Jag har letat efter stall i ett område som är ca 1 x 6 mil stort, längs med E4. Trots att det finns väääääldigt många stall i området så är det
inget stall som haft det jag letat efter. Och jag kräver inte så mycket, i mina ögon... Lösdrift som har hyfsad storlek och hyfsat torr (åtminstone 0,5ha) med bara valackar, en ligghall som dom inte kan göra sig illa på, begränsad fri tillgång till hö, en ostökig sadelkammare. En vettig stallägare som har koll på sina saker och renoverar/underhåller när det behövs. Ridbana är ett plus men inget måste, ridhus skiter jag i. Pris skiter jag i.
Men tror ni att det gått att hitta? Nixpix. Inget stall hade allt (det som kom närmast hade blandhage, vilket inte går). EN enda stallägare erbjöd sig att bygga en till vinterhage för enbart valacker, med ligghall, så det tog jag och bjöd tillbaks med att jag tar med mig en till sadelkammare (barrack på hjul), då den dom hade var väldigt liten
.
Så jag tror att väldigt många har hästarna i små tråkhagar, bara för att det inte finns några alternativ. Vill jag ha en hage som har träd och buskar, är rejält stor och har en bra ligghall får jag köpa mark och ordna det själv. Angående om dom är platta eller ej så har det ju att göra med landskapet man bor i / vilken mark man får bygga hagar på, och vid Norrbottenskusten är det ganska platt. Och jordbruksmark rent generellt, är ju platt.
Frågan borde egentligen ställas till stallägarna: Varför byggs det så många tråkiga frimärkshagar ? Är det för att få in så mycket pengar som möjligt (så många hästar som möjligt)? Det är ju inte särskilt dyrt att köpa eller arrendera mark, riktpriset här i Norrbotten är 15k/ha om jag minns rätt.