Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Haha, jag vet! Därav trådens namn ;)
Nej men seriöst jag kan oftast inte rå för att jag somnar. Det kvittar hur mycket jag sover eller vad jag gör om dagarna. Sover jag normalt är jag lika trött ändå. Den här tröttheten är jäkligt jobbig.
Jag kan liksom nästan stå och sova. Har somnat i stallet, somnar ofta på bussen och liknande. Inte med flit utan jag bara slocknar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag tycker många i denna tråd har påpekat att du sover för mycket, borde inte det vara en liten klocka som ringer hos dig?

Jag har varit likadan i och med att jag är timvikarie (inga direkta rutiner om dagarna). Somnar runt 00-01 och sover tio timmar, om inte mer för att jag snoozar allt för många gånger. Var svintrött dagen igenom och sov oftast lite middag runt tvåtaget när jag somnade i soffan.

Sedan början av hösten så har jag gett mig tusan på att inte sova så länge. Stallkamraten kommer och ringer ilsket på dörren vid halv nio (som också det är sent!) de dagar som hon är ledig och vi åker gemensamt ut till stallet.
Ser till att hålla igång hela dagen, är jag inte fysiskt aktiv/motionerar så pysslar jag med något annat som gör att jag inte är hemma.

Märkte till en början att jag var galet trött direkt på morgonen när jag klev upp. Klarade av ca en halv dag innan tröttheten slog mig igen, bara att härda ut. Såg till att inte stupa i säng allt för tidigt i och med att jag inte ville sova allt för många timmar. Allt eftersom tiden gick så kände jag att jag blev piggare och nu blir jag inte trött förän till kvällen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast att somna på bussar och tåg och grejer är liksom inte konstigt, det gör de flesta om de är trötta.

Man får hålla igång helt enkelt. Hålla sig i aktiv, i rörelse, vara med folk.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men du är ju vaken fast klockan var halv ett. Börja med att sova i tid och gå upp i tid, och håll dig vaken däremellan. Jag tror att det är precis det som ett antal personer tipsat dig om.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men det är det jag försöker förklara. Att det spelar ingen roll om jag inte är hemma på hela dagen, om jag alltid är aktiv osv. Jag somnar ändå. Somnade nästan på ett kalas ikväll, jag vet inte hur jag ska förklara. Det var kanske ett dåligt exempel det med bussen. Jag kan somna på en bänk på stan. Jag kan somna när jag står lutad mot en lyktstolpe, kan liksom somna överallt. Hela tiden oavsett vad jag gör. Och jag väljer inte att somna utan jag liksom bara slocknar.

Och ja, jag är vaken nu men det är bara för att jag mår illa och inte kan sova pga det.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag försöker ju hålla mig vaken om dagarna!!!
Jag säger ju det att jag slocknar ändå oavsett om jag står upp eller sitter ner.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

... Och jag somnar när jag kör röjmotorsåg :grin: Lite värre än att somna på bussen :D

Jag har dock förmodligen något fysiskt problem, för detta har kommit de senaste månaderna och är TOTALT olikt mig. Så vi har förmodligen inte samma problem. Har förstått att du även har dålig grundkondition? Det hade inte jag när detta började, nu vet jag inte hur konditionen är för tröttheten har tagit över allting. En timmes aktivitet och jag är sopslut. Får provsvar som förhoppningsvis visar något på måndag :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag tycker många i denna tråd har påpekat att du sover för mycket, borde inte det vara en liten klocka som ringer hos dig

absolut, men nu ser ju läget helt annat ut sen jag skapade tråden. Sen trådstarten så hade jag Hållt med. Men nu tycker inte jag att det stämmer.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men har inte du gått från ingen aktivitet alls till ganska mycket aktivitet för att vara dig på ganska kort tid? Kroppen kanske helt enkelt inte hunnit vänja sig än. Jag vet hur det var för ett par år sedan när jag sommarjobbade för första gången, jobbade arslet av mig i en vecka och somnade som en stock på kvällarna för att det var 10 ggr så mycket daglig aktivitet än vad jag var van vid (var igång, full fart från 7-23 varje dag i en vecka och det tog på krafterna). Ge det lite tid, gå och lägg dig tidigare i stället för att sova några timmar här och där och få lite bättre rutiner. Och se över din kost.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men sluta att vara uppe halva nätterna, ät bra mat och försök att hålla dig ockuperad hela dagarna tills du har uppnått önskat resultat? Fungerar inte det så får du väl ta upp det med din läkare igen och se till att hon/han verkligen förstår vilket problem det är för dig.

Alltså jag förstår att det är jättejobbigt att vara trött hela tiden, men det måste vara åtminstone hälften så jobbigt att hålla liv i en tråd på ett internetforum där du bara får samma svar om och om igen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

... Och jag somnar när jag kör röjmotorsåg :grin: Lite värre än att somna på bussen :D

Jag har dock förmodligen något fysiskt problem, för detta har kommit de senaste månaderna och är TOTALT olikt mig. Så vi har förmodligen inte samma problem. Har förstått att du även har dålig grundkondition? Det hade inte jag när detta började, nu vet jag inte hur konditionen är för tröttheten har tagit över allting. En timmes aktivitet och jag är sopslut. Får provsvar som förhoppningsvis visar något på måndag :)

Oj.. :crazy: men det är typ något jag också skulle kunna göra. För det är lite så det är med mig bara, att jag liksom kan somna sådär hux flux. Det bara händer. Helt plötsligt är jag alldeles superduper mega jätte trött.

Ja, sen i augusti har jag rört på mig mycket varje dag utan det minsta förbättring. Men innan det har jag ju varit i princip stillasittande så min grundkondition är inte bra. Fast jag ha ju inte märkt att det har blivit bättre så det är skumt.
En timmes aktivitet för mig med och jag totaldäckar.

Hoppas verkligen att du får bukt på dina problem och att du mår bättre snart. För det är hemskt att vara såhär extremt trött!!!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men alltså har det hänt att du somnar gåendes t.ex.? Så du ramlar ihop eller går du i sömnen eller vad?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Och jag har gått från att gå 1-2 mil om dagen utöver vardagsmotionen som också legat kring 1-2 mil promenerande, varit med i alla möjliga olika aktiviteter och sprungit/simmat/ridit/cyklat/promenerat flera gånger i veckan. Så vi har lite olika grundförutsättningar. Jag jobbade i fyra veckor med att trimma gräs och sköta kossor 6 timmar om dagen och efter den perioden fallerade allting, jag gick från att maxa löpningen till att bara bli tröttare och tröttare för varje dag. I måndags höll jag på att ramla över röjmotorsågen för att tröttheten bara slog till, stängde av och lade mig i gräset - sov fem minuter innan jag blev väckt. Fick pausa i en timme innan jag kände mig någorlunda fit for fight igen. Resten av kvällen spenderade jag i soffan. Det är jag inte alls van vid, jag är van vid att kunna hålla igång till 150% trots att jag till och med sovit för lite på natten. Känner inte alls igen mig själv, jag brukar alltid vara galet pigg, alltid glad och med oändlig energi. Vilket folk kommenterade också. "Hur orkar du vara så glad och energisk hela tiden? :D", nu får jag bara höra "Mår du bra? Du ser så sliten ut".

Jag tror att ditt problem är att du har dåliga rutiner, och kondisen visar sig inte för att du helt enkelt inte är tillräckligt van vid all ny aktivitet, så du blir trött innan du hinner märka av att du kan röra dig mer än innan. Försök se över dina vanor, schemalägg sömnen (gå och lägg dig 22 i stället för tolv och ställ klockan på morgonen), sov inte middag och ät mindre, näringsrika måltider flera gånger om dagen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag kan en vanlig dag gå och lägga mig kl 00 för att somna snabbt där på. Ligger och slökollar TV lite innan kanske för att sen somna med TV på. Kommer mest till ro så därför har jag TVn på (men med timer så den stängs av).
Sen vaknar jag runt 10 och går ut med hunden, gör frukost och kollar ett avsnitt serie eller liknande. Eller pluggar. När jag har gjort det är jag så trött att jag somnar mitt i en mening.

Lägg dig tidigare och stig upp tidigare, för det första. Lägg dig vid kl 22 och stig upp senast kl 7. Att sova till kl 10 kan göra vem som helst seg. Plocka bort TVn ur sovrummet. Om du är så trött som du säger, så behöver du inte den för att somna. Inte sömntabletter heller.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag förstår inte hur du hinner med ditt liv när du sover så mycket!
Hunden lär du ju vara ute med säkert två timmar med/dag. Hästen och stallet tar väl kanske 2-3 timmar om du är snabb. Pluggar du heltid ryker ju 8 timmar där, halvfart kanske 4-5? Resten av tiden måste ju gå till det vardagliga som att laga mat, tvätta, städa, umgås med vänner osv.
Hur sjutton hinner du när du sover så mycket? Jag tycker mitt dygn är för kort och jag har ändå rutiner mellan 7-22.30!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Plocka bort TVn ur sovrummet.
:bow:

Det är jätteskönt att somna och sova framför TV:n, verkligen, men det blir ingen bra sömn. Vi behöver sömnen för att bearbeta dagens intryck men om hjärnan även under sömnen bombarderas av intryck utifrån så blir det för mycket - med stress och trötthet som följd.

Läsning är bättre om man behöver något för att varva ned, eftersom det är betydligt mindre intensivt och påträngande än TV.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag förstår inte hur du hinner med ditt liv när du sover så mycket!
Hunden lär du ju vara ute med säkert två timmar med/dag. Hästen och stallet tar väl kanske 2-3 timmar om du är snabb. Pluggar du heltid ryker ju 8 timmar där, halvfart kanske 4-5? Resten av tiden måste ju gå till det vardagliga som att laga mat, tvätta, städa, umgås med vänner osv.
Hur sjutton hinner du när du sover så mycket? Jag tycker mitt dygn är för kort och jag har ändå rutiner mellan 7-22.30!

Det är det många som inte förstår, knappt jag heller.
Men jag har inte rutiner mellan 07-22.30 , mina dagar är mer upplagda så att jag ska orka och ändå känna mig nöjd.

Men ja, hunden tar ett par timmar, såklart. Min pojkvän sköter oftast långpromenaderna då jag fortfarande inte kan gå längre sträckor pga värk. Trots alvedon/andra mediciner. Sen stallet, det tar väl som du säger runt 2 timmar kanske. Det är lättskött och enkelt. Rider väl max en timme, oftast kortare beroende på vad vi ska göra.

Plugget är ju på distans och VÄLDIGT (jag menar verkligen väldigt!!!) slappt. Knappt en timme om dagen.

Vänner har jag inga, så dagarna går liksom mest åt familjen och djuren.
Och plugg. Sen är det liksom inget mer. Hänger du med nu? :p
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

:bow:

Det är jätteskönt att somna och sova framför TV:n, verkligen, men det blir ingen bra sömn. Vi behöver sömnen för att bearbeta dagens intryck men om hjärnan även under sömnen bombarderas av intryck utifrån så blir det för mycket - med stress och trötthet som följd.

Läsning är bättre om man behöver något för att varva ned, eftersom det är betydligt mindre intensivt och påträngande än TV.

Mjo, fast jag sätter ju timer så att TVn stängs av efter kanske 40min.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men då är det ju ett ännu mindre mysterium: du har ingenting att göra alls. Klart som fan man blir trött då. Skulle jag bara göra ingenting hela dagarna skulle jag också somna på soffan hela tiden.

Varför är du så kort tid i stallet? Två tre timmar "om du är snabb". Varför vara snabb om du ändå inte har något att göra?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp