Varför sånt tjat från hundrädda.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Precis :D

Samt att jag tycket det är urbota tråkigt att gå på koppelpromenad att jag skulle tröttna och gå kortare och färre rundor.

Kl.

Hur ser ni på dem som har hunden 5-8 meter framför sig i ett flexikoppel? Inte halar dessa in sina hundar vid varje möte. Det är liksom 80 % av hundarna här som går så. Är det tillräckligt med hänsyn?

Menar du att alla skulle vara hundrädda så man behöver hala in hunden varje gång? Överdiver du inte lite nu?

Och måste du envisas med att enbart promenera med hunden där det är olämpligt att släppa den? Är det verkligen nödvändigt?

Jag vet att jag slog ihop dina och Voff svar istället för att svara på båda. Det var Voff svar det vet jag men jag kan tänka mig att du höll med.

Jag menade inte koppeldiskussionen överlag utan huruvida MIN hund är kopplad. För övrigt har jag inte träffa någon med BC eller kelpie som har koppel på som regel även om de bor i stan. Jag ryser av bara tanken på att gå varje promenad med en kopplad hund, då skulle han inte få långa promenader. Då skulle jag nog hellre omplacera tillslut.

Grattis till er som aldrig hamnat i konstiga situationer men konstiga/orimliga krav eftersom ni beter er så hänsynsfullt!

Här i byn finns en gård med arbetande BCs, de vallar gårdens får och gör det otroligt bra. När de är ute bland bebyggelse på promenad så är de dock kopplade. Skulle de hundarna utgöra en liten minoritet som det är så synd om att de borde omplaceras menar du? För jag tror att de hundarna får utlopp för sin energi mm genom att arbeta.

Tack för grattandet! Jag fortsätter på den inslagna vägen och visar normal artighet och hänsyn, det är ett vinnande koncept. ;)

Säger också tack för grattandet känner att jag knappast är den tröga här utan det är nog den som så ofta får skäll å gnäll att den behöver avreagera sig i en tråd här.
Attitydsproblemen lyser ju igenom i varenda rad så jag förstår att vissa får en del skit ;)

Menar du att alla skulle vara hundrädda så man behöver hala in hunden varje gång? Överdiver du inte lite nu?

Och måste du envisas med att enbart promenera med hunden där det är olämpligt att släppa den? Är det verkligen nödvändigt?

Det är lika nödvändigt som att jag ska koppla min hund varje gång vi möter någon, de har inte det minsta mer kontroll med hjälp av ett flexi jämfört vad jag har med hund hund lös, snarare tvärtom. Jag anser inte att de måste det men med ert resonemang så borde de nog göra det, eller hur?

Flexidiskutionen har stöts och blötts här och jag och många med mig anser att det är något man använder när man har full disiplin på hunden. Att det sen missbrukas på samma sätt som lösa hundar är enn annan femma.

Kan inte under rätt användning av ett flexi se hur det skulle kunna vara SÄMRE än en lös hund.

Här i byn finns en gård med arbetande BCs, de vallar gårdens får och gör det otroligt bra. När de är ute bland bebyggelse på promenad så är de dock kopplade. Skulle de hundarna utgöra en liten minoritet som det är så synd om att de borde omplaceras menar du? För jag tror att de hundarna får utlopp för sin energi mm genom att arbeta.

Tack för grattandet! Jag fortsätter på den inslagna vägen och visar normal artighet och hänsyn, det är ett vinnande koncept. ;)

Läs vad jag skrev, jag skulle INTE omplacera för att det var synd om hunden utan för att JAG inte skulle trivas med mitt hundägande trots att jag tränar så mycket med min hund att han egentligen skulle klara sig med kortare koppelpromenader utöver träningen (som självklart sker med lös hund). Vad dina grannar gör har väl ingenting att göra med de vi känner och möter som hundar av dess raser.

Ja visst är det :D Två år med hund och hittills inget tjafs med någon! Däremot har jag hamnat i tre "konstiga" situationer men de hade alla som råkade ha en hund med sig hamnat i, i ena fallet hade jag nog kunnat ha den i en bur och det hade inte spelat någon roll. Men vad vet jag ni kanske har lärt era hundar konsten att gå upp i rök!

Säger också tack för grattandet känner att jag knappast är den tröga här utan det är nog den som så ofta får skäll å gnäll att den behöver avreagera sig i en tråd här.

Attitydsproblemen lyser ju igenom i varenda rad så jag förstår att vissa får en del skit

Skiten får jag här ;) Ute får vi mest beröm :D

Flexidiskutionen har stöts och blötts här och jag och många med mig anser att det är något man använder när man har full disiplin på hunden. Att det sen missbrukas på samma sätt som lösa hundar är enn annan femma.

Kan inte under rätt användning av ett flexi se hur det skulle kunna vara SÄMRE än en lös hund.

Hur stor andel av de som har flexi tror du har sådan koll? Jag kan komma på en på rak arm en hon har också sin hund lös till stor del.

Sämre är det inte men helt onödigt. Har du sådan koll att det är ok med flexi kan du lika gärna ha den lös. OBS! då syftar jag på när man går där det finns folk och andra hundar. I skogen kan jag se att det har ett syfte om hunden drar efter vilda djur/spår.

Nu rastar jag alltså inte min hund lös mitt i stan, där är han garanterat kopplad. Utan vi pratar om cykelbanor med stora gräsmattor på sidorna, hagar, skog, promenadstråk och ängar. Vid portarna husen är han kopplad. Likadant på trängre ställen där ingen har någon möjlighet att gå åt sidan.

Det är lika nödvändigt som att jag ska koppla min hund varje gång vi möter någon, de har inte det minsta mer kontroll med hjälp av ett flexi jämfört vad jag har med hund hund lös, snarare tvärtom. Jag anser inte att de måste det men med ert resonemang så borde de nog göra det, eller hur?

Here we go again.

Kan du inte omformulera dig så att det speglar vad vi diskuterar, att ha fysisk kontroll över hunden i när folk ber det och på platser det är olämpligt stt ha lösa hundar.

Here we go again.

Kan du inte omformulera dig så att det speglar vad vi diskuterar, att ha fysisk kontroll över hunden i när folk ber det och på platser det är olämpligt stt ha lösa hundar.

Du har inte fysisk kontroll med ett flexi, det har jag sett bevis på MÅNGA gånger. Var min hund är lös kan du lösa i tidigare svar. BER någon mig koppla hunden av någon anledning så gör jag det.

Undrar också var denna flexikoppeldebatt kom ifrån. Tråden handlade väl om hänsyn mellan hundägare och hundrädda? Anfallsvinklarna börjar väl ta slut.....

Jag släpper diskusionen här för det börjar bli sandlådenivå på både attityder och argument. Jag ser inte ens problemet.....ser det som ett attitydsproblem åt båda håll.

Intressant, men var nämnde jag flexikoppel över huvudtaget?

Du sa fysisk kontroll. Jag antog att du syftade på att men fysiskt håller i hunden med något, exempelvis ett flexikoppel.

Det enda jag vill poängtera att bara för att man har ett snöre fäst i hunden så innebär det inte att man har kontroll och bara för att man inte har ett snöre så innebär det inte att man inte har kontroll.

Undrar också var denna flexikoppeldebatt kom ifrån. Tråden handlade väl om hänsyn mellan hundägare och hundrädda? Anfallsvinklarna börjar väl ta slut.....

Jag släpper diskusionen här för det börjar bli sandlådenivå på både attityder och argument. Jag ser inte ens problemet.....ser det som ett attitydsproblem åt båda håll.

Jag håller med vi lägger ner. Det roliga är att jag är ganska övertygad om att vi skulle vara hyffsat ense om vi tog diskussionen i verkligheten och visste vad den andra egentligen pratade om och inte själva målar upp olika bilder som kanske inte stämmer alls.

Jag undrar dock fortfarande var gränsen går för dig? Vad skulle du INTE ställa upp på om någon bad dig? Du har ju några exempel i tråden på vad folk har blivit ombedda att göra.

Ha en bra helg!

Du sa fysisk kontroll. Jag antog att du syftade på att men fysiskt håller i hunden med något, exempelvis ett flexikoppel.

Det enda jag vill poängtera att bara för att man har ett snöre fäst i hunden så innebär det inte att man har kontroll och bara för att man inte har ett snöre så innebär det inte att man inte har kontroll.

Varför i hela fridens antar du att jag skulle komma och tänka på flexikoppel när jag skriver fysisk kontroll om du i nästa sekund argumenterar mot flexikoppel som dålig fysisk kontroll som du desutom tidigare förkastat :banghead:. Du för mig så verkar du gripa minsta halmstrå för att bevisa något, oklart vad dock.

Så du menar att hundrädda generellt förväntar sig sämre kontroll om man har fysisk kontroll än om man har den lös? Och att det är mer psykologiskt effektivt för att lugna en hundrädd att ha hunden lös? Om det nu är så att folk i räddsla skulle ropa till dig att släppa hunden för att de är rädda så är det givetvis helt okej att göra det. Jag tvivlar dock på att det någonsin kommer att ske.

Det hela handlar ju om psykologi, att få hundrädda att slippa "skita på sig" genom att visa dem att situationen är trygg.

Senast ändrad:

Läs vad jag skrev, jag skulle INTE omplacera för att det var synd om hunden utan för att JAG inte skulle trivas med mitt hundägande trots att jag tränar så mycket med min hund att han egentligen skulle klara sig med kortare koppelpromenader utöver träningen (som självklart sker med lös hund). Vad dina grannar gör har väl ingenting att göra med de vi känner och möter som hundar av dess raser.

Ja visst är det :D Två år med hund och hittills inget tjafs med någon! Däremot har jag hamnat i tre "konstiga" situationer men de hade alla som råkade ha en hund med sig hamnat i, i ena fallet hade jag nog kunnat ha den i en bur och det hade inte spelat någon roll. Men vad vet jag ni kanske har lärt era hundar konsten att gå upp i rök!

Det har ingenting med trådens ämne att göra att just DU skulle tycka det var så trist med koppel att du skulle sälja hunden. Faktiskt.

Jag tycker du verkar ganska fördomsfull med tanke på det du skriver här ("fint" område?). För att inte ha några problem alls med din okopplade hund vs andra människor så verkar dina tår vara väldigt ömma.... (och om vi nu bortser från den unga killen som tvingades hoppa över trappräcket t.ex. vilket tydligen då inte kan anses som "tjafs"?).
Och för att inte ha några problem alls så verkar du särdeles bitter över att andra av oss, förmodligen de flesta hundägare, inte råkar på några problem med hundrädda personer då vi helt enkelt endast visar normal hänsyn.
Du behöver verkligen inte ta till exempel in absurdum, det visar bara på bristen i argument.

Attitydsproblemen lyser ju igenom i varenda rad så jag förstår att vissa får en del skit ;)

Kanske en del i problemet ligger i att somliga här säger att "de har rätt" att vistas här och där med sin hund. Själv har jag aldrig ansett mig "ha rätt" till det, men däremot förmånen att kunna gå på promenad med hundarna, och dessutom ha dem lösa där det är lämpligt. Bara en reflektion...

Det har ingenting med trådens ämne att göra att just DU skulle tycka det var så trist med koppel att du skulle sälja hunden. Faktiskt.

Jag tycker du verkar ganska fördomsfull med tanke på det du skriver här ("fint" område?). För att inte ha några problem alls med din okopplade hund vs andra människor så verkar dina tår vara väldigt ömma.... (och om vi nu bortser från den unga killen som tvingades hoppa över trappräcket t.ex. vilket tydligen då inte kan anses som "tjafs"?).
Och för att inte ha några problem alls så verkar du särdeles bitter över att andra av oss, förmodligen de flesta hundägare, inte råkar på några problem med hundrädda personer då vi helt enkelt endast visar normal hänsyn.
Du behöver verkligen inte ta till exempel in absurdum, det visar bara på bristen i argument.

Varför skulle hennes åsikter inte räknas lika mycket som dina?
Alla skriver ju vad de tycker och tänker här:)

Jag skulle inte heller ha hunden kopplad om den går bra lös...

Och olika områden finns väl i alla städer?
Finns ju fina villaområden, billiga hyreshusområden, lägenheterna i stan, småorterna strax utanför stan osv:)

Kanske en del i problemet ligger i att somliga här säger att "de har rätt" att vistas här och där med sin hund. Själv har jag aldrig ansett mig "ha rätt" till det, men däremot förmånen att kunna gå på promenad med hundarna, och dessutom ha dem lösa där det är lämpligt. Bara en reflektion...

ja vad jag märkt av den här tråden så har alla oli¨ka åsikter precis som i allt annat, var intressant=)

Håller med.
Och jag fattar verkligen inte det där MÅSTET i att ha hunden lös i samhällen eller där folk rör sig för att den ska få sin motion. Koppelpromenad duger utmärkt till de flesta raser under rastning OM de får utlopp och motion utöver det som är anpassat efter rasens behov.
De flesta här går ju till klubben och tränar iaf någon gång i veckan, bor man sen i stan finns ju hundrastgårdar där man kan släppa lös hunden ett par ggr i veckan. Sen är det inte särskilt svårt att söka sig utanför bebyggelsen ett par ggr i veckan för ordentlig rastning. Själv tog jag bilen till skogen när jag bodde i stan. Kompliterar man alla dom grejerna med ett par cykelturer i veckan så har man en hund som får sin fysiska motion.
Finns det något härligare än att ta en rask långpromenad med sin hund?

Ser heller inte problemet i att behöva kliva av en väg eller stig några meter för att låta en hundrädd passera om den ber mig flytta på mig. Är det en valp så lyfter jag bara upp den och går undan om det behövs. Och för mig är det självklart att man inte har hunden lös medans man är upptagen med bära kassar eller annat utan då går man två gånger eller lämnar hunden hemma under shoppingturen. Mitt hundägande får aldrig påtvingas någon annan.

Varför skulle hennes åsikter inte räknas lika mycket som dina?
Alla skriver ju vad de tycker och tänker här:)

Jag skulle inte heller ha hunden kopplad om den går bra lös...

Och olika områden finns väl i alla städer?
Finns ju fina villaområden, billiga hyreshusområden, lägenheterna i stan, småorterna strax utanför stan osv:)

Det handlar inte om vems åsikter utan om relevansen. Hundar bör enligt mig vara kopplade i närheten av trafik och bostadsområden, i närheten av djur och när lagen kräver det och oavsett om de hunden är förkyld eller inte, oavsett om det bor gnällande svenskar eller livrädda invandrare i området. Förutom detta så är det rimligt att koppla när någon be om det om de nu inte gör det enbart för att jävlas med en vilket så gott som aldrig är fallet med okända.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 009
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2