Varför sånt tjat från hundrädda.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Trodde vi hade släppt den diskussionen för ett antal inlägg sen.....

Hur nära är i närheten av? 10 meter 100 meter? 1 km?

Bara för att jag har skrivit att vi möter hundrädda varje dag och att min hund nästan alltid är lös så betyder de ju inte att han är lös när vi möter de som är hundrädda. Där vi möter flest folk inklusive de som är hundrädda är han kopplad men det är ju bara en liten bit av de kilometervis med promenadsträckor vi har här.

Du allt handlar inte om dig, surprise. Jag har inte skrivet ett enda ord om din hund specifikt, mig veterligt känner jag inte den.

I närheten betyder just i närheten och beror givetvis på hur det ser ut på stället och hur van hunden är men hittills har jag alldrig hört någon som anser sig promenera nära en väg och som befinner sig 1 km i från den, du är den första.

Trist för både hunden och den som råkar köra över om hunden kommer råkar illa ut så lite hänsyns för att förebygga det tycker jag allt hundägaren har.

Det tror jag knappast, men tidigare i tråden var det en hel del påhopp på just mig angående just detta så jag antar att jag räknas in i den allmänna gruppen ni nu övergått till att kritisera.

Tack för svaret, då vet jag att att jag inte var tydlig nog i mina tidigare inlägg.

Man måste visst skriva allt i detalj för annars är det alltid någon som läser något som man inte skrivit.

Vilka påhopp syftar du på?
Jag kan inte hitta ett enda och jag hittar heller ingenting om att någon skulle ha kallat dig något som du påstår några inlägg tidigare.

Åter igen...du drar upp exempel efter exempel som du adresserar till dig och din hund. Merparterna här svarar på den situation du ger exempel på i generell bemärkelse. De svarar inte på dig och din hund...de svarar på situationen du beskriver...oavsett vem människan och hunden är.

Jag lägger nog hellre energi på att massera min fantastiska lilla hund nu än att leta genom en 9 sidor lång tråd!

Jag är en hemsk och respektlös hundägare eftersom jag inte kopplar min hund vid varje möte. Jag tror att det är den enklaste slutsatsen :D Jag får leva med att några på ett forum tycker det.

Det är ju din slutsats. Ingen har skrivit så. Om andra tycker att vissa handlingar / brist på handlingar tyder på det och du känner igen dig i dom handlingarna kan du ju sura ur på andra för det.

fast jag tycker personligen inte det var en rimlig jämförelse. Jag förstår vad du menar med det. Men hunden är vardag för alla, du kommer aldrig kunna vara någonstans i Sverige utan att möta en hund, och jag som hundägare ska se till att det inte händer något och visa respekt, men det ska ej behöva gå till överdrift. Sen är det två olika djur som funkar helt olika, finns en anledning till att tigern inte är ett vanligt sällskapsdjur. Har men en oberäknelig hund, jag då ser man till att koppla den. Men har man en hund som sitter lugnt vid din sida och du kliver åt sidan lägger ned en hand eller säger att det är okej, jag då tycker jag hemskt nog att mötande får torka sig i pannan och passera. :) Tyvärr är det de som inte har koll och ändå släpper sina hundar som skapar dessa osäkerheter..

Fast grejen är att jämförelsen är mer än rimlig, då du troligtvis hade varit mindre rädd för tigern än vad den hundrädda du möter är för din hund.
Det är absolut inte säkert att det är vardag för den du möter med hundar, det beror helt på hur vardagen för den personen ser ut om det ens ingår några andra hundmöten ens samma månad. Eller så är det så att deras hundvardag består av de möten dom gör med dig och din lösa hund, och kanske områdets skräck där hunden antingen far runt lös med noll uppfostran eller ägaren snor kopplet runt stolpen för att kunna hålla den när dom möter folk.
Så det är en väldigt liten sak att göra med att naturligt sätta koppel på hunden innan någon ens behöver börja gapa om det, för troligtvis är det så att de du inte kopplar för är de som är räddast. Det brukar vara när stressen blir för hög folk glömmer att säga saker trevligt.
Jag håller med dig om att det inte är vårt jobb att bota dom från sina rädslor, men samtidigt är det så att vi har idag väldigt mycket privilegier fortfarande och vill vi behålla dom så måste vi som sköter oss de till att sköta oss så bra att det delvis uppväger för rötäggen som inte borde ha hund.

/Camilla

Va tråkigt att du måste ha så många som gnäller runt dig på just hundar.

Här är alla trevliga. De tycker min lånehund är väldigt söt när vi tränar på att sitta fint på torget utanför konsum. Att hon är lydig (allt är relativt :o) och väldigt snäll.

Den enda som är ordentligt hundrädd är en av mina grannar. Han har själv en liten hund så jag brukar vänta många meter från porten när han är på väg ut vare sig han har hund eller ej med sig. "Min" hund kan se lite arg ut när hon ser andra hundar så jag förstår honom.
Jag förstår faktiskt inte heller vart folk hittar alla dessa gnällmänniskor, lyckas inte heller träffa på dom. Då har jag ändå just nu en unghund som inte är ett dugg trevlig mot okända, då hon har dålig tillgänglighet även om det sakta blir bättre.
Tidigare hundar har det överlag bara varit leenden och beröm för de trevliga hundarna fast jag kommit med sdana hundar som rottis, dobermann och schäferkorsningar både lösa och i koppel beroende på hund och situation.

/Camilla

Men var har haft sagt att jag inte lyssnar på den som är rädd och ber mig? :) jag har sagt ifrån när någon är orimlig eller otrevlig ja. Men om någon ber mig i vanlig ton koppla hunden för att den är rädd ja givetvis lyssnar jag då.

Fast grejen är att du lyssnar och visar respekt om du inte glömt kopplet just den dagen, om du inte har för mycket grejer i händerna, om det inte är en plats där du inte tycker du behöver visa respekten mot den hundrädda, osv...
Det är inte respekt. Man ser till att ha kopplet med sig annars tar man tag i halsbandet eller liknande.
Vill vi fortsätta få lov att ha våra hundar lösa överhuvudtaget så får vi se till att bygga upp en del av det som rötäggen förstör även om det inte är vårat fel, men vi kommer oavsett få ta konsekvenserna för deras handlande.

/Camilla

Orkar inte läsa igenom min och din text. Då jag faktiskt släppt diskussionen :) Jag håller med om i stort sätt allt. Men inte exakt allt. Och så kommer det nog att förbli, ser därför ingen vits att fortsätta nöta denna diskussion :) agree to disagree i vissa saker. Jag visar respekt och lyssnar på andra (anser jag). Min hund har aldrig någonsin stört någon. Det jag har tryckt på är att jag som hundägare inte tar emot skit där jag blir behandlad annorlunda (alltså på ett elakt/sämre sätt, självklart blir jag ju annorlunda behandlad om någon är rädd och säger det, men det har jag inget emot :) ) än andra medmänniskor bara för att jag har en hund i handen.

Spelar du trög för att fortsätta en evighetsdisskussion nu:)

Klart hunden rör på sig mycket mer när den går okopplad, säkert dubbelt så mycket som i koppel.

Ja nu kommeR nog ditt svar i stil med" då får man som hundägare ta sitt anSVARratt gå så långt hunden behöver, I KOPPEL!! ":D

Eller så är det ni som inte ska spela dumma...
Det är ingen här som förespråkat koppel konstant utan när man möter folk både med och utan hundar, speciellt om dom ber om det oavsett ton när dom säger det.
Vill man gå med hunden lös får man självklart se till att ta sina promenader där det är lämpligt att gå med hunden okopplad.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 009
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2