt bra grej. Att dessutom ha fler pennor i olika färger för olika saker är ju också en skitsmart grej. Sen är det ett extra plus att det blir finare med olika färger = finare när man kollar på den.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har redan berättat för dig TS i tidigare trådar hur jag måste schemalägga varje timme för att få vardagen att fungera, när rutinerna sitter går det av sig själv men det kommer inte gratis. Jag har dagar där jag inte ens kliver upp ur sängen och schemat går åt helvete, men det är bara att ta nya tag om och om igen till man lyckas.

Ja precis, det är ju bara att börja om igen! Kan alla ni så kan väl även jag med :)

Tänker du seriöst vänta i år på en eventuell diagnos? Bara sitta på rumpan tills dess? ]

Nej men gud nej, absolut INTE! Det har jag inte "tid" med. Alltså, jag avskyr att bara sitta hemma. Jag VILL göra saker. Och jag SKA! Jag och pojkvännen planerar för fulla muggar om hur vi ska lägga upp hösten. Hur vi gör med CSN när båda börjar plugga och han jobba på sidan om.

Och vad gör du om du inte ens får någon diagnos? Vad är det för magiska verktyg du tror kommer fixa allt? Även om du får medicinering så hjälper den inte med spärren utan bara så att du kan koncentrera dig bättre.

Jag vet ju inte om jag ens har någon diagnos. Dock har det varit på tal i flera år men det har liksom aldrig kommit upp om att få göra en utredning. Egentligen kvittar det väl om jag har en diagnos eller inte. Alltså, det är ju inget som direkt ändrar sig om jag har det på papper. Det är väl bara att jag liksom lättare kommer kunna förstå varför jag "är som jag är". Jag tänker mycket på just att om det skulle visa sig att jag inte fick en diagnos, vad händer då?

Ingenting. Då får jag försöka hitta ännu mer lösningar på egen hand. Och fundera på det då. Men innan utredningen som säkert kommer ta minst ett år till så ska jag ha börjat plugga iallafall!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Nej men gud nej, absolut INTE! Det har jag inte "tid" med. Alltså, jag avskyr att bara sitta hemma. Jag VILL göra saker. Och jag SKA! Jag och pojkvännen planerar för fulla muggar om hur vi ska lägga upp hösten. Hur vi gör med CSN när båda börjar plugga och han jobba på sidan om.

Men hösten är ju några månader bort. Vad ska du göra nu? Jag tror att jag tipsade förra gången om att höra av dig till hjälporganisationer, typ Amnesty eller Röda Korset och höra om du kan hjälpa till. Skriva brev, sticka/sy, baka till caféverksamhet osv. Du slår flera flugor i en smäll då. Förutom att du faktiskt gör något meningsfullt med din tid så kommer du ha något planera in i din tillvaro, du kan träna på att komma igång med saker på ett mer lättsamt sätt än med ett "riktigt" jobb, du kommer få sociala kontakter och inte minst en värdefull merit.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp