Jag har i alla år tänkt exakt samma sak, djuren är ingen ägodel som man kan göra vad man vill med, dom är värda allt det bästa, dom är en del av familjen och har man skaffat ett djur har man ansvar för det fram till slutet, det var så jag växte upp, med regeln att ett djur tar man hand om hela dess liv, det är ingen sak som man bara byter ut. Det var nog därför jag tog så många år på mig att låna ut min ponny på foder fast jag kanske hade behövt göra det innan pga sjukdom. Men det kändes helt fel, jag lämnade till slut ut henne på foder med tanken att ta hem henne när jag mådde bättre, sälja ville jag inte för jag älskade henne och jag ville kunna kontrollera hur hon hade det och ha något att säga till om och hälsade på hos dom fodervärdar hon hamnade hos. Vilket var bra eftersom en tjej som var den perfekta fodervärden och älskade ponnyn hamnade i ett stall där stallägarna inte lät henne ge mer än 8 kg hö medan jag gav henne 14-15 kg hö per dag för att hon var så pigg, aktiv och hade stort energibehov, kom upp till fodervärden och mötte min älskade ponny benig och undernärd och blev så arg, jag gav dom några veckor att få upp henne i hull annars skulle dom inte få ta hand om henne mer.Jag har funderar länge över detta och är nyfiken om ni andra uppfattar det på samma sätt?
Hästar är okej att sälja - det finns tom dom som har det som sitt levebröd. Det är okej att sälja oavsett anledning och många är öppna i sina annonser kring tappat intresse eller ändrade familjeförhållanden. Det är mer ovanligt att man har haft sin häst from att den är föl snarare än att man köpt och sålt.
Men hundar, katter och gnagare är inte okej på samma sätt?
Nämner man att man har en omplacerad hund så är nästan alla säkra på att hunden blivit vanvårdad eller likande hos tidigare ägare. Är det någn som vill sälja sin hund pga ändrade familjeförhållanden så ”kanske man skulle ha funderat över lösningar på även det innan man gick och skaffade sig en”, att barnens kanin nu vill komma till ett nytt kärleksfullt hem pga tappt intresse så lär man barnen att djur är bara slit och släng?
Hur tänker ni? Upplever ni oxå den skillnad ute eller tycker du att det är skillnad på djur och djur och hur man får omplacera/sälja?
Jag hann aldrig ta hem henne för lite mer än ett halvår i innan jag kom hem så fick vi avliva henne.
Tänker att med hästar kanske det är mycket med pengar inblandat, jag har hund nu och vill alltid ha en buffert när jag har djur, men häst är något där pengarna rinner iväg även om man budgeterar och i olika faser i livet kanske man inte har råd fast man var säker på det från början . Det är också slitigt och tungt och står man i kollektivstall har man hand om en massa andra hästar och tider osv. Ta min familj som exempel, jag var sjuk i många av våra år med ponnyn och fick inte ta hand om henne mer än borsta. Mamma skötte allt det andra men har ganska så grav fibromyalgi och det gick bara inte, som att hon inte kunde lägga på täcken på dom stora hästarna för att hon inte kunde lyfta armarna så, eller att höfterna gjorde jätte ont och att hon alltid var trött och ja hela kroppen strejkade . Nu går hon på ständig morfinmedicin plus en massa andra mediciner, då måste man till slut inse att situationen är ohållbar.