Sv: Varför små hagar?
Men som sagt, den typen av hästhållning du förespråkar är sådan jag håller mig undan från för jag anser att alla hästar oavsett om dom är lugnt lagda eller aktiva har rätten till större ytor. Men vill man vara bekväm och låta det gå ut över hästarna så visst. Men inget jag stödjer.
Jag anser fortfarande det är snudd på djurplågeri att ha hästar i för små hagar. Jag struntar i om hästarna ser ut att "trivas" bara för att dom är lugna i hagen, det betyder inte att dom inte ska ha rätten till en ordentlig hage. Och visst, vill man gå efter vad hästen klarar av så ja, då kan man ju ha dom på box, många hästar som "klarar av" det livet också. Betyder inte att dom trivs med det.För att påvisa att det du säger inte är vad ALLA tycker... Just påvisa att man kan ha olika åsikter. Utan att för den delen vara djurplågare. För även hästar är olika individer som klarar olika situationer bra eller sämre.
Nu är det faktiskt inte så att en häst måste springa hela tiden för att utnyttja en stor hage, min häst trivs inte i en liten hage även ifall han bara står och sover på dagarna i sommarhagen tex. Han behöver möjligheten att röra sig om han vill, det gör honom lycklig och lugn. Det är stor skillnad på att frivilligt stå och sova och att vara mer eller mindre tvingad till att hålla sig still. Och springer dom pga flygfän så anser jag att man som hästägare har ett ansvar att hjälpa hästarna. Antingen ställer man in dom så dom får lugn och ro eller så sätter man på täcken eller annat som skyddar.De gånger man ser hästar springa som tokar i en sommarhage tex är knappast för att de tycker de behöver utnyttja att de har så stora marker att springa på utan för att de försöker komma undan flygfän som besvärar dem. Annars står de mest å viftar flygor, sover eller betar.
Men som sagt, den typen av hästhållning du förespråkar är sådan jag håller mig undan från för jag anser att alla hästar oavsett om dom är lugnt lagda eller aktiva har rätten till större ytor. Men vill man vara bekväm och låta det gå ut över hästarna så visst. Men inget jag stödjer.
Senast ändrad: