Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

För det första, du vet att det är olagligt att kopiera mina blogginlägg va?
Texten faller under citaträtten. Bakgrunden uppnår ej verkshöjd. Min rygg är fri.



.A.G V.E.T. Jag var så fruktansvärt död igår efter mötet att jag däckade. Men jag behöver väl inte predika för dig om allt, eller? :crazy:
Promenera, stretcha, drick kaffe

.
1. Jag tänker inte på den och jag letar definitift inte efter den :crazy:
Hela tiden. "Vet inte om jag kommer iväg", "får se om jag kommer iväg".

2. Ja, rutiner.
Get some

3. Fungerar inte för alla
Du har inte ens testat eftersom du inte skaffar rutiner.

Kan du inte bara lägga av?
Ah, bara hålla med, så var det ja. Du ville ha råd och uppmanade mig att hålla ett öga på din blogg, så jag är rädd att du är fast med mig.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

KL

Ett väldigt allmänt svar och fundering från en "gammal tant";). Jag börjar undra om det är något av en generationsfråga. Nu är kanske mitt urval begränsat, men jag jobbar i nuläget med ett antal personer i ca 20-års-åldern. Det är så grymt mycket "orkar inte", "är så trött", "mår inte bra", etc. Man försover sig (en tendens till att kunna sova hela dagen hos ett par stycken, precis som hos TS), ringer och sjukanmäler sig för en "fis på tvären", glömmer viktiga möten och dylikt. Jag hoppas att jag har fel, och att jag bara har råkat på ovanliga unga människor, för det känns lite deprimerande att man uppträder så ansvarslöst när man ändå är såpass gammal...
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Promenera, stretcha, drick kaffe

Jag promenerade en timme. Ja, jag stretchade faktiskt. Kaffe dricker jag ej.

Hela tiden. "Vet inte om jag kommer iväg", "får se om jag kommer iväg".

Men det är ju så.


Va?

Du har inte ens testat eftersom du inte skaffar rutiner.

Haha, jo det har jag faktiskt :)

Ah, bara hålla med, så var det ja. Du ville ha råd och uppmanade mig att hålla ett öga på din blogg, så jag är rädd att du är fast med mig.

Enligt dig, ja. Enligt mig, nej.
Ja, att du skulle hålla ett öga på min blogg gällde i onsdags då jag skulle iväg. Och jag kom iväg! Läskigt, ska du stalka mig?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du skriver ju själv kl 15.30 att du precis vaknat, att du har legat i sängen och degat, att du är så trött att du skulle kunna sova hela dagen ( mer än halva har ju redan passerat ).

Igår ja :p inte i onsdags efter mötet.
Jag gick upp ur sängen då, men jag var vaken sen några timmar tidigare. Men jag skrev mitt första blogginlägg då. Och ja, jag hade lätt kunnat sova hela dagen då jag var helt slut sen gårdagens möte.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag promenerade en timme. Ja, jag stretchade faktiskt. Kaffe dricker jag ej.
Promenera mer, stretcha mer, börja drick kaffe.


Men det är ju så.
Men då tänker du ju på den och letar efter den. Du känner efter för mycket och letar orsaker till att få slippa allt som inte är roligt, bekvämt eller omedelbart belönande.


Skaffa rutiner.


Haha, jo det har jag faktiskt :)
Kärnan i autopilot är rutiner och förberedelse, av vilka du har intet. Därför: nej, du har inte testat.



Enligt dig, ja. Enligt mig, nej.
Ja, att du skulle hålla ett öga på min blogg gällde i onsdags då jag skulle iväg. Och jag kom iväg! Läskigt, ska du stalka mig?
Nej, gällande hela veckans försök att ta sig upp kl 8.

Att läsa någons OFFENTLIGA blogg och svara på inlägg på ett OFFENTLIGT forum är inte stalking.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Promenera mer, stretcha mer, börja drick kaffe.

Jag ökar ju på promenaderna hela tiden. Kaffe vägrar jag börja dricka, usch vad äckligt det är.


Men då tänker du ju på den och letar efter den. Du känner efter för mycket och letar orsaker till att få slippa allt som inte är roligt, bekvämt eller omedelbart belönande.

Nu lyssnar du inte på vad jag säger. Hade du sett vad jag skrev så hade du inte sagt emot. Men jag säger det igen. Jag tänker inte på den och jag letar inte efter den. Och jag letar definitivt inte efter orsaker för att slippa "tråkiga saker". Jag tycker inte ens att det är tråkigt så.

Kärnan i autopilot är rutiner och förberedelse, av vilka du har intet. Därför: nej, du har inte testat.

Och det vet du, till 100% ?

Att läsa någons OFFENTLIGA blogg och svara på inlägg på ett OFFENTLIGT forum är inte stalking.

Men att skriva "så jag är rädd att du är fast med mig" tycker jag känns väldigt obehagligt. Du får läsa min blogg, du får kommentera. Men det finns ju vissa gränser liksom.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Saeta, du har en öppen blogg som vem som helst kan läsa. Och när du talar om för oss att du minsann inte kommer misslyckas denna gång, att vi som tror det har fel, då är det klart att vi läser på din blogg för att se om det du skriver här stämmer överens med verkligheten.

Och du kan göra mer för att inte somna. Varför är det så viktigt för dig att sova dagtid? Det är ju bara att sysselsätta sig. Gå ut, gör något, så somnar man inte. Man behöver inte åka iväg. Bara hitta på något. Gå ut och gå ännu mer. Många långa promenader, eller massor utav korta promenader. Ut och jogga. Träna hemma inomhus. Bara man gör något så man piggnar till.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Och du kan göra mer för att inte somna. Varför är det så viktigt för dig att sova dagtid? Det är ju bara att sysselsätta sig. Gå ut, gör något, så somnar man inte. Man behöver inte åka iväg. Bara hitta på något. Gå ut och gå ännu mer. Många långa promenader, eller massor utav korta promenader. Ut och jogga. Träna hemma inomhus. Bara man gör något så man piggnar till.

Det är absolut inte viktigt för mig att sova på dagen. Nu var det dessutom längesen jag tog en powernap :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

En fråga, får du inte dåligt samvete av att inte göra något på hela dagen, inte äta ordentligt och inte sova som du ska?

Jag får jättedålig samvete gentemot mig själv om jag inte äter frukost i tid, inte äter riktig mat, sover för länge, är uppe för sent, inte gör så mycket vettigt en dag osv. Är det något som stör dig?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

En fråga, får du inte dåligt samvete av att inte göra något på hela dagen, inte äta ordentligt och inte sova som du ska?

Jo jag har sjukt dåligt samvete över det och ångesten överröstar mig.

Jag får jättedålig samvete gentemot mig själv om jag inte äter frukost i tid, inte äter riktig mat, sover för länge, är uppe för sent, inte gör så mycket vettigt en dag osv. Är det något som stör dig?

Jätte mycket!
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

*kl*

När skulle du och din kille skriva in er i skolan, för mig att du skrev något sådant för några sidor sedan.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag fick känslan av att det inte störde dig alls, liksom att du bara konstaterade att "idag har jag inte gjort något" typ :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ta till dig det imzork skriver, hon må vara brutalt rakt på sak men hon har rätt.

Jag tillhör en av de som kommit med råd i åtminstone en av dina tidigare trådar, tagit av min tid och ork för att försöka hjälpa då jag själv har svårigheter(både ett par konstaterade neuropsykiatriska funktionshinder och andra psykiska problem) och det känns som rena rama slöseriet av mina resurser då du fortfarande verkar vänta på att någon annan än du själv ska lösa dina problem. Den där spärren du beskriver kommer inte att försvinna, du måste övervinna den. Hela tiden. Varje dag. Och jo då, det går, det är faktiskt inte omöjligt men du gör det bra mycket svårare för dig själv varje gång du ger efter för motståndet. Det är helt enkelt en träningssak men när du intalar dig själv att du inte kan lär du omedvetet dig själv att man inte måste göra jobbiga saker - och det blir ännu svårare för dig att ta dig över tröskeln nästa gång.

Jag arbetsttränar nu och har haft en svacka efter att ha tagit på mig för mycket och blundat för att arbetet inte riktigt varit tillräckligt anpassat för mina funktionshinder. Det var upp till mig att inte bara ge upp utan prata med min chef och AF, berätta om hur jag fungerar för mina arbetskompisar och efter några veckor där jag hade en del frånvaro är jag nu tillbaka på banan igen och har jobbat som jag ska - trots att det fortfarande är jobbigt och tar emot. Jag är också nattmänniska som blir pigg framåt kvällen men trots det - eller kanske just därför - vill jag att mina arbetspass ligger på förmiddagen så att jag inte rubbar min dygnsrytm för mycket. Även när jag är ledig ser jag till att inte försöka sova för länge, arbetsdagar kliver jag upp vid 7.

Den hårda sanningen är att du aldrig kommer att få ett jobb eller en utbildning. Du kommer aldrig att få hjälp nog för att du ska fungera som en normal person. Allt det där är saker du måst skaffa på egen hand. Även om du har diagnoser så är det du som måste göra jobbet, vården kan bara ge dig verktyg för att underlätta.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag ökar ju på promenaderna hela tiden. Kaffe vägrar jag börja dricka, usch vad äckligt det är.
Nike har en bra slogan: Just do it. Gör inte promenerandet också till en grej.

Kaffe går ner med socker och mjölk. Annars finns koffeintabletter.

Nu lyssnar du inte på vad jag säger. Hade du sett vad jag skrev så hade du inte sagt emot.
Jag är läskunnig. Däremot håller jag inte med dig. Och nu kommer det igen: Alla måste hålla med dig alltid, man får inte säga emot, du sitter på sanningen. Nä, jag tänker inte hålla med dig.

Men jag säger det igen. Jag tänker inte på den och jag letar inte efter den.
Ändå börjar du redan i förväg fundera på huruvida du kommer att komma iväg. Du emotsäger dig själv.

Och jag letar definitivt inte efter orsaker för att slippa "tråkiga saker".
Läkarbesök, psykologbesök, fotografuppdrag, Iris = du avkrävs ansvar = spärr.
Shoppa, äta ute, köpa onyttigt skit på ICA = inget ansvar = ingen spärr.

Och det vet du, till 100% ?
Du sitter uppe halva nätterna, du sover halva dagarna, du har ingen vettig sysselsättning, du äter onyttigt, oplanerat och oregelbundet o.s.v. o.s.v. Du sänder dessutom ut eländet på nätet. Var finns rutinerna, menar du?

Men att skriva "så jag är rädd att du är fast med mig" tycker jag känns väldigt obehagligt. Du får läsa min blogg, du får kommentera. Men det finns ju vissa gränser liksom.
Jag har inte överträtt någon gräns och nej det är inte obehagligt att säga "så jag är rädd att du är fast med mig".
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

All heder till dig att du orkar fortsätta försöka få Saeta att komma till insikt. Men det känns, tyvärr, som att du talar för ganska döva öron. Men kanske, så växer dina ord någonstans inom henne. Så småningom.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Den där spärren du beskriver kommer inte att försvinna, du måste övervinna den. Hela tiden. Varje dag. Och jo då, det går, det är faktiskt inte omöjligt men du gör det bra mycket svårare för dig själv varje gång du ger efter för motståndet. Det är helt enkelt en träningssak men när du intalar dig själv att du inte kan lär du omedvetet dig själv att man inte måste göra jobbiga saker - och det blir ännu svårare för dig att ta dig över tröskeln nästa gång.
:bow:

Alla som kan identifiera sig med känslan som uppstår när väckarklockan ringer skittidigt och man vaknar och känner sig förlamad och allt känns totalt oöverstigligt och man undrar hur i helvete man ska ta sig ur sängen och till arbetsplatsen/skolan/vart man nu ska eftersom det till och med känns omöjligt att ta sig ur sängen, för att inte tala om sovrummet - räck upp en hand.

*räcker upp en hand*

Varenda arbetsdag den senaste månaden - jag går upp strax före klockan fem på morgonen.

Hur många arbetsdagar har jag missat den senaste månaden? Noll.
Hur många sena ankomster har jag haft den senaste månaden? Noll.

Idag unnade jag mig en sovmorgon och var inte på jobbet förrän efter lunch, men å andra sidan var jag helt ensam idag (p.g.a. midsommar) och då får jag dyka upp mitt i natten om jag vill så länge jobbet blir gjort.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp