Varför sånt tjat från hundrädda.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Ja precis. Är jag i stan eller lägenhetshuset håller jag promt hundarna kopplade, där finns ingen annledning att ha dem lösa heller. Men är jag i skogen längs en cykelväg eller dylikt så tycker jag nog att det räcker med att kliva åt sidan med hunden bredvid sig. Samma sak om jag är utanför mina föräldrars hus i en by där det finns gott om plats vid vägen, nog skulle jag bli irriterad om någon blockade infarten och började ropa när jag lugnt står med mina hundar och ska in på min gård. Tyvärr får man väldigt mycket skit när man har lös hund här, hur lydig den än är då väldigt många (allt för många) släpper sina hundar utan regler hej vilt. Och samma sak med bajsplockandet, står man inte redo med plastpåse samma sekund hunden sätter sig kan man få sig en kommentar. Och jag stör mig väldigt att man drar alla "hundmänniskor" över samma kam då vi fungerar exakt som alla andra människor, olika ;)

En anledning till att hundrädda till slut inte längre orkar be dig snällt om att koppla/hålla dina hundar kan vara för att de träffat på för många hundägare som fullkomligt ignorerar dem. Har varit med om så många gånger att få till svar att "Den är sååååå snäll." och sen lät hunden komma fram till min livrädda lillasyster. Tror du att hon någonsin blev av med sin hundrädsla? Nej, det blev hon inte. Den förstärktes. Tror du att hon omedvetet för över detta på sina barn? Ja, för hon lärde sig redan som liten att många hundägare inte tar hänsyn alls och inte är att lita på. Tyvärr.

Till er som visar hänsyn: en eloge till er! Det betyder mycket för den hundrädde att kunna känna sig trygg!

Da jag sjalv varit hundradd darfor att bada mina foraldrar var det, forstar jag precis hur det kanns. Om jag moter nagon kopplar jag alltid min hund trots att hon inte gar nagonstans aven om hon "bara" gar fot. De motande manniskorna vet ju inte att jag faktiskt har koll pa min hund ... de allra flesta hundagare sager att de har det, men i sjalva verket har de ingen koll alls.
Nu var jag aldrig super radd ... men det har funnits andra tillfallen nar det knutit sig i magen pa mig av radsla sa jag kan mycket val forsta att andra kan kanna sa for hundar ... oavsett storlek.

Men den du möter vet inte att du har 100% koll. Svårare än så är det inte. Det är ingen rättighet att ha sin hund lös, det är ett jäkla privilegium att vi har den möjligheten. Att koppla bland rädda människor, eller möjligt rädda är ingen överdrift, det är lägsta möjliga hänsyn man bör visa, enligt mig.

Precis. Jag blir också stressad om jag möter någon med okopplad hund. Hur ska jag kunna lita på att hunden inte kommer fram till min hund eller mig?

Så svårt är det inte att koppla hunden just då det kommer någon. Jag brukar ta tag i halsbandet så att de mötande personerna verkligen ser det. Enkelt.

Varför sånt tjat från hundägare om sånt som borde vara självklart?

Varför sånt tjat från hundägare om sånt som borde vara självklart?

Vad är självklart? Bara för att du tycker något betyder inte det att det är så det ska vara. Ja det är självklart att man ska visa hänsyn och ses trevlig och respektera varandra. Och jag tycker att jag gör det om jag kliver åt sidan med hunden pallad bredvid mig. Har jag kopplet i handen och någon ber mig vänligt då kopplar jag. Har jag inget koppel med mig på skogspromenaden eller händerna fulla göra jag inte det.

Det jag menar är att man kan inte tvinga alla hundmänniskor att sopa upp efter de hundmänniskor som inte har koll. Det är som att be alla människor be om ursäkt i kassan för de andra människorna som snattar grovt draget. Jag visar respekt och lyssnar på de som är rädda. Men snäser eller ropar folk åt mig när jag vänligt står och väntar och kliver pt sidan, ja då blir jag irriterad tillbaka.

Delvis KL
Jag tycker det är märkligt att vissa hundägare uppenbarligen anser att andra människor måste be snällt att de ska koppla sina hundar. Det borde väl ändå vara en självklarhet. För hur ska man kunna veta om hundägaren verkligen har koll, eller att hunden är så snäll som det påstås?
Tack och lov finns inga sådana hundägare häromkring.

Om man ofta har problem med att folk snäser och är irriterade eller, som TS skriver, är "gnälliga", så borde man nog ta sig en funderare på om kanske gnället och snäsandet har någon grund?

KL

Jag har en hysteriskt hundrädd granne bor i skärgården i hus. Hon brukar ringa och be mig ta in mina hundar när de ligger på lina i trädgården eftersom hon inte vågar vara i sin trädgård om mina är ute i min. Hon bor snett över vägen och jag upp på en kulle så hundarna syns inte från henne utan hon måste gå upp på min grannes tomt för att se om de är ute eller inte. Har försökt resonera med henne men ICKE linan kan gå av hundarna kan komma lös ( hypotetiskt sett) tar oftast in hundarna när hon ringer eftersom jag inte orkar tjaffsa men tycker hon är lite överdriven även om jag visst kan känna med hundrädda

Exakt!
TS har påtalat sin irritation om just detta tidigare också, så det är uppenbarligen inte första gången hon blivit tillsagd att koppla sina hundar.

Delvis KL
Jag tycker det är märkligt att vissa hundägare uppenbarligen anser att andra människor måste be snällt att de ska koppla sina hundar. Det borde väl ändå vara en självklarhet. För hur ska man kunna veta om hundägaren verkligen har koll, eller att hunden är så snäll som det påstås?
Tack och lov finns inga sådana hundägare häromkring.

Om man ofta har problem med att folk snäser och är irriterade eller, som TS skriver, är "gnälliga", så borde man nog ta sig en funderare på om kanske gnället och snäsandet har någon grund?

Snäsandet har sin grund i att det är på tok för många människor som släpper fram sina hundar och inte plockar upp efter dem. Jag är ej en av dessa människor och tycker därför inte jag förtjänar en snäsning ;)

KL

Jag har en hysteriskt hundrädd granne bor i skärgården i hus. Hon brukar ringa och be mig ta in mina hundar när de ligger på lina i trädgården eftersom hon inte vågar vara i sin trädgård om mina är ute i min. Hon bor snett över vägen och jag upp på en kulle så hundarna syns inte från henne utan hon måste gå upp på min grannes tomt för att se om de är ute eller inte. Har försökt resonera med henne men ICKE linan kan gå av hundarna kan komma lös ( hypotetiskt sett) tar oftast in hundarna när hon ringer eftersom jag inte orkar tjaffsa men tycker hon är lite överdriven även om jag visst kan känna med hundrädda

Jag personligen hade låtit mina hundar vara kvar ute och ignorerat om damen fortsatt klaga :)

Hur vågar hon ens vara ute? Någon som rastar sin hund kan ju tappa den.
Att som TS se det som orimliga krav att hon kopplar sina hundar är bara löjligt, men det där håller jag med om att det är orimliga krav.

jag tror hennes rädsla är rätt handikappande :D fast hon är mest rädd för stora svarta hundar så andra kopplade kanske går bra? Jag vet inte faktiskt vi har ingen relation överhuvudtaget annat än när hon ber mig ta in hundarna vilket jag oftast gör för grannsämjans skull :). Att koppla mina hundar vid möten med andra gör jag reflexmässigt

Jag är livrädd för ormar. Skulle någon kommer med en sån hade jag lätt fått panik. :nailbiting:

Jag tycker du ska acceptera att andra tycker dina chihuahuor är läskiga. Vill någon gå förbi, koppla eller platsa hunden.
Min hund bryr sig inte ett skvatt om andra, men för andras skull så går jag en bra bit till sidan och platsar eller kopplar. Kan meddela att iprincip alla barnfamiljer, joggare och cyklister uppskattar det. Gör du detta, så kanske underlättar du personens fobi/rädsla.

Alla gillar inte hundar. Det är bara att acceptera. Vad hade din reaktion varit ifall en unge kom springande emot dig, skrek och klättra på ditt ben? Likadant ifall du är ute med dina hundar och någon annan lös hund kommer springande emot er. Hur kul är det? Jag hade iallafall inte uppskattat det. O_o

Senast ändrad:

Snäsandet har sin grund i att det är på tok för många människor som släpper fram sina hundar och inte plockar upp efter dem. Jag är ej en av dessa människor och tycker därför inte jag förtjänar en snäsning ;)

Och hur ska människor som inte känner dig veta att just du är en som sköter sig?

Och hur ska människor som inte känner dig veta att just du är en som sköter sig?

Och hur ska jag veta att nästa människa jag möter inte rånar mig? Jag personligen anser att jag visar respekt när jag kliver åt sidan och tar in min hund. Jag har inget emot om någon frågar mig om jag har koll eller säger att den är rädd, då lyssnar jag.

Försök se skillnad på det jag säger. Jag tål inte när folk behandlar mig som den person som släppte fram sin hund senast. Jag tycker inte att det finns en rätt att dra alla hundmänniskor över samma kam och straffa alla för att någon annan gjort fel. Jag har koll på min hund och visar respekt, jag och min hund har samma rätt som alla andra att vistas på de ställen vi vistas på. Ömsesidig respekt. Jag kommer inte att börja ropa och hojta på dem som inte beter sig exakt så som jag vill, så länge dom inte stör eller är respektlös mot mig.

Framför allt blir det väl svårt att tro när personen snäser tillbaka... Vill man bevisa sig vara en av dem som sköter sig är väl det bästa att lugnt och trevligt förklara att man har fulla händer och helst inte släpper allt för att koppla hunden, men att man lägger(!) den vid sidan om sig och har full koll på att den ligger kvar där tills de har tagit sig därifrån. Man ger ju knappast någon trygghet till de hundrädda genom att snäsa åt dem...

Och hur ska jag veta att nästa människa jag möter inte rånar mig? Jag personligen anser att jag visar respekt när jag kliver åt sidan och tar in min hund. Jag har inget emot om någon frågar mig om jag har koll eller säger att den är rädd, då lyssnar jag.

Försök se skillnad på det jag säger. Jag tål inte när folk behandlar mig som den person som släppte fram sin hund senast. Jag tycker inte att det finns en rätt att dra alla hundmänniskor över samma kam och straffa alla för att någon annan gjort fel. Jag har koll på min hund och visar respekt, jag och min hund har samma rätt som alla andra att vistas på de ställen vi vistas på. Ömsesidig respekt. Jag kommer inte att börja ropa och hojta på dem som inte beter sig exakt så som jag vill, så länge dom inte stör eller är respektlös mot mig.

Din brist pa empati ar helt fraperande:meh:

Framför allt blir det väl svårt att tro när personen snäser tillbaka... Vill man bevisa sig vara en av dem som sköter sig är väl det bästa att lugnt och trevligt förklara att man har fulla händer och helst inte släpper allt för att koppla hunden, men att man lägger(!) den vid sidan om sig och har full koll på att den ligger kvar där tills de har tagit sig därifrån. Man ger ju knappast någon trygghet till de hundrädda genom att snäsa åt dem...

Så jag snäser det första jag gör? :) läs igen.

Din brist pa empati ar helt fraperande:meh:

Och jag tycker att detta var väldigt elakt skrivet då du inte känner mig. Jag får ofta höra motsatsen. Men detta är min åsikt i just denna sak. Jag är alltid vänlig kliver åt sidan och sätter min hund bredvid mig, ofta kopplar jag också. Om du läser om det jag skrivit så kanske du förstår vad jag menar med min åsikt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 013
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar