Varför sånt tjat från hundrädda.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Ja givetvis är det helt olika djur, och jag räknar med att jag aldrig kommer stöta på en tiger på promenad, tack och lov :D Det jag mer ville ha fram var att det var lättare för mig att förstå känslan hos hundrädda om jag föreställde mig själv i samma situation men bytte ut hund mot tiger.
Som du säger finns det ju ändå folk som inte har koll vars hundar springer fram och skräms, hur ska den mötande veta att just min hund inte är en sån? Bara för att jag säger det?
Missförstå mig rätt, jag kan även tycka att vi hundägare ofta ska visa respekt in i absurdum. Men just att koppla min hund om någon ber mig (nu brukar jag ju koppla vid nära möten i vilket fall) tycker jag verkligen inte är ett problem, det tar mig max 10 sekunder att ta fram kopplet ur fickan och koppla, jag kan gärna bjuda på det!

ja och som nämnt kopplar jag hunden om jag ser att mötande är livrädd eller ber mig vänligt, dock är det inte alltid jag har med mig kopplet då vi har skogen just bakom. Respekt SKA man visa som hundägare. Men jag sätter mig väldigt emot när det går över gränsen eller om den andra personen inte visar samma respekt mot mig.

Kill them with kindness!

Han var dum mot mig då får jag vara dum tillbaka är sandlådenivå.

märk väl att huden då ska sitta pallad bredvid mig och jag kliver åt sidan. för det finns aldrig en ursäkt för en hund som går fram, utan då är det ägaren som inte bedömt situationen rätt eller inte har tillräckligt koll på sin hund.

Håller med dig i allt:)
ROligt att läsa allas svar, och jag är en människa som försöker vara artig och trevlig och ta hönsyn, men jag är så trött på dessa sjuka hundrädda personer,
ber dom snällt självklart, men när dom är sura och gnälliga så orkar jag inte, jag orkar inte ställa ner massa påsar och trixa med koppel för att gå in i mitt eget hus.

Jag stod och väntade säkert fem minuter med hundarna vid mig, innan jag fick gå in, inte ens ett leende eller tack får man, nästa gång går jag rakt förbi DOM om dom visar sig här igen:nailbiting:

Jag möter ofta en gigantisk hund på mina promenader, Ilon är rädd för stora hundar och jag är livrädd att denna hund ska springa fram till oss för då är det nog inte mycket ilo kvar. Denna hund brukar vara lös, och jag ropar alltid i vänlig ton när vi möter dem "har du koll på din hund, eller ta in din hund är du snäll, min är rädd" och denna person tar in hunden oftast innan jag ens hinner fråga, kopplar ej utan säger att det är lugnt och att den har koll. Då får jag lita på det för hen kliver faktiskt åt sidan och tar in sin hund och vi kan passera. Möter jag dock en person som släpper fram sin hund, eller har en hund som inte lyssnar, jag då blir jag sjukt förbannad och har sparkat och slagit koppel över dessa hundar.

Det är min åsikt, att du ska inte behöva springa en kilometer ut i skogen eller börja rota fram ett koppel om du har händerna fulla eller i en sådan situation att det blir krångligt, SÅ LÄNGE du visa respekt för den som är rädd och har 100% koll på dina hundar. Och bara för att jag är hundägare och vissa människor ej tycker om hundar kan man inte behandla mig som "hunden", där snäser jag ifrån. Men behandlar man mig med samma respekt som jag förväntas ge dem, ja givetvis lyssnar man då :)

Men du skriver i TS att du ska in i dörren där de står, är det inte helt rimligt att ha sina hundar kopplade då?
Om de nu faktiskt är så rädda är det väl inte så sjukt svårt? Du orkar inte ställa ner påsar & trixa med koppel för att gå in i ditt eget hus - men de bor ju uppenbarligen där också.
Ska du ha ett leende & tack för att göra något, som faktiskt för mig som också är hundägare är helt självklart?
Ja jösses...

Kill them with kindness!

Han var dum mot mig då får jag vara dum tillbaka är sandlådenivå.

Haha, beror väl på hur man gör det :) Skillnad på att ignorera eller säga ifrån om en annan människa är respektlös/otrevlig mot dig, och att börja ropa och vara otrevlig tillbaka.

Ärligt talat tycker jag du är lite väl egoistisk. Dessutom är det väl magstarkt att kalla de hundrädda för sjuka. Om du inte orkar koppla hundarna för att du har mycket att bära på får du väl lämna dem hemma då. Ingen ska behöva vara rädd för att du är lat.
Hur ska andra kunna veta om du verkligen har koll, eller om du bara tror att du har koll.
Och exakt vad är det du vill att dom ska tacka dig för.:confused:

Men alltså det kan ju ligga ett uppenbart trauma bakom dessa extremt jobbiga hundrädda människor, dvs de kanske har blivit påhoppade av lös hund eller annat som till och med för mig som är van vid stoora hundar kan eskalera i hundrädsla.

Hur kan det vara så jobbigt att ställa ner kassar och koppla sin hund/hundar?

Ärligt talat tycker jag du är lite väl egoistisk. Dessutom är det väl magstarkt att kalla de hundrädda för sjuka. Om du inte orkar koppla hundarna för att du har mycket att bära på får du väl lämna dem hemma då. Ingen ska behöva vara rädd för att du är lat.
Hur ska andra kunna veta om du verkligen har koll, eller om du bara tror att du har koll.
Och exakt vad är det du vill att dom ska tacka dig för.:confused:

Att jag står med mina hundar en bit ifrån dom, precis som dom begärde, och väntar snällt på att dom ska flytta sig från MIn infart!!!!! som dom råkat stanna precis vid.

Ja jag är så lat att jag inte orkar koppla hundarna för att gå in i mitt eget husl!!! och trött på allt gnäll man får höra för man har hund..

Ja ja, kör på:d:)

KL

och jag fattar inte varför man INTE har sin hund kopplad i tätorter, oavsett situation. Jag är inte hundrädd men jag litar inte tillräckligt på hundägare för att tro att alla har pli på sina. Vill inte ha småhundar runt fötterna eller hund modell större typ schäfer eller bordercollie framspringandes och hoppandes på mig liksom. Tycker personligen att det är "folkhyfs" att ha koppel på hunden i samhället.

Men alltså det kan ju ligga ett uppenbart trauma bakom dessa extremt jobbiga hundrädda människor, dvs de kanske har blivit påhoppade av lös hund eller annat som till och med för mig som är van vid stoora hundar kan eskalera i hundrädsla.

Hur kan det vara så jobbigt att ställa ner kassar och koppla sin hund/hundar?

Jag tycker det är jobbigt nog, så jobbigt att jag inte gör det när mina hundar ändå inte går fram .. och jag blir snart traumatiserad av gnällfolk=)
Blir så trött på sånt där folk, men hänger inte läpp mer för det nu=)
Godkväll!=)

Är inte hundrädd själv, men gillar ändå inte då jag möter vissa hundägare som har sina hundar lösa.

Har full förståelse för de som är hundrädda o möter lösa hundar.
Sen kan man diskutera huruvida de människorna även har respekt för de som har rädsla för annat.

Ömsesidig respekt.

Men att möta en som har sin hund lös som helt klart visar ointresse för allt annat utom förare,
kontra en hund som visar intresse för allt annat än förare.

Möter jag hellre en hund som är lös.

Va tråkigt att du måste ha så många som gnäller runt dig på just hundar.

Här är alla trevliga. De tycker min lånehund är väldigt söt när vi tränar på att sitta fint på torget utanför konsum. Att hon är lydig (allt är relativt :o) och väldigt snäll.

Den enda som är ordentligt hundrädd är en av mina grannar. Han har själv en liten hund så jag brukar vänta många meter från porten när han är på väg ut vare sig han har hund eller ej med sig. "Min" hund kan se lite arg ut när hon ser andra hundar så jag förstår honom.

KL

och jag fattar inte varför man INTE har sin hund kopplad i tätorter, oavsett situation. Jag är inte hundrädd men jag litar inte tillräckligt på hundägare för att tro att alla har pli på sina. Vill inte ha småhundar runt fötterna eller hund modell större typ schäfer eller bordercollie framspringandes och hoppandes på mig liksom. Tycker personligen att det är "folkhyfs" att ha koppel på hunden i samhället.

Håller med helt! Jag förstår inte problemet med att ha hunden kopplad inne i tätorter. Det ser jag snarare som självklart, oavsett om det är en stor eller liten hund, väluppfostrad eller inte.

Om folk gnäller, ta till dig och ha din hund kopplad. Hur skulle du må om någon visade sån bristande respekt för någon av dina fobier? Min hund är en stor golden, i mitt tycke finns ingen snällare hund men det kan ju inte okända människor veta. Och jag vill oavsett storlek inte ha en hund som springer fram till mig.

Vad spelar storleken på hunden för roll?
Är man rädd så är man. Är inte logiskt att vara rädd för spindlar, maskar och fåglar heller....
Tycker det är hopplöst drygt med hundägare som tycker deras hundar ska komma undan med andra regler bara för att de är små.
Små hundar kan också ställa till med ofog...och den som möter har ingen aning hur bra pli ägaren har eller hur hunden är. Det finns många ouppfostrade ilskna småhundar också.
Vill man ha hunden lös bland folk får man vara beredd på att man inte alltid blir så popis.

Du kanske skulle uppdatera dig om vilka lagar och regler som gäller för hundägare. Taget från Jordbruksverkets hemsida:

"Hundägaren ansvarar för vad hunden gör
Det är hundägaren som ansvarar för vad hunden gör när den är på allmän plats. Du som har hund måste se till att den inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter."

Den understrukna meningen talar väl för sig själv. Det är DITT ansvar att se till att dina hundar inte skrämmer andra. Om det innebär att du får koppla dem, ja, då får du göra det helt enkelt.

Jag har en inte bara en utan två grannar som är livrädda för hundar. De vet om att jag har bra pli på mina hundar och berömmer mig för detta, men är ändå glada att jag har dem kopplade. Eftersom vi har koppeltvång i bostadsområdet så är det ju självklart att de har snöre på sig när vi är här (de går nästan alltid lösa annars). Sedan ska man tänka på att en rädd människa kan framkalla ett hotfullt beteende hos hunden och det gör allt ännu värre. Så jag försöker hålla hundarna så långt borta från rädda människor som jag kan, hundarna ska få fortsätta tro att hela världen älskar dem :)

Du kanske skulle uppdatera dig om vilka lagar och regler som gäller för hundägare. Taget från Jordbruksverkets hemsida:

"Hundägaren ansvarar för vad hunden gör
Det är hundägaren som ansvarar för vad hunden gör när den är på allmän plats. Du som har hund måste se till att den inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter."

Den understrukna meningen talar väl för sig själv. Det är DITT ansvar att se till att dina hundar inte skrämmer andra. Om det innebär att du får koppla dem, ja, då får du göra det helt enkelt.

Fast det går ju att tolka hur som helst? Det är skillnad att skrämma någon och att faktiskt kliva åt sidan med hundarna lugnt bredvid sig. tvivlar på att damen hade kunnat anmäla det :) Jag förstår era åsikter och håller med om att man ska visa respekt och hänsyn för det är är rädda. Men jag tycker inte man ska behöva gå runt på tå hela tiden som hundägare.

*Halvt kl*

Jag tror att en del av "tjafset" i den här tråden beror på att folk har olika bostadssituationer också.

Jag tex bor i lägenhetshus i en stockholmsförort och i samma trappuppgång finns hundrädda. Skulle jag inte näst intill "trippa på tå" nära dem innan de vant sig vid mina hundar så hade det snabbt blivit dålig stämning i huset. Här är det dessutom så att man knappt får plats på trottoaren ens utan hund. Att då tvinga en hundrädd ut på gatan är inget speciellt trevligt.

Däremot förstår jag om man "tar för sig" lite mer om man bor i radhus/villa, är precis vid sin tomt och det finns gott om utrymme att ta omvägar kring varandra. Det blir ju en helt annan situation där jämfört med i den lilla överbefolkade förorten/staden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 013
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 646
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar