Varför självmordstankar?

som sagt, jag vet att jag behöver hjälp och har sökt hjälp, så ingen behöver övertala mig till det!

Jag tror att jag klarar mig. så länge inte hästarna blir sjuka eller något annat händer så borde jag kunna få ihop till räkningarna. väldigt tråkig sommar och jag missar massor med roliga saker men känner mig verkligen barnslig som inte bara biter ihop
Fundera på om du inte kan hitta på något kul som är gratis så att du ändå kan komma ut och roa dig lite. Och du är inte barnslig som inte biter ihop! Det är faktiskt helt förståeligt att känna så över pengar!
 
Vad ska folk säga? Du tillskriver andra åsikter men när de är oroade pga vad du uttrycker är det fel?
Det är inte ett friskt beteende att tycka att man själv inte är värd att leva för att man är deprimerad ett tag. Allt känns så svartvitt i ditt tänk. En depression behöver inte bara på något likväl som att cancer inte behöver betyda att personen som får det varit "ohälsosam".

En stor del av befolkningen äter antidepp under någon period i livet. Det betyder inte att man är fast med dåligt mående förevigt.

Skulle du verkligen säga samma sak till en annan person som blivit deprimerad?
nej det skulle jag inte, Men jag är inte deprimerad?
 
Jag undrar ju mest kring olika livshändelser/situationer som kanske orsaker till dåligt mående ochkanske om någon vet sätt att fundera på sitt liv själv. Ingen som behöver gå på äggskal här kring mitt mående utan jsg vill liksom diskutera VARFÖR vi mår
dåligt ibland och inte bara "depression är en sjukdom", för jag tror verkligen inte att alla som har tankar om att dö är sjuka eller deprimerade och även om man är deprimerad så är man inte nån slags glasmänniska som går sönder av minsta lilla

Jag är fullt övertygad om att en enormt stor del av depressioner och annat dåligt mående inte beror på kemisk obalans, utan är fullt rimliga reaktioner på svåra situationer. Och med fullt rimliga så menar jag att ingen är barnslig eller mesig eller något annat skällsord pga att hen mår dåligt istället för att bara bita ihop. Med det sagt så vill jag också tro att de flesta problemen går att lösa, bara man hittar rätt hjälp.

Min erfarenhet kring dödstankar är... speciell, kan vi säga. Jag var mycket ung första gången jag tänkte i de banorna, och det har följt mig genom livet såpass att jag numer har en attityd till det hela som garanterat skulle få mig stämplad som galen av många. Det är något som tyvärr sällan går att diskutera eftersom ämnet är så känsligt.
 
Hur skulle du beskriva det då?
Depression är långvarig nedstämdhet. Jag har mått dåligt i max tre veckor, och inte hela tiden alls så det har funnits mycket glädje och positivt också. Jag går inte runt och tänker konstant att jag vill dö utan det är mer "kommer jag nånsin fungera i det här samhället? finns det något värde i min existens? varför ska jag INTE dö? kanske blir det bättre för det jag älskar om jag dör?".

jag har liksom många frågor kring mänskliga värdet och eftersom (oj nu kommer jag få skit här...) jag inte värderar mänskligt liv så värderar jag inte mitt eget liv så heller. särskilt inte när jag bara går hemma och inte bidrar med något

Jag är fullt övertygad om att en enormt stor del av depressioner och annat dåligt mående inte beror på kemisk obalans, utan är fullt rimliga reaktioner på svåra situationer. Och med fullt rimliga så menar jag att ingen är barnslig eller mesig eller något annat skällsord pga att hen mår dåligt istället för att bara bita ihop. Med det sagt så vill jag också tro att de flesta problemen går att lösa, bara man hittar rätt hjälp.

Min erfarenhet kring dödstankar är... speciell, kan vi säga. Jag var mycket ung första gången jag tänkte i de banorna, och det har följt mig genom livet såpass att jag numer har en attityd till det hela som garanterat skulle få mig stämplad som galen av många. Det är något som tyvärr sällan går att diskutera eftersom ämnet är så känsligt.
men lite så! jag hoppades väl att det inte skulle vara så farligt/tabu att prata OM självmords/dödstankar utan att bara säga att det är hemskt och sjukt
 
jo kanske, jag har blivit ganska ensam, utom de i stallet har jag inte träffat så många och ingen nära. men lite sent kanske att må dåligt för det nu?
Ibland mår man inte dåligt förrän det finns tillfälle så att säga. Mitt under pandemin var man ju tvungen att anpassa sig, stå ut för att det var nödvändigt helt enkelt. Nu när det mesta återgått till det vanliga så finns utrymme att 'känna efter'. Vi är ju så, vi människor, att mitt i värsta krisen gäller det att fungera, men när allt lugnat ner sig så kommer känslorna.
 
Depression är långvarig nedstämdhet. Jag har mått dåligt i max tre veckor, och inte hela tiden alls så det har funnits mycket glädje och positivt också. Jag går inte runt och tänker konstant att jag vill dö utan det är mer "kommer jag nånsin fungera i det här samhället? finns det något värde i min existens? varför ska jag INTE dö? kanske blir det bättre för det jag älskar om jag dör?".

jag har liksom många frågor kring mänskliga värdet och eftersom (oj nu kommer jag få skit här...) jag inte värderar mänskligt liv så värderar jag inte mitt eget liv så heller. särskilt inte när jag bara går hemma och inte bidrar med något


men lite så! jag hoppades väl att det inte skulle vara så farligt/tabu att prata OM självmords/dödstankar utan att bara säga att det är hemskt och sjukt
Så du skulle kanske mer beskriva din situation som en krisreaktion på något, tex din ekonomiska situation blandat med att du inte känner dig värd något för att du bara går hemma? Lite åt det hållet?

Även om en krisreaktion och en depression inte är riktigt samma sak så är ju ofta tankar och känslor- och behandlingen av dem likvärdig, och en krisreaktion kan ju definitivt vara allvarlig och leda till depression.

Jag känner igen dina tankar om "kanske blir det bättre för de jag älskar om jag dör". Jag tänker att du är värdefull för att du är du, inte för andras skull, utan för att du är satt till världen och du är du. Du lever inte för andras skull utan för din, så tänker jag numera i alla fall. För mig hjälper det att tänka så.
 
Så du skulle kanske mer beskriva din situation som en krisreaktion på något, tex din ekonomiska situation blandat med att du inte känner dig värd något för att du bara går hemma? Lite åt det hållet?

Även om en krisreaktion och en depression inte är riktigt samma sak så är ju ofta tankar och känslor- och behandlingen av dem likvärdig, och en krisreaktion kan ju definitivt vara allvarlig och leda till depression.

Jag känner igen dina tankar om "kanske blir det bättre för de jag älskar om jag dör". Jag tänker att du är värdefull för att du är du, inte för andras skull, utan för att du är satt till världen och du är du. Du lever inte för andras skull utan för din, så tänker jag numera i alla fall. För mig hjälper det att tänka så.
ja men det låter mer rimligt. att jag som reagerar på situationen för jag känner mig fast och som att jag inte kan göra något. att bra saker försvunnit typ.

men jag tänker inte att det blir bättre för andra människor om jag dör, alltså jag förstår att de blir ledsna. men jag lever inte för andra människor. och det kanske är ett problem också att jag inte har något sammanhang. jag lever för hästarna och inget annat.
 
Har det med pandemin att göra eller har det alltid varit så?
det har nog varit så länge men sen pandemin har jag verkligen inte något annat än hästarna. men egentligen är det inte ett problem, bara nu när jag är rädd att något ska hända och att min ekonomi ska bli sämre igen i framtiden så att jag inte kan ha dem kvar
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
ja men det låter mer rimligt. att jag som reagerar på situationen för jag känner mig fast och som att jag inte kan göra något. att bra saker försvunnit typ.

men jag tänker inte att det blir bättre för andra människor om jag dör, alltså jag förstår att de blir ledsna. men jag lever inte för andra människor. och det kanske är ett problem också att jag inte har något sammanhang. jag lever för hästarna och inget annat.
Menar du då hästarna med det du skrev?
Det kan vara så att du behöver ett sammanhang, har du känt det tidigare elelr är det också nytt nu?
 
Har exakt 4000 på kontot tills min lön kommer i slutet av September. Blev av med förra jobbet i höstas. Har ingen att låna av och måste sälja prylar för att betala räkningar.


Förlåt för att jag var otydlig. I min värld är det inte så hela världen att ha självmordstankar då och då, världen är ju hemsk😅

Nej alltså tankar som "att det aldrig kan gå bra, lika bra att dö då" och "fan jag bara förstör för alla lika bra att dö".

Inte alls samma som "jag ska dö på x sätt på x dag och nu har jag bestämt det".
Oj shit tufft! :(
 
det har nog varit så länge men sen pandemin har jag verkligen inte något annat än hästarna. men egentligen är det inte ett problem, bara nu när jag är rädd att något ska hända och att min ekonomi ska bli sämre igen i framtiden så att jag inte kan ha dem kvar
Bara så jag förstår: du skrev förut att du (som många av oss) blev ensam under pandemin. Nu säger du att det i sig inte är ett problem. Jag fattar inte riktigt hur du menar?
 
Menar du då hästarna med det du skrev?
Det kan vara så att du behöver ett sammanhang, har du känt det tidigare elelr är det också nytt nu?
ja, fast jag visste inte att det var hästarna när jag skrev, kände väl mest efter sen att jo, det är bara de jag bryr mig om. nej aldrig känt det innan och vet inte om jag känmer det nu?
Bara så jag förstår: du skrev förut att du (som många av oss) blev ensam under pandemin. Nu säger du att det i sig inte är ett problem. Jag fattar inte riktigt hur du menar?
ja alltså jag umgås inte med folk längre men det är inget jag saknar. stör mig mest på de jag träffar och att det tar tid från hästarna
 
Så hela den här tråden är meningslös om jag inte tar medicin först?

Det är inte ett svaghetstecken. Men om jag mår dåligt för att min ekonomi är dålig så ska jag ju absolut inte ta medicin. Då ska jag fixa min ekonomi, och det är ju på gång. Jag är väl mest förvånad då över att allt annat känns hemskt för att jag har tufft med räkningarna ett tag. Och att folk ska medicinera för det istället för att ha bättre ekonomi. alltså menar inte att folk ska trolla fram bra ekonomi men ska vi droga ner oss istället för att ställa krav på samhället??
Nej, det är inte normalt att få självmordstankar för att ekonomin är lite kass. So what om du får räkningar hos inkasso? Ring dem och förklara din situation. Det löser sig om di har skött din ekonomi tidigare.

Om du raljerar om självmordstankar så SLUTA. Du har några inlägg som kan tolkas så.

Sanningen är att ditt liv inte är förbi pga några tuffa ekonomiska månader. Det är trist, men varar kort tid. Livet är inte heller förbi om du blir skuldsatt en tid. Det förstår en frisk hjärna. Att få en akut krisreaktion ja, det får väl alla. Men därifrån till att ta livet av sig, det är något annat.
 
Jag tänker så här:
Vi bär alla med oss olika tankemönster som vi har lärt oss genom livet. När vi lärde oss dem var de sannolikt hjälpsamma, men numera kan de kan vara hjälpsamma eller ohjälpsamma. Tankemönstren är till stor del omedvetna, men kan förändras genom medvetet arbete och ifrågasättande av dem.

Utöver det har vi olika reaktioner för vår kropp, exempelvis olika former av stressorer. Stressorerna kan tillsammans med tankemönstrena skapa en situation som är påfrestande för vår kropp och vår medvetande. Vissa stressorer kan vi undvika, medan andra är oundvikliga genom att livet händer.

Den tredje delen är då "signalsystemet" - dvs hormoner, signalsubstanser i hjärnan och liknande. Det är något som vi inte har samma möjlighet att påverka genom att påverka vår omgivning eller jobba med våra tankemönster, i och med att det är ett system som inte är medvetet. Här kan medicin hjälpa.

I och med att det finns flera olika delar som har att göra med "hur vår hjärna mår", så finns det inte heller ett direkt svar till "varför". Det kan vara vad som ser ut som ingenting - och på samma sätt har vissa människor möjlighet att klara av även svåra situationer utan att det skapar ohälsa hos dem.

Personligen har jag varit tvungen att jobba med alla tre för att kunna må bra. Och det är egentligen först efter att ha gjort alla tre som jag ens kunnat identifiera att vissa delar av vad jag trodde var min personlighet/mig själv, egentligen handlar om inlärda mönster som inte längre är hjälpsamma för mig utan som istället bidrar till ett dåligt mående.
 
Nej, det är inte normalt att få självmordstankar för att ekonomin är lite kass. So what om du får räkningar hos inkasso? Ring dem och förklara din situation. Det löser sig om di har skött din ekonomi tidigare.

Om du raljerar om självmordstankar så SLUTA. Du har några inlägg som kan tolkas så.

Sanningen är att ditt liv inte är förbi pga några tuffa ekonomiska månader. Det är trist, men varar kort tid. Livet är inte heller förbi om du blir skuldsatt en tid. Det förstår en frisk hjärna. Att få en akut krisreaktion ja, det får väl alla. Men därifrån till att ta livet av sig, det är något annat.
Så den enda anledningen till att någon tar livet av sig nånsin är depression utan anledning? Oavsett hur jag mår och känner nu så måste det vara depression eftersom jag har tankar om självmord? Nä, jag. håller inte med.

och om det är att raljera att skriva om vad jag känner om MINA EGNA självmordtankar så gör jag väl det. men visst, jag ska ta mig i kragen, inte gråta över pengar, och sluta må dåligt direkt! tack för tipset!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 376
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 153
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp