R
Raderad medlem 94602
Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.
Jag läste vad du svarade på
Jag läste vad du svarade på
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
<snip>
Är det då så farligt för hundägare att visa hänsyn mot den som är rädd? Eller är det rimligt att man för att man inte gitter ta med sig kopplet eller släppa kassarna och använda det medhavda kopplet för att hjälpa en rädd medmänniska?
De som inte visar hänsyn gör bara skit för andra hundägare, de skötsamma.
<snip>
Jag har heller aldrig hört någon hundbekant råka ut för utskällningar mm.Det här "problemet" tycker jag säger mer om hundägaren än de hundrädda.
Ni är orimliga, det är inte så det fungerar i verkligheten. Jag som hundägare tar mitt ansvar och visar den hänsyn jag kan förväntas att visa
Angående TS fall: vare sig de står på privat mark eller en trottoar så kan jag inte se att de hade någon anledning att stå kvar, de gjorde det för att visa någon form av makt eller bara för att ha en anledning att gnälla.
Nope, förlåt .
Det var till MissourisTopsanna
Fast det går ju inte att jämföra, getingen är utom kontroll, det är inte min hund.
Man har inte händerna fulla med annat när man rastar sina hundar lösa, lika lite som man har händerna fulla med sin smartphone när man kör bil. I min värld.
Det ar helt enkelt brist pa empati och forstaelse for att andra kan vara radda skulle jag tro ...
Ni är orimliga, det är inte så det fungerar i verkligheten.
Ja, det visar denna tråd ganska tydligt. Oförmåga att sätta sig in i hur rädsla kan yttra sig hos andra människor. Jag tycker det är illa när man, som några här, förlöjligar rädda människor, eller som TS tom kallar rädda människor för "sjuka och gnälliga". Möjligen är det så att om man har den inställningen till sina medmänniskor så är det också så man blir bemött tillbaka.
Det spelar ingen roll var jag möter en människa. Då tar jag i hunden, även om det händer på min egen gård. Ingen ska behöva bli rädd för en hund, då det är så lätt att ta tag i hunden. Hur kan detta vara orimligt? Det funkar ju jättenbra.
Håller med. Har bara ögnat igenom tråden nu, men kära nån... Givetvis ska inte min hund rusa fram till en annan person, eller skrämma någon (nej, inte på avstånd heller). Ja - såklart kallar jag in henne vid möte och visar respekt för omgivningen.
Håller med, tycker verkligen inte det är en stor grej att ta tag i sin hund när man möter någon. Att inte behöva göra det pga att man står på trappan/uppfarten och ska gå in köper i alla fall inte jag, våra hundar skulle mycket väl kunna få för sig att springa ut till tomtgränsen för att hälsa på någon och/eller för att tala om att här börjar minsann deras kungarike. Nu behöver ju inte TS hundar vara likadana, men det vet ju inte folk som går förbi. Det är ju enligt mig ändå inte helt orimligt att hundar kan vara vaktiga vid tomtgränsen.
Möter ibland en kvinna som är hundfobiker. Hon ropar på långt håll "är hundarna kopplade?" och när jag svarar och tydligt visar att de är det så är hennes reaktion ändå att gå 10-15 meter in i skogen och gömma sig bakom en sten eller ett träd tills vi har passerat. Och nej, hon låter väl inte speciellt "trevlig" när hon står och gastar om ifall hundarna är kopplade (har dessutom aldrig mina lösa), men jag utgår från att hon inte är elak utan helt enkelt livrädd. Hur hon skulle reagera om det kom någon med lösa hundar vågar jag inte ens tänka på. Tycker synd om henne, det måste vara jättejobbigt och begränsande att vara så extremt rädd att man inte ens klarar av att gå på samma lilla traktorväg och möta kopplade hundar som bara går med nosen i backen och inte ägnar mötande människor något intresse öht. I förhållande till den energi det måste gå åt att leva med en sådan rädsla känns det ju alldeles otroligt enkelt att bara koppla/ta tag i sin hund när någon ber en.
Fast vad jag läst i tråden så är det ingen öht som påstått att det skulle vara ok! Alla verkar överens om att hunden absolut inte får störa någon. Det handlar om att sätta på kopplet eller inte när man VET att hunden INTE kommer att gå fram till en människa, den befinner sig redan under kontroll i förarens direkta närhet. De rädda har inget lagstöd i att kräva koppel i denna situation om det inte är absolut koppeltvång. Vi litar på varandra med så himla mycket farligare saker, tusentals gånger fler dör i trafiken men ändå vågar vi vistas där.