Varför små hagar?

Sv: Varför små hagar?

För att påvisa att det du säger inte är vad ALLA tycker... Just påvisa att man kan ha olika åsikter. Utan att för den delen vara djurplågare. För även hästar är olika individer som klarar olika situationer bra eller sämre.
Jag anser fortfarande det är snudd på djurplågeri att ha hästar i för små hagar. Jag struntar i om hästarna ser ut att "trivas" bara för att dom är lugna i hagen, det betyder inte att dom inte ska ha rätten till en ordentlig hage. Och visst, vill man gå efter vad hästen klarar av så ja, då kan man ju ha dom på box, många hästar som "klarar av" det livet också. Betyder inte att dom trivs med det.
De gånger man ser hästar springa som tokar i en sommarhage tex är knappast för att de tycker de behöver utnyttja att de har så stora marker att springa på utan för att de försöker komma undan flygfän som besvärar dem. Annars står de mest å viftar flygor, sover eller betar.
Nu är det faktiskt inte så att en häst måste springa hela tiden för att utnyttja en stor hage, min häst trivs inte i en liten hage även ifall han bara står och sover på dagarna i sommarhagen tex. Han behöver möjligheten att röra sig om han vill, det gör honom lycklig och lugn. Det är stor skillnad på att frivilligt stå och sova och att vara mer eller mindre tvingad till att hålla sig still. Och springer dom pga flygfän så anser jag att man som hästägare har ett ansvar att hjälpa hästarna. Antingen ställer man in dom så dom får lugn och ro eller så sätter man på täcken eller annat som skyddar.

Men som sagt, den typen av hästhållning du förespråkar är sådan jag håller mig undan från för jag anser att alla hästar oavsett om dom är lugnt lagda eller aktiva har rätten till större ytor. Men vill man vara bekväm och låta det gå ut över hästarna så visst. Men inget jag stödjer.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Hästar springer inte runt som tokar om dom är vana vid att röra sig.
Möjligtvis föl och unghästar som leker.
Men dom ska kunna ströva runt relativt fritt vilket inte går i en fålla.
Om man är okunnig om hästhållning så finns det information att få tag på.
Kan ju också vara så att man är så fast i sin okunnighet/ direkta felaktigheter att man blundar för hästen bästa.
Det är ju det enklaste och bekvämaste sättet att hantera frågan.
 
Sv: Varför små hagar?

*kl

Ang debatten om "snällt" eller inte...

För mig handlar det inte speciellt mkt om vad som är "snällt" eller "dumt". För mig handlar det om att känna till vilket sorts djur en häst är i grunden och att sedan omsätta detta till den moderna sporthäst vi idag använder oss av. Det innebär att man måste se saken från fler håll. Vi har även lagar som vi måste hålla oss till oavsett vad vi tycker.
Vi kan tex inte klappa oss för bröstet för att vi har en naturlig hästhållning där lösdrift är enda tänkbara alternativ, täcken är bannlyst och ibland även skor (exempel för att dra det till sin spets) om vi inte har en häst som passar för den typen av hästhållning. Och på samma sätt kan vi inte klappa oss för bröstet och säga att vi tar jättebra hand om våra djur när de står och svettas under flera lager täcken en varm vårdag... Man måste anpassa sin hästhållning efter den individ man har, den verksamhet man driver och där mötas på mitten. Dock anser jag att man kan kompromissa om mycket men aldrig helt frångå grunderna...


I min egen syn på god hästhållning vad gäller hage, är grunden att få utlopp för rörelse, födosök och social samvaro. Det betyder i mina ögon att hästen ska ges möjlighet att röra sig i alla gångarter, sysselsätta sig med gräs, buskage eller annat plockande och sedan i den mån det går ha kontakt med andra hästar.
Nu är dock verkligheten olika beroende på häst och uppstallningsmöjligheter men min åsikt är att om man har dessa saker i bakhuvudet och kunskap om dess betydelse så kan man underlätta mkt för att göra det så naturligt som möjligt i våra moderna sporthästars vardag. För man kan aldrig säga att "min häst lever ett helt naturligt liv" så länge vi använder dem som vi gör. Isåfall kan man inte äga en sporthäst. Däremot kan man göra väldigt mkt för att underlätta för hästen att må bra, och förebygga uppkomsten av problematik såsom stereorypa beteenden till följd av en inskränkning av hästens naturliga behov...

Under perioder av skada, otjänligt underlag i hagen osv kan man behöva göra en inskränkning av tex hagens storlek. Men då ska man också vara medveten om varför man gör detta och hur man på bästa sätt kompenserar för hästens inskränkta behov under tiden. Tex mer motion på annat håll om hagen är isig/lerig etc, stimulans i form av sysselsättning med halm/pinnar/mer hö osv. I den bästa av världar sk aman såklart ha flera hagar att variera mellan så att marken aldrig blir dålig, men hur många av oss hästägare äger en stor gård där vi väljer helt själva? Iaf inte jag, jag hatar det men måste följa stallets regler om att ställa hästen i grusfållor när lerperioden är som värst. Då kompenserar jag under tiden med halm, mer motion och släpper sedan hästen i större hage så fort tillfälle ges. ofta handlar detta bara om någon dag åt gången, har hänt totalt 2 veckor under senaste året...

För mig är kunskap och förståelse om hästars behov av röresle, födosök och socialt umgänge lika självklart som att man vet att hästars bas i foderstaten ska vara grovfoder. Om man har så skrala kunskaper om hästar att man missat att det är ett stäppdjur som rör sig större delen av dygnet, söker föda under tiden och ingår i en flock i dess naturliga element, då undrar jag hur man öht lärt sig att umgås med hästar. Än mindre hur man kommit så långt som till att äga en.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Måste bara tillägga om min häst som för en tid sedan väldigt tydligt visade vikten av att få utlopp för sina behov...

Jag hade henne under en tid installad hos en beridare för utbildning. Helpension, och jag var inte där mer än vid träningstillfällen och enstaka besök under första 2 månaderna. Hon stod där totalt i 4 mån innan jag hade möjlighet att ta hem henne till vanliga stallet pga att en annan häst stod i min box under tiden.

Min häst är ingen nervöst lagd häst, hon är trygg i sig själv men har temperament och tycker om att ha saker att sysselsätta sig med. Både i ridningen och "ledig tid". Normalt sätt har min häst halm i boxen, fasta utfodringstider och hage med buskage, möjlighet att röra sig och ganska stor mängd grovfoder som bas. Hon har tyvärr inte alltid sällskap i hagen pga brist på ston i stallet, men alltid kompisar i angränsade hagar.
Hos beridaren hade hon spån som strö, oftast hage utan sysselsättning (vintertid och inga träd) och som jag förstod alltför sent - väldigt olika tider för utsläpp och utfodring.
Jag upptäckte efter ett par månader att min häst börjat krubbita. Något hon aldrig tidigare gjort i hela sitt liv. Jag grubblade mig halvt fördärvad på orsaken och började således sköta henne själv dagligen tills jag insåg hur det låg till med rutinerna i stallet. Jag kunde inte göra mkt åt situationen mer än att i den mån jag kunde fodra henne på de tider jag var där samt se till att hon hade ett överskott på grovfoder till natten och ute i hagen.

Nu har min häst varit hemma i sitt vanliga stall i 4 månader och jag har inte sett en enda tendens till krubbitning efter första veckan hon kommit tillbaka. Den enda jag gjort är att ta hem henne till ett stall med fasta rutiner och sett till att hon har att plocka med...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Klockrent svar du har ju humor :D!

Sen verkar definitionen av en liten resp en stor hage variera. Någon tycker att en ha är stort medan någon annan tycker att under 10 ha är litet.

Största hagen jag har är på ca 4 ha.

Håller med! Jag tycker att mina hästars hage är suuperstor och den är på ca hektaren. Den känns inte liten någonstans till mina två islandshästar som går tillsammans :) Hade inte tyckt att den känts liten med två islandshästar till heller faktiskt.
 
Sv: Varför små hagar?

I min egen syn på god hästhållning vad gäller hage, är grunden att få utlopp för rörelse, födosök och social samvaro. Det betyder i mina ögon att hästen ska ges möjlighet att röra sig i alla gångarter, sysselsätta sig med gräs, buskage eller annat plockande och sedan i den mån det går ha kontakt med andra hästar.

Exakt!! :bow:

Födosök är ett viktigt ord. Stillastående ätande hästar kring en silageboll är inte födosök i min värld. Sandpaddockar ger heller inte möjlighet till födosök om man inte berikar dem med något att äta. Stora hagar har inget egenvärde om inte övriga "funktioner" uppfylls.
 
Sv: Varför små hagar?

När jag skrev platt, menade jag platta rutor. Att det är platt i stora hagar kan man ju inte påverka, men platta rutor?
 
Sv: Varför små hagar?

Nu har jag mina hästar i stora hagar och med sällskap då vi har eget stall men det finns faktiskt både för och nackdelar med kuperade hagar. Jag har "tyvärr" kuperade hagar och det är inte alltid en fördel, det blir enligt mig ofta lite lerigare och marken slits betydligt mer när det är blött ute speciellt om hästarna springer nerför. Jag skulle nog hellre haft platta hagar. ;)
 
Sv: Varför små hagar?

Nej inte ens jag vill ha kuperade rutor (om jag placerar kuse i ruta så är det för att den är trasig på något vis).
 
Sv: Varför små hagar?

Vår mycket kuperade vinterhage är en bergig skogshage. Som tur är så är det platt och sandbotten nere vid stallet och boxarna.
Inte mycket att gallopera i, men det gör dom inte i de platta gräs sommarhagarna heller.
Men man märker på dom att stora gräshagar med utsikt är klart populärast.
 
Sv: Varför små hagar?

Vintertid (mitten av november till någon gång i april) går mina fyra hästar tillsammans i en hage på 40x40 m, dvs 1600 m2. Om det blir minusgrader utökar vi arealen så att de har ungefär ett hektar.
Den hagen som är 1600 m2 är hårdgjord och mycket väldränerad, och här slipper hästarna gå i lera upp till knäna. Förra vintern var den första i den hagen, och faktum är att hästarna rörde sig betydligt mer än de gjort tidigare vintrar när de gått i leran.

När gräset kommer, i april, utökar vi successivt deras yta med delar av sommarhagen. I mitten av maj går de ut på dygnetruntbete på 6 hektar fram till mitten av november.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag har letat efter stall i ett område som är ca 1 x 6 mil stort, längs med E4. Trots att det finns väääääldigt många stall i området så är det inget stall som haft det jag letat efter. Och jag kräver inte så mycket, i mina ögon... Lösdrift som har hyfsad storlek och hyfsat torr (åtminstone 0,5ha) med bara valackar, en ligghall som dom inte kan göra sig illa på, begränsad fri tillgång till hö, en ostökig sadelkammare. En vettig stallägare som har koll på sina saker och renoverar/underhåller när det behövs. Ridbana är ett plus men inget måste, ridhus skiter jag i. Pris skiter jag i.

Men tror ni att det gått att hitta? Nixpix. Inget stall hade allt (det som kom närmast hade blandhage, vilket inte går). EN enda stallägare erbjöd sig att bygga en till vinterhage för enbart valacker, med ligghall, så det tog jag och bjöd tillbaks med att jag tar med mig en till sadelkammare (barrack på hjul), då den dom hade var väldigt liten :).

Så jag tror att väldigt många har hästarna i små tråkhagar, bara för att det inte finns några alternativ. Vill jag ha en hage som har träd och buskar, är rejält stor och har en bra ligghall får jag köpa mark och ordna det själv. Angående om dom är platta eller ej så har det ju att göra med landskapet man bor i / vilken mark man får bygga hagar på, och vid Norrbottenskusten är det ganska platt. Och jordbruksmark rent generellt, är ju platt.

Frågan borde egentligen ställas till stallägarna: Varför byggs det så många tråkiga frimärkshagar :)? Är det för att få in så mycket pengar som möjligt (så många hästar som möjligt)? Det är ju inte särskilt dyrt att köpa eller arrendera mark, riktpriset här i Norrbotten är 15k/ha om jag minns rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Frågan borde egentligen ställas till stallägarna: Varför byggs det så många tråkiga frimärkshagar :)? Är det för att få in så mycket pengar som möjligt (så många hästar som möjligt)? Det är ju inte särskilt dyrt att köpa eller arrendera mark, riktpriset här i Norrbotten är 15k/ha om jag minns rätt.

:D KÖPT ! Hittar du det i Stockholm så säg till !!!
Och jodå jag har arrenderat till mark till min gård men det ska vara för BETE inte lerhagar =)

0.5 ha till lösdrift ? DET är litet .... Min lösdrift jag kommer bygga i framtiden i "skogshagen" kommer va på minst 2-3 ha. Och då va till unghästar tom 3 år. (ca 6 st) Och då enbart "bebos" utom betestid (nu tex är fortfarande bete)
 
Sv: Varför små hagar?

Kl

Det här med att vara värda, jag tycker att mina hästar är värda mer än bara en stor hage. Jag tycker de ska stå så gott som torrt, jag tycker de ska bra rutiner, bra hagkompisar, bra foder och bra vatten. Och kunniga stallkompisar som fattar , utan att jag måste instruera dem, att de föredrar ett täcke i pissregn men absolut inte vill ha två i solgass. Sen får gärna stallkompisen orka bry sig om att se till att alla hästarna har mat och vatten.

Om jag måste krympa hagen från 1 hektar till 0.2 för att få det då gör jag det gladeligen. Det viktiga är att de är trygga, säkra och kan röra sig och leka med vänner.
 
Sv: Varför små hagar?

:D KÖPT ! Hittar du det i Stockholm så säg till !!!
Och jodå jag har arrenderat till mark till min gård men det ska vara för BETE inte lerhagar =)

0.5 ha till lösdrift ? DET är litet .... Min lösdrift jag kommer bygga i framtiden i "skogshagen" kommer va på minst 2-3 ha. Och då va till unghästar tom 3 år. (ca 6 st) Och då enbart "bebos" utom betestid (nu tex är fortfarande bete)

Japp det är inte stort (det är 2 hästar som ska gå där), men tro mig, stall här i krokarna har mindre... och Norrbotten är ju inte direkt tätbefolkat så det går inte att skylla på det ^^.

På min framtida drömgård (det är inte så långt bort, måste egentligen bara hitta den och få ägarna att sälja den) ska det vara en skogshage på minst 1ha/häst till vinterlösdriften. Tallhed vore drömmen, snacka om lerbefriat. *drömmer*
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

När jag skrev platt, menade jag platta rutor. Att det är platt i stora hagar kan man ju inte påverka, men platta rutor?
Måste undra, hur ser en kuperad ruta ut? Är det en inhägnad bergstopp? Eller menar du kuperat som inlagda stockar eller liknande? Ruta tänker jag mig just som en liten ruta, en ruta lite större än en sjukhage ungefär tex som ofta är dom enda hagarna som finns i vissa stall.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
489
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bristerna handlar bland annat om hundar som hålls i smutsiga hundgårdar och i för små hundkojor, och att hästar kan skada sig på...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar kom lösa efter att en upprörd man slitit upp staket, grindar och stolpar runt två hagar. Nu åtalas mannen för flera brott...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Freazer
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp