Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag är helt frist och jag kan sova till 2 på helgerna om ingen väcker mig.. hehe, men iallafall så behöver det ju inte vara något farligt!
Det kan jag också. Lätt.

Och fy fan vad seg jag är resten av dagen då. Hur skönt det än är att sova ~12 timmar så får man böta för det sen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Morgonfodrar du varje dag i fyra veckor och undviker att sova på dagarna som en pensionär (;)) så kan jag garantera att du kommer slockna innan 22 på kvällarna och må mycket bättre på dagarna och inte vara trött.

True true ;) ska faktiskt fundera närmare på saken och kolla om dom i stallet är villiga att slippa morgonfodringen. Jag menar, jag bor närmast stallet också haha.. Det vore ju verkligen ett bra sätt för då måste jag ju liksom upp, om ingen annan kommer släppa ut hästarna. Så det var ett bra förslag!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det kan jag också. Lätt.

Och fy fan vad seg jag är resten av dagen då. Hur skönt det än är att sova ~12 timmar så får man böta för det sen.

Jo men det där har du rätt i, att man blir ju segare av att sova längre på dagen. Undrar hur länge jag kan sova om ingen väcker mig. Kisspaus gör jag i sömnen så det är inget jag vaknar av.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Kan svara lite från min sida:

Har varit inaktiv i fleeeeera år, innan klarade jag knappt av att ha en planerad sak i veckan, såsom ett möte. Jag var helt slutkörd bara efter 30 min.
Jag klarar inte av att träffa människor utan att jag fått samla mig då människor tröttar ut mig rejält.. trippelt om de har med sina barn.

Jag har nu börjat plugga på heltid, sjukt jobbigt med alla tider, alla nya människor, att tvingas visas på ett ställe med massa folk men jag anser att en utbildning är superb att ha.. och just nu läser jag in gymnasiet.

Jag är sjukt trött och kan gråta av trötthet, men jag ger mig fulla fan på att jag ska klara en dag, om jag bara kan gå ut med hunden vid 21 så kan jag däcka därefter. Under tiden kan jag vara sjukt trött men ger katten i att somna - jag städar, hoppar som en groda genom lägenheten, skriver, wordfeudar - ja, gör massa saker. I värsta fall örfilar jag mig själv, duschar i iskallt vatten.. alla sätt är bra förutom de dåliga ;)

Ha faktiskt kommit till en period där jag kan hålla mig vaken en hel dag, känner jag mig supertrött så kan jag bara undvika att kolla på tv/film och skulle jag vara med någon DÅ kan jag ta en powernap. Men så fort man fightar den största tröttheten (som man inte vinner över på en dag) så kommer man över spärren :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men har inte du mått dåligt väldigt länge? Och du säger att du aldrig gått och lagt dig innan 22 sen högstadiet? DÅ VET DU JU INTE OM DET FUNKAR FÖR DIG ELLER INTE FÖR DÅ HAR DU INTE PROVAT!!

Gå och lägg dig tidigare. Punkt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Bra. Gör slag i saken. Du behöver ju tydligen inte sömnmedicin, så den ska du skippa helt och hållet om du inte redan gjort det.

Att vara trött på eftermiddagen är något som de flesta lider av. Det är jobbigt att jobba.

Jag stiger oftast upp kl 7 på lediga dagar. 8.15 om jag har sovmorgon. Man tjänar inte på att ligga mycket längre än så. Det får mest motsatt effekt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men har inte du mått dåligt väldigt länge? Och du säger att du aldrig gått och lagt dig innan 22 sen högstadiet? DÅ VET DU JU INTE OM DET FUNKAR FÖR DIG ELLER INTE FÖR DÅ HAR DU INTE PROVAT!!

Gå och lägg dig tidigare. Punkt.

Du behöver inte skrika...

Men jo, jag har mått dåligt väldigt länge. Nu är det förvisso mycket bättre även fast det går fruktansvärt segt. Nej, jag har inte gått och lagt mig innan 22 (typ) sen mellanstadiet. Jag jobbar bäst på kvällarna och det är då jag har som mest energi = får mer gjort. Så kvällarna består mest av plugg, bloggjobb och så. Hade gärna gjort stallet på kvällen med men det är så satans mörkt så det är inte lika kul den här tiden på året.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Tar du nån medicin som gör dig så trött jämt? (en kombi av vissa kan oxå ha den verkan).

Hm, jag vet inte..

Sertralin - 100mg
Levaxin - 50 mikrogram
Behepan - 1mg
Folvidon - 5mg
P-piller - neovletta 28 (vet inte om det hör till men det är ju hormoner...)
Lergigan - 25mg (2 tabletter till kvällen så 50mg) dock behöver jag ju inte denna så mycket längre, tar mest vid illamående.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Behepan och Folvidon är vitaminer, de gör dig inte trött. Inte heller Levaxin ska göra dig trött (tvärtom). Sertralin kan man bli trött av, men du var väl lika trött innan du började med den? Lergigan blir man givetvis trött av.

Neovletta kan ju ge nedstämdhet och sådant, men tror inte att den ger någon direkt trötthet.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Kan svara lite från min sida:

Har varit inaktiv i fleeeeera år, innan klarade jag knappt av att ha en planerad sak i veckan, såsom ett möte. Jag var helt slutkörd bara efter 30 min.
Jag klarar inte av att träffa människor utan att jag fått samla mig då människor tröttar ut mig rejält.. trippelt om de har med sina barn.

Jag har nu börjat plugga på heltid, sjukt jobbigt med alla tider, alla nya människor, att tvingas visas på ett ställe med massa folk men jag anser att en utbildning är superb att ha.. och just nu läser jag in gymnasiet.

Jag är sjukt trött och kan gråta av trötthet, men jag ger mig fulla fan på att jag ska klara en dag, om jag bara kan gå ut med hunden vid 21 så kan jag däcka därefter. Under tiden kan jag vara sjukt trött men ger katten i att somna - jag städar, hoppar som en groda genom lägenheten, skriver, wordfeudar - ja, gör massa saker. I värsta fall örfilar jag mig själv, duschar i iskallt vatten.. alla sätt är bra förutom de dåliga ;)

Ha faktiskt kommit till en period där jag kan hålla mig vaken en hel dag, känner jag mig supertrött så kan jag bara undvika att kolla på tv/film och skulle jag vara med någon DÅ kan jag ta en powernap. Men så fort man fightar den största tröttheten (som man inte vinner över på en dag) så kommer man över spärren :)

Vad skönt att du har klarat det så bra ändå! Det är peppande att höra.
Idag lyckades jag faktiskt hålla mig vaken!!! Alltid något :P
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men alltså... Det är ju inte konstigt att du är pigg och har mest energi till plugg på kvällen? Det är ju för att du sover för länge på morgonen/dagen? Går du upp tidigare en period kommer du ju att ha energi till det där plugget vid 16-tiden(eller något) istället och då behöver du inte plugga sent på kvällen utan kan sova då istället? Dessutom tog ju ditt plugg bara typ en timme om dagen?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men alltså... Det är ju inte konstigt att du är pigg och har mest energi till plugg på kvällen? Det är ju för att du sover för länge på morgonen/dagen? Går du upp tidigare en period kommer du ju att ha energi till det där plugget vid 16-tiden(eller något) istället och då behöver du inte plugga sent på kvällen utan kan sova då istället? Dessutom tog ju ditt plugg bara typ en timme om dagen?

Fast jag har alltid varit en kväll/nattmänniska. Hela livet. Det är inte bara nu dom sista åren det är såhär.

Ja, plugget tar bara typ 1h om dagen. Men ändå...:)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja men det är ju det du måste ändra på nu? Jag är också mycket hellre vaken på kvällen/natten än på morgonen. Men det funkar ju inte om man ska försöka ha ett liv med hyfsade rutiner? (om man inte jobbar natt då...)

Jag tycker VLMFs förslag är bra för övrigt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

... Men samtidigt säger du att du också har haft samma kvällsrutiner (alltså att du går och lägger dig sent) ända sedan mellanstadiet? Då VET du ju inte?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja men det är ju det du måste ändra på nu? Jag är också mycket hellre vaken på kvällen/natten än på morgonen. Men det funkar ju inte om man ska försöka ha ett liv med hyfsade rutiner? (om man inte jobbar natt då...)

Jag tycker VLMFs förslag är bra för övrigt.

Fast.. Man kan väl ha hyfsade rutiner på kvällar/nätter med?
Alltså egentligen borde man ju kunna ha det oavsett tid på dygnet? :)

Nu vill jag ju såklart ha "normala" rutiner och jag har ju faktiskt fått in en del :)
Tycker också att VLMFs förslag var bra.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det är jag med. Men jag håller en normal dygnsrytm i alla fall och då blir man trött på kvällarna till slut, om man går upp mellan 7 och 8 varje dag. Det är ytterst få som tycker det är LÄTT att gå upp den tiden, men det finns något som kallas självdisciplin, som jag tror du skulle behöva skaffa dig.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fast det blir fortfarande inte samma grej, eftersom man anpassas efter bland annat ljuset. Det är därför man ofta kan känna sig tröttare på vintern, eftersom det är ljust mycket kortare tid då. Du förlorar många timmar på att gå upp senare. Jag har ett jättestort fönster, och den tiden jag var piggast var när jag aldrig drog för gardinen och anpassade mitt dygn efter solens timmar (på sommaren). Jag somnade när det började bli mörkt och jag vaknade när solen började gå upp (utan alarm). Har aldrig kännt mig så pigg och fräsch. Med tanke på fönstrets storlek (3,5 m högt) så var det som att sova ute.

Synd att du inte kan ta in vad det vi säger. Prova åtminstone ett par veckor, men säg inte emot innan du prövat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp