Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.
Håller med.
Och jag fattar verkligen inte det där MÅSTET i att ha hunden lös i samhällen eller där folk rör sig för att den ska få sin motion. Koppelpromenad duger utmärkt till de flesta raser under rastning OM de får utlopp och motion utöver det som är anpassat efter rasens behov.
De flesta här går ju till klubben och tränar iaf någon gång i veckan, bor man sen i stan finns ju hundrastgårdar där man kan släppa lös hunden ett par ggr i veckan. Sen är det inte särskilt svårt att söka sig utanför bebyggelsen ett par ggr i veckan för ordentlig rastning. Själv tog jag bilen till skogen när jag bodde i stan. Kompliterar man alla dom grejerna med ett par cykelturer i veckan så har man en hund som får sin fysiska motion.
Finns det något härligare än att ta en rask långpromenad med sin hund?
Ser heller inte problemet i att behöva kliva av en väg eller stig några meter för att låta en hundrädd passera om den ber mig flytta på mig. Är det en valp så lyfter jag bara upp den och går undan om det behövs. Och för mig är det självklart att man inte har hunden lös medans man är upptagen med bära kassar eller annat utan då går man två gånger eller lämnar hunden hemma under shoppingturen. Mitt hundägande får aldrig påtvingas någon annan.