Varför knäcka hästen???

Sv: Varför knäcka hästen???

Nej nu ;) Jag kan ge en masa exempel på elit ryttare som tränat och tävlat upp sin egen häst:

Frida Dahlen, Reykur fr Rolsta
Jexie Eriksson, Freydir från Jex
Ylva Hagander, Vepja fr fors, Assa fr Fors, Aska fra flugmyri, Vinur från nedergården mfl.
Johan Häggberg, Askur från Håkansgården, Oddur från Mörtö mm
Johanna Elgholm, Solfari fr oviksfjällen mfl.

+ så många fler men hinner inte skriva mera. Nästan alla som rider på elitnivå rider och har tränat upp sin häst själv.. Höhö, som om hoppryttarna i elitklass inte får färoga hästar ngn gång :angel:

hofi skrev:
Jag är helt införstådd med att det finns inom andra raser åxå. Men de Så kallade proffsen tävlar på hög nivå inom isladssporten. Fast oftast på hästar som dom själva inte har plockat fram till elit nivå. För det ser helt bedrövligt ut när de tränar hästarna. Hittils har jag inte sett någon häst ha framgång på tävlingsbanorna som de har plockat fram själva.

Då måste jag faktiskt få fråga dig, vilken värld lever du i?:angel:

My Beauty skrev:
en häst som knäcker sig är en häst som går med huvudet in i brigan som jag har skrivit längre ner,
Men detta är inte att hästen går iform.
Vissa hästar går så för at slippa jobba hästen går i så kallad ljugform

Har aldrig hört talas om varken knäcka nacken eller ljugform menar du bakom hand?:crazy: :confused: ;)

Boj skrev:
Nä precis, det är ju det även du inte kan veta. I mitt fall brukar jag snabbt kunna se vilken kunskapsnivå en människa besitter, utifrån vad de skriver. Att du har ridit topphästar, säger absolut inget om dina kunskaper.

Vad anbelangar traven, så är det ju helt upp till ryttaren på vilken poängnivå man vill hamna. Jag förutsätter att om du har ridit topphästar, för att uppnå den högre poängskalan krävs form även i trav. Då räcker inte fri form längre, sen beror det ju förstås på vad du tävlar i. FIPO klass eller gaedinga, då skiljer sig ridformer åt och så även poängskalan.

:o Det där är bullshittt kan jag säga, jag har alltid haft svårt att kunna förklara saker och ting på ett bra sätt, men aldrig att du kan veta vad jag har för kunskaper eller veta hur duktig jag är.... sen finns det ju dem som bara kan prata hur bra som helst men kan igentligen ingenting....så där har du fel fe fel kan jag säga.....;)

Nu var det 2 stycken specifika som jag menade. Jag har inte hela sveriges tävlande islandsfolk som grannar. Dom jag menar drar ihop hästarna och plockar inte upp några hästar själva på elitnivå.

hofi skrev:
Förmodligen i samma som du.

De tränare jag rider för, har fött upp eller köpt en ung häst. Sen har de ridit in dem och tävlar på dem, flera i landslaget både då och nu. Så med ledning av ditt tidigare inlägg så kan det inte stämma, därav min frågeställning.

Men då var det VÄLDIGT opsykologiskt att skriva att INGA proffs innom denna branshen rider sina hästar :angel: När du i själva verket menade två stycket ;)

rocki skrev:
:o Det där är bullshittt kan jag säga, jag har alltid haft svårt att kunna förklara saker och ting på ett bra sätt, men aldrig att du kan veta vad jag har för kunskaper eller veta hur duktig jag är.... sen finns det ju dem som bara kan prata hur bra som helst men kan igentligen ingenting....så där har du fel fe fel kan jag säga.....;)

Åh, en som håller med Glada *the bitchy one* hehe :rofl:

Var har jag skrivit det någonstans. Jag skrev att jag hade så kallade proffs som grannar. Med det så menar jag ju inte alla islandsryttare.

hofi skrev:
Jag är helt införstådd med att det finns inom andra raser åxå. Men de Så kallade proffsen tävlar på hög nivå inom isladssporten. Fast oftast på hästar som dom själva inte har plockat fram till elit nivå. För det ser helt bedrövligt ut när de tränar hästarna. Hittils har jag inte sett någon häst ha framgång på tävlingsbanorna som de har plockat fram själva.

Där antar jag att du menar alla proffsen

Om man bara läser det inlägget så förstår jag hur ni tolkat men jag skrev ett innan så jag fortsatte på det. Trodde inte att man var tvungen att refera till alla inlägg man skrivit.

Jag tycker jag har upplevt precis det motsatta, att många fler inom "vanliga" hästvärlden försöker "knäcka" hästen på tygeln. Dessutom är det många som betslar upp till skarpare bett bara för att få hästen att böja på halsen mer. Men det kanske också har att gör att jag haft otur;)

My Beauty skrev:
Exakt att man knäcker hästen i form.

Sen så undrar jag bara när hästen töltar så har den ofta huvudet i mot himelen. Men sänker då inte hästen ryggen?

Har inte jätte mkt kunskap om isisar men mkt om tregångshästar

Vad jag fattar menar du nu inte en häst som är eftergiven i nacken? utan en häst med huvudet i skyn o med hjorthals? kanske har missuppfattat nu men jag kan hålla med om att många rider sina hästar så...inte för att det är snyggt eller på ågot sätt rätt utan detta beror på okunnighet.. För övrigt så rider de flesta hästarna i form i tölten.. det handlar mycket om under linje o överlinje..en häst i samlad form ser ut att gå i uppförsbacke för att hästen skjuter på med bakbenen o kraften gör att hästen ser ut att ha sänkt rygg, detta är fel, i korrekt form har inte hästen sänkt rygg, i en korrekt tölt form skjuter hästen på med bakbenen maximalt men dn bär inte mer på bakbenen utan skjuter bara på mer med bakbenen. islandshästar i korrekt töltform är då inte i något konstigare än en stor hästs form i piaff o passage!

Àsgrimur skrev:
Vad jag fattar menar du nu inte en häst som är eftergiven i nacken? utan en häst med huvudet i skyn o med hjorthals? kanske har missuppfattat nu men jag kan hålla med om att många rider sina hästar så...inte för att det är snyggt eller på ågot sätt rätt utan detta beror på okunnighet.. För övrigt så rider de flesta hästarna i form i tölten.. det handlar mycket om under linje o överlinje..en häst i samlad form ser ut att gå i uppförsbacke för att hästen skjuter på med bakbenen o kraften gör att hästen ser ut att ha sänkt rygg, detta är fel, i korrekt form har inte hästen sänkt rygg, i en korrekt tölt form skjuter hästen på med bakbenen maximalt men dn bär inte mer på bakbenen utan skjuter bara på mer med bakbenen. islandshästar i korrekt töltform är då inte i något konstigare än en stor hästs form i piaff o passage!

jag bara undarade :confused:
Men sen så har jag en annan fråga.
Jag har sett att vissa islandshästar drar in nosen i bringan. Det är hos ett par stycken som jag har sett detta. nu till fråga; är det hästen som går så för att slippa arbete eller är det ryttaren som rider sin häst i fel form.
jag är en sådan person som tycker att det är en stor klyfta mellan islandhäst ryttare och tregångs ryttare.
Sen till fråga 2; det islandshästbettet som är framtaget just för isisar vad har det för någon speciell funktion????:confused: Kan någon svara på detta på ett bra sätt. :) :bump:

SannaBoo skrev:
Jag tycker jag har upplevt precis det motsatta, att många fler inom "vanliga" hästvärlden försöker "knäcka" hästen på tygeln. Dessutom är det många som betslar upp till skarpare bett bara för att få hästen att böja på halsen mer. Men det kanske också har att gör att jag haft otur;)

Där håller jag med dig om att det finns tregångsryttare som knäcker sina hästar oxå.
Men det där med betten är nog inte så jätte sant.
Många har skapare bett pga hästarna är starka och man har mer kontroll med ett skarpare bett.

My Beauty skrev:
jag bara undarade :confused:
Men sen så har jag en annan fråga.
Jag har sett att vissa islandshästar drar in nosen i bringan. Det är hos ett par stycken som jag har sett detta. nu till fråga; är det hästen som går så för att slippa arbete eller är det ryttaren som rider sin häst i fel form.
jag är en sådan person som tycker att det är en stor klyfta mellan islandhäst ryttare och tregångs ryttare.
Sen till fråga 2; det islandshästbettet som är framtaget just för isisar vad har det för någon speciell funktion????:confused: Kan någon svara på detta på ett bra sätt. :) :bump:

Det är inte säkert ens att de drar ned nosen i bringan, precis som halvblod eller vilken annan ras som helst kan även en islandshäst hamna under lodplan. Även det är ett sätt att fuska på, ibland kan även träningen gå ut på att låta hästen gå i en låg form utan att ta hänsyn till var lodplanet finns. Det är ett sätt att sträcka överlinjen på, men inte en korrekt form där eftergiften kommer från bakbenen.

Om det är islandsstången du har i åtanke, så är den framtagen för gångartshästar. Med rätt ridning och en duktig hand är det ett bett som kan lämna hästen helt ifred, och däremellna behövs endast små små fina hjälper.

Jag tycker inte att det är så stor skillnad mellan tregångsryttare och islandshästryttare, det är nog något som man tror baserat på att man inte känner till fakta. Är själv gammal halvblodsryttare, konverterade till islandshäst 1992. Jag fortsatte att rida halvblod till 1997, jag slutade då till förmån för våra egna hästar som vi hade köpt.

Boj skrev:
Om det är islandsstången du har i åtanke, så är den framtagen för gångartshästar. Med rätt ridning och en duktig hand är det ett bett som kan lämna hästen helt ifred, och däremellna behövs endast små små fina hjälper..
men varför ska man ha ett skarpare bett, på hästen om man har kontrollen. och det bara används som gångartsridning?? :confused:
det bettet borde ju lika mkt häveffekt som villet annat stång bett som helst. För när jag har sett dessa så kallade "ISLANDHÄSTBETT" så är det ju ett stångbett i typen.

Med rätt hand är den isländska stågbettet det snällaste som går att rida på, om skänklarna inte spänns av en ryttar hand fungerar det lite som på drivare när de kan pendla lite fritt. Det gör att ryttaren kan rida med minimala hjälper, ett bett får ALDRIG fungera som en kontroll. Det är ryttaren som skall ha kontrollen med hjälp av sätet och aning hand, jag tycker synd om de ryttare som sätter på sina hästar skarpare bett istället för att lära sig att rida sin häst med lydnad.

Ett isländskt stångbett används på en färdigutbildad häst, som lärt sig att ta emot ryttarens hjälper utan skarpa bett eller andra hjälpmedel. Dessa hästar som rids på stångbett under tävling, tränas i de flesta fall till vardags med vanliga bett.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand