Min erfarenhet är att man ofta gått emot sig själv. Det var ett uppvaknade för mig. Jag har hela tiden trott att mycket jag gör och är, är det som jag vill. När jag blev sjuk så fattade jag inte varför. Ja, jag hade trauma som barn, men troligtvis alla människor har haft trauma som barn (lyssnade på en forskare om det, att vara barn är mer eller mindre ett trauma enkelt sagt) så det kände jag inte att jag behövde agera på för det är "över", jag har "kollat det och stängt dörren".Jag tror att just MITT mående har en anledning, som jag vill hitta. Hur det är för andra känns inte så relevant
Men jag fick hjälp av en hypnosterapeut. Hela idéen för mig var att "koppla bort hjärnan och ta bort kontrollen" för att faktiskt komma åt det innersta. Nej jag ljuger, det ville jag inte för jag trodde att "jag är jag, jag bestämmer i mitt liv, alla val jag har gjort är pga att jag vill", men det var så terapeuten sa. Jag fick öva mycket på att vara så avslappnad innan terapin och ingen som inte har upplevt det kan inte förstå exakt vad som sker. Den "tappa kontrollen" är så svår att hitta för vi är så kontrollerade av "något". Och vilken ridå det var när detta innersta kom fram. Jag, som anser mig som en stark kvinna, går min egen väg osv osv osv är grundlurad av "något". Alla dessa människor i mitt liv som gett råd, hållit med mig när jag sagt "jag vill bli xxx, det är mitt drömyrke", hur det formats under alla år, hur jag tror att det är jag som vill det, hur lurad jag är av mig själv. Det handlar inte om folk varit elaka eller liknande utan det är så samhället fungerar. Säger jag "jag vill bli polis" så har jag fått det från nånstans, o varje gång jag säger det och får en bekräftande uppmaning "ja, du skulle passa så bra" så göds den tanken.
Därför är jag mycket restriktiv med glada tillrop när människor säger att de mår dåligt fast de har "allt". För då finns det ofta den där känslan i kroppen att något är "fel". Men man vågar inte riktigt utforska den. Men gör det. För din egen skull. Och ta hjälp att göra det för det är lätt att "förvirra sig själv" ännu mer.