Dom enda arbetande hundarna som finns i min närhet är tjänstehundar (polis, militär, väktare) och där kan jag instämma i att man byter hundar med varandra om någon skulle ha en som passar bättre, omplacerar när man byter jobb eller när hunden ska pensioneras.
Men det som jag svarade på var att "Hästar har väl varit nyttodjur snarare än sällskapsdjur under en lång tid." Jag vet inte riktigt om jag tänker fel, men hunden har varit i människans tjänst längre än hästen. Och idag har vi kvar fler arbeten för hunden än för hästen. Även om hästen tidigare har varit mer(?) värd för människan?
Idag har vi ju fler arbetande hundar än vad vi har hästar - beroende lite på hur man räknar.
Ska man se det som mera nyttodjur så är ju hästen då "bara" i tjänst hos polisen med stall i Malmö Göteborg och Stockholm och typ hovstallet och högvakten i Stockholm.
Hundarna som är i tjänst finns ju över hela landet hos poliser, väktare, militärer, räddningshundar, men även blindhundar, vårdhundar osv. Ridskolehästarna behöver väl räknas in som arbetande hästar iof. Räknar man in tävlingshästar så borde man ju oxå räkna in dom hundar som tävlar...
Som svaret på frågan kring "Hästar har väl varit nyttodjur snarare än sällskapsdjur under en lång tid" så skulle jag väl säga att hästen idag räknas mera som ett sällskapsdjur än ett nyttodjur och då hunden isånnafall - med flera "yrken" borde räknas mera som ett nyttodjur?
A som sagt, jag vet inte om jag tänker fel/snurrat ihop det ordentligt i mitt eget huvud
Och det vart nog inte helt rätt att lägga det här inlägget som svar till dig men nu blev det så, Sorry!