Varför sånt tjat från hundrädda.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Jag läste vad du svarade på ;)

Så för att man inte kan undvika allt som kan skrämma någon så behöver man inte visa hänsyn mot de som är rädda för hundar när det det inte passar. Intressant verkligen, alla tycker att man ska vis hänsyn, men vissa bara när man själv tycker det är befogat och inte utifrån någons rädsla.

Har du tänkt på att de som befinner sig vid en garageuppfart troligen också befinner sig vid en vägren/ trotoar prommenerandes längs vägen i fråga?

Jaja inte undra på att hundmänniskor får dåligt rykte.

Senast ändrad:

Är det inte lite barnsligt tycker du själv att jämföra rädsla för tex fåglar....ett vilt djur mot ett tamdjur som går under strikt ägaransvar?
Det finns liksom lagar runt tamdjur samt att det borde finns sunt vett hos människan runt djuret.....

+ Lobelia

Ni är orimliga, det är inte så det fungerar i verkligheten. Jag som hundägare tar mitt ansvar och visar den hänsyn jag kan förväntas att visa, jag plockar upp avföring, han stör ingen och om någon ber så kopplar jag (jag bor i lägenhet). När vi är hemma hos min mamma (bor i villa på landet) är min hund sällan kopplad TROTS att de har grannar med ett barn som är extremt hundrädd, de klagar inte, de förstår att hunden inte är farlig och han stör dem inte. De har bott grannar i över 10 år alltid med hund och det har aldrig varit några problem. Föräldrarna till det rädda barnet har uppmuntrat kontakt med våra snälla hundar men det har varit svårt då pappan är allergisk.

Angående TS fall: vare sig de står på privat mark eller en trottoar så kan jag inte se att de hade någon anledning att stå kvar, de gjorde det för att visa någon form av makt eller bara för att ha en anledning att gnälla. Är jag rädd för något så undviker jag väl det jag är rädd för om jag har möjlighet, allt annat är ju bara någon form av maktuppvisning. Kommer någon gående med en stor orm (tam) och jag har ormfobi så tvingar jag dem väl inte att vända eller gömma ormen om jag enkelt kan ta en annan väg och på så sätt slipper jag obehag och ormägaren slipper böket med att vända/gömma ormen.

Har som sagt haft hund i 20 år utan att någonsin råkat ut för några av dessa människor som skäller å gnäller.
Orimligt?
Nej....jag ställer inte orimliga krav el förväntningar på icke hundfolk. Men jag har höga krav och förväntningar på hundfolk. Och det går helt utmärkt att leva så :-)

Jag har heller aldrig hört någon hundbekant råka ut för utskällningar mm.Det här "problemet" tycker jag säger mer om hundägaren än de hundrädda.

<snip>
Är det då så farligt för hundägare att visa hänsyn mot den som är rädd? Eller är det rimligt att man för att man inte gitter ta med sig kopplet eller släppa kassarna och använda det medhavda kopplet för att hjälpa en rädd medmänniska?
De som inte visar hänsyn gör bara skit för andra hundägare, de skötsamma.

Det ar helt enkelt brist pa empati och forstaelse for att andra kan vara radda skulle jag tro ...

<snip>

Jag har heller aldrig hört någon hundbekant råka ut för utskällningar mm.Det här "problemet" tycker jag säger mer om hundägaren än de hundrädda.

:bow::bow::bow:

Ni är orimliga, det är inte så det fungerar i verkligheten. Jag som hundägare tar mitt ansvar och visar den hänsyn jag kan förväntas att visa

Och i verkligheten är det många som inte tar sitt hundägaransvar och visar den hänsyn som kan krävas. Det räcker med att en minoritet inte sköter sig, så får alla skötsamma lida för det. Inte rättvist, men tyvärr, så fungerar det i verkligheten.

Det finns många som är rädda för hundar, även om de inte har riktig hundfobi. Andra ogillar hundar, av en eller annan anledning. De kommer inte att ändra sig för att någon förorättad hundägare snäser och skäller på dem, snarare tvärtom.

Angående TS fall: vare sig de står på privat mark eller en trottoar så kan jag inte se att de hade någon anledning att stå kvar, de gjorde det för att visa någon form av makt eller bara för att ha en anledning att gnälla.

Eller så vågade de inte flytta på sig för att de var rädda att hundarna skulle flyga på dem om de rörde sig. Som andra har skrivit, är man riktigt rädd tänker man inte logiskt.

Jag hör till dem som haft hund i många år utan att någonsin bli påhoppad av icke-hundägare. Visst har jag träffat på hundrädda människor, men det har aldrig varit några problem.

Fast det går ju inte att jämföra, getingen är utom kontroll, det är inte min hund.

Jo, det går att jämföra. Eftersom rädslan, precis som du själv skriver, är irrationell så kan den som är hundrädd inte veta eller förstå att hunden är under kontroll.

Det ar helt enkelt brist pa empati och forstaelse for att andra kan vara radda skulle jag tro ...

Ja, det visar denna tråd ganska tydligt. Oförmåga att sätta sig in i hur rädsla kan yttra sig hos andra människor. Jag tycker det är illa när man, som några här, förlöjligar rädda människor, eller som TS tom kallar rädda människor för "sjuka och gnälliga". Möjligen är det så att om man har den inställningen till sina medmänniskor så är det också så man blir bemött tillbaka.

Ni är orimliga, det är inte så det fungerar i verkligheten.

Va? Det är väl inte alls orimligt? Det spelar ingen roll var jag möter en människa. Då tar jag i hunden, även om det händer på min egen gård. Ingen ska behöva bli rädd för en hund, då det är så lätt att ta tag i hunden. Hur kan detta vara orimligt? Det funkar ju jättenbra.

Håller med. Har bara ögnat igenom tråden nu, men kära nån... Givetvis ska inte min hund rusa fram till en annan person, eller skrämma någon (nej, inte på avstånd heller). Ja - såklart kallar jag in henne vid möte och visar respekt för omgivningen.

Vi bor dessutom i stan, här är det mycket folk som rör sig; unga, gamla, barnvagnar, små&stora hundar - visar alla respekt så blir det aldrig några problem.

Ja, det visar denna tråd ganska tydligt. Oförmåga att sätta sig in i hur rädsla kan yttra sig hos andra människor. Jag tycker det är illa när man, som några här, förlöjligar rädda människor, eller som TS tom kallar rädda människor för "sjuka och gnälliga". Möjligen är det så att om man har den inställningen till sina medmänniskor så är det också så man blir bemött tillbaka.

Håller med, bara rubriken gör mig illa till mods.

Det spelar ingen roll var jag möter en människa. Då tar jag i hunden, även om det händer på min egen gård. Ingen ska behöva bli rädd för en hund, då det är så lätt att ta tag i hunden. Hur kan detta vara orimligt? Det funkar ju jättenbra.

Håller med, tycker verkligen inte det är en stor grej att ta tag i sin hund när man möter någon. Att inte behöva göra det pga att man står på trappan/uppfarten och ska gå in köper i alla fall inte jag, våra hundar skulle mycket väl kunna få för sig att springa ut till tomtgränsen för att hälsa på någon och/eller för att tala om att här börjar minsann deras kungarike. Nu behöver ju inte TS hundar vara likadana, men det vet ju inte folk som går förbi. Det är ju enligt mig ändå inte helt orimligt att hundar kan vara vaktiga vid tomtgränsen.

Möter ibland en kvinna som är hundfobiker. Hon ropar på långt håll "är hundarna kopplade?" och när jag svarar och tydligt visar att de är det så är hennes reaktion ändå att gå 10-15 meter in i skogen och gömma sig bakom en sten eller ett träd tills vi har passerat. Och nej, hon låter väl inte speciellt "trevlig" när hon står och gastar om ifall hundarna är kopplade (har dessutom aldrig mina lösa), men jag utgår från att hon inte är elak utan helt enkelt livrädd. Hur hon skulle reagera om det kom någon med lösa hundar vågar jag inte ens tänka på. Tycker synd om henne, det måste vara jättejobbigt och begränsande att vara så extremt rädd att man inte ens klarar av att gå på samma lilla traktorväg och möta kopplade hundar som bara går med nosen i backen och inte ägnar mötande människor något intresse öht. I förhållande till den energi det måste gå åt att leva med en sådan rädsla känns det ju alldeles otroligt enkelt att bara koppla/ta tag i sin hund när någon ber en.

Håller med. Har bara ögnat igenom tråden nu, men kära nån... Givetvis ska inte min hund rusa fram till en annan person, eller skrämma någon (nej, inte på avstånd heller). Ja - såklart kallar jag in henne vid möte och visar respekt för omgivningen.

Fast vad jag läst i tråden så är det ingen öht som påstått att det skulle vara ok! Alla verkar överens om att hunden absolut inte får störa någon. Det handlar om att sätta på kopplet eller inte när man VET att hunden INTE kommer att gå fram till en människa, den befinner sig redan under kontroll i förarens direkta närhet. De rädda har inget lagstöd i att kräva koppel i denna situation om det inte är absolut koppeltvång. Vi litar på varandra med så himla mycket farligare saker, tusentals gånger fler dör i trafiken men ändå vågar vi vistas där.

Kl.

Jag mötte en gång en kille (gissningsvis 13 år) i trapphuset till lägenheten vi bodde i då. Han var tydligen extremt hundrädd. Han sa att vi skulle vända och gå ut igen för han vågade inte passera. Jag hade bråttom, och hade ingen som helst lust att gå ner två trappor igen men en valp som jag sprang ut med varannan timme redan. Så jag satte valpen som redan var kopplad i ett hörn på trappavsatsen och ställde mig framför valpen så han inte kunde komma förbi. Men killen vågade iaf inte gå förbi så han hoppade över trappräckena ner till nästa trapp.

Hur lång ska man behöva anpassa mig som hundägare? Koppla hunden gör jag om någon ber mig men att gå upp i rök? Vända och ta en omväg? Ska jag inte ens kunna gå hem till mig själva för att grannarnas gäster är hundrädda?

Håller med, tycker verkligen inte det är en stor grej att ta tag i sin hund när man möter någon. Att inte behöva göra det pga att man står på trappan/uppfarten och ska gå in köper i alla fall inte jag, våra hundar skulle mycket väl kunna få för sig att springa ut till tomtgränsen för att hälsa på någon och/eller för att tala om att här börjar minsann deras kungarike. Nu behöver ju inte TS hundar vara likadana, men det vet ju inte folk som går förbi. Det är ju enligt mig ändå inte helt orimligt att hundar kan vara vaktiga vid tomtgränsen.

Ja men då ska ju inte era hundar var lösa ute. Ska de vara det får man ju antingen ha ett tillräckligt bra och högt staket eller lära dem att inte bry sig om folk och fä som passerar utanför tomten. Hälsa ska ju inte hunden göra utan tillåtelse, min hund får inte ens hälsa på folk som vill hälsa på honom utan tillåtelse.

Möter ibland en kvinna som är hundfobiker. Hon ropar på långt håll "är hundarna kopplade?" och när jag svarar och tydligt visar att de är det så är hennes reaktion ändå att gå 10-15 meter in i skogen och gömma sig bakom en sten eller ett träd tills vi har passerat. Och nej, hon låter väl inte speciellt "trevlig" när hon står och gastar om ifall hundarna är kopplade (har dessutom aldrig mina lösa), men jag utgår från att hon inte är elak utan helt enkelt livrädd. Hur hon skulle reagera om det kom någon med lösa hundar vågar jag inte ens tänka på. Tycker synd om henne, det måste vara jättejobbigt och begränsande att vara så extremt rädd att man inte ens klarar av att gå på samma lilla traktorväg och möta kopplade hundar som bara går med nosen i backen och inte ägnar mötande människor något intresse öht. I förhållande till den energi det måste gå åt att leva med en sådan rädsla känns det ju alldeles otroligt enkelt att bara koppla/ta tag i sin hund när någon ber en.

Hade någon haft sina hundar lösa på ett ansvarsfullt sätt så hade de väl bara kallat in och kopplat dem när han bad om det. Vill hon springa ut i skogen så är det hennes val, jag tycker det låter dumt, det väcker bara intresse hos hundarna.

Fast vad jag läst i tråden så är det ingen öht som påstått att det skulle vara ok! Alla verkar överens om att hunden absolut inte får störa någon. Det handlar om att sätta på kopplet eller inte när man VET att hunden INTE kommer att gå fram till en människa, den befinner sig redan under kontroll i förarens direkta närhet. De rädda har inget lagstöd i att kräva koppel i denna situation om det inte är absolut koppeltvång. Vi litar på varandra med så himla mycket farligare saker, tusentals gånger fler dör i trafiken men ändå vågar vi vistas där.

Nej det handlar om om hundrädda är gnälliga när de ber om att folk kopplar sin hund eller om det är okej att inte respektera rädslan och strunta i att koppla hunden om man finner det besvärligt och menar sig ha kontroll.

Den hundrädda är uppenbarligen inte övertygad om att kontorllen är 100% och har förmodligne rätt. Ingen kan garantera att hunden uppförsig oavsett vad som händer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2