Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
My Beauty skrev:Sen har jag en fråga; VArför köper många tjocka människor islandshästar? jag tycker att det inte är riktigt schysst imot hästen.
kristel skrev:Sen har jag en fråga; Varför köper så många dumma människor storhästar? Jag tycker att det inte är riktigt schysst mot hästen.
Faktiskt!
OMG va brakristel skrev:Sen har jag en fråga; Varför köper så många dumma människor storhästar? Jag tycker att det inte är riktigt schysst mot hästen.
Faktiskt!
När man ser din presentation av dig själv så undrar man hur du kan komma med såna frågor som du gjort härMy Beauty skrev:Okej jag nu så har jag förståt men det finns många som jag känner som har isisar och dom lägger sig i hela tiden. GÖR DITTEN OCH GÖR DATTEN:
Och då klagar dom oftast på att man ska ut och gå mer med sin häst och att man rider hästen fel.
VArför kan inte såna lägga av och sköta sina egena hästar själva
Sen har jag en fråga; VArför köper många tjocka människor islandshästar? jag tycker att det inte är riktigt schysst imot hästen.
Korven skrev:När man ser din presentation av dig själv så undrar man hur du kan komma med såna frågor som du gjort här
kristel skrev:Sen har jag en fråga; Varför köper så många dumma människor storhästar? Jag tycker att det inte är riktigt schysst mot hästen.
Faktiskt!
My Beauty skrev:Varför är man dum imot hästen då?
JAg tycker bara att det ser inte bra ut när en stor person sitter på en liten kort islandshäst och rider.
My Beauty skrev:Varför är man dum imot hästen då?
JAg tycker bara att det ser inte bra ut när en stor person sitter på en liten kort islandshäst och rider.
Lobelia skrev:Here we go again är man inte van att se något, saknar fantasi och sunt förnuft så är det säker svårt att inse att bara för att det inte ser ut som man är van vid så är det med automatik fel och då är det fritt fram att kritisera helt utan att ha satt sig in i ämnet. Läs på lite så slipper du framstå som komplett okunnig
kristel skrev:Nej nej, du missförstår mig!
Inte att man är dum mot hästen, utan att det finns så många människor som ÄR dumma OCH köper storhäst, det tycker jag inte är schysst mot hästen. Alla hästar borde ha kloka ägare, lika kloka som islandshästägarna är alltså.
Så kloka människor som faktiskt inte anser att det gör något att en handfull storhästryttare sitter och tycker att det inte ser bra ut när stora (?) personer rider på hästar med en massa power och styrka.
Så kloka människor att dom faktiskt skiter fullkomligt i vad andra anser om deras ridning eftersom dom vet vad deras hästar klarar av. För dom är så kloka att dom vet att hästar med kort rygg ofta har bra styrka i den.
/kristel, som är såååååå spydig och ironisk:smirk:
Man kan inte generalisera som du gör. Stora människor köper inte islandshästar, utan alla möjliga hästar.My Beauty skrev:Tackar för dina fina komentarer.
Men du om du är så himla duktig så kan väl du ge mej ett bra reonemang varför större personer köper små islandhästar?
Sen så tycker jag att det inte är schysst att säga att jag är okunnig.
Jag Har utbildat en unghäst som jag har fått skit mkt beröm för.
Sen så har jag ridit allt ifårn islandhästar till Ponnys som går SM i hoppning. Så kom inte och säg att jag är okunnig.
My Beauty skrev:Tackar för dina fina komentarer.
Men du om du är så himla duktig så kan väl du ge mej ett bra reonemang varför större personer köper små islandhästar?
Sen så tycker jag att det inte är schysst att säga att jag är okunnig.
Jag Har utbildat en unghäst som jag har fått skit mkt beröm för.
Sen så har jag ridit allt ifårn islandhästar till Ponnys som går SM i hoppning. Så kom inte och säg att jag är okunnig.
marijaa skrev:Man kan inte generalisera som du gör. Stora människor köper inte islandshästar, utan alla möjliga hästar.
Det är klart att de flesta generellt SER större ut på en islandshäst, men många av de ryttare du tycker är stora kanske du inte skulle lägga märke till om de satt på en storhäst.
Jag som mest ser islandshästar och dess ryttare tycker att det ser knasigt ut när jag ser storhästryttare, men jag börjar inte ifrågasätta dem för att de är alldeles för små till sina hästar
Jag skoja bara! men, allt är kanske inte alltid som det verkar eller ser ut.
Om du har ridit islandshäst så är du säkert medveten om att det känns "STORT" att sitta på en islandshäst.
Om man är öppen och intresserad av att veta mer kan man få uppleva oanade saker. Fråga gärna om du är intresserad men var inte så snabb med att generalisera och kritisera.
Jag är en sådan ryttare som du beskriver. Min häst har skydd runt om alltid när jag rider. Nu på vinter åker även bootsen på runt om då det är så lätt att hon trampar sig själv om något händer.IrpaSnirpa skrev:Det finns säkerligen 100 trådar som låter precis likadant som denna, så du är inte den enda..
Jag håller med Marijaa, varför sitter en liten kis på 1.30 och rider ett halvblod på 1.80? Jag hade tidigare en korsning fbl/hlb på 1.84, jag själv är 1.65.. Så det måste ju sett ut som fan..
Det är bevisat, en islandshäst är stark och tålig, sen tycker inte jag heller att man kan kasta upp vad som helst på en islandshäst, personer som är för stora i omfång bör kanske tänka på sin egna hälsa innan de skall upp på en häst, jag låter ingen över 80 kg rida min häst, okej min bonuspappa har vart uppe på henne en gång, men han red 10 minuter och det är inga 150 kg vi pratar om.
Folk som går emot någon annans ridstil, ridintresse eller tävlingsambitioner är oftast okunnig på området. Ni som rider storhäst har inte tillräckligt med erfarenhet och kunnighet inom islandshästens lilla värld, därför är det så himla fel allt vi gör. Men låt oss vända på det.
Varför sätta på en häst massa skydd och göra benen sköra för det? Varför ha på en unghäst skydd för saken skull? Varför uppfostra ett 6 månaders föl att uppföra sig som en 10 åring? Varför börja från dag 1 med en häst? Varför aldrig låta dem vara just hästar? Varför låter man inte ett föl vara föl? Varför knoppar man föls man inför en fölvisning? Är man inte där för att visa upp ett föl och inte en färdig och klar 10 åring i fölformat?
Jag skulle kunna hålla på så i timmar, trots att jag själv haft en häst som krävde skydd vid varje ridtur och lindor varje natt. MEN hade han vart min häst från dag 1 så hade jag aldrig ens börjat med lindor (tex) för att i slutändan så vet alla att det bara förstör benen för hästen, det gör dem skörare.
Sen är det klart, skulle jag få för mig att lägga min häst i pass någongång så är det ett par senskydd som åker på, jag vill inte att hon slår av en sena, skulle hon börja trampa sig eller något annat så måste hon ju ha skydd såvida det inte beror på en låsning som man kan åtgärda på andra sätt.
Sen så sätter vi på en massa täcken på våra hästar Ländtäcken, vinter täcken och you name it. Men Jag skulle aldrig kunna släppa ut min häst i spöregn utan täcke eler när det är 15 - som idag utan täcke.
Varför man klipper hästen: detta är för när man rider och tränar så svettas hästen. detta kan vi ju alla komma överens om eller?Boj skrev:Ja varför sätter man på hästen ett ländtäcke, jag ser två orsaker. Dels så helklipper man hästen och tar bort det naturliga skyddet för länden, då måste man ju ha ett ländtäcke. Skumt i mina ögon, först tar man bort skyddet, för att sen lägga dit ett konstgjort.
Jag släpper inte heller ut mina hästar i spöregn utan täcke, och många fler med mig. Däremot om hästen inte rids, har den ett outstanding skydd i sin tjocka päls vilket inget täcke i världen kan jämföras med.
Kyla skadar inte hästen heller, är man insatt i hästen fysiologiska apparat hur den är uppbyggd samt fungerar så inser man att den är bättre än alla upptänkliga täcken. Klipper du bort håret på hästen, ffa under buken då kräver hästen en anna värmekälla. Den kan bestå i ev täckning, eller så ger man den fri tillgång till mat som är samma ersättning som för stallmiljö. När hästen tuggar ökas värmen i kroppen, på så sätt håller sig hästen varm när kylan blir sträng. Hästar eller andra djur i fritt tillstånd går under av kylan, men det beror inte på kylan i sig utan bristen på föda som håller kroppen igång.