Varför sånt tjat från hundrädda.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Jag har heller aldrig fått höra något negativt. Aldrig. Och då har jag haft stora hundar, dessutom såna som inte alltid betett sig så gulligt och trevligt.

Men jag visar tydligt att jag respekterar andra på vägen. Bara för att. Jag vet att min hund inte alls är intresserad av fotgängare, och jag ser att de får plats på vägen. Ändå tar jag in hunden åt sidan (även om den är kopplad) och tar tag i halsbandet genast jag ser någon ifall hunden är lös. Det gör jag för att det ska vara trevligt för alla att röra sig på vägarna, och därför att det är superlätt och gratis.

Ja, det är precis min erfarenhet också. Och jag gör på samma sätt med mina hundar.

Uppfattar jag det rätt, du anser det viktigare att få ge svar på tal och snäsa åt folk samt slippa ha med koppel och koppla din hund när någon ber dig än att en hundrädd person ska kunna känna sig trygg i sn vardag. Vidare så stämmer det att du aner att en rädd person som inte kan kontrollera sin rädsla och därför blir otrevlig ska bemötas med snäsningar och en otrevlig attityd?

Stämmer ovan eller har jag missuppfattat dig?

Har du verkligen svarat rätt användare?
Du har svarat mig och, ja, i så fall har du missuppfattat mig å det grövsta.

Senast ändrad:

JAG TYCKER MAN SKA VISA RESPEKT OCH GÖR ALLTID DET, men i alla lägen tar jag inte fram ett koppel,
Men då visar du inte respekt, om nu den du möter ber dig koppla.
Den som är rädd kan ingenting om hundar, vet ingenting om dig och din hund, men är helt störtsäker på att det är en livsfarlig best du har bredvid dig. Så varför i all världen skulle det räcka att sätta eller platsa hunden? För den som är rädd betyder det där lilla snöret oerhört mycket.

Men då visar du inte respekt, om nu den du möter ber dig koppla.
Den som är rädd kan ingenting om hundar, vet ingenting om dig och din hund, men är helt störtsäker på att det är en livsfarlig best du har bredvid dig. Så varför i all världen skulle det räcka att sätta eller platsa hunden? För den som är rädd betyder det där lilla snöret oerhört mycket.

Men var har haft sagt att jag inte lyssnar på den som är rädd och ber mig? :) jag har sagt ifrån när någon är orimlig eller otrevlig ja. Men om någon ber mig i vanlig ton koppla hunden för att den är rädd ja givetvis lyssnar jag då.

Hur många getingar finns det i Sverige? Miljarder? Biljarder? Jag bor här och jag är skiträdd för dem allihop.

Rädsla av det slaget är irrationell, man rår inte för det. Man är inte rädd i syfte att jäklas med andra. De flesta getingar utgör inget hot mot mig, men hur ska jag kunna veta det. På samma sätt kan en hundrädd person inte veta vilka hundar som är farliga eller ej. För henne/honom är alla hundar jättefarliga.

Fast det går ju inte att jämföra, getingen är utom kontroll, det är inte min hund. Gemensamt är dock att om man låter rädslan ta över och får panik så är risken att råka illa ut mycket större med både en geting och en hund även om den fortfarande är minimal med en hund. När en person börjar skrika och bete sig lustigt så är den betydligt mer intressant tycker min hund än någon så bara tyst passerar.

Jag kopplar om någon ber mig för att det underlättar för dem. Jag kopplar inte om någon som inte är hundrädd i förbifarten snäser "koppla hunden" då svarar jag inte heller.

Det kan ju inte krävas mycket slutledningsförmåga att inse att en hund som är lös där det uppenbart att man möter människor med men ännu större sannolikhet inte är farlig än en som är kopplad eller tom. bär munkorg.

Många av de som är hundrädda härikring kommer från länder där hundar ÄR farliga. Min hunds daghusse (som arbetat i dessa länder) har tydligen pratat med en flertal av dem och använt min hund som exempel för att förklara att han är under kontroll även utan koppel och inte är det minsta farlig.

Extremt få (2 som jag kommer ihåg) har snäst åt oss här men jag får nästan varje dag höra hur lydig min hund är och hur kul det är att se en väluppfostrad hund :D

Fast det går ju inte att jämföra, getingen är utom kontroll, det är inte min hund. Gemensamt är dock att om man låter rädslan ta över och får panik så är risken att råka illa ut mycket större med både en geting och en hund även om den fortfarande är minimal med en hund. När en person börjar skrika och bete sig lustigt så är den betydligt mer intressant tycker min hund än någon så bara tyst passerar.

Jag kopplar om någon ber mig för att det underlättar för dem. Jag kopplar inte om någon som inte är hundrädd i förbifarten snäser "koppla hunden" då svarar jag inte heller.

Det kan ju inte krävas mycket slutledningsförmåga att inse att en hund som är lös där det uppenbart att man möter människor med men ännu större sannolikhet inte är farlig än en som är kopplad eller tom. bär munkorg.

Många av de som är hundrädda härikring kommer från länder där hundar ÄR farliga. Min hunds daghusse (som arbetat i dessa länder) har tydligen pratat med en flertal av dem och använt min hund som exempel för att förklara att han är under kontroll även utan koppel och inte är det minsta farlig.

Extremt få (2 som jag kommer ihåg) har snäst åt oss här men jag får nästan varje dag höra hur lydig min hund är och hur kul det är att se en väluppfostrad hund :D

Precis :).

Men var har haft sagt att jag inte lyssnar på den som är rädd och ber mig? :) jag har sagt ifrån när någon är orimlig eller otrevlig ja. Men om någon ber mig i vanlig ton koppla hunden för att den är rädd ja givetvis lyssnar jag då.

Det är just det tråden handlar om. allt tjat från hundrädda, att TS anser sig inte behöva koppla hunden en av dig och TS eller både och har inte alltid ens med kopplet.

Måste man ha valig ton? Är man rädd och stressad kan man ofta inte hålla rösten i schack.

Jag har faktiskt inte mött detta. Kanske får folk tjata på dig för att du inte visar hänsyn från början?

Fast det går ju inte att jämföra, getingen är utom kontroll, det är inte min hund.

Så länge det finns hundar som inte ägaren har 100% pli på så är det en helt okej jämförelse. Eller kan du svära på att alla som säger sig ha koll verkligen har koll och att ingen enda blivit anfallen när ägaren hävdat att det inte är någon fara?

Nej, vi fattar att du har koll på din hund, att om du sätter den bredvid dig blir den sittande och när den bajsat plockar du upp. Dessutom är du en av de ansvarsfulla staffeägarna. Så om jag känner dig, eller ofta möter dig på promenader, vet jag ju hur det är och kan vara lugn.

Men om jag möter dig för första gången, framför allt om jag inte är hundvan eller till och med hundrädd, hur ska jag kunna veta att just du är en av de skötsamma? Förmodligen har de råkat ut för hundägare som inte sköter sig mer än en gång.

*delvis kl*
Jag bor på landet i en by med ett drygt tiotal bofasta familjer inom ett par km radie. Det är tätt med hus här, men tydlig landsbygd.

Mina hundar är alltid lösa på promenaderna - MEN - vid möte/passage av andra promenörer/hundar/fordon kallar jag omedelbart in dem och sätter dem plats vid mina fötter ute i diket. Antingen matandes med godis eller koppel på. Det handlar om att ha kontroll - men också visa de mötande att man har kontroll! Ingen ska behöva fundera på om mina hundar ska komma framspringande! De har inte mer att göra hälsandes på grannen än vad de har rännande i hälarna på ett rådjur.

Enda tillfället jag anser mina hundar ha företräde är vid arbete. Flyttar vi får på ostängslat område är hundens företräde en förutsättning. Vid alla andra tillfällen är det mitt jobb att hålla hundarna borta från andra (för alla parters skull).

eller börja rota fram ett koppel om du har händerna fulla eller i en sådan situation att det blir krångligt, SÅ LÄNGE du visa respekt för den som är rädd och har 100% koll på dina hundar.

Man har inte händerna fulla med annat när man rastar sina hundar lösa, lika lite som man har händerna fulla med sin smartphone när man kör bil. I min värld.

Jag har heller aldrig fått höra något negativt. Aldrig. Och då har jag haft stora hundar, dessutom såna som inte alltid betett sig så gulligt och trevligt.

Men jag visar tydligt att jag respekterar andra på vägen. Bara för att. Jag vet att min hund inte alls är intresserad av fotgängare, och jag ser att de får plats på vägen. Ändå tar jag in hunden åt sidan (även om den är kopplad) och tar tag i halsbandet genast jag ser någon ifall hunden är lös. Det gör jag för att det ska vara trevligt för alla att röra sig på vägarna, och därför att det är superlätt och gratis.

Hur det kan komma sig att vissa får skit hela tiden har jag ingen aning om. Det verkar vara en tjej i vår stad som får skit hela tiden, trots sina snälla hundar. Det kan dock bero på att de alltid är lösa, även i centrum. En parentes bara.
Min fetning :bow::bow::bow::bow::bow:

Så länge det finns hundar som inte ägaren har 100% pli på så är det en helt okej jämförelse. Eller kan du svära på att alla som säger sig ha koll verkligen har koll och att ingen enda blivit anfallen när ägaren hävdat att det inte är någon fara?

Jag tror det finns många som är väldigt väldigt nära. Men jag tror inte att alla som säger sig ha koll på sina hundar har det. Jag tror dock inte att det är vid dessa möten som människor blir hundbitna om de inte själva har en hund som ryker ihop med den lösa hunden.

Du är välkommen att hälsa på oss och bedöma själv hur stor kontroll jag har. Jag har en australian kelpie, dvs vallhundsras som är förarvek med ett enormt will to please, vi tränar massor inom tre olika hundsporter. Han är i princip en förlängd del av mig själv, han hör minsta lilla ljud jag gör och skulle jag ta i ordentligt (skrika med mening eller av misstag) så skulle han bli en blöt fläck på backen som inte vågade röra sig, vilket jag extremt sällan har behövt ta till tack och lov. För att undvika det scenariot har jag lärt honom hur han ska göra vid olika möten.

Fast nu handlar det ju om RÄDSLA vid hundmöten......då är det helt ointressant om folk egentligen blivit bitna vid lösa hundmöten eller inte. Det är psykologiskt, inte faktiskt.

Det handlar inte om dig och vad du har för kontroll, det handlar om rädsla och i en liten grad befogad rädsla. En del är livrädda för hundar och ett fåtal pga egna eller närståendes erfarenheter. Som Voff skriver så är det egentligen ointressant om rädslan är befogad eller inte, den finns där alldes oavsett. Är det då så farligt för hundägare att visa hänsyn mot den som är rädd? Eller är det rimligt att man för att man inte gitter ta med sig kopplet eller släppa kassarna och använda det medhavda kopplet för att hjälpa en rädd medmänniska?
De som inte visar hänsyn gör bara skit för andra hundägare, de skötsamma.

Fast nu handlar det ju om RÄDSLA vid hundmöten......då är det helt ointressant om folk egentligen blivit bitna vid lösa hundmöten eller inte. Det är psykologiskt, inte faktiskt.

Läs det jag svarade på ;)

Som sagt om någon ber mig koppla min hund för att de är rädda gör jag det även om jag i vissa fall kan tycka att kopplet gör varken till eller från. Men det kan ju till och med vara bra för de som är hundrädda att göra som min hunds daghusse och prata men dem och förklara att hunden inte är farlig och visa att den är under kontroll. Då syftar jag på dem från andra länder som inte är vana vid hundar som husdjur utan endast ser dem som farliga skadedjur, de förstår nog inte vilken relation vi har till hundarna. Kanske någon blir mindre rädd och på så sätt får det lite lättare att vistas ute här där det finns många hundar (de flesta i koppel men inte alla).

Det handlar inte om dig och vad du har för kontroll, det handlar om rädsla och i en liten grad befogad rädsla. En del är livrädda för hundar och ett fåtal pga egna eller närståendes erfarenheter. Som Voff skriver så är det egentligen ointressant om rädslan är befogad eller inte, den finns där alldes oavsett. Är det då så farligt för hundägare att visa hänsyn mot den som är rädd? Eller är det rimligt att man för att man inte gitter ta med sig kopplet eller släppa kassarna och använda det medhavda kopplet för att hjälpa en rädd medmänniska?
De som inte visar hänsyn gör bara skit för andra hundägare, de skötsamma.

Jag accepterar att folk är rädda men jag kan inte få min hund att gå upp i rök. Jag har som sagt kopplat när vi är ute och om någon ber om det för att de är rädda. Men jag hade inte heller gjort det i TS fall om någon står vid/på MIN garageuppfart och jag precis var på väg in med mina hundar och matkassar från bilen. Jag hade stannat hundarna och bett personerna gå vidare, så länge de inte skulle hälsa på så kan de orimligt ha en anledning att så kvar.

Det finns mycket kan kan bli rädd för som är omöjligt att undvika, hur gör man då? Stackars den som är rädd för fåglar och bor här, de är orädda, okopplade och kommer gärna fram och kikar om man har något ätligt. Kommunen måste nog skjuta alla fåglar med hänsyn till dessa människor i så fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar