Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.
ja och som nämnt kopplar jag hunden om jag ser att mötande är livrädd eller ber mig vänligt, dock är det inte alltid jag har med mig kopplet då vi har skogen just bakom. Respekt SKA man visa som hundägare. Men jag sätter mig väldigt emot när det går över gränsen eller om den andra personen inte visar samma respekt mot mig.
Ja givetvis är det helt olika djur, och jag räknar med att jag aldrig kommer stöta på en tiger på promenad, tack och lov Det jag mer ville ha fram var att det var lättare för mig att förstå känslan hos hundrädda om jag föreställde mig själv i samma situation men bytte ut hund mot tiger.
Som du säger finns det ju ändå folk som inte har koll vars hundar springer fram och skräms, hur ska den mötande veta att just min hund inte är en sån? Bara för att jag säger det?
Missförstå mig rätt, jag kan även tycka att vi hundägare ofta ska visa respekt in i absurdum. Men just att koppla min hund om någon ber mig (nu brukar jag ju koppla vid nära möten i vilket fall) tycker jag verkligen inte är ett problem, det tar mig max 10 sekunder att ta fram kopplet ur fickan och koppla, jag kan gärna bjuda på det!
ja och som nämnt kopplar jag hunden om jag ser att mötande är livrädd eller ber mig vänligt, dock är det inte alltid jag har med mig kopplet då vi har skogen just bakom. Respekt SKA man visa som hundägare. Men jag sätter mig väldigt emot när det går över gränsen eller om den andra personen inte visar samma respekt mot mig.