Sv: Varför knäcka hästen???
hofi skrev:
Håller med. Har en en massa islandshästar brevid mig och ser den ridningen varje dag. Då av så kallade proffs. Helt bedrövligt. De tar emot hästar för inridning och tillridning. Undra om hästarnas ägare vet om hur deras hästar rids.
Jag tror att sådant finns även inom andra raser. Det finns mycket dålig ridning bland islandsryttare, men även väldigt mycket BRA ridning. Trenden verkar äntligen ha vänt och iallafall i mina kretsar så är många intresserade av grundlig träning och lösgörande/ samlande arbete. När jag började rida islandshäst för sådär tio år sedan var instruktionerna ofta att luta sig tillbaka, spreta med underskänklarna, höja händerna för att dra upp huvudet på hästen i tölten och det var inget snack om vare sig bärighet, ryggverksamhet eller bakbensaktivitet. Och visst töltar en häst man gör så med, men inte särskilt vackert eller bra. det är den enklaste (men också sämsta) vägen att få en häst att gå i tölt.
Man red så för det var så man sett på bilder från Island att man skulle sitta. Skall se om jag orkar leta upp någon hiskelig bild att länka till. Rasen är ju ganska ung i sverige och man sökte sig naturligtvis till ursprungslandet för att se hur man skulle rida de små hästarna.
Innan tävlingsridningen etablerats ordentligt och utvecklats till det den är idag användes hästarna främst som transportmedel, och man red som det var mest bekvämt, dvs i stolsits och i tölt. (Till varje pris kan det se ut som ibland på gamla fotografier) Nu är konkurrensen mycket hårdare och det krävs mer än att hästen bara töltar för att man skall komma någon vart i tävlingssammanhang.
Grov ridning bestraffas, allt skall se enkelt och obesvärat ut och hästarna skall röra sig energiskt med utstrålning och bärighet, med detta kommer ofta häftig aktion, men det är inte ett självändamål. Sedan att det inte alltid ser ut så är en annan sak, men de som rider snyggt och harmoniskt kommer oftast långt före de som rider grovt med dålig sits.
Vad gäller hur hästarna rids privat av "gemene man" så beror det oftast på okunskap, det är svårt att rida en Islandshäst korrekt i alla gångarter, eller ens att få dem på plats. De fungerar inte som de flesta andra raser där tre gångarter finns och alltid sitter på sin plats. Sedan finns det en hel del konservativa tävlingryttare/ proffs som också rider hästarna i för hög form och med dålig ryggverksamhet, men de börjar tunnas av och byts ut av skickligare ryttare. En av världens bästa islandshäst ryttare just nu är Alexandra Montan (tävlar valacken Bragi Von Allenbach) och ett kanonexempel på jättefin ridning och en häst med fin utstrålning och energi. jag tror att det ekipaget tvingat många gamla rävar att utveckla sin ridning för att kunna hävda sig.
Apropå träning:
Till viss del kan jag tänka mig att dålig ridning beror på stress och press, allt skall gå så snabbt och jag får en känsla av att somliga tränare tar på sig väl många träningshästar. KAN man verkligen göra ett riktigt bra jobb med 10-12 träningshästar inför en visning, (Då man antagligen även har ett antal egna hästar som skall tränas "privat".) eller blir det fula metoder och "genvägar" som krävs? I synnerhet kan man undra när tränaren ofta bara får 1-2 månader på sig att "toppa" hästen inför visning. Eller för all del för att rida in den och sätta alla gångarter på plats.
Inte allt för sällan lämnad i "befintligt skick" för att göras underverk med. Apropå artikeln i senaste islandshästen.'
Vad gäller hästarnas form så kan jag förstå att det ibland ser konstigt ut på bilder av töltande hästar för en oinvigd. I kortare tempo tölt går det utmärkt att rida hästen i ganska låg form, men när farterna går upp i hisnande tempon höjer hästen huvudet och halsen naturligt. (Tölt kan gå lika snabbt som galopp på en vältränad häst) samma sak i pass. Flygande pass går hisnande fort och är ingen gångart man rider dressyr i, där är det skjutkraft och explosivitet som är det intressanta inte bärkraft. Det är troligen en fysisk omöjlighet för hästen att gå i klassisk dressyrform i flygande pass.
Jag skall leta efter bilder på hästar i olika tempon i tölt också för att visa vad jag menar.
Nu borde det ha klarnat en hel del eller? Fler frågor?