Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Men varför lägger du dig inte tidigare om du är så trött?! Det är helt obegripligt. Om du ger fan i att sova på dagen så kommer du ju ha lättare att somna i tid på kvällen.

Ang. snarkningar så finns öronproppar. Kanonbra.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har följt tråden i det tysta och kan inte sluta förundras över din attityd. Folk orkar försöka hjälpa dig sida ut och sida in, men "nej det går inte/jag kan inte/det funkar inte för mig/jag har alltid gjort så". Man blir alldeles matt.:eek:

Vad händer om du går ut och springer en vända varje gång du blir sådär trött?
Somnar du mitt i springandet?
Vad händer om du skippar både tv och dator efter kl 16 (typ) varje dag?
Vad händer om du slutar säga att "du ska försöka" och faktiskt gör sakerna?
Vad händer om du lägger dig senast kl 22 och stiger upp 7 varje dag i minst två veckor. Någon ändring?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast vadå för dig är det mycket att göra? Du säger ju själv att du har noll och inget att göra på dagarna och att det därför är svårt för dig att hålla dig sysselsatt vilket gör att du somnar.

Anledningen till att du ska hålla igång är ju för att du ska vara VAKEN hela dagarna, förstår du inte det?

Jauligreisi: Jaaa, leta upp den! Och du måste hojta när du ska dit, kanske är jag där samtidigt (är i Bööörlin rätt ofta :D) :D
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har följt tråden i det tysta och kan inte sluta förundras över din attityd. Folk orkar försöka hjälpa dig sida ut och sida in, men "nej det går inte/jag kan inte/det funkar inte för mig/jag har alltid gjort så". Man blir alldeles matt.:eek:

Det är väldigt svårt att uttrycka sig på ett internetforum, hade jag kunnat hade jag gärna läst upp det jag skriver, för jag har inte ens en tanke på att låta det minsta otrevlig eller liknande, för sån är jag inte. Jag är väl snarare alldeles för försiktig och drar mig hellre undan, men eftersom jag är så dålig på att prata i verkligheten eller över internet så är det lättare för mig att uttrycka mig i skrift då jag är mer snabbtänkt där. Men jag menar liksom inte att låta elak, ha dålig attityd osv för det är det sista jag gör. Därför är det lite trist att bara skriva, när man liksom missuppfattas som negativ/elak(?)/dum/dålig attityd när jag inte har för avsikt att låta så. Svårt... OCh snälla, börja inte med offerkofta snacket nu igen :p

Vad händer om du går ut och springer en vända varje gång du blir sådär trött? - jag byter ut springandet till att gå. Jag är lika trött. Oftast kommer huvudvärken som ett brev på posten så jag nästan spyr (!). Inte alltid, men 8 av 10 gånger. Ibland är det uppiggande, men ja...

Somnar du mitt i springandet? - njae, inte kanske somnar men jag går som i en dvala kan man säga.

Vad händer om du skippar både tv och dator efter kl 16 (typ) varje dag? - haha väldigt mycket :p det funkar inte då jag pluggar bättre på kvällarna (därav distansplugg) så datorn behöver jag. Men har självklart dragit ner väldigt VÄLDIGT mycket på dator dom senaste månaderna. Jag förstår er (inte menat personligt till just dig men folk som har skrivit till mig tidigare) reaktion på att jag satt väldigt för mycket, för nu i efterhand kan jag inte förstå hur jag orkade. För det är inte ens så kul :p

Vad händer om du slutar säga att "du ska försöka" och faktiskt gör sakerna? - För mig betyder "försöka" att jag gör det också :)

Vad händer om du lägger dig senast kl 22 och stiger upp 7 varje dag i minst två veckor. Någon ändring? - Jaa, jag är fortfarande lika trött. Det spelar ingen roll. Det är lite det jag försöker förklara. Att energin finns inte oavsett vad jag gör. Det har egentligen varit så hela mitt liv, från det att jag var liten till nu.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Anledningen till att du ska hålla igång är ju för att du ska vara VAKEN hela dagarna, förstår du inte det?

Jo det förstår jag och det är ju det jag också försöker förklara, att det spelar ingen roll hur mycket jag har att göra på dagarna, blir lika trött ändå.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast människor är ofta "dödströtta" då de kommer hem från jobbet. Då ska man dessutom ofta hämta barn, laga mat, städa, tvätta byke, fixa kvällsmat, umgås med barn och make, tvätta barn, lägga barn o.s.v.

Folk överlever i alla fall. Fast man är så trött att man vill gråta. Sitter man ner ens en stund blir man ännu tröttare, och det blir svårt att komma igång igen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Hur går det med Hikikomori, får du inte hjälp där med rutiner och även viss sysselsättning (att du kommer iväg lite)?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Vad händer om du lägger dig senast kl 22 och stiger upp 7 varje dag i minst två veckor. Någon ändring?

TS: Gör detta och återkom! Jag VET att det gör skillnad. Man får bara inte ge upp efter tre dagar. Ställ klockan och håll hårt på det.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jo, men då får man bita ihop, kämpa på och sen blir det lättare.

Alltså jag har haft ett skiftjobb där jag gick upp vid tre för att jobba och jobbade mellan 6 och 13 timmar. Jag var en zombie när jag var ledig, så jävla slut att jag somnade ståendes på jobbet en dag. Det var bara att benhårt hålla på rutinerna så länge jag var tvungen att jobba där. Man kan ju inte bara tänka att äsch det var jobbigt och sen släpppa kontrollen över sömnen och aktiviterna.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag är helt frist och jag kan sova till 2 på helgerna om ingen väcker mig.. hehe, men iallafall så behöver det ju inte vara något farligt!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast människor är ofta "dödströtta" då de kommer hem från jobbet. Då ska man dessutom ofta hämta barn, laga mat, städa, tvätta byke, fixa kvällsmat, umgås med barn och make, tvätta barn, lägga barn o.s.v.

Folk överlever i alla fall. Fast man är så trött att man vill gråta. Sitter man ner ens en stund blir man ännu tröttare, och det blir svårt att komma igång igen.

Ja precis, men alla människor har ju inte så som du beskrev en typisk kväll efter jobbet. Vissa har ju inte den orken, och väljer då andra rutiner istället. Men likförbannat kan man vara lika trött som dom som gör mer, liksom.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja, du har verkligen väldigt lite att göra... Här är en typisk dag för mig:

Kl 4:50-5:30 (beroende på när jag börjar jobba): stiger upp. Tar hand om hästarna (fodrar, släpper ut, mockar, ger vatten, packar ev kvarvarande höpåsar). Äter frukost, duschar och allt annat som krävs innan jobbet.

Kl 6:30-7:40 (beroende på när jag börjar jobba): kör till jobbet.
Jobb mellan, som längst, 7-19 eller som kortast 7-13. Andra dagar jobbar jag 8-16 ungefär.

Väl hemma är det hästarna som gäller igen. Försöker hålla igång den häst jag rider ca 4 ggr/vecka. Och så har vi ju hus och allt som hör till. Så det är matlagning, disk, tvätt, städning och annat "kul" en stund efter jobbet och hästarna. Och så sitter jag vid dator/TV en stund.

Brukar lägga mig runt kl 21 (22 är SENT för mig). Läser kanske en stund, men somnar oftast nästan med en gång.

Det här är nog ett rätt normalt schema/normala rutiner för någon som jobbar heltid och har hästar?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Hur kommer du upp på morgonen när du morgonfodrar kl 06.30? Vaknar du av veckarklockorna då? :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Hur kommer du upp på morgonen när du morgonfodrar kl 06.30? Vaknar du av veckarklockorna då? :)

Så tidigt är min pojkvän fortfarande hemma så han sliter upp mig. Det har blivit lättare för mig att gå upp på morgonen så jag vaknar lättare. Det är en stor förändring. Så nu kommer jag iallafall upp! Oftast varje gång men jag kommer inte för sent iallafall. Ställer klockan en bra tid innan så jag hinner vakna om jag snoozar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Vad händer om du lägger dig senast kl 22 och stiger upp 7 varje dag i minst två veckor. Någon ändring?

TS: Gör detta och återkom! Jag VET att det gör skillnad. Man får bara inte ge upp efter tre dagar. Ställ klockan och håll hårt på det.

Jag håller med. För mig är det extremt tydligt; går jag och lägger mig innan midnatt och ser till att stänga av tv och dator någon timma innan dess så går det bra att kliva upp vid sju-halv åtta. Kommer jag i säng senare eller för uppvarvad så är det helt omöjligt att kliva upp och jag kan lätt sova i tolv timmar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det är ju toppen, för vad jag minns så var ditt största problem att du inte ens vaknade av dubbla klockor och att din pojkvän ruskade om dig. Nu när du iaf vaknar borde det vara enklare att få igång morgonrutin. Erbjud dig att morgonfodra varje dag i stallet i fyra veckor ;)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det är ju toppen, för vad jag minns så var ditt största problem att du inte ens vaknade av dubbla klockor och att din pojkvän ruskade om dig. Nu när du iaf vaknar borde det vara enklare att få igång morgonrutin. Erbjud dig att morgonfodra varje dag i stallet i fyra veckor ;)

Haha ja ;) det är nog välkommet om jag erbjuder mig att göra det.
Jo men precis jag kunde sova fast det var hur mycket oljud som helst, vägrade att vakna... Skumt. Men nu har iallafall den biten blivit bättre. Vet inte men jag tror det kan ha att göra med stallet, att jag nu faktiskt har något jag måste upp till. Och eftersom det är något positivt (hästarna ger mig ju energi) så är det lättare. Så det är ju en bra början.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Morgonfodrar du varje dag i fyra veckor och undviker att sova på dagarna som en pensionär (;)) så kan jag garantera att du kommer slockna innan 22 på kvällarna och må mycket bättre på dagarna och inte vara trött.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp