Varför sånt tjat från hundrädda.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Jag är livrädd för ormar. Skulle någon kommer med en sån hade jag lätt fått panik. :nailbiting:

Jag tycker du ska acceptera att andra tycker dina chihuahuor är läskiga. Vill någon gå förbi, koppla eller platsa hunden.
Min hund bryr sig inte ett skvatt om andra, men för andras skull så går jag en bra bit till sidan och platsar eller kopplar. Kan meddela att iprincip alla barnfamiljer, joggare och cyklister uppskattar det. Gör du detta, så kanske underlättar du personens fobi/rädsla.

Alla gillar inte hundar. Det är bara att acceptera. Vad hade din reaktion varit ifall en unge kom springande emot dig, skrek och klättra på ditt ben? Likadant ifall du är ute med dina hundar och någon annan lös hund kommer springande emot er. Hur kul är det? Jag hade iallafall inte uppskattat det. O_o

Barn?? barn får ju bete sig hursomhelst, är ju så man önskar hundarna såg ut som barn.
Herregud, vet inte hur många barn som kastat sig om halsen på mina hundar, en har kastat pinne i huvudet på min hund, en stog och drog i snoppen ovanför mitt huvud när jag solade, en annan har satt sig och kissat brevid min solhandduk osv:)
Barn får verkligen härja fritt, medans hundar är noll accepterade.

Barn?? barn får ju bete sig hursomhelst, är ju så man önskar hundarna såg ut som barn.
Herregud, vet inte hur många barn som kastat sig om halsen på mina hundar, en har kastat pinne i huvudet på min hund, en stog och drog i snoppen ovanför mitt huvud när jag solade, en annan har satt sig och kissat brevid min solhandduk osv:)
Barn får verkligen härja fritt, medans hundar är noll accepterade.

Sen tycker jag inte ni behöver jämföra hundar, med ormar och tigrar, tigrar och ormar rör sig inte ute som hundar gör:)

Men jag ska absolut ta till mig det ni säger, och hålla hundarna kopplade ännu mer.

Just igår var jag mest irriterad över att de faktiskt stog vid mitt hus, villa, jag tycker inte jag ska behöva koppla för att gå in.

Ute i allmäna stan har jag de nästan alltid kopplade, vi går dock mest i skogen:)

Jag är ute med mina småhundar, lösa, kommer folk, barn och mamma, dom börjar direkt skrika koppla hunden håll i hunden, jag ska liksom in i dörren där dom står, mina hundar skiter i dom, vill bara in, så står dom kvar och tjatar om att jag ska koppla dom, jag står med hundarna id min sida och säger att jag håller i dom, kan ni gå , vi ska in där nu står, och om du pratar med hundar så är det stor risk att dom kommer till dig bara så du vet.

HOn står kvar och frågar 3 ggr till håller du i dom, jag svarar ja, blir så irriterad.

Hade barn med, varför lära barn att vara rädd för hundarn, finns så mycket hundar i landet, så sjukt jobbigt att vara hundrädd, till och med för små chihuaor!!!

Och ÄNNU jobbigare är att som hundägare behöva stå ut med deras orimliga krav på att hålla våra hundar ivägen för dom.

Stod de där av någon specifik anledning? Konstigt att de inte gick iväg.

Jag tycker också att en del är extremt överdrivna och orationella i sin rädsla, det kan inte vara lätt att leva i ett land där det finns hundratusentals hundar i samhället varav den absoluta majoriteten inte utgör någon som helst hot mot en människa.

Jag kopplar inte min hund bara för att vi möter någon, inte ens andra hundar nu för tiden, är det trångt ber jag honom gå bredvid eller några meter ut på en gräsmatta. Någon enstaka gång har någon gnällt över att han är lös, dock sällan hundrädda. Jag kopplar dock alltid utanför vår port och i trappuppgången men det gör inte daghusse.

Två gånger har jag mött extremt hundrädda, första gången hjälpte det tydligen inte att jag hade hunden kopplad satte han i ett hörn och ställde mig framför, det var i ett trapphus, andra gången var det på en cykelbana med gräsmatta på båda sidorna och hon blev så hysterisk att jag kopplade då det tydligen inte räckt att hunden satt fot några meter från cykelbanan, jag gick åt sidan när jag förstod att hon var rädd.

Men jag förstår inte varför det det snöret ska vara så himla viktigt, jag använder sällan koppel för att kontrollera min hund, han går på röstkommandon. Jag har garanterat mer kontroll än 99% av de som har hunden i flexikoppel eller lina. Jag tror dock att folk häromkring numera vet att min hund lyder mig och daghusse, vi får ofta komplimanger för att han är så lydig.

Jag har last ... och ser inte alls att du visar forstaelse och empati for att manniskor ar radda, utan snarare att du klagar pa att andra ar radda.

Har jag hunden los och nagon visar sig radd anser jag att det ar sjalvklart att koppla min hund. Sedan spelar det ingen roll att hon ar sa lydig att det inte behovs ... Jag kopplar for att visa att jag har henne helt under kontroll da manga SAGER att de har hunden under kontroll men inte har det.

Och hur ska jag veta att nästa människa jag möter inte rånar mig? Jag personligen anser att jag visar respekt när jag kliver åt sidan och tar in min hund. Jag har inget emot om någon frågar mig om jag har koll eller säger att den är rädd, då lyssnar jag.

Försök se skillnad på det jag säger. Jag tål inte när folk behandlar mig som den person som släppte fram sin hund senast. Jag tycker inte att det finns en rätt att dra alla hundmänniskor över samma kam och straffa alla för att någon annan gjort fel. Jag har koll på min hund och visar respekt, jag och min hund har samma rätt som alla andra att vistas på de ställen vi vistas på. Ömsesidig respekt. Jag kommer inte att börja ropa och hojta på dem som inte beter sig exakt så som jag vill, så länge dom inte stör eller är respektlös mot mig.

Jag visar hänsyn gentemot andra när jag är ute och går med mina hundar. Och jag har aldrig någonsin träffat på någon som snäst åt mig eller varit otrevlig på annat sätt.

Jag har däremot sett en del hundägare som inte har koll trots koppel, samt hundägare som ena stunden sätter sin hund, utan koppel, bara för att i nästa stund stå där själva medan hunden sätter iväg mot något annat spännande. Så hur tycker du att andra ska förstå att just du är en av dem som faktiskt har koll på hunden? Om du försöker sätta dig in i en annan människas rädsla.

Jag tycker också att en del är extremt överdrivna och orationella i sin rädsla, det kan inte vara lätt att leva i ett land där det finns hundratusentals hundar i samhället varav den absoluta majoriteten inte utgör någon som helst hot mot en människa.

Hur många getingar finns det i Sverige? Miljarder? Biljarder? Jag bor här och jag är skiträdd för dem allihop.

Rädsla av det slaget är irrationell, man rår inte för det. Man är inte rädd i syfte att jäklas med andra. De flesta getingar utgör inget hot mot mig, men hur ska jag kunna veta det. På samma sätt kan en hundrädd person inte veta vilka hundar som är farliga eller ej. För henne/honom är alla hundar jättefarliga.

För mig är det en självklarhet att just mina hundar är oerhört snälla och vänliga och kärleksfulla, de är dessutom väldigt lydiga. Men för en hundrädd person är detta ingen självklarhet alls. Den hundrädda personen är rädd hur snälla hundarna än är. Och den hundrädda personen vill inte komma i närheten, precis som att jag inte klarar att vara i samma rum som en geting.

Har varit hundägare i ca 20 år och jag har aldrig blivit snäst åt eller haft någon som gapat åt mig eller mina hundar, och då har alla hundar utom den sista varit stora. Men så väljer jag med omsorg vart jag har dom lösa också och har alltid koppel i samhälle.
Bodde granne i många år med en kvinna med riktig hundfobi. En lös hund var en nära dödenupplevelse för henne. Självklart hade jag aldrig hunden lös när jag viste detta!
Jag tror hur man blir bemött bottnar i vilken attityd man själv sätter upp i sådanahär situationer.

Jag visar hänsyn gentemot andra när jag är ute och går med mina hundar. Och jag har aldrig någonsin träffat på någon som snäst åt mig eller varit otrevlig på annat sätt.

Jag har däremot sett en del hundägare som inte har koll trots koppel, samt hundägare som ena stunden sätter sin hund, utan koppel, bara för att i nästa stund stå där själva medan hunden sätter iväg mot något annat spännande. Så hur tycker du att andra ska förstå att just du är en av dem som faktiskt har koll på hunden? Om du försöker sätta dig in i en annan människas rädsla.

Vilken tur du har då :) Men bara för att du inte har haft det, betyder det att jag helt plötsligt har en hund som är olydig och är en otrevlig person som inte visar respekt? Eller att vi kanske bor på olika ställen?

Jag har skrivit att jag har förståelse, att jag sätter hunden bredvid mig, kliver åt sidan och tar fram koppel om så behövs och jag har möjlighet. Så vad är det du tycker att jag gör fel? Är det för att jag inte gör exakt som du eller tycker exakt som du? För jag tycker absolut man ska visa respekt och lyssna på de som är rädda. Det enda jag satt mig mot är att jag inte tycker att man ska dra alla hundägare över en kam, och att man inte har rätt att vara otrevlig mot en helt främmande människa för att en annan hundmänniska gjort fel. Vilket ofta händer tycker jag.

Hur många getingar finns det i Sverige? Miljarder? Biljarder? Jag bor här och jag är skiträdd för dem allihop.

Rädsla av det slaget är irrationell, man rår inte för det. Man är inte rädd i syfte att jäklas med andra. De flesta getingar utgör inget hot mot mig, men hur ska jag kunna veta det. På samma sätt kan en hundrädd person inte veta vilka hundar som är farliga eller ej. För henne/honom är alla hundar jättefarliga.

För mig är det en självklarhet att just mina hundar är oerhört snälla och vänliga och kärleksfulla, de är dessutom väldigt lydiga. Men för en hundrädd person är detta ingen självklarhet alls. Den hundrädda personen är rädd hur snälla hundarna än är. Och den hundrädda personen vill inte komma i närheten, precis som att jag inte klarar att vara i samma rum som en geting.

Är det någon som kallar in getingarna och sätter dem bredvid sig eller tar dem åt sidan?

Har varit hundägare i ca 20 år och jag har aldrig blivit snäst åt eller haft någon som gapat åt mig eller mina hundar, och då har alla hundar utom den sista varit stora. Men så väljer jag med omsorg vart jag har dom lösa också och har alltid koppel i samhälle.
Bodde granne i många år med en kvinna med riktig hundfobi. En lös hund var en nära dödenupplevelse för henne. Självklart hade jag aldrig hunden lös när jag viste detta!
Jag tror hur man blir bemött bottnar i vilken attityd man själv sätter upp i sådanahär situationer.

Och samma här, jag släpper inte mina hundar vart som helst. Jag har blivit snäst åt till och med när jag haft koppel av surgubbar, för att min hund har satt sig för att skita och jag inte har plockat fram påsen i samma stund. Tyckte du jag gjorde något fel då? Jag har fått komentarer för min lilla staff som gått fint bredvid mig i koppel att "ursch en sån där amerikansk kamphund ta bort den härifrån". Var det fel då också? Bara för att ni inte varit med om det betyder det inte automatiskt att alla som varit med om det har gjort fel. Eller hur? JAG TYCKER MAN SKA VISA RESPEKT OCH GÖR ALLTID DET, men i alla lägen tar jag inte fram ett koppel, och är en människa otrevlig eller behandlar mig respektlös jag då snäser jag ifrån oavsett om jag har hund eller inte.

Försök låt bli att läsa in saker som inte står. Det blir fel när du på något vis läser in sådant som inte skrivits.

Jag blir fundersam över de problem som du och TS har med människor ni möter på hundpromenad. Jag vet inte hur du beter dig annat än det du skriver här och det låter inte så trevligt. Eller kanske är människor synnerligen ovänliga där du bor? Jag har bott på olika ställen och haft hundar hela livet hittills (ca 40 år), men som sagt aldrig mött någon som betett sig otrevligt mot mig och hundarna.

Jag tycker det verkar som om du kanske har lite svårt att sätta dig in i hur andra människor kan uppleva dig och din hund. Du missar liksom poängen med varför en rädd människa inte kan lita på att du vet vad du gör. Hur bra koll du än har. När man är jätterädd så är man förmodligen inte världens trevligaste person, man vill bara få bort det farliga fortast möjligt.

Försök låt bli att läsa in saker som inte står. Det blir fel när du på något vis läser in sådant som inte skrivits.

Jag blir fundersam över de problem som du och TS har med människor ni möter på hundpromenad. Jag vet inte hur du beter dig annat än det du skriver här och det låter inte så trevligt. Eller kanske är människor synnerligen ovänliga där du bor? Jag har bott på olika ställen och haft hundar hela livet hittills (ca 40 år), men som sagt aldrig mött någon som betett sig otrevligt mot mig och hundarna.

Jag tycker det verkar som om du kanske har lite svårt att sätta dig in i hur andra människor kan uppleva dig och din hund. Du missar liksom poängen med varför en rädd människa inte kan lita på att du vet vad du gör. Hur bra koll du än har. När man är jätterädd så är man förmodligen inte världens trevligaste person, man vill bara få bort det farliga fortast möjligt.

Fast jag känner ju lite samma sak, att du inte läste det jag skrev utan tolkade fritt :) Jag träffar oerhört många trevliga människor också, får väldigt ofta höra vad lydig och snäll hund jag har, mycket fler än otrevliga. :) Men nu handlade ju inte diskussionen om det.

Jag har precis som er menat att man ska visa respekt för andra som inte har hundvana och är hundrädda. Det gör jag genom att ge plats åt dem och ta in min hund. Enda skillnaden är att jag inte ALLTID tar fram kopplet, och inte tolererar att någon är otrevlig mot mig. För jag anser att jag får vistas med min hund där det är tillåtet lika mycket som de andra människorna är där, och vi alla ska visa respekt mot varandra. Ber någon vänligt eller säger i god ton att den är rädd, jag givetvis lyssnar jag då och har förståelse för det. Men som tidigare nämnt, beter någon sig illa mot mig eller begär något orimligt som i mina öron att springa ut i skogen, eller koppla min hund 5m utanför min gård då jag ska in i huset och har händerna fulla, satt hunden bredvid mig och väntar på att dom ska gå förbi min uppfart. Och jag förklarar att det är ingen fara gå förbi min uppfart så kan jag gå in med hunden, och dom står kvar och tjatar och ropar, jag då skulle jag förmodligen bara passera dem utan att ta någon notis om deras tjat. Samma sak om någon är otrevlig mot mig, jag då snäser jag tillbaka. För jag är väldigt less på att man tycker sig tro att det är helt okej att vara otrevlig mot alla hundmänniskor för att några beter sig dåligt.

Och det jag är fundersam över är alla problem som TS och t.ex. du har med otrevliga människor när ni är ute med hundarna. Kan det kanske ligga någon del i orsaken hos er? Eftersom du skriver att du t.o.m. är less på sådant bemötande så verkar det ju som att du ofta råkar ut för det. Eller är det så att du antar rent hypotetiskt att andra ska bemöta dig illa när du är ute med din hund? Det kanske är där skillnaden ligger. Jag utgår från att de jag möter är vänliga och har som sagt aldrig träffat på några problem. De jag möter vill antingen prata med hundarna eller ignorerar.

Och fortfarande så undrar jag varför du anser att andra människor ska behöva be (snällt) att du kopplar hunden?

Men jag lägger ned detta, du tar inte in problematiken med att vara rädd. Du förstår inte den sits som en rädd människa hamnar i eller hur en riktigt rädd människa kan reagera. Utan du verkar utgå från att de som säger till dig gör det av ren elakhet.

Och det jag är fundersam över är alla problem som TS och t.ex. du har med otrevliga människor när ni är ute med hundarna. Kan det kanske ligga någon del i orsaken hos er? Eftersom du skriver att du t.o.m. är less på sådant bemötande så verkar det ju som att du ofta råkar ut för det. Eller är det så att du antar rent hypotetiskt att andra ska bemöta dig illa när du är ute med din hund? Det kanske är där skillnaden ligger. Jag utgår från att de jag möter är vänliga och har som sagt aldrig träffat på några problem. De jag möter vill antingen prata med hundarna eller ignorerar.

Och fortfarande så undrar jag varför du anser att andra människor ska behöva be (snällt) att du kopplar hunden?

Men jag lägger ned detta, du tar inte in problematiken med att vara rädd. Du förstår inte den sits som en rädd människa hamnar i eller hur en riktigt rädd människa kan reagera. Utan du verkar utgå från att de som säger till dig gör det av ren elakhet.

Fast nu drar du slutsatsen att bara för att jag har stött på otrevliga människor att jag gör det varje dag och att det är mitt fel för att jag förmodligen beter mig fel som inte gör exakt som du?
Och med snällt menar jag inte böna och be utan i vanlig samtalston säga att jag är rädd kan du koppla hunden. Om någon skriker i panik skulle jag också koppla ja. Det känns inte som att du läser mina inlägg utan som att du har bestämt sig att det jag gör är fel för att det inte är exakt så som du gör? Läs igen och förklara gärna för mig vart jag gör fel och inte bryr mig eller visar respekt för rädda människor? :)

Jag har läst dina inlägg. Har du läst de inlägg och de frågor som ställts till dig av mig och även av andra?

Du tjatar på om din rätt att försvara dig, men verkar inte alls förstå att andra människor kan vara rädda, eller inte vet att just du har koll. Och jag undrar varför du måste försvara dig så mycket. Bor det ovanligt många hundrädda och/eller otrevliga personer i Umeå?

Senast ändrad:

Jag har heller aldrig fått höra något negativt. Aldrig. Och då har jag haft stora hundar, dessutom såna som inte alltid betett sig så gulligt och trevligt.

Men jag visar tydligt att jag respekterar andra på vägen. Bara för att. Jag vet att min hund inte alls är intresserad av fotgängare, och jag ser att de får plats på vägen. Ändå tar jag in hunden åt sidan (även om den är kopplad) och tar tag i halsbandet genast jag ser någon ifall hunden är lös. Det gör jag för att det ska vara trevligt för alla att röra sig på vägarna, och därför att det är superlätt och gratis.

Hur det kan komma sig att vissa får skit hela tiden har jag ingen aning om. Det verkar vara en tjej i vår stad som får skit hela tiden, trots sina snälla hundar. Det kan dock bero på att de alltid är lösa, även i centrum. En parentes bara.

Uppfattar jag det rätt, du anser det viktigare att få ge svar på tal och snäsa åt folk samt slippa ha med koppel och koppla din hund när någon ber dig än att en hundrädd person ska kunna känna sig trygg i sn vardag. Vidare så stämmer det att du aner att en rädd person som inte kan kontrollera sin rädsla och därför blir otrevlig ska bemötas med snäsningar och en otrevlig attityd?

Stämmer ovan eller har jag missuppfattat dig?

Jag förstår inte varför du måste snäsa tillbaka öht. Vad blir bättre av det?

Jag är ute med mina småhundar, lösa, kommer folk, barn och mamma, dom börjar direkt skrika koppla hunden håll i hunden, jag ska liksom in i dörren där dom står, mina hundar skiter i dom, vill bara in, så står dom kvar och tjatar om att jag ska koppla dom, jag står med hundarna id min sida och säger att jag håller i dom, kan ni gå , vi ska in där nu står, och om du pratar med hundar så är det stor risk att dom kommer till dig bara så du vet.

HOn står kvar och frågar 3 ggr till håller du i dom, jag svarar ja, blir så irriterad.

Hade barn med, varför lära barn att vara rädd för hundarn, finns så mycket hundar i landet, så sjukt jobbigt att vara hundrädd, till och med för små chihuaor!!!

Och ÄNNU jobbigare är att som hundägare behöva stå ut med deras orimliga krav på att hålla våra hundar ivägen för dom.

Man MÅSTE respektera att någon är hundrädd! Inget snack! Amen!

Men hur tolkar ni egentligen? Jag blir orolig. Visst kan det vara svårt att förstå varandra på nätet alla gånger men det är som att ni vill överdriva det man säger till något dåligt. Jag är som person inte en som hukar och tittar ned i backen om någon behandlar mig elakt. Och jag hoppas om jag någon gång skulle behndla en annan människa illa som att skrämma denna med min hund att denne säger till mig. Det enda jag trycker på är att man behandlar varandra med respekt båda vägar, alla hundägare är olika individer. Och det är oerhört trevligt folk i Umeå, det är en speciell skog och någon speciell gubbe jag möter som gör så, och ja då svarar jag när jag inte gjort något fel. Alla har olika åsikter, jag respekterar och förstår era. Jag respekterar även andra människor när jag är ute med mina hundar. Jag pratar om att jag inte tar orimliga krav och att jag som hundägare ska behöva gå på nålar varje gång jag är ute med min hund. Ni försöker som skrapa ihop något jag inte ens säger. Detta är min åsikt och den står jag kvar vid :) jag förstår även vad ni säger för jag tycker exakt samma sak, om ni läser det jag skrivit så ser ni det ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 021
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2