Varför sånt tjat från hundrädda.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Håller med.
Och jag fattar verkligen inte det där MÅSTET i att ha hunden lös i samhällen eller där folk rör sig för att den ska få sin motion. Koppelpromenad duger utmärkt till de flesta raser under rastning OM de får utlopp och motion utöver det som är anpassat efter rasens behov.
De flesta här går ju till klubben och tränar iaf någon gång i veckan, bor man sen i stan finns ju hundrastgårdar där man kan släppa lös hunden ett par ggr i veckan. Sen är det inte särskilt svårt att söka sig utanför bebyggelsen ett par ggr i veckan för ordentlig rastning. Själv tog jag bilen till skogen när jag bodde i stan. Kompliterar man alla dom grejerna med ett par cykelturer i veckan så har man en hund som får sin fysiska motion.
Finns det något härligare än att ta en rask långpromenad med sin hund?

Ser heller inte problemet i att behöva kliva av en väg eller stig några meter för att låta en hundrädd passera om den ber mig flytta på mig. Är det en valp så lyfter jag bara upp den och går undan om det behövs. Och för mig är det självklart att man inte har hunden lös medans man är upptagen med bära kassar eller annat utan då går man två gånger eller lämnar hunden hemma under shoppingturen. Mitt hundägande får aldrig påtvingas någon annan.

:bow::bow:

Jag skulle också tycka att det var jävligt tråkigt att inte kunna ha hundarna lösa dagligen. Ser tydligt på dem att de mår som bäst när de får kuta runt en stund varje dag utan koppel eller kommandokontroll. Det kanske blir extra tydligt när man har en flock, eftersom de leker otroligt mycket med varandra. Lekar som jag omöjligt skulle kunna delta i eftersom jag är en tjock, lat och otränad tvåbening:p

Men det betyder ju inte att jag har dem lösa på olämpliga ställen, utan att jag anpassar mitt liv, val av bostad och val av promenadstråk till områden där det är lämpligt att ha dem lösa.

Ja men precis...visst anpassar man sitt boende och liv efter hur man vill ha sitt hundägande! Man kan ju liksom inte begära att andra ska anpassa sig efter hur jag vill ha det.
Har man inte möjligheten och man ändå väljer att skaffa en hund med stort motionsbehov så får man anpassa sig själv efter det och anstränga sig mer. Tycker man att det är jobbigt/tråkigt att göra det så har man valt fel ras efter sina förutsättningar.

Undrar om koppelhundar har lättare att bli förstoppade?

Mina hundar har alltid kört "bajsrace" dvs snabb trav eller galopp, fram o tbx eller stora cirklar, tarmarna går igång o sen sätter de sig o bajsar.

haha, ja... Bra fråga. Det spelar ingen roll hur välrastade de är innan ett hårt vallningspass, de skiter på vägen tillbaka till bilen ändå. Rörelse triggar tarmrörelse! :D

Och visst får man anpassa sig med bil också. Och utformning av bostad. Och umgänge. Och val av partner. Och val av jobb... Shit vad man anpassar sig efter de där fyrbeningarna :love:

Nej, det tror jag inte.
Min leonberger är så gott som alltid kopplad eftersom vi inte har samma åsikter om inkallning han och jag. Han bajjar dagligen utan problem.:D

haha, ja... Bra fråga. Det spelar ingen roll hur välrastade de är innan ett hårt vallningspass, de skiter på vägen tillbaka till bilen ändå. Rörelse triggar tarmrörelse! :D

Och visst får man anpassa sig med bil också. Och utformning av bostad. Och umgänge. Och val av partner. Och val av jobb... Shit vad man anpassar sig efter de där fyrbeningarna :love:

Jag tror att det till viss del även är ett stress påslag, våran skiter alltid när vi är på väg ut på jakt, koppelpromenaden och väntan på att passkyttarna ska komma på plats så skiter han alltid. Under själva jakten har jag knappt sett honom kissa eller bajsa, däremot brukar han kissar under förflyttning mellan olika såtar, då i koppel ;)

Men rörelse sätter nog igång magen också men det bruka räcka med en promenad i raskare tempo. ;)

Det handlar inte om vems åsikter utan om relevansen. Hundar bör enligt mig vara kopplade i närheten av trafik och bostadsområden, i närheten av djur och när lagen kräver det och oavsett om de hunden är förkyld eller inte, oavsett om det bor gnällande svenskar eller livrädda invandrare i området. Förutom detta så är det rimligt att koppla när någon be om det om de nu inte gör det enbart för att jävlas med en vilket så gott som aldrig är fallet med okända.

:bow::bow::bow:

Får mig att tänka på en gång när Fäis var ung o jag arbetade på annan ort under sommarhalvåret.
Vi var på väg till en av de bönder vi tränade hos, fåren brukade vara nån km bort, dit man fick ta sig till fots.
Fähunden kissade o blev plötsligt bajsnödig, så från ett benlyft blev det nästan två. Då får han syn på fåren som är i en hage bara ca 200 m bort.
Gående på frambenen o med krökt rygg så blev det svårt att ta sig till fåren samtidigt som han bajsade.
posting.php

:laugh::rofl::laugh:

Kanske en del i problemet ligger i att somliga här säger att "de har rätt" att vistas här och där med sin hund. Själv har jag aldrig ansett mig "ha rätt" till det, men däremot förmånen att kunna gå på promenad med hundarna, och dessutom ha dem lösa där det är lämpligt. Bara en reflektion...

:bow::bow::bow:

Varför skulle hennes åsikter inte räknas lika mycket som dina?
Alla skriver ju vad de tycker och tänker här:)

Jag skulle inte heller ha hunden kopplad om den går bra lös...

Och olika områden finns väl i alla städer?
Finns ju fina villaområden, billiga hyreshusområden, lägenheterna i stan, småorterna strax utanför stan osv:)

Nu tror jag du är så inne på "vilken sida" du tänker stå på så att du inte riktigt läser. Ett tips är att du följer tråden och läser inläggen innan du skriver något som det citerade ovan. ;)

En sak att tänka på är att dålig attityd och uppförande hos en liten klick hundägare drabbar den stora massan...

Undrar om koppelhundar har lättare att bli förstoppade?

Mina hundar har alltid kört "bajsrace" dvs snabb trav eller galopp, fram o tbx eller stora cirklar, tarmarna går igång o sen sätter de sig o bajsar.

Här får hundarna oftare vara kopplade än lösa pga hur det ser ut (tät bebyggelse, myyyycket (och tyvärr för snabb) trafik. Lösa kan de vara på vissa ställen eller så får man åka ut i skogen där det finns härliga stigar.
Men förstoppning är inget vi har råkat ut för. De springer ju inte bara och leker på promenad, de härjar runt rätt bra hemma på (stora) tomten också.

KL

Kom precis in från 1½ timme i skogen med hunden. Han var lös hela tiden utom den sträckan det tar för oss att komma upp i skogen. Helt ärligt vette katten om det var så himla mycket till motion. Tycker han mest står å nosar....trippar ikapp....står och nosar igen.....trippar ikapp osv. Min hund springer iaf inte runt och motionerar sig :( Kasta pinnar och sånt är helt ointressant i hans värld. Det enda han springer efter är kajor!

Han får faktiskt mer motion av en timmes powerwalk i koppel där han får röra på tassarna hela tiden :D

Men sen är det ju jättemysigt för honom att få gå och sniffa också :)

Det handlar inte om vems åsikter utan om relevansen. Hundar bör enligt mig vara kopplade i närheten av trafik och bostadsområden, i närheten av djur och när lagen kräver det och oavsett om de hunden är förkyld eller inte, oavsett om det bor gnällande svenskar eller livrädda invandrare i området. Förutom detta så är det rimligt att koppla när någon be om det om de nu inte gör det enbart för att jävlas med en vilket så gott som aldrig är fallet med okända.

Hur nära är i närheten av? 10 meter 100 meter? 1 km?

Bara för att jag har skrivit att vi möter hundrädda varje dag och att min hund nästan alltid är lös så betyder de ju inte att han är lös när vi möter de som är hundrädda. Där vi möter flest folk inklusive de som är hundrädda är han kopplad men det är ju bara en liten bit av de kilometervis med promenadsträckor vi har här.

KL

Kom precis in från 1½ timme i skogen med hunden. Han var lös hela tiden utom den sträckan det tar för oss att komma upp i skogen. Helt ärligt vette katten om det var så himla mycket till motion. Tycker han mest står å nosar....trippar ikapp....står och nosar igen.....trippar ikapp osv. Min hund springer iaf inte runt och motionerar sig :( Kasta pinnar och sånt är helt ointressant i hans värld. Det enda han springer efter är kajor!

Han får faktiskt mer motion av en timmes powerwalk i koppel där han får röra på tassarna hela tiden :D

Men sen är det ju jättemysigt för honom att få gå och sniffa också :)

Lät som en tråkig promenad. Förutom på morgonpromenaden så brukar vi hitta på en massa kul på "Löspromenaderna". Balansera på stenar, jaga varandra, leka med leksaker, backträna (kanske inte så kul för mig ;)), leta tappade föremål osv. Kasta pinne eller boll är ingen bra aktivering anser jag, bara stressigt och slitsamt. Tyvärr synkar inte jag och min hund i tempo och han går mest i passgång och jag går eller joggar med honom i koppel vilket inte är så hälsosamt för hundens rygg och därför undviker jag långa koppelpromenader. För husse fungerar det att jogga i koppel för han är snabbare än mig.

Varför ska jag sätta mig i bilen och åka iväg för att kunna ha min hund lös när jag inte har mer än 50 m alt. 300 m (beroende på åt vilket håll jag går) till ströv- och naturområden? Bara för att jag bo i stan?

Som sagt bara för att jag skrev att vi möter hundrädda varje dag och att min hundnästan alltid är lös så betyder det ju inte att han är lös där vi oftast möter de hundrädda.

När ska du förstå att tråden gäller ämnet rent generellt och inte handlar om dig och din hund?
Du verkar ha tagit åt dig av en massa som skrivits här och gjort den till personlig kritik som du ska försvara dig emot. När du sen gör det så vänder du taggarna utåt och är nedlåtande och kritiserar andra på en rad trista vis.

Jättebra att du har en massa roliga promenader med din hund. Tro mig....det har även jag och dagens strospromenad var jättemysig för oss båda. Jag har varit ute en timme till sen dess. Dock inte på en strospromenad.
Nu svarade inte jag till dig med mitt sista inlägg men likt förbaskat var du tvungen att skriva mig lite på näsan. Det är helt okej.... gissar att det känns bättre nu ;)

Svarar man på någons inlägg och dessutom citerar så kan det vara bra att skriva att man menar generellt för jag uppfattar det i så fall som det är riktat till den personen vare sig det är till mig eller någon annan. Kan vara bra att vara tydlig med att man menar generellt om man gör så.

Var har jag kritiserat någon annan användare här i tråden? Själva har jag dock blivit kallad en hel del olika saker. Och ja jag har extremt lätt att ta till mig kritik och är väl ibland lite för snabb på att försöka förklara mig.

Svarar man på någons inlägg och dessutom citerar så kan det vara bra att skriva att man menar generellt för jag uppfattar det i så fall som det är riktat till den personen vare sig det är till mig eller någon annan. Kan vara bra att vara tydlig med att man menar generellt om man gör så.

Var har jag kritiserat någon annan användare här i tråden? Själva har jag dock blivit kallad en hel del olika saker. Och ja jag har extremt lätt att ta till mig kritik och är väl ibland lite för snabb på att försöka förklara mig.

Var någonstans i det inlägget du högg på sist citerade jag dig?
Går inte att bli tydligare om att det var ett rent allmänt inlägg utan någon adressat.

Var någonstans i det inlägget du högg på sist citerade jag dig?
Går inte att bli tydligare om att det var ett rent allmänt inlägg utan någon adressat.

Självklart syftade jag tillbaka till det du svarat mig tidigare i tråden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 009
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2