Varför knäcka hästen???

Sv: Varför knäcka hästen???

Har dessutom märkt att MAN SJÄLV får betydligt mindre träningsvärk efter ett jobbigt ridpass, om man går en bit efteråt och får sträcka ut sina egna benmuskler, samtidigt som hästen får sträcka ut sina rygg- och halsmuskler!!!

My Beauty skrev:
Sen har jag en fråga; VArför köper många tjocka människor islandshästar? jag tycker att det inte är riktigt schysst imot hästen.

Sen har jag en fråga; Varför köper så många dumma människor storhästar? Jag tycker att det inte är riktigt schysst mot hästen.

Faktiskt!

kristel skrev:
Sen har jag en fråga; Varför köper så många dumma människor storhästar? Jag tycker att det inte är riktigt schysst mot hästen.

Faktiskt!

hihi :angel: :angel:

kristel skrev:

Faktiskt!
OMG va bra:D

My Beauty skrev:
Okej jag nu så har jag förståt men det finns många som jag känner som har isisar och dom lägger sig i hela tiden. GÖR DITTEN OCH GÖR DATTEN:
Och då klagar dom oftast på att man ska ut och gå mer med sin häst och att man rider hästen fel.
VArför kan inte såna lägga av och sköta sina egena hästar själva

Sen har jag en fråga; VArför köper många tjocka människor islandshästar? jag tycker att det inte är riktigt schysst imot hästen.
När man ser din presentation av dig själv så undrar man hur du kan komma med såna frågor som du gjort här:confused:

Korven skrev:
När man ser din presentation av dig själv så undrar man hur du kan komma med såna frågor som du gjort här:confused:

Jag bara undrade.ÄR det något fel med det eller???

Sen så vill jag att ni ska uttveckla varför att man är dum och köper storhäst. varför är man dom mot hästen som man köper då.

kristel skrev:

Faktiskt!

Varför är man dum imot hästen då?

JAg tycker bara att det ser inte bra ut när en stor person sitter på en liten kort islandshäst och rider.

My Beauty skrev:

JAg tycker bara att det ser inte bra ut när en stor person sitter på en liten kort islandshäst och rider.

Here we go again :devil: är man inte van att se något, saknar fantasi och sunt förnuft så är det säker svårt att inse att bara för att det inte ser ut som man är van vid så är det med automatik fel och då är det fritt fram att kritisera helt utan att ha satt sig in i ämnet. Läs på lite så slipper du framstå som komplett okunnig ;)

My Beauty skrev:

Nej nej, du missförstår mig!
Inte att man är dum mot hästen, utan att det finns så många människor som ÄR dumma OCH köper storhäst, det tycker jag inte är schysst mot hästen. Alla hästar borde ha kloka ägare, lika kloka som islandshästägarna är alltså.
Så kloka människor som faktiskt inte anser att det gör något att en handfull storhästryttare sitter och tycker att det inte ser bra ut när stora (?) personer rider på hästar med en massa power och styrka.
Så kloka människor att dom faktiskt skiter fullkomligt i vad andra anser om deras ridning eftersom dom vet vad deras hästar klarar av. För dom är så kloka att dom vet att hästar med kort rygg ofta har bra styrka i den.

/kristel, som är såååååå spydig och ironisk:smirk:

Senast ändrad:

Lobelia skrev:
Here we go again :devil: är man inte van att se något, saknar fantasi och sunt förnuft så är det säker svårt att inse att bara för att det inte ser ut som man är van vid så är det med automatik fel och då är det fritt fram att kritisera helt utan att ha satt sig in i ämnet. Läs på lite så slipper du framstå som komplett okunnig ;)

Tackar för dina fina komentarer.
Men du om du är så himla duktig så kan väl du ge mej ett bra reonemang varför större personer köper små islandhästar?

Sen så tycker jag att det inte är schysst att säga att jag är okunnig.

Jag Har utbildat en unghäst som jag har fått skit mkt beröm för.
Sen så har jag ridit allt ifårn islandhästar till Ponnys som går SM i hoppning. Så kom inte och säg att jag är okunnig.

kristel skrev:
Nej nej, du missförstår mig!
Inte att man är dum mot hästen, utan att det finns så många människor som ÄR dumma OCH köper storhäst, det tycker jag inte är schysst mot hästen. Alla hästar borde ha kloka ägare, lika kloka som islandshästägarna är alltså.
Så kloka människor som faktiskt inte anser att det gör något att en handfull storhästryttare sitter och tycker att det inte ser bra ut när stora (?) personer rider på hästar med en massa power och styrka.
Så kloka människor att dom faktiskt skiter fullkomligt i vad andra anser om deras ridning eftersom dom vet vad deras hästar klarar av. För dom är så kloka att dom vet att hästar med kort rygg ofta har bra styrka i den.

/kristel, som är såååååå spydig och ironisk:smirk:

Okej då förstår jag dig. Håller med dig att alla hästar ska ha en KLOK ägare som sätter hästen bästa före nöje.
Men alla gör ju inte detta tyvärr:cry:

My Beauty skrev:
Men du om du är så himla duktig så kan väl du ge mej ett bra reonemang varför större personer köper små islandhästar?

Sen så har jag ridit allt ifårn islandhästar till Ponnys som går SM i hoppning. Så kom inte och säg att jag är okunnig.
Man kan inte generalisera som du gör. Stora människor köper inte islandshästar, utan alla möjliga hästar.

Det är klart att de flesta generellt SER större ut på en islandshäst, men många av de ryttare du tycker är stora kanske du inte skulle lägga märke till om de satt på en storhäst.

Jag som mest ser islandshästar och dess ryttare tycker att det ser knasigt ut när jag ser storhästryttare, men jag börjar inte ifrågasätta dem för att de är alldeles för små till sina hästar :angel:
Jag skoja bara! men, allt är kanske inte alltid som det verkar eller ser ut.

Om du har ridit islandshäst så är du säkert medveten om att det känns "STORT" att sitta på en islandshäst.

Om man är öppen och intresserad av att veta mer kan man få uppleva oanade saker. Fråga gärna om du är intresserad men var inte så snabb med att generalisera och kritisera.

My Beauty skrev:

Jag vet inte vad du menar med större personer, men att vuxna människor köper islandshäst beror nog mest på utmaningen. Det är ej heller en utpräglad barnhäst, vilket iofs ingen ras är. Men islandshästen är mycket mentalt stark, för det krävs ofta vuxna ryttare även om undantag finns.

Med tanke på dina meriter, så ställer jag också mig frågande till dina tidigare frågor. Jag tänker bl a på bettfrågan, då man i din position borde veta att man inte betslar hästen för att den blir stark. Här skall man istället undervisa eleven hur den genom teknisk ridning skall lära sig att rida hästen utan kamp, och få dem att förstå att bettet inte skall fungera som nödbroms.

marijaa skrev:
Man kan inte generalisera som du gör. Stora människor köper inte islandshästar, utan alla möjliga hästar.

Det är klart att de flesta generellt SER större ut på en islandshäst, men många av de ryttare du tycker är stora kanske du inte skulle lägga märke till om de satt på en storhäst.

Jag som mest ser islandshästar och dess ryttare tycker att det ser knasigt ut när jag ser storhästryttare, men jag börjar inte ifrågasätta dem för att de är alldeles för små till sina hästar :angel:
Jag skoja bara! men, allt är kanske inte alltid som det verkar eller ser ut.

Om du har ridit islandshäst så är du säkert medveten om att det känns "STORT" att sitta på en islandshäst.

Om man är öppen och intresserad av att veta mer kan man få uppleva oanade saker. Fråga gärna om du är intresserad men var inte så snabb med att generalisera och kritisera.

Jag tycker att det kan kännas strot att rida isisar. OCh dom är skit starka.
Jag red Litla Jörp för några år sen och hoppade henne:angel: Hon var skit duktig men oxå himla stark. Jag tycker att isiar är en fräck hästras och gillar inte vissa folk tankesätt, köp ig en isis dom behöver igentting och det tycker jag är fel. Tycker att om man har en isis och rider den regelbundet så ska den ha bra kraft foder och bra omvårdnad inte bara någon som man slänger ut i hagen så fort man är färdig.

Det jag menar med större personer är sådana som är tyngre än andra. Jag menar APSOLUT inte att stora personer inte ska rid isisar men jag tycker att man då ska kolla på hästar med bra rygg och är även lite större.
kanske inte köpa dom allra smäkraste och minsta man kan får tag på.
:bump:
Sen så ställde jag en fråga och min syn så kriteserade jag inte MEN SMAKEN ÄR SOM BAKEN delad.

Jag står för att jag tycker att det ser konstigt ut när en "stor" person rider en liten häst och det spelar ingen som helst roll om det är en islandhäst eller om det är ett halvblod eller mindre häst.

Tycker att det är fel.

Det finns säkerligen 100 trådar som låter precis likadant som denna, så du är inte den enda..

Jag håller med Marijaa, varför sitter en liten kis på 1.30 och rider ett halvblod på 1.80? Jag hade tidigare en korsning fbl/hlb på 1.84, jag själv är 1.65.. Så det måste ju sett ut som fan..

Det är bevisat, en islandshäst är stark och tålig, sen tycker inte jag heller att man kan kasta upp vad som helst på en islandshäst, personer som är för stora i omfång bör kanske tänka på sin egna hälsa innan de skall upp på en häst, jag låter ingen över 80 kg rida min häst, okej min bonuspappa har vart uppe på henne en gång, men han red 10 minuter och det är inga 150 kg vi pratar om.

Folk som går emot någon annans ridstil, ridintresse eller tävlingsambitioner är oftast okunnig på området. Ni som rider storhäst har inte tillräckligt med erfarenhet och kunnighet inom islandshästens lilla värld, därför är det så himla fel allt vi gör. Men låt oss vända på det.

Varför sätta på en häst massa skydd och göra benen sköra för det? Varför ha på en unghäst skydd för saken skull? Varför uppfostra ett 6 månaders föl att uppföra sig som en 10 åring? Varför börja från dag 1 med en häst? Varför aldrig låta dem vara just hästar? Varför låter man inte ett föl vara föl? Varför knoppar man föls man inför en fölvisning? Är man inte där för att visa upp ett föl och inte en färdig och klar 10 åring i fölformat?

Jag skulle kunna hålla på så i timmar, trots att jag själv haft en häst som krävde skydd vid varje ridtur och lindor varje natt. MEN hade han vart min häst från dag 1 så hade jag aldrig ens börjat med lindor (tex) för att i slutändan så vet alla att det bara förstör benen för hästen, det gör dem skörare.

Sen är det klart, skulle jag få för mig att lägga min häst i pass någongång så är det ett par senskydd som åker på, jag vill inte att hon slår av en sena, skulle hon börja trampa sig eller något annat så måste hon ju ha skydd såvida det inte beror på en låsning som man kan åtgärda på andra sätt.

IrpaSnirpa skrev:
Det finns säkerligen 100 trådar som låter precis likadant som denna, så du är inte den enda..

Jag håller med Marijaa, varför sitter en liten kis på 1.30 och rider ett halvblod på 1.80? Jag hade tidigare en korsning fbl/hlb på 1.84, jag själv är 1.65.. Så det måste ju sett ut som fan..

Det är bevisat, en islandshäst är stark och tålig, sen tycker inte jag heller att man kan kasta upp vad som helst på en islandshäst, personer som är för stora i omfång bör kanske tänka på sin egna hälsa innan de skall upp på en häst, jag låter ingen över 80 kg rida min häst, okej min bonuspappa har vart uppe på henne en gång, men han red 10 minuter och det är inga 150 kg vi pratar om.

Folk som går emot någon annans ridstil, ridintresse eller tävlingsambitioner är oftast okunnig på området. Ni som rider storhäst har inte tillräckligt med erfarenhet och kunnighet inom islandshästens lilla värld, därför är det så himla fel allt vi gör. Men låt oss vända på det.

Varför sätta på en häst massa skydd och göra benen sköra för det? Varför ha på en unghäst skydd för saken skull? Varför uppfostra ett 6 månaders föl att uppföra sig som en 10 åring? Varför börja från dag 1 med en häst? Varför aldrig låta dem vara just hästar? Varför låter man inte ett föl vara föl? Varför knoppar man föls man inför en fölvisning? Är man inte där för att visa upp ett föl och inte en färdig och klar 10 åring i fölformat?

Jag skulle kunna hålla på så i timmar, trots att jag själv haft en häst som krävde skydd vid varje ridtur och lindor varje natt. MEN hade han vart min häst från dag 1 så hade jag aldrig ens börjat med lindor (tex) för att i slutändan så vet alla att det bara förstör benen för hästen, det gör dem skörare.

Sen är det klart, skulle jag få för mig att lägga min häst i pass någongång så är det ett par senskydd som åker på, jag vill inte att hon slår av en sena, skulle hon börja trampa sig eller något annat så måste hon ju ha skydd såvida det inte beror på en låsning som man kan åtgärda på andra sätt.
Jag är en sådan ryttare som du beskriver. Min häst har skydd runt om alltid när jag rider. Nu på vinter åker även bootsen på runt om då det är så lätt att hon trampar sig själv om något händer.

Jag kan hållla med dig till viss del men om man inte tycker att hästen ska ha en massa skydd så kan man träna bort det. VEt en massa personer innom halvblods ägerit som har tränat bort skydd på sina hästar.
Min polle hade boots på sig i hagen föra året pga hon ttrampade sig.

Sen så tycker jag att vi inte alls daltar med våra föl. Vi bara tar hand om dom på annat sätt än så som ni tar hand om islandföl.
Sen så kan jag hålla med om att det ser dumt ut när man knoppar ett föls mann, Men man behandlar inte fölet fel för det. :devil:

Sen så blir inte hästens ben skörare för att man sätter en massa skydd på benen, man har skydd tex när man hoppar för att hästen inte ska skada sig. Man hoppar mer på ett halvblod än en isis.

Sen så sätter vi på en massa täcken på våra hästar Ländtäcken, vinter täcken och you name it. Men Jag skulle aldrig kunna släppa ut min häst i spöregn utan täcke eler när det är 15 - som idag utan täcke.

Sen så sätter vi på en massa täcken på våra hästar Ländtäcken, vinter täcken och you name it. Men Jag skulle aldrig kunna släppa ut min häst i spöregn utan täcke eler när det är 15 - som idag utan täcke.

Ja varför sätter man på hästen ett ländtäcke, jag ser två orsaker. Dels så helklipper man hästen och tar bort det naturliga skyddet för länden, då måste man ju ha ett ländtäcke. Skumt i mina ögon, först tar man bort skyddet, för att sen lägga dit ett konstgjort.:confused:

Jag släpper inte heller ut mina hästar i spöregn utan täcke, och många fler med mig. Däremot om hästen inte rids, har den ett outstanding skydd i sin tjocka päls vilket inget täcke i världen kan jämföras med.

Kyla skadar inte hästen heller, är man insatt i hästen fysiologiska apparat hur den är uppbyggd samt fungerar så inser man att den är bättre än alla upptänkliga täcken. Klipper du bort håret på hästen, ffa under buken då kräver hästen en anna värmekälla. Den kan bestå i ev täckning, eller så ger man den fri tillgång till mat som är samma ersättning som för stallmiljö. När hästen tuggar ökas värmen i kroppen, på så sätt håller sig hästen varm när kylan blir sträng. Hästar eller andra djur i fritt tillstånd går under av kylan, men det beror inte på kylan i sig utan bristen på föda som håller kroppen igång.

Boj skrev:
Ja varför sätter man på hästen ett ländtäcke, jag ser två orsaker. Dels så helklipper man hästen och tar bort det naturliga skyddet för länden, då måste man ju ha ett ländtäcke. Skumt i mina ögon, först tar man bort skyddet, för att sen lägga dit ett konstgjort.:confused:

Jag släpper inte heller ut mina hästar i spöregn utan täcke, och många fler med mig. Däremot om hästen inte rids, har den ett outstanding skydd i sin tjocka päls vilket inget täcke i världen kan jämföras med.

Kyla skadar inte hästen heller, är man insatt i hästen fysiologiska apparat hur den är uppbyggd samt fungerar så inser man att den är bättre än alla upptänkliga täcken. Klipper du bort håret på hästen, ffa under buken då kräver hästen en anna värmekälla. Den kan bestå i ev täckning, eller så ger man den fri tillgång till mat som är samma ersättning som för stallmiljö. När hästen tuggar ökas värmen i kroppen, på så sätt håller sig hästen varm när kylan blir sträng. Hästar eller andra djur i fritt tillstånd går under av kylan, men det beror inte på kylan i sig utan bristen på föda som håller kroppen igång.
Varför man klipper hästen: detta är för när man rider och tränar så svettas hästen. detta kan vi ju alla komma överens om eller?
Men om man då rakar hästen så svettas den inte lika lätt och orkar mer i arbetet.
Sen det där med ländtäcke, jag har alltid använt det även om min häst inte är rakad.
Jag en korsning mellan halvblod och sen är det fullblod i henne så hon sätter inte jätte mkt vinter päls därför använder jag ländtäcke även om jag inte helrakar henne.

Detta året har jag helklippt henne och använder täcke hela tiden på henne.
Sen så tycker jag att man ska ha täcke även på isiar. Nu så skrev ju du att du hade detta. Men vet en massa isiar som inte ens äger ett täcke och få gå ut i vilket j#a väder som helst.

Tror jag förstår bakgrunden till din fråga ang promenader med häst. Har märkt en tendens att en hel del personer använder sina islandshästar som en modell större Sankt Bernhardshundar. Promenera med hästen (hunden...) är mer regel än undantag, och att rida hästen har blivit ett tillstånd som förekommer ganska sällan och i väldigt korta sekvenser. Övervikt kan vara en förklaring men även rädsla för att rida en annan. Markarbete och skötsel tycks vara det som lockar mest. Någon mer som märkt av detta fenomen? Även islandshästen behöver väl få sträcka ut emellanåt och skaffa bä-rande muskler, vilket jag har svårt att tro kan bli resultatet när motionsbiten består av 75% promenader med matte/husse....?
Detta gäller NATURLIGTVIS INTE alla islandshästryttare!!!!! Eftersom jag själv rider mest och promenerar emellanåt sista biten som belöning börjar man ibland känna sig onormal om man inte är ute och går 6-8 timmar i veckan med hästen som en hel del gör när man är ute.

Jag klipper också, men ALDRIG rygg och kors som är känsliga delar på hästen. Rider man hästen så att den blir svettig över korset, då bör man fundera lite över sin träningsmetod.

Om jag skall vara ärlig så talar du emot dig själv, í en mening har inte hästen så tjock päls och i nästa klipps den annars blir den svettig.;)

Och skall jag vara ännu mera ärlig, så en bogklippning på en islandshäst ger mera hår på golvet än vad en helklippning av ett halvblod skulle göra.:rofl:
Jag har exempel på det nu i helgen, då dessa två klipptes samtidigt. Ändå var islänningen tidigare klippt på samma ställe, men det var inte halvblodet.:cool:

Kopia.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar