Varför sånt tjat från hundrädda.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Nej det handlar om om hundrädda är gnälliga när de ber om att folk kopplar sin hund eller om det är okej att inte respektera rädslan och strunta i att koppla hunden om man finner det besvärligt och menar sig ha kontroll.

Den hundrädda är uppenbarligen inte övertygad om att kontorllen är 100% och har förmodligne rätt. Ingen kan garantera att hunden uppförsig oavsett vad som händer.

Fast näe då har du missförstått vad jag menat i alla fall ? Det handlar om hur långt man ska behöva gå som hundägare. För alla här är eniga om att man ska lyssna på det som är rädda och hålla sina hundar undan från andra så dom absolut inte stör.

Fast näe då har du missförstått vad jag menat i alla fall ? Det handlar om hur långt man ska behöva gå som hundägare. För alla här är eniga om att man ska lyssna på det som är rädda och hålla sina hundar undan från andra så dom absolut inte stör.

Du bör nog lära dig att skilja på missförstånd och att inte hålla med. Jag tycker helt enkelt att du inte visar rimlig hänsyn i alla lägen. Hur svårt kan det vara att koppla hundar varenda gång någon ber om det, och inte bara när du anser det är lämpligt, folk enligt dig är trevliga nog och du dessutom råkar ha koppel med dig.

Hänsyn mot den som skräm blir skrämd ska inte vilkoras utan vissas alltid och varje gång. Även när amn är utan för sin egen port, även om man bara går en kort promenad och inte förväntar sig att behöva koppel. Dessutom är det oförskämt att börja tala om tjafsfrån hundrädda som i rubriken som TS gör- det talar tydligt om vilken attityd som visas mot den stackarne som är hundrädd.

Senast ändrad:

Du bör nog lära dig att skilja på missförstånd och att inte hålla med. Jag tycker helt enkelt att du inte visar rimlig hänsyn i alla lägen. Hur svårt kan det vara att koppla hundar varenda gång någon ber om det, och inte bara när du anser det är lämpligt, folk enligt dig är trevliga nog och du dessutom råkar ha koppel med dig.

Hänsyn mot den som skräm blir skrämd ska inte vilkoras utan vissas alltid och varje gång. Även när amn är utan för sin egen port, även om man bara går en kort promenad och inte förväntar sig att behöva koppel. Dessutom är det oförskämt att börja tala om tjafsfrån hundrädda som i rubriken som TS gör- det talar tydligt om vilken attityd som visas mot den stackarne som är hundrädd.

Men jag tycker att du är väldigt orimlig som vägrar se vad vi menar, utan istället har bestämt dig för något och då är det så. Nog kan man diskutera i vänlig ton och försöka förstå varandra fast ens åsikter inte löper 100% bredvid varandra? :) Jag förstår absolut vad du menar, och jag håller ju som tidigare sagt med dig i det mesta. Nu är inte jag TS och vet inte exakt vad denna menar. Det jag har hävdat på är att man ska PRECIS SOM NI SÄGER visa hänsyn och lyssna på de som är rädda. Men att man som hundägare ändå inte ska behöva överdriva sin tillvaro och tippa på tå och behöva ta för mycket skit. Jag ber inte dig lära dig någonting, utan jag försöker se ur din synvinkel vad du menar, på samma sätt som jag försöker förklara för dig vad jag menar :)

Bara för att DU vet betyder det inte att den hundrädde vet det, tror du verkligen det hjälper att säga "hunden är så snäll så" för att den personen ska sluta vara rädd? Ett koppel är en betydligt större trygghet för en hundrädd eftersom hunden inte kan komma närmare än kopplets längd (om man nu inte skulle tappa det förstås).

Jag förstår faktiskt inte varför man inte har hunden kopplad där det finns andra människor som kan vara rädda. Hunden kommer ändå behöva gå vid sidan av föraren och då gör det väl ingen skillnad om man har den i koppel?

I min värld som djurägare finns inte meningar som "orkar inte" som att tex ställa ner kassar och koppla sin hund. Finns inte heller "vill inte" som i att gå två trappor extra med en valp.
JAG har valt att skaffa ett djur och det med alla merbesvär som det ger. Aldrig i livet att jag skulle lägga det merbesväret på någon som av rädsla söker sig bort från kontakt med djur. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag pga min bekvämlighet insåg att någon fick hoppa över ett trappräcke för att undvika oss, särskilt när personen förklarat hur läget låg till.
Tycker inte ett skit synd om någon som skaffar valp i våningshus och som får springa i trappor, för det är ett fritt val att skaffa valp under dom boendeförhållanderna. Bodde själv på tredje våningen när jag fick hem min förra hund. Jag kånka å bar...dygnet runt. Med kopplad valp.

Och nej, hon låter väl inte speciellt "trevlig" när hon står och gastar om ifall hundarna är kopplade (har dessutom aldrig mina lösa), men jag utgår från att hon inte är elak utan helt enkelt livrädd.

Jag låter inte heller speciellt trevlig ifall jag ser en geting, en spindel eller något. Trots att den garanterat inte kommer att anfalla mig eller ens nudda vid mig: "AAAAAHHH TA BORT DEN FÖR I HELVETE BOOOORT AAAAAAH!"

Det handlar om att sätta på kopplet eller inte när man VET att hunden INTE kommer att gå fram till en människa, den befinner sig redan under kontroll i förarens direkta närhet. De rädda har inget lagstöd i att kräva koppel i denna situation om det inte är absolut koppeltvång.

Kl.Hur lång ska man behöva anpassa mig som hundägare? Koppla hunden gör jag om någon ber mig men att gå upp i rök? Vända och ta en omväg? Ska jag inte ens kunna gå hem till mig själva för att grannarnas gäster är hundrädda?

Att koppla hunden tar en halv sekund, är inte speciellt jobbigt, och dessutom helt gratis. Att gå upp i rök tror jag ingen kräver. Har du inget koppel kan du tydligt sätta handen på/ta tag i hunden på annat sätt. Förslagsvis i halsband/sele.

Hur långt? Tycker du det är att gå långt att haka fast kopplet i hundens halsband? Tycker du på riktigt att det är jobbigt och svårt?

Senast ändrad:

Bara för att DU vet betyder det inte att den hundrädde vet det, tror du verkligen det hjälper att säga "hunden är så snäll så" för att den personen ska sluta vara rädd? Ett koppel är en betydligt större trygghet för en hundrädd eftersom hunden inte kan komma närmare än kopplets längd (om man nu inte skulle tappa det förstås).

Jag förstår faktiskt inte varför man inte har hunden kopplad där det finns andra människor som kan vara rädda. Hunden kommer ändå behöva gå vid sidan av föraren och då gör det väl ingen skillnad om man har den i koppel?

Jag har aldrig sagt "hunden är så snäll", det är obetydligt då min hund ska under inga omständigheter gå fram till en människa utan tillåtelse.

Det orimliga i att ett koppel gör det ok är att flexikoppel verkar vara ok, till och med om man har två eller fler hundar. Man kan inte hålla en hund undrar fullständig kontroll med ett flexikoppel, framförallt inte om hunden går 5 meter framför. Och med två eller fler hundar är det fullständigt omöjlig. Men inte fan ber någon hundrädd ägaren att koppla dessa hundar med en riktigt koppel, ett sånt har de nog inte ens med. Därför är snöret/kopplet endast symboliskt för dessa personer det ha inte med säkerhet att göra. Jag håller dock tyst och kopplar, min hunds daghusse pratar med dem och förklarar läget vilket vad jag hört har varit uppskattat.

Gör de inte? T.o.m. jag reagerar på alla flexihundar som flexar omkring tvärs över vägen. Jag blir rädd, faktiskt. Men vad säger man? Rulla in hunden! :D

I min värld som djurägare finns inte meningar som "orkar inte" som att tex ställa ner kassar och koppla sin hund. Finns inte heller "vill inte" som i att gå två trappor extra med en valp.
JAG har valt att skaffa ett djur och det med alla merbesvär som det ger. Aldrig i livet att jag skulle lägga det merbesväret på någon som av rädsla söker sig bort från kontakt med djur. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag pga min bekvämlighet insåg att någon fick hoppa över ett trappräcke för att undvika oss, särskilt när personen förklarat hur läget låg till.
Tycker inte ett skit synd om någon som skaffar valp i våningshus och som får springa i trappor, för det är ett fritt val att skaffa valp under dom boendeförhållanderna. Bodde själv på tredje våningen när jag fick hem min förra hund. Jag kånka å bar...dygnet runt. Med kopplad valp.

Ja vi bodde också på tredje våningen då, en trappa kvar upp. Valpen var aldrig lös i trapphuset på hela tiden vi bodde där. Jag anser att jag har rätt att gå hem till mig själva, jag gav killen gott om utrymme att gå förbi och garanterade att min hund inte skulle röra sig ur fläcken. Han tyckte det var bättre att hoppa över trappräcket 2,5 meter från hunden istället för att gå 2 meter från hunden. Han kunde ju även ha gått upp igen till dem han besökte.

Jag fixar allt merbesvär som är rimligt men man måste dra en gräns för vad som är orimligt. Vi har helt enkelt olika gränser men är överens om att hunden aldrig får störa. Skulle du åka och avliva dina hundar om du fick en ny granne som ringde och sa att de var extremt rädda för hundar och inte vågade gå ut i fall att du skulle råka ut med dina (kopplade) hundar samtidigt? Eller flytta pga. nya grannen? Jag lovar att det finns folk som inte tycker att hundar ska få finnas öht.

Gör de inte? T.o.m. jag reagerar på alla flexihundar som flexar omkring tvärs över vägen. Jag blir rädd, faktiskt. Men vad säger man? Rulla in hunden! :D

De tvivlar jag starkt på, jag har aldrig sett någon av dessa ha ett extra koppel med eller ens kunna hala in sin hund på en lämplig koppellängd på ett smidigt sätt.

Jag brukar säga "håll i hunden" och sen ta en tillräckligt lång omväg runt. Att de ska hala in hunden orkar jag inte vänta på.

De rädda i de om råden jag har bott i tänker inte risk de ser bara snöret som någon symbolik att hunden inte kan komma åt dem. De förstår inte att man som människa kan träna sin hund att lyssna och lyda. En del var helt fascinerade när jag tränade min hund, de hade aldrig sett något liknande och frågade om han var en polishund. Då pratar vi grundträning av en valp, alltså inge avancerat.

Avliva hundar!
Jösses vad du drar på.......

Ja du verkar då verkligen ha stött på otroligt krångliga och orimliga människor. Att du orkar!

Ja det är oftast symboliskt, därför anser jag att det inte är jobbigt alls att koppla hunden. Eftersom en annan människa inte kan veta vilken kontroll man har på sin hund, vad hundägaren säger spelar ingen roll.

Hur långt? Tycker du det är att gå långt att haka fast kopplet i hundens halsband? Tycker du på riktigt att det är jobbigt och svårt?[/QUOTE]

Fast vart har jag sagt det? :)

Avliva hundar!
Jösses vad du drar på.......

Ja du verkar då verkligen ha stött på otroligt krångliga och orimliga människor. Att du orkar!

Jag gör det för att ni ska förstå att det ni tycker att alla hundägare ska göra anser andra är orimligt. Man kan inte göra alla människor nöjda jämt. Man måste ha en gräns. Min går vid att jag ska behöva ta en större omväg, att gå ett par meter åt sidan har jag inga problem med. Vill någon att vi ska gå en större omväg så kan de helt enkelt göra det själva, de förlorar några sekunder men slipper passera nära hunden de är rädda för.

Är jag rädd för kor så går jag ju inte genvägen genom kohagen när korna går där. Jag får helt enkelt ta den två minuter längre omvägen runt hagen.

Var går din gräns? Vad skulle du inte ställa upp på för att visa hänsyn?

I en tråd för ett tag sedan var det någon som hade en granne som inte ville att personen skulle ha sina hundar lösa på sin egen tillräckligt inhägnade tomt för att grannen var rädd. Är det ett rimligt krav?

Att gå upp i rök tror jag ingen kräver. Har du inget koppel kan du tydligt sätta handen på/ta tag i hunden på annat sätt. Förslagsvis i halsband/sele.

Scenario från i somras:
Ett par meter in från vägen ut från skogen finns det här en stor sten/klippa, vägen är en bred gå/cykelväg. Min hund gillar att stå en stund på klippan och speja lite innan vi går hem från skogen, vilket hon gjorde den här dagen också, kopplad som vanligt . Jag stod precis brevid klippan och höll i kopplet. Mot oss kommer 3 personer gående. När personerna var kanske 10-20m från oss började den ena personen gapa att vi skulle flytta oss för de andra två i följet var hundrädda! Min hund tittade inte ens på dom. Vi stod kvar. När de passerade oss, på "vår" sida av gångvägen fortsatte personen skälla på mig om att visa hänsyn och flytta oss för dom hundrädda. :meh:
Notera här allstå att hunden var kopplad, tittade inte ens på dom och var ett par meter in vid sidan av vägen, inte ens på vägen, och med mig emellan.

Om dom nu var så jäkla rädda kunde de väl själva ha tagit en omväg? De hade en hel skog att gå undan i. Det hade jag gjort om jag mötte nåt som jag var rädd för, jag hade knappast lastat motparten för mitt problem och krävt att hen skulle förflytta sig.

Scenario 2: Jag går i bostadsområdet, hunden kopplad som vanligt, framför oss ser jag att det står en tjej och väntar. Hon ropar till oss att hon är hundrädd och vill att vi ska gå över till den andra trottoaren, på andra sidan bilvägen. Hon hade en sisodär 50m gräsmatta omkring sig och hade lätt kunnat gå undan om hon viljat.

Jag visar hänsyn, min hund är kopplad och jag håller mig på min kant, ändå kräver folk att man ska flytta sig. Hur mycket "hänsyn" ska man egentligen behöva visa?

Men jag tycker att du är väldigt orimlig som vägrar se vad vi menar, utan istället har bestämt dig för något och då är det så. Nog kan man diskutera i vänlig ton och försöka förstå varandra fast ens åsikter inte löper 100% bredvid varandra? :) Jag förstår absolut vad du menar, och jag håller ju som tidigare sagt med dig i det mesta. Nu är inte jag TS och vet inte exakt vad denna menar. Det jag har hävdat på är att man ska PRECIS SOM NI SÄGER visa hänsyn och lyssna på de som är rädda. Men att man som hundägare ändå inte ska behöva överdriva sin tillvaro och tippa på tå och behöva ta för mycket skit. Jag ber inte dig lära dig någonting, utan jag försöker se ur din synvinkel vad du menar, på samma sätt som jag försöker förklara för dig vad jag menar :)

Men snälla skilj på förstå och hålla med. Jag förstår vad du skriver men jag håller inte med dig. Det spelar ingen roll hur du vänder och vrider på det jag anser det är fel att inte koppla hundar ( eller hålla fast dem i halsbandet) om någon ber om det utifrån rädsla. Gör man inte det så visar man helt enkelt inte respekt helt oavsett omständigheterna ( möjlogen kan du komma unden om det är objudna gäster i ditt hem). Allternativet för mig är att förbjuda att folk att hålla hund över huvudtaget och det vore himla synd då hundar är underbara djur som kan ge människan mycket.

I en tråd för ett tag sedan var det någon som hade en granne som inte ville att personen skulle ha sina hundar lösa på sin egen tillräckligt inhägnade tomt för att grannen var rädd. Är det ett rimligt krav?

Det beror på vad tillräckligt inhägnad tomt innebär. Tillräckligt för vem och vad? Var det ett stängsel som hunden på inga vilkor kan ta sig över eller under så var det orimligt.

Nu rörde frågeställningen hundrädda personer som ber en koppla hunden där TS tycker det är för bökigt då hon har 2 kassar, alltså ren lättja att inte ta en halvminut för att koppla hundarna och låta den rädda passera. Det handlar alltså varken om att investera i 3 meters stängsel eller gå omvägar utan vanligt folkhyfs.

Eftersom jag aldrig fått de här problemen så har jag tydligen en gräns som funkar ypperligt för både mig som hundägare och mina ickehundiga medmänniskor inklusive min fd hundrädda granne. Exakt vad som innefattar gränsen utöver att jag har min hund kopplad i alla offentliga och sociala lägen samt har ögonkontakt med mötande och ger dem en kort nick och ett vanligt hej vet jag inte. Det har iaf funkat i 20 år och har bara gett mig trevliga promenader, bra grannsämja och ett bekymmersfritt hundägande så jag fortsätter så ;)

Tydligen måste vi tycka lika för att vi ska kunna förstå varandra. Att vi har olika åsikter och gränser för rimlighet går tydligen inte för sig utan vi ska dra exempel till sin spets tills vi övertalat varandra att "förstå" lika ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 013
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar