Varför små hagar?

Sv: Varför små hagar?

Hagarna behöver inte vara enorma, det är få som har det speciellt på vintern.
Men yttepytteplättar förstår jag mig inte på och är inte ens lagligt. Ändå byggs det såna hagar trots att det ibland finns yta att bygga på varför ???
Större hagar precis bredvid som inte används av stallet mer än ett par dagar på sommaren.
I en hage som hästen kan röra sig normalt i kanske det tar 2 min att gå längst bort, jobbigt ?
I sommar har dessa isoleringshästar som inte kan röra sig fritt stått i dessa små hagar mitt i solen under dygnets varmaste timmar. När det blir svalare på eftermiddagen runt 16-17.00 åker dom in i stallet med stängda dörrar och fönster.
Hagstorleken verkar mer höra ihop med stallet än hästsammansättningen i stallet.
I vissa stall går alla hästar tillsammans i mindre eller stora grupper.
I andra stall står alla hästar själva i små rutor året runt.
Man får hoppas att kunskapen om hästhållning för hästens bästa kommer att bli bättre. Det är mer uppmärksammat i tidningar nu i alla fall än förr tycker jag.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag står på ett nästan perfekt stall i många avseende, underbara ridmöjligheter med flera ridhus och ridbanor, anlagda ridvägar, terrängbana osv. Nackdelen är vinterhagarna.

Jag har min ena häst i liten hage, dock såpass stor att den funkar för två och går att galoppera i, för att det är det som finns att tillgå på vintern. De hagar som är större och där det går fler hästar ihop på vårt stall är för tillfället befolkade med busiga valackar. Min unghäst går i en av dessa hagar med kompisar, så för min egen skull hade det varit smidigast om det fungerat att ha dem ihop. Nu är mitt sto lite lätt på foten och har dessvärre låtit några av valackarna klättra varför det inte är aktuellt att ha henne där.

Har dessutom stått på annat stall tidigare där hon stod i större hage med kompis. Hagen hade dock inte så bra uppsikt över vad som hände på stallet och hon var helt omöjlig att leda till och från hagen då, ut släpade hon stegen och in rusade hon och slet sig. I hennes lilla hage som hon går i nu är hon glad att gå ut i och glad att ta in. Jag tolkar det som att hon är hyffsat nöjd. Hon har väldigt bra uppsikt över vad som händer ifrån hennes hage nu, det tror jag hon gillar.

På sommaren har jag dem dock i större hage även när de är hemma.

Min erfarenhet är att man alltid måste ge avkall på någonting, på tidigare stall med bättre hagar var det sämre ridmöjligheter, både vad gäller ridvägar och ridbana. På vintern var det mycket mer bök att kunna hålla igång hästen. Min häst blir ganska otrevlig vintertid om hon inte får röra på sig ordentligt, och där jag bor i landet innebär dessvärre inte stora hagar per automatik att det går att röra sig obehindrat på vintern, fryst och knagglig mark som har isfläckar inbjuder inte till en spontangalopp.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag märker hos oss (vi har relativt stora hagar där dom går i flock) att vissa hästar får skador (vrickningar osv, inte bara sparkar alltså) relativt ofta, medan andra klarar det jättebra. Så flera har valt att flytta sina hästar från stallet för att få mindre hagar där dom går själva alt 2 och 2. Flera i stallet tävlar och medan vissa låter sina duktiga tävlingshästar gå i flocken, så flyttar vissa sina vartefter resultaten kommer.
Våra är uppdelade i valacker och ston, samt en egen hage för avelsstona.
 
Sv: Varför små hagar?

*KL*

Min går i en 20 hektar kuperad hage ca 10 månader om året med 10 hästar till(beror på hur halt det blir) annars i en ca 1000kvm tror jag, där han går med en kompis. Hade inte kunnat gå med en för snäll kompis om han gått i "liten" hage alltid för han kräver rätt så mycket uppmärksamhet av hagkompisen.

Står främst på anläggningen pga den stora hagen och uterittsmöjligheterna, hade det varit för stallets bekvämligheter finns där bra mycket lyxigare stall runtomkring men då får jag en hyperaktiv översocial häst istället för en tillfreds och glad häst. Har både ridhus, terrängbana och ridbana på nuvarande anläggning ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Jag är lite nyfiken på vad ni menar med små hagar?
Vad är en liten hage?
Gärna i kvm räknat, tack :)
 
Sv: Varför små hagar?

1000kvm är för mig litet.
Små hagar häromkring från ca 50 kvm och uppåt.
Det finns "hagar" där hästar står varje dag där det knappt går att ta ett travsteg.
 
Sv: Varför små hagar?

Man får hoppas att kunskapen om hästhållning för hästens bästa kommer att bli bättre.
Problemet som jag ser det är att dom flesta hästfolk visst har kunskap om vad hästar behöver, men dom skiter i det. sålänge folk är bekväma så kommer hästarna få stå i en liten hage nära stallet en kortare stund på dagen. Dom värdesätter sin bekvämlighet framför att hästen ska ha det bra helt enkelt.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag är lite nyfiken på vad ni menar med små hagar?
Vad är en liten hage?
Gärna i kvm räknat, tack :)

Jag tycker 20x40 (800 kvm) räcker gott å väl åt min häst, i en sån hage kan jag utan att tycka synd om hästen släppa in 5 häst, dock måste de ju självklart funka ihop. Större vill jag egentligen inte ens ha.
Varför ska de förstöra mark ? Hellre 20x40 leråker än 2 ha leråker. Då har jag resterande mark till att släppa ut dem på när vädret och marken tillåter.

I mitt fall sa jag 0,5 ha = 5000 kvm det är som sagt egentligen onödigt stort, men så kommer även den ytan minskas ner när (i framtiden när jag får råd) det byggs ridhus, då de kommer ske på den marken.
 
Sv: Varför små hagar?

Du har åtminstone kurage nog att erkänna det, till skillnad från de flesta som skyller på diverse andra klena ursäkter....
Tycker det är lika illa oavsett om inte värre att stå för det. Värre att stå för det och veta vad man utsätter hästen för istället för att som många faktiskt gör att blunda för det och försöka intala sig själva att hästen visst trivs i små rasthagar.

Många vill ju inte riktigt inse hur deras hästar har det egentligen. Förhoppningsvis så vaknar dom upp en dag och inser att hästarna också har rätt till ett bra liv med rörelse och annan psykisk stimulans.
 
Sv: Varför små hagar?

Tycker det är lika illa oavsett om inte värre att stå för det. Värre att stå för det och veta vad man utsätter hästen för istället för att som många faktiskt gör att blunda för det och försöka intala sig själva att hästen visst trivs i små rasthagar.

Många vill ju inte riktigt inse hur deras hästar har det egentligen. Förhoppningsvis så vaknar dom upp en dag och inser att hästarna också har rätt till ett bra liv med rörelse och annan psykisk stimulans.

Och VAD är det då jag utsätter min häst för ?

Förklara gärna som om jag vore 3 år gammal...
 
Sv: Varför små hagar?

Mina hagar är runt 1 hektar var och platta sommar hagen jag har lånat några år är större och mer kuperad på sina ställen.

Har mina inte i små hagar för min bekvämlighet och säkerhet en av dom skulle behöva 2 st 2timmars pass om dagen för att kunna rids på ett säkert sätt om han gick i mini hage, hans morsa var lika dan som yngre men lugnat sig med åren då hon är 18 nu.
 
Sv: Varför små hagar?

Och VAD är det då jag utsätter min häst för ?

Förklara gärna som om jag vore 3 år gammal...
Min åsikt är att det inte är snällt att ha hästar i för liten hage, jag anser att hästar är värda större ytor att kunna ta en riktigt galopp på, alltså ta i ordentligt och inte behöva stanna mer eller mindre direkt. Kunna springa ikapp med andra på en större yta. Dessa stora ståtliga djur ska inte stängas in i småhagar. Dom är värda så mycket mera enligt min åsikt.

Jag tycker det är på gränsen till djurplågeri med mindre hagar. Även "lugna" hästar som accepterar för att dom egentligen inte vet så mycket annat är det synd om i mina ögon. Dom flesta hästar är alldeles för snälla som går med på att stå i småhagar.

Jag gjorde det misstaget och följde min bekvämlighet och hoppades verkligen att hästen skulle fungera och blundade totalt för det och jag har fortfarande dåligt samvete över det. Aldrig att min häst hamnar i så små hagar igen pga min bekvämligehet. Dock som nödlösningar ibland, om något krisar osv att hästen kan tillfälligt stå i mindre hagar men inte som en permanent hage.
 
Sv: Varför små hagar?

I den bästa av världar är min dröm att alla hästar kan gå BRA lösdrift med stora, kuperade hagar och fri tillgång på BRA hö. Nu ser det inte ut så överallt och alla hästar trivs inte på lösdrift.
Som många andra har skrivit är mark DYRT, hagarna kan kosta massor bara i markkostnad. Har man häst i storstad är hagarna per automatik mindre.

Jag påstår inte att detta är varken bra eller önskvärt, men så ser verkligheten ut. I många större städer ute i världen kan hästen aldrig gå i hagen eftersom det inte finns några hagar, det finns helt enkelt ingen ledig mark.

Jorden är i mitt tycke överbefolkat.

Sedan finns det dem som frivilligt väljer att inte ha sina hästar ute i hagen eller har dem i små hagar ensamma. Det kan finnas många skäl till detta. De flesta skäl anser jag vara förkastliga.

Jag kan ta min förra som exempel. Han var en sent kastrerad valack som bara kunde gå med ranglåga hästar. han hade extremt känslig päls och var tvungen att stå inne om nätterna eftersom myggen åt upp honom annars. Jag hade honom på ridgymnasiet. Där fanns bara små hagar och hästarna var ute 2-3 h. I mitt tycke för lite, men jag kompenserade det genom att motionera honom mera. På loven när vi var hemma stod han i en betydligt större hage och var ute 12 h per dygn. Sista åren hade vi en bra flock så de kunde gå tillsammans sommartid i gigantiska hagar.

Jag drömmer själv om en liten gård, med bra lösdrift och stora hagar, men jag vet hur verkligheten ser ut.

Se exempelvis på skolan. Jag tror alla vill öka lärartätheten, minska barngrupperna och ge skolan mer resurser. Verkligheten ser tyvärr annorlunda ut med, i mitt tycke, alldeles för störa grupper och för få lärare.

Sammanfattningsvis kan man säga, hagarna är små eftersom:

- Marken är dyr.
- Det finns inte tillräckligt med mark.
- Hästen är för dominant eller ranglåg och kan inte gå med andra.
- Hästen är för värdefull.
- Okunskap, ägaren tror hästen mår bättre i små hagar.
 
Sv: Varför små hagar?

Har min själv, dels pga bristen på sällskap och för att hon är ganska svår att para ihop med nån som hon ska komma överens med.

Har ganska platta hagar, finns inte mkt annat att välja på...
 
Sv: Varför små hagar?

Hästar i dom här fållorna ( bra beskrivit) har det inte skoj. Synd bara att de flesta ägare väljer att blunda för det. 12 mån året är inte ovanligt utan tillgång att röra sig. I fållorna finns absolut ingenting att göra. Utsatta för väder och vind. I sommar har det varit en kanonsommar för oss människor. Fållhästarna har fått stå mitt i solen bland mängder av broms och flugor dagtid. På vintern står dom med mängder av täcken 3-4 st med upp till 900 g fyllning, finns säkert dom som använder mer än så.
Om man nu nödvändigtvis ska bortse från hästen behov av rörelse så bör man ändå ta hänsyn till de andra aspekterna. Tillgång till box eller vindskydd skulle göra livet betydligt drägligare för dessa fållhästar.
Det är inga problem att bygga tak över en del av fållhagen, man är inte i behov av mer mark vilket de flesta hästägare skyller på. Häromkring på landet så är det ren lathet från hästägarnas sida. Har man ont om yta i tättbebyggt område så ska man nog se över hästantalet i stallet. Men det handlar ju om att tjäna pengar på hästarnas bekostnad.
 
Sv: Varför små hagar?

Min åsikt är att det inte är snällt att ha hästar i för liten hage, jag anser att hästar är värda större ytor att kunna ta en riktigt galopp på, alltså ta i ordentligt och inte behöva stanna mer eller mindre direkt. Kunna springa ikapp med andra på en större yta. Dessa stora ståtliga djur ska inte stängas in i småhagar. Dom är värda så mycket mera enligt min åsikt.

Jag tycker det är på gränsen till djurplågeri med mindre hagar. Även "lugna" hästar som accepterar för att dom egentligen inte vet så mycket annat är det synd om i mina ögon. Dom flesta hästar är alldeles för snälla som går med på att stå i småhagar.

Jag gjorde det misstaget och följde min bekvämlighet och hoppades verkligen att hästen skulle fungera och blundade totalt för det och jag har fortfarande dåligt samvete över det. Aldrig att min häst hamnar i så små hagar igen pga min bekvämligehet. Dock som nödlösningar ibland, om något krisar osv att hästen kan tillfälligt stå i mindre hagar men inte som en permanent hage.

Jaha så det är inte snällt ? Det är din motivering för det jag "utsätter" min häst för.. Men om jag nu säger att min häst inte lider det minsta så får du helt enkelt antingen tro det eller tycka jag är elak.

DU tycker det är på gränsen till djurplågeri, men jag tycker det inte...
Tänk så olika vi kan tycka om saker och ting.
 
Sv: Varför små hagar?

Men om jag nu säger att min häst inte lider det minsta så får du helt enkelt antingen tro det eller tycka jag är elak.
Nej, jag anser inte det är bra hästhållning, jag anser att hästar ska ha vettig storlek på hagar oavsett och att antalet hästar man sätter i hagen ska vara rimligt och inte knö ihop dom på för små ytor. Det är inte snällt att utsätta hästarna för dom små ytorna, dom har också rätt till ett stimulerande hagliv med ytor dom kan sträcka ut på.
DU tycker det är på gränsen till djurplågeri, men jag tycker det inte...
Tänk så olika vi kan tycka om saker och ting.
Varför tar du åt dig om du inte anser det är fel? Jag har mina krav på hästhållningen och du har dina, olika helt enkelt. Jag håller mig till stallen som tänker främst på hästarna och inte på människornas bekvämlighet. Sen kan människorna göra det så lättarbetat och bekvämt som möjligt i stallet men det ska inte gå ut över hästarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Nej, jag anser inte det är bra hästhållning, jag anser att hästar ska ha vettig storlek på hagar oavsett och att antalet hästar man sätter i hagen ska vara rimligt och inte knö ihop dom på för små ytor. Det är inte snällt att utsätta hästarna för dom små ytorna, dom har också rätt till ett stimulerande hagliv med ytor dom kan sträcka ut på.

Varför tar du åt dig om du inte anser det är fel? Jag har mina krav på hästhållningen och du har dina, olika helt enkelt. Jag håller mig till stallen som tänker främst på hästarna och inte på människornas bekvämlighet. Sen kan människorna göra det så lättarbetat och bekvämt som möjligt i stallet men det ska inte gå ut över hästarna.

För att påvisa att det du säger inte är vad ALLA tycker... Just påvisa att man kan ha olika åsikter. Utan att för den delen vara djurplågare. För även hästar är olika individer som klarar olika situationer bra eller sämre. Alla hästar springer inte som tokar i sina hagar (oavsett storlek), skulle snarare säga att väldigt FÅ hästar springer som tokar i sina hagar... (fortfarande inte hagen som i såna fall begränsar)

De gånger man ser hästar springa som tokar i en sommarhage tex är knappast för att de tycker de behöver utnyttja att de har så stora marker att springa på utan för att de försöker komma undan flygfän som besvärar dem. Annars står de mest å viftar flygor, sover eller betar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
489
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bristerna handlar bland annat om hundar som hålls i smutsiga hundgårdar och i för små hundkojor, och att hästar kan skada sig på...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar kom lösa efter att en upprörd man slitit upp staket, grindar och stolpar runt två hagar. Nu åtalas mannen för flera brott...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Freazer
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp