Varför små hagar?

Sv: Varför små hagar?

Och i sthlm finns inte så mkt mark att ensahästar kan få stora hagar.

Just innanför tullarna kan jag nog hålla med dig att det kan vara svårt att skaka fram flera hektar kuperad hagmark, men så är det inne i en stad också. :sneaky: Utanför så kan det se ut som nästan var som helst.

Det som förvånar mig mer är när man sätter upp små fyrkanter i mitten på en stor åker och har hästarna en och en, istället för att nyttja hela stora åkern. Slut på staketstolpar?

Alternativt bor mitt ute på landet och har sina tre hästar i sin lilla villaträdgård. Varför inte arrendera mark av någon granne? (finns flera som har mark nära)

Ovanstående exempel finns ett par mil från Boden, så det borde finnas möjligheter till bra hagar.

/V
 
Sv: Varför små hagar?

Min häst går nu på bete 300 m från stallet. 5 valacker tillsammans. När jag köpte häst för 14 år sedan var den hagen 1 jättehage nu är den uppdelad i 5 rejäla + en massa ostängslad yta pga av för feta hästar. På vintern går dom på lösdrift vid stallet i en jättehage med berg och skog med ingång till boxar i stallet. Tycket att det är otpimalt för hästar och ägare.
Grannen min har frimärksstora hagar med 1 häst i varje. Vill man se uttråkade hästar med stereotypa beteenden så finns nog de flesta varianterna där. 7-8 tim / dag året runt. 2 gräshagar med bra mått finns men de klipps med gräsklippare. Ser snyggt ut då de ligger närmast stallet. Ägarna tror säkert att deras hästar har det bra . Dom får ju "utevistelse" varje dag. Dom har nog inte ens koll på vilken hage och absolut inte hur dom har det under dagen, det sköts ju av anställda.
Rids i ridhus och lämnar gården omgiven av skogsvägar i buss.:crazy:
 
Sv: Varför små hagar?

Plattheten på marken kan jag inte göra så mycket åt eftersom det är på slätten, finns just inget kuperat på gården att tillgå. Storleken på hagar är anpassade efter lite större sommarhagar och lite mindre vinterhagar, eftersom de rör sig mindre på vintern när det är mindre att beta. Har dessutom hellre lite större på sommaren när man nu måste välja hur man delar upp marken.

Mina hästar går två och två, för att en av dem inte kan gå med en av de andra utan att dra sönder alla täcken för den hästen. Vilket ju inte är så himla roligt att köpa nya/laga hela tiden.
Därför är de uppdelade två och två med den häst de passar att gå med.

Övriga två hästar i stallet går ensamma eftersom det är valacker och inte passar att blandas med övriga hästar, ej heller varandra då de leker för hårt. De går dock staket i staket och är en egen flock trots skilda hagar. Hästar behöver faktiskt inte gå tillsammans för att vara en del av en flock och må bra. Vi har valt att ha enkelstaket mellan så att de kommer åt varandra i lagom mängd, men kan inte bråka.
 
Sv: Varför små hagar?

Mina går tillsammans i små hagar men inte platta. Det är för att så ser hagarna ut där jag har mina inackorderade.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag har haft min gammeltant i mindre platt hage nästan hela livet - helst utan hagkompisar. Det är så hon har trivts bäst. Hade henne och unghästen tillsammans i en någorlunda stor, men platt hage innan jag flyttade till nuvarande stall, då jag kände att unghästen behövde lite mer tid ute, fler hagkompisar och lite mer kuperad hage. Nu är inte hagen jättekuperad, den är rätt platt, men det finns ett litet skogsparti i mitten av hagen.
Unghästen trivs utmärkt med att vara ute 12h med en flock. Men hon har fortf inte lärt sig o hålla koll på benen eller gå undan för andra, o är skadad stup i kvarten.
Gamlingen vill gå in på em, o trivs inte alls med att ha kompisar.

Så ja, det kommer bli mindre hagar igen.
 
Sv: Varför små hagar?

Kl
Små Rut hagar skulle jag inte vilja ha till någon frisk häst någonsin .

Däremot tycker jag inte platt hage är något problem öht . Tvärtom är det en fördel om man har röjiga hästar eller tänker ur skade aspekt .

Våra hästar har stooora vinter och sommarhagar men alla är platta . Vinterhagarna har gräs att pilla med även vintertid och lerigt blir det bara vid grindarna .
Hästarna går vanligtvis 2 och 2 men ett par går ensamma Som vi har just nu .Den ena är en import som aldrig kunnat gå med andra utan att skada sig , och den andra kan bara gå med ranglåg , ej för livlig valack och ngn så har vi inte just nu.

Alla hagarna löper längsmed varandra och alla hästarna uppfattar sig som en flock . Jag har aldrig någonsin upplevt minsta beteende ändring när ngn häst hos oss som gått med kompis i hagen , blivit av med kompisen pga försäljning/ flytt tex . Inte ens de unghästar vi har som aldrig gått ensamma i livet , har brytt sig öht när hag kompis tex åkt iväg på kurs en vecka osv .

Hästarna går ute mellan ca 07.30-16.30 vintertid , och 07.30-20.00 sommartid .
Det är oerhört fridsamt i hagarna då de alltid har ngt att pilla med pga att vi som sagt har vinterhagar med lite gräs .

Vi har inte haft ngn hag relaterad skada på minst 7 år .
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Jag har Danne ensam i en liten hage eftersom det är det enda som finns där jag har honom inackorderad. Sommarhagarna är långsmala och ger därför god möjlighet till galopp och bus. Vinterhagarna är mindre och lite varierande i form men eftersom Danne behöver kunna röra på sig ordentligt (det är bus hela dagen) så har han fått en som är lite smalare och lite längre istället för en fyrkantig. Vi har enkelstaket mellan hagarna så hästarna kan ändå busa med varandra.

Jag har haft Danne alltifrån ensam till i större flock. I sjukhage till stor kuperad hage och det bästa för honom var väl i en normalstor hage med 2 kompisar som lekte lite lagom mycket med honom. Nu står jag inte kvar där pga att vi köpte hus på annan ort och nuvarande stallet är inte bara bra utan helt perfekt (faciliteter, stallägare, you name it) om man bortser från hagarna som i mitt tycke iaf funkar (vinterhagarna blir inte leriga vilket är ett plus). Danne verkar trots allt inte bekymra sig så mycket om att hagarna är små. Däremot har han fått en box med öppningsbart fönster och det verkar vara hans grej. Han står alltid med huvudet ute och spanar.
 
Sv: Varför små hagar?


Detta hoppas jag verkligen inte är nyheter för folk dock ? :(

Jag tycker forskningen de gjort i Sverige på senare tid med rapport om att ska hästen gå ensam så är rörelse friheten givetvis a och o som vanligt , men parat med tex angränsande hagar så är flock känslan fortfarande väldigt skäligt tillgodosett , OM man nu måste ha sin häst "själv" .
 
Sv: Varför små hagar?

*KL*

Flera anledningar här. Nu är nog kanske hagen inte liten med allas mått mätt, och den är inte helt platt (men 99% av den). Men det är för att om den är större så får gräset fäste, och här ska inte ätas något gräs.

Just nu går de 3 st ihop på dagarna och på nätterna går en i en egen, mer om det strax.

Hagen är så stor att det går utmärkt att galoppera i den, även i full fart. Men med mina ögon är den liten. Mindre än jag eg vill ha, men jag måste ju välja mellan pest eller kolera.

Ena herrn går i en liten (liten på riktigt, man kan galoppera i den, sådär 15 språng lång, dock smal) hage själ. Nu på nätterna, men under mer än ett år gick han där hela tiden, själv. Han har haft återkommande hältproblem, och det kom bakslag varje gång i stor hage. Så han fick kvarstå i liten. Själv pga att han då av någon anledning han bara själv vet varför inte ville ha med de andra hästarna att göra och var le med dem.

Numera går han med polarna ungefär från 9 - 20 i den "större lilla hagen", och står i sin lilla hage själv 20-09. Det pga att alla ska få äta ifred och att jag inte vill ha krig i lösdriften på nätterna etc.

Hagarna ligger intill varandra, och de står och vilar osv bredvid stängslen på varsin sida, har varsin lösdrift på varsin sida stängslet osv, så han kan vara social förutom fysiskt även tiden i egen hage.

Samtliga hästar trivs fint med det, jag grämer mig nog i onödan över att de inte har större faktiskt.
 
Sv: Varför små hagar?

Varför har ni som har det, era hästar i små, platta, hagar? Ensamma? Är det i brist på annat? För säkerhets skull?

jag har alla mina i stora hagar även dom som går ensamma förutommin nya häst som e mkt lite hanterad och svårfångad i stor hage änn så länge (bara haft henne i 3 veckor)

Mtt prio ett för mina hästar e bra hagar...
 
Sv: Varför små hagar?

.
Har haft min häst i liten hage och aldrig mera kan jag säga, fick sedan flytta till ett relativt obekvämt stall för människorna men hästarna har det bra i stora hagar i flock och det är det som är det viktiga. Jag flyttade till stallet med små hagar pga att jag inte tänkte helt enkelt, såg den otroligt fina anläggningen med rundbanor stort ridhus och paddock och allting man kan önska och jag hoppades helt enkelt att han skulle trivas men nej.

Aldrig att jag låter min bekvämlighet gå före när det kommer till val av stall. Tyvärr är inte många beredda att ge upp sin bekvämlighet för att hästen ska få bra hagar och en bra flock. Sen tror jag dom flesta hästar kan gå ihop sålänge utrymmet finns. I en liten hage kan heller inte min häst gå med någon annan.

Åååååå vad smart du va som anpassade din bekvämlighet för din hästs bästa
Men tror du ALLA hästar är som din häst eller tror du att det finns olika personligheter på hästar med ?

I mitt fall så är jag av den meningen ... Finns det bara små hagar så antingen funkar det eller inte... Finns det bara stora hagar så antingen funkar det eller inte..

Självklart skulle "drömmen" va att hästen har 50 ha hage, som kommer när man visslar på den ( i galopp gnäggandes osv) men så ser liksom inte verkligheten för mej ut...

Jag har täcke på min häst när det är geggigt ute för att slippa slåss med lera, jag har hage efter hur lätt det är att hämta in hästen osv...

Nu kommer jag ha eget stall... Kommer ha en ca 0,5 ha vinterhage till 2 hästar ... Platt, utan träd. Varför ? För att den är närmast att gå till...
 
Sv: Varför små hagar?

jag har hört så mycket konstiga anledingar till att folk har hästar i små grushagar.

"om jag släpper ut honom i en stor hage med gräs så rullar han sig och jag har inte tid att göra rent honom"

"om jag släpper ut honom i en hage med kvistar så kan han göra sig illa"

"hästen blir slö att rida om den har fått gå ute i en stor hage hela dagen"

Hemskt.
 
Sv: Varför små hagar?

Åååååå vad smart du va som anpassade din bekvämlighet för din hästs bästa
Men tror du ALLA hästar är som din häst eller tror du att det finns olika personligheter på hästar med ?

I mitt fall så är jag av den meningen ... Finns det bara små hagar så antingen funkar det eller inte... Finns det bara stora hagar så antingen funkar det eller inte..

Självklart skulle "drömmen" va att hästen har 50 ha hage, som kommer när man visslar på den ( i galopp gnäggandes osv) men så ser liksom inte verkligheten för mej ut...

Jag har täcke på min häst när det är geggigt ute för att slippa slåss med lera, jag har hage efter hur lätt det är att hämta in hästen osv... Nu kommer jag ha eget stall... Kommer ha en ca 0,5 ha vinterhage till 2 hästar ... Platt, utan träd. Varför ? För att den är närmast att gå till...

men gud..... :banghead:

självisk
 
Sv: Varför små hagar?

Vad som är stort och vad som är litet är ju väldigt relativt.

Min står i en hage vintertid som nog skulle ses som liten av vissa och som stor av andra. Jag tycker våra vinterhagar är helt okej, platta och med bra underlag (delvis grus) så det blir aldrig lerigt/halt. Hagen är tillräckligt stor, de kan gott och väl röja runt i samtliga gångarter utan problem vilket jag tycker är bland det viktigaste :) Min står med en kompis, blir troligen en till nu till hösten/vintern. Vill inte ha henne själv för det tycker hon är otroligt tråkigt, även om hon faktiskt inte umgås så mycket med sina hagkompisar så vill hon ha dem där. Övriga hästar i stallet går lite varierat, vissa går själv medan andra går 2-4 st tillsammans. Helt upp till ägarna att bestämma, alternativt funkar inte hästen med någon annan.
 
Sv: Varför små hagar?

Varför har ni som har det, era hästar i små, platta, hagar? Ensamma? Är det i brist på annat? För säkerhets skull?

Ofta är det väl för att folk inte har tillgång till enorma kuperade hagar.

Vintertid har vi ganska små hagar ( och platta), men det växer i alla fall en massa träd i hagarna så det är bra vindskydd och skugga etc om de inte värdigas gå in i ligghallen. Min gårdstomt är nämligen rätt liten.

Men på sommaren strövar de på enorma naturbeten med omväxlande natur och backigt och dant.

Så jag försöker i alla fall ge dem det naturligaste och härligaste livet mellan mitten av maj till början av oktober....:D

Hemma har vi 3 hagar den minsta på ca 25 x 25 meter som vi brukar rida i och som inte har träd. De två största hagarna går att öppna upp mellan om man vill och då blir det en hage som är ca 30 x 70 meter. Nu har vi bara en hingst ( som ska kastreras i höst)- för jag fick avliva gamle Victor i våras innan betessläppet- och efter det blir det ju bättre möjligheter att öppna upp för större hage mer permanent.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Min har den mest kuperade hagen i stallet, dvs hon har en liten kulle och några träd. Sommarhagen är dock på åkermark och platt.
Hon går ensam för att det är brist på ston i stallet, och de få som finns har ägare som inte vågar ha med kompis pga skaderisk. Jag har haft henne med valack men han klättrade på henne och jag vågar inte prova igen.
Men ja, jag hade gärna haft roligare hagar och kompis(-ar).

Att jag inte byter stall beror på att allt annat i stallet är perfekt. Framförallt så trivs min häst, det är god stämning, bra rutiner, kvalitetsfoder, trevlig ägare, ridbanor och ridhus som sköts mkt bra, bla luft i stallet, tränare som kommer till gården... Ja, jag har svårt att tro att en annan hage skulle väga upp allt det. Dessutom är det inte katastrof med hagarna, hade det varit "sjukhage" som enda alternativ hade jag inte flyttat dit öht.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

*KL*

Jag tycker att man får kompromissa litegrann. Jag hade dock aldrig satt min pålla i en liten hage för att det var närmast att gå, å andra sidan har jag min i en liten hage för att HON inte ska gå sönder. Men både hon och jag lider ju när hon går sönder.

Små grushagar behöver dessutom inte vara fel om alternativet (som det ofta är i mitt område) är stora hagar där hästarna går i lera upp över kotorna. Där står de hela dagarna och blir dessutom fodrade på marken. Då tar jag hellre en liten, torr grushage.

Och det är inte alltid så lätt att hitta ett stall där hästen kan gå själv i stor hage, oftast får ju ensamhästarna gå i småhagar- för det är vad som finns kvar.

/Lavinia, som inget hellre vill än att ha häst i stor hage, med fungerande flock. Tyvärr har vi ännu inte funnit den flocken, eller den hagen.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag har täcke på min häst när det är geggigt ute för att slippa slåss med lera, jag har hage efter hur lätt det är att hämta in hästen osv...

Nu kommer jag ha eget stall... Kommer ha en ca 0,5 ha vinterhage till 2 hästar ... Platt, utan träd. Varför ? För att den är närmast att gå till...

Du har åtminstone kurage nog att erkänna det, till skillnad från de flesta som skyller på diverse andra klena ursäkter....
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
489
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bristerna handlar bland annat om hundar som hålls i smutsiga hundgårdar och i för små hundkojor, och att hästar kan skada sig på...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar kom lösa efter att en upprörd man slitit upp staket, grindar och stolpar runt två hagar. Nu åtalas mannen för flera brott...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Freazer
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp