Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Jo men alltså jag vet :P men jag måste ju ha energi till att orka leva också, eller...

Men det är ju det du ska få med rutiner och självdisciplin! Det är väl just energi till att leva som är problemet du har nu - för att du inte har nån?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det blir alltid såhär. Med psykologer, andra "hjälpmänniskor" och liknande. Dom liksom ger upp, och jag fattar ingenting...
Bör man börja vänja sig?

Ärligt talat måste du ju ha förstått varför en del gett upp? Annars kan jag förklara: för att du inte kommer dit. En psykolog kan inte hjälpa en patient som inte dyker upp. Men får du inte hjälp av Hikikomori nu?

Att människor i tråden tröttnar är för att alla som läser tråden (i alla fall de allra allra flesta) ser väldigt troliga orsaker till din trötthet, för vi skulle själva vara lika trötta om vi levde på samma sätt. Trots att vi förklarar varför du är trött, så tar du inte till dig det. Många har skrivit precis samma saker under väldigt väldigt lång tid. Men du tar inte till dig. Du får tips, t.ex. släng ut tv:n ur sovrummet. Men det skulle du aldrig göra. Vad är viktigast? Ett fungerande liv eller tv i sovrummet?

Du har fått tips om att gå och lägga dig i tid. Men det verkar du inte vilja. Vad mer ska vi skriva? Vad är det du inte förstår?


Och ang. rutiner trots sena kvällar/nätter: finns väl undersökningar som visar att nattarbetare har sämre hälsa. Det är inte alls bra att inte ha "normal" dygnsrytm.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag tycker nog inte att det är så konstigt att du känner att du har "fullt upp". Gör man lite, så blir de få grejer man har att göra till slut övermäktiga och minsta lilla aktivitet känns stressande, uttröttande och som "fullt upp".
Hamnar man i en sådan spiral blir man tröttare och tröttare, och anser sig ha allt fler "jobbiga" saker att göra per dag; saker som andra gör per automatik.

Ska försöka förklara: Jag själv har lärt mig att jag fungerar absolut bäst när jag nästan har för mycket att göra. För mycket ger mig magkatarr och svårt att stressa av och jag kommer alltid på 150 olika nya saker som MÅSTE göras, gärna kl 12 på natten och jag kan inte alls slappna av; går på högvarv typ. Har jag däremot "för lite" att göra, så hamnar jag fort och vääääldigt lätt i någon slags passiv depression. ALLT blir jobbigt. Det har tagit mig ett tag att inse varför jag i perioder har hamnat i en känsla av att jag blir gråtfärdig och trött av tanken på att behöva borsta tänderna - och nu vet jag att det hör ihop med perioder där jag varit inaktiv, t ex helt ledig, sjukskriven etc. Jag fungerar helt enkelt inte som människa då.

Under hösten t ex så har jag hållt igång med heltidsplugg på universitetet, hållt kurser själv 5 dagar i veckan samt tränat min egen hund 5-6 dagar i veckan. Pararellt med det har jag går jag en annan utbildning som kräver tid av mig både teoretiskt och i form av praktik etc. Jag har en lägenhet som jag bor i och som ska tas hand om; ibland vill jag dessutom hinna tvätta håret, träffa mina vänner eller krama på min man. Det var FÖR mycket och inte rätt för mig.

Däremot, förra veckan, så hade jag tre dagar där jag inte hade ett skit att göra. Jag väntade på kurslitteratur så jag hade inget direkt att plugga, inga kurser och min egen hund höglöpte; jag hade heller ingen sekreterar-jobb eller pill med föreningens hemsida etc. Jag var alltså bara ledig och de 3 dagarna räckte för att jag skulle bli trött, trött som satan och jag tyckte dessutom att det jag skulle kunna göra (Tex pilla med den andra utbildningen som jag gör ENBART pga min hobby) blev JOBBIGT. Jag orkade alltså inte på fullaste allvar, efter bara två-tre dagar, sätta mig och skriva några word-dokument med info direkt från mitt huvud; jag som vanligtvis sitter klistrad framför litteratur och plugg många timmar varje dag. För första gången på vansinnigt länge somnade jag mitt på dagen och jag tyckte att det kändes väldigt omständigt och onödigt att tvätta håret.

Så funkar jag; och det tar alltså bara 3 dagar för mig att hamna i någon slags passivitet/understimulans. Vissa klättrar på väggarna; andra blir passiva, som jag. Nu är jag igång med plugg + kurs + träning igen vilket gör att allt det andra; utbildningen, hemmet etc bara flyter på. Även om det var jobbigt att kliva upp och engagera mig i något vettigt den 4;e dagen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag tycker nog inte att det är så konstigt att du känner att du har "fullt upp". Gör man lite, så blir de få grejer man har att göra till slut övermäktiga och minsta lilla aktivitet känns stressande, uttröttande och som "fullt upp".
Hamnar man i en sådan spiral blir man tröttare och tröttare, och anser sig ha allt fler "jobbiga" saker att göra per dag; saker som andra gör per automatik.

Det är precis det här jag har försökt förklara, tack att du skrev. För det är verkligen så sant.

Och jag förstår vad du menar, och jag håller med. Det fick mig att tänka i andra banor. Tack för ditt svar:)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har varken trott eller uttalat mig om att folk här inne är vetenskapsmän, läkare eller psykologer. Nu vet jag inte vem Sheldon Cooper är, så det kvittar.

Nej, jag vägrar inte lyssna.
Men okej, buke kanske är ett forum där många är väldigt "ostabila" och då orkar man väl inte med andra än sig själv (typ) och kanske inte orkar vara trevliga. Och i know, jag har sagt det här typ 1000 gånger men jag tror varje gång att folk här inne ska förstå, men där har jag fel. Så nu slipper ni mig (här inne på ÄU iallafall). Bra va? ;)

Men nu tycker jag faktiskt att du är orättvis mot både LindgrenV och många andra som skriver i dina trådar. Jag tycker att folk om och om igen försöker förklara och hjälpa.Du har ju egentligen alla svaren till dina problem själv men det är som att det låser sig när andra försöker nå fram.

Gör saker väldigt enkla för dig själv. Lista upp (du behöver inte göra det här, men kanske på din blogg eller nåt) vad det är du vill förändra.
Tex: Gå upp på morgonen
Orka vara uppe en hel dag
Långtur med hunden
(byt ut mot vad du vill)
Fundera sen på hur du ska kunna göra det du vill.
Tex: Inte snooza hur jobbigt det än är, gå upp och sätta dig vid köksbordet, klä på dig, gå till stallet osv.
Och sen försöker du göra det i säg först en vecka. Inte för många punkter utan kanske 2-3 saker.
Sen när det har gått en vecka beröm dig själv och känn att du klarar en vecka till. Och sen en vecka till och sen när de rutinerna sitter så kan du lägga till något nytt på din lista. :)

Jag är själv väldigt trött och för mig är det viktigt att jag har 'en väg ut'. När väckarklockan ringer 6.30 och jag inte alls orkar gå upp så får jag släpa mig upp och tänka att när jag lämnat barnet i skolan kan jag åka hem och vila.
När jag lämnat barnet i skolan så får jag tänka att jag åker ut i stallet en stund och bara klappar hästarna, sen kan jag åka hem och vila.
När jag är i stallet så kan jag ju lika bra rida en vända också sen kan jag åka hem och vila.
Efter det så kanske jag borde äta något, så kan jag vila sen. osv osv hela dagen.
Jag försöker alltid göra bara en sak till innan jag vilar och oftast så är det kväll när jag är 'klar'. Men ibland måste jag vila lite och då får det vara så helt enkelt och nya tag nästa dag.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har varken trott eller uttalat mig om att folk här inne är vetenskapsmän, läkare eller psykologer. Nu vet jag inte vem Sheldon Cooper är, så det kvittar.

Nej, jag vägrar inte lyssna.
Men okej, buke kanske är ett forum där många är väldigt "ostabila" och då orkar man väl inte med andra än sig själv (typ) och kanske inte orkar vara trevliga. Och i know, jag har sagt det här typ 1000 gånger men jag tror varje gång att folk här inne ska förstå, men där har jag fel. Så nu slipper ni mig (här inne på ÄU iallafall). Bra va? ;)

Öh.. Jag har läst igenom tråden och det man med säkerhet kan konstatera är ju att det är precis det du INTE gör. Lyssnar alltså.
Flera har sida upp och sida ner gett konkreta tips och engagerat sig men får alltid ett svar att "det funkar inte ändå",
"det kommer inte att hjälpa", "såhär har jag alltid gjort" och liknande skitsvar.
Nu låter jag barsk, men du måste faktiskt inse att du inte har en optimal dygnsrytm och alldeles för lite att göra.
Det är i alla fall en del av ditt problem, medicinska delar kan ingen på buke hjälpa dig med.

Du framstår som oerhört ignorant, för att vara riktigt ärlig.

Tillägg: Nu får jag dåligt samvete för att jag lät så elak.
Men jag förstår bara inte vad det är du vill höra (=kommer ta till dig)?
Gå och lägg dig ännu senare? Ta det här mirakelpillret?
En normal dygnsrytm och vettig sysselsättning dagtid är en någorlunda start i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har aldrig tänkt på det så, men jag fungerar nog precis likadant som du. Väldigt intressant, ska försöka komma ihåg det nästa gång jag hamnar i en sån aktivitetssvacka.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har ett jättestort fönster, och den tiden jag var piggast var när jag aldrig drog för gardinen och anpassade mitt dygn efter solens timmar (på sommaren). Jag somnade när det började bli mörkt och jag vaknade när solen började gå upp (utan alarm). Har aldrig kännt mig så pigg och fräsch.
Vad olika man funkar :laugh: jag skulle aldrig kunna somna utan gardinen fördragen. Blir ju inte så mörkt på sommaren.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Gör saker väldigt enkla för dig själv. Lista upp (du behöver inte göra det här, men kanske på din blogg eller nåt) vad det är du vill förändra.
Tex: Gå upp på morgonen
Orka vara uppe en hel dag
Långtur med hunden
(byt ut mot vad du vill)
Fundera sen på hur du ska kunna göra det du vill.
Tex: Inte snooza hur jobbigt det än är, gå upp och sätta dig vid köksbordet, klä på dig, gå till stallet osv.
Och sen försöker du göra det i säg först en vecka. Inte för många punkter utan kanske 2-3 saker.
Sen när det har gått en vecka beröm dig själv och känn att du klarar en vecka till. Och sen en vecka till och sen när de rutinerna sitter så kan du lägga till något nytt på din lista. :)

Jag är själv väldigt trött och för mig är det viktigt att jag har 'en väg ut'. När väckarklockan ringer 6.30 och jag inte alls orkar gå upp så får jag släpa mig upp och tänka att när jag lämnat barnet i skolan kan jag åka hem och vila.
När jag lämnat barnet i skolan så får jag tänka att jag åker ut i stallet en stund och bara klappar hästarna, sen kan jag åka hem och vila.
När jag är i stallet så kan jag ju lika bra rida en vända också sen kan jag åka hem och vila.
Efter det så kanske jag borde äta något, så kan jag vila sen. osv osv hela dagen.
Jag försöker alltid göra bara en sak till innan jag vilar och oftast så är det kväll när jag är 'klar'. Men ibland måste jag vila lite och då får det vara så helt enkelt och nya tag nästa dag.

Det här var bra, jag förstår hur du menar och det är något jag SKA prova. Inte försöka, utan jag ska. Tack för tips:)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Lergigan - 25mg (2 tabletter till kvällen så 50mg)

Äter du denna så är det inte alls konstigt att du är seg och dåsig på dagarna då det är en mycket vanlig biverkning. Om du dessutom tar 50mg..

Jag provade denna ett tag men var tvugen att sluta, jag orkade inte gå runt som ett kolli halva dagarna och då åt jag hälften av det du tar. Har tagit 50mg en gång och det gör jag aldrig om. Den natten var hemsk och när jag väl somnat så sov jag bort hela dagen då jag inte orkade med dåsigheten.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Gör det!

Det har tagit ett tag för mig att inse sambandet, jag har mer blivit så jävla förvirrad av "depressions-känslan" som infunnit sig med jämna mellanrum innan, utan någon egentlig anledning.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men du, om du nu har det tufft själv eller nåt eller bara är allmänt sur så kanske du ska pausa lite? Eller välja vilka trådar du ska svara i? Istället för att svära och vara arg menar jag (och med tanke på kommentarerna i den andra tråden så verkar du ju minst sagt upprörd över detta).

Saeta behöver inte alls gå över till S utan har all rätt att skriva här, hur mycket hennes svar än irriterar dig.

TS: Vad exakt vill du ha ut av tråden? I denna tråd, liksom alla andra, tar du inte till dig något av det som skrivs. Är trådarna bara en uppmärksamhetsgrej för dig eller vill du faktiskt ha hjälp?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

TS: Vad exakt vill du ha ut av tråden? I denna tråd, liksom alla andra, tar du inte till dig något av det som skrivs. Är trådarna bara en uppmärksamhetsgrej för dig eller vill du faktiskt ha hjälp?

Funderar på samma sak. Jag har läst många av TS trådar tidigare, men aldrigt lagt ned energi på att svara, av just den anledningen. TS verkar inte ta till sig ett dugg av svaren hon får. Har även kikat lite i bloggen och där står det (i mina ögon) i stort sett bara gnäll om att hon mår dåligt. Jag uppfattar det som att hon är ute efter uppmärksamhet. Tråkigt, eftersom att hon faktiskt får/har fått massor av bra tips!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag ville bara hjälpa till, inget annat. Och jag var ju inte irriterad från början. Men jag blev det, och jag vet att jag agerade fel vilket jag också skrivit. Men det där är passerat nu, och jag skulle uppskatta om det inte dras upp igen.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det var en upplysning i all välmening. Jag förstår om man blir frustrerad av trådar som de här, men vägen att gå är inte att vara oförskämd och uppmuntra TSn till att lämna (under)forumet.

Däremot borde man automatiskt bli bannad om man bitchar över någon i andra trådar än den där diskussionen pågår. Det är så jäkla ofint alltså.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag förstår precis och håller med till fullo. Jag vet att jag gjorde fel och jag fick dåligt samvete direkt när jag skrivit det. Men gjort är gjort och det går tyvärr inte att radera från jordens yta. Vet att det var riktigt fult gjort, men tyvärr blev det så nu.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Äsch, det är sånt som händer! Så länge man ber om ursäkt och tänker försöka att inte göra om det så är det nog lugnt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

TS: Vad exakt vill du ha ut av tråden? I denna tråd, liksom alla andra, tar du inte till dig något av det som skrivs. Är trådarna bara en uppmärksamhetsgrej för dig eller vill du faktiskt ha hjälp?

Fast jo jag tar visst till mig det som skrivs. Och det säger jag ju att jag gör:)
Nej, det är absolut ingen uppmärksamhetsgrej.
Ja, jag vill ha hjälp!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp