Varför knäcka hästen???

Sv: Varför knäcka hästen???

My Beauty skrev:
Visst jag förstår.
Men ändå inte. Jag kan inte fatta att man hoppar av mitt i en ridtur för hästen har varit duktig:confused: Klappa hästen då och inte hoppa av. MEN SMAKEN ÄR SOM BAKEN DELAD men jag fattar inte.

När jag började rida islandshäst från storhäst måste jag säga att jag reagerade precis tvärt om. Under storhästtiden hade jag lärt mig att just sitta av och gå, under avskrittningen. Att det dels var en belöning mot hästen, dels för att den skulle få sträcka ut ryggen utan ryttare uppepå. Sedan, då jag kom till islandshästarna var det flera i stallet där min foderhäst stod, som red full sula nästan ända in i boxen. Jag har också hört islandstränare säga att man inte ska värma upp för att man tar bort glädjen i hästen.

Nu tycker jag att det ändrat sig rejält. Att de flesta islandshästryttarna har mycket mer kunskap, och både skrittar fram, sitter av och går en bit och även tränar från marken eller bara promenerar ibland. Promenaderna är ju ett ypperligt sätt att träna ledarskap, titta på saker som händer osv.

OA

Boj skrev:
Jag klipper också, men ALDRIG rygg och kors som är känsliga delar på hästen. Rider man hästen så att den blir svettig över korset, då bör man fundera lite över sin träningsmetod.

Om jag skall vara ärlig så talar du emot dig själv, í en mening har inte hästen så tjock päls och i nästa klipps den annars blir den svettig.;)

Och skall jag vara ännu mera ärlig, så en bogklippning på en islandshäst ger mera hår på golvet än vad en helklippning av ett halvblod skulle göra.:rofl:
Jag har exempel på det nu i helgen, då dessa två klipptes samtidigt. Ändå var islänningen tidigare klippt på samma ställe, men det var inte halvblodet.:cool:

Kopia.jpg

för det första måste jag skriva att pollen på bilden (fömodar att den är din) ÄR skit söt och tcäket är ju exakt rätt färg för en sådan liten godbit.
:love: :love: :love: :love: :love:
Sen så kan jag bara säga att att du missförstod mig med det där i menigen. Min häst har inte tjock päls. Men hon svettas ganska lätt ändå, har jätte lätt att svettas på sommaren. Detta är av naturliga själv och jag tycker att det är skönt när man på vintern kan klippa så hon inte svettas lika mkt.
Sen så kan man ju raka på sommaren oxå men det vill jag inte göra. :D

Sen så har jag ju helrakat min polle som jag har skirvit tidigare och då har jag rakat överallt (inte benen) Där för rider jag med en fårskinnspadd och inte schabrak nu på vintern.

Om en häst blir svettig på korset så rider man den helt fel och hästen jubbar med fel muskler och detta är inte alls bra för den.
Men jag rakar hela min häst pga jag tycker inte att verken bogklippningar eller delklippningar är snyggt. :p
Men Jag kan förstå dom som delklipper sina hästar och det finns säkert fördelar med det oxå men det finns det med helklippningar oxå.

OlleAtlas skrev:
När jag började rida islandshäst från storhäst måste jag säga att jag reagerade precis tvärt om. Under storhästtiden hade jag lärt mig att just sitta av och gå, under avskrittningen. Att det dels var en belöning mot hästen, dels för att den skulle få sträcka ut ryggen utan ryttare uppepå. Sedan, då jag kom till islandshästarna var det flera i stallet där min foderhäst stod, som red full sula nästan ända in i boxen. Jag har också hört islandstränare säga att man inte ska värma upp för att man tar bort glädjen i hästen.

Nu tycker jag att det ändrat sig rejält. Att de flesta islandshästryttarna har mycket mer kunskap, och både skrittar fram, sitter av och går en bit och även tränar från marken eller bara promenerar ibland. Promenaderna är ju ett ypperligt sätt att träna ledarskap, titta på saker som händer osv.

OA

Jag kan oxå hålla med om att vissaislandhästryttare rider med fart hela vägen in i stallet. och jag är totalt imot detta.:devil:

Jag kan säga så här att mitt ridpass delar jag upp så här. 10 min skritt med arbete, sen jogging i 5 min sen trav arbete i 10 minuter. efter detta så börjar själva arbetet.
Sen i slutet så joggar jag av i 10 minuter och skrittar av i minst 10 minuter.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar