Varför knäcka hästen???

Sv: Varför knäcka hästen???

Gud nej, all respekt till islandshäst ryttare, tkr inte att vi rider sämre än något annat folkslag ;)

Mm, kan hålla med där, fast samtidigt är det ju häftigt med flaschigt tempo. Men FS1 finns ju alltid:idea:

Glada skrev:
Höhöhö, nu vet jag inte vad du pratar om, en Islandshäst gående i tölt som är välriden ska kunna gå i alla höjder med sitt lilla huvud.

Det kan jag inte hålla med om. Anatomin har med det hela att göra. Kort tjock hals och dålig halsansättning kan "tvinga" en häst i högre form famför atlaskotan än en med bra halsansättning. Det måste finnas plats för hästen att andas. När den bär sig bakifrån, reser sig i bogpartiet och hals finns det inte alltid plats för en sådan häst att knycka nacken nedåt och då hamnar huvudet mer "rakt ut" än vad man kanske skulle önska när man står vid sidan och tittar på. Jag hävdar fortfarande att den jobbar i korrekt form då den trampar under sig med bakbenen, inte är framtung och inte hänger i tygeln. Hästen verkar nöjd och glad då den inte tvingas i djupare form så att det blir svårt att andas!

Kan ni ana att jag äger en sådan själv:love: ?! Jag tycker själv att hon är välriden men hon kan inte gå i alla höjder med sitt söta lilla huvud!

Jenny

Ojdå hoppsan, var det jag som fipplade iväg svaret två gånger:o !?

Hur många av er som har skrivit har ridit islandshäst?:bump:

Då menar jag inte en gång på en tur ridning utan regel bundet, för tränare och kanske till och med tävlat på?

Glada skrev:
Vad det gäller trav så har jag aldrig sagt att de inte ska gå formade. Men man rider dem inte i arbets trav, kort, trav, 10meter volt trav-tempo på bana, man rider inte öppna och sluta på en ovalbana.

En häst som bär sig iform har vikten på bakbenen, går med en jämn och fin överlinje (där de inte knäcker av någonstans, tex genom att bara höja en del av nacken och sänka sig framför manken) och eftergift. Detta kan de flesta hästar åstadkomma i alla gångarter med rätt sorts träning, oavsett ras. Att du har sett många islandshästar gå med för högt huvud är säkert sant, men det finns antagligen lika många "vanliga" hästar som rids med huvudet i för hög position pga av olika anledningar.

Islandshästridningen utvecklas helatiden. Förr så ansågs det flottast när hästarna gick med huvudet högt (även i andra raser) och därigenom sänkte ryggen. Men med mer kunskap och träning så har man arbetat sig ifrån den ridstilen. på en tävling får du mycket bättre poäng om du rider hästen i form i alla gångarter, eller rättare sagt, att hästen bär sig korrekt (för att undvika misstolkningar av ordet "i form"). Formen i tölten ser naturligtvis annorlunda ut än formen i ex traven, eftersom rörelsemönstret är annorlunda och gångarterna kräver olika grad av resning.

Att man inte rider öppna och sluta, arbetstrav etc på en ovalbana, som du skrev, är för att tävlingsgrenen inte ser ut så. På en ovalbana (alltså vid tävling) har du som uppgift att visa upp din hästs gångarter. Om du vill visa upp öppna och sluta och voltarbete etc så tävlar du naturligtvis i dressyrgrenarna istället/oxå. För att uppnå så bra resultat på gångarterna som möjligt, krävs det att du arbetat mycket med dressyrarbete, men det är inte det som ska visas upp under en gångartstävling.

Alla rider vi våra hästar olika, och det är dunt att generalisera en typ av "hästrasridning". Antagligen finns det lika många "duktiga" som "Dåliga" ryttare inom alla typer av ridning (beroende på vad man lägger i de orden). Låt oss bara hoppas att alla gör sitt bästa för att utveckla sig själva och sina hästar på ett hållbart sätt, och att vi ryttare kan hjälpa varandra, istället för att klanka ner på våra olika ridstilar. Vi har ju trots allt samma gemensamma intresse.

Ha det bra allihop!

hej igen...
läste igenom tidigare inlägg lite mer noggrant nu och såg att det där med travarbetet på ovalbanan säkert kan misstolkas. Antagligen vet alla varför man inte rider dressyrövningar på ovalbanan under tävling, men när jag läste tidigare, så tolkade jag det först som att det inte var helt klart. Jag menar inte att på något sätt reta upp någon. Bara så att det framgår tydligt=)

Hur många av er som har skrivit har ridit islandshäst?

???? Vad är detta för fråga, Beckasin? Vad har det med denna tråd att göra? Tråden handlar om form och var vi "knäcker nacken" på våra hästar!:bump:

Okej, jag förstod att du misstolkat mig i första :) Jag rider mycket islandshäst, mer än vanlig ponny men alla verkar ha fått för sig att jag är storhäst ryttare :angel:

JennyD skrev:
Det kan jag inte hålla med om. Anatomin har med det hela att göra. Kort tjock hals och dålig halsansättning kan "tvinga" en häst i högre form famför atlaskotan än en med bra halsansättning. Det måste finnas plats för hästen att andas. När den bär sig bakifrån, reser sig i bogpartiet och hals finns det inte alltid plats för en sådan häst att knycka nacken nedåt och då hamnar huvudet mer "rakt ut" än vad man kanske skulle önska när man står vid sidan och tittar på. Jag hävdar fortfarande att den jobbar i korrekt form då den trampar under sig med bakben, inte är framtung och inte hänger i tygeln. Hästen verkar nöjd och glad då den inte tvingas i djupare form så att det blir svårt att andas!

Kan ni ana att jag äger en sådan själv:love: ?! Jag tycker själv att hon är välriden men hon kan inte gå i alla höjder med sitt söta lilla huvud!

Jenny

Sjävklart är kroppen en forutsättning för allt arbete i alla raser, alla kan inte gå i form osv, det är självklart :) Men det kan ändå gå med eftergift i nacken, utan att sänka bogpartiet, men det var ju det du skrev, så vi står på samma plan lixom :d :banana:

Själv rider jag islandshäst varje dag och tränare regelbundet för tränare OCH tävlar :D

Beckasin skrev:
Hur många av er som har skrivit har ridit islandshäst?:bump:

Då menar jag inte en gång på en tur ridning utan regel bundet, för tränare och kanske till och med tävlat på?

Äger islandshästar, tränar regelbundet för tränare och tävlar.

Ajaj, farligt att skriva sånt här på islandshästforum:devil:
Men personligen så tycker jag mej oxå se dessa exempel överallt,kanske bara vi 2 som har "oturen" att råka se detta?:smirk:

Håller med. Har en en massa islandshästar brevid mig och ser den ridningen varje dag. Då av så kallade proffs. Helt bedrövligt. De tar emot hästar för inridning och tillridning. Undra om hästarnas ägare vet om hur deras hästar rids.

chrysler skrev:
Ajaj, farligt att skriva sånt här på islandshästforum:devil:
Men personligen så tycker jag mej oxå se dessa exempel överallt,kanske bara vi 2 som har "oturen" att råka se detta?:smirk:
det tycker inte jag att det är farligt.

Jag bara undrar om detr är något som isisryttare gör eller om dom som jag har sätt har ridit sin hästar fel.

Jag tror att felridning av hästar inträffar vilken gren man än rider och ibget som är speicelt bland islandshäst ryttare.
Själv har jag ju sett det bland många dressyr ryttare. :angel:

hofi skrev:
Håller med. Har en en massa islandshästar brevid mig och ser den ridningen varje dag. Då av så kallade proffs. Helt bedrövligt. De tar emot hästar för inridning och tillridning. Undra om hästarnas ägare vet om hur deras hästar rids.

Jag tror att sådant finns även inom andra raser. Det finns mycket dålig ridning bland islandsryttare, men även väldigt mycket BRA ridning. Trenden verkar äntligen ha vänt och iallafall i mina kretsar så är många intresserade av grundlig träning och lösgörande/ samlande arbete. När jag började rida islandshäst för sådär tio år sedan var instruktionerna ofta att luta sig tillbaka, spreta med underskänklarna, höja händerna för att dra upp huvudet på hästen i tölten och det var inget snack om vare sig bärighet, ryggverksamhet eller bakbensaktivitet. Och visst töltar en häst man gör så med, men inte särskilt vackert eller bra. det är den enklaste (men också sämsta) vägen att få en häst att gå i tölt.

Man red så för det var så man sett på bilder från Island att man skulle sitta. Skall se om jag orkar leta upp någon hiskelig bild att länka till. Rasen är ju ganska ung i sverige och man sökte sig naturligtvis till ursprungslandet för att se hur man skulle rida de små hästarna.

Innan tävlingsridningen etablerats ordentligt och utvecklats till det den är idag användes hästarna främst som transportmedel, och man red som det var mest bekvämt, dvs i stolsits och i tölt. (Till varje pris kan det se ut som ibland på gamla fotografier) Nu är konkurrensen mycket hårdare och det krävs mer än att hästen bara töltar för att man skall komma någon vart i tävlingssammanhang.

Grov ridning bestraffas, allt skall se enkelt och obesvärat ut och hästarna skall röra sig energiskt med utstrålning och bärighet, med detta kommer ofta häftig aktion, men det är inte ett självändamål. Sedan att det inte alltid ser ut så är en annan sak, men de som rider snyggt och harmoniskt kommer oftast långt före de som rider grovt med dålig sits.

Vad gäller hur hästarna rids privat av "gemene man" så beror det oftast på okunskap, det är svårt att rida en Islandshäst korrekt i alla gångarter, eller ens att få dem på plats. De fungerar inte som de flesta andra raser där tre gångarter finns och alltid sitter på sin plats. Sedan finns det en hel del konservativa tävlingryttare/ proffs som också rider hästarna i för hög form och med dålig ryggverksamhet, men de börjar tunnas av och byts ut av skickligare ryttare. En av världens bästa islandshäst ryttare just nu är Alexandra Montan (tävlar valacken Bragi Von Allenbach) och ett kanonexempel på jättefin ridning och en häst med fin utstrålning och energi. jag tror att det ekipaget tvingat många gamla rävar att utveckla sin ridning för att kunna hävda sig.

Apropå träning:
Till viss del kan jag tänka mig att dålig ridning beror på stress och press, allt skall gå så snabbt och jag får en känsla av att somliga tränare tar på sig väl många träningshästar. KAN man verkligen göra ett riktigt bra jobb med 10-12 träningshästar inför en visning, (Då man antagligen även har ett antal egna hästar som skall tränas "privat".) eller blir det fula metoder och "genvägar" som krävs? I synnerhet kan man undra när tränaren ofta bara får 1-2 månader på sig att "toppa" hästen inför visning. Eller för all del för att rida in den och sätta alla gångarter på plats.

Inte allt för sällan lämnad i "befintligt skick" för att göras underverk med. Apropå artikeln i senaste islandshästen.'

Vad gäller hästarnas form så kan jag förstå att det ibland ser konstigt ut på bilder av töltande hästar för en oinvigd. I kortare tempo tölt går det utmärkt att rida hästen i ganska låg form, men när farterna går upp i hisnande tempon höjer hästen huvudet och halsen naturligt. (Tölt kan gå lika snabbt som galopp på en vältränad häst) samma sak i pass. Flygande pass går hisnande fort och är ingen gångart man rider dressyr i, där är det skjutkraft och explosivitet som är det intressanta inte bärkraft. Det är troligen en fysisk omöjlighet för hästen att gå i klassisk dressyrform i flygande pass.

Jag skall leta efter bilder på hästar i olika tempon i tölt också för att visa vad jag menar.

Nu borde det ha klarnat en hel del eller? Fler frågor?

Här är lite länkar:

Här ser ni tre hästar i ökad tölt. Från www.fakur.is
http://www.fakur.is/uploads/ImageGallery/Images/tn2_Vorsyning2005.jpg

Två hästar i flygande pass, särskilt på den nedre bilder ser man verkligen vad snabbt det går. det skall finnas video om man klickar på nedre bilden, men jag får inte fram den.
Från www.icelandersonice.com
http://www.icelandicsonice.com/html/flying_pace.html

Alexandra Montan& Bragi från www.tolthester.no ökad tölt
http://www.tolthester.no/VM 2003/VM 2003 250 m pass/pages/Bragi2_Jpg.htm

Vet att det finns trådar från förr där det diskuteras tölt& form, där hittar ni säkert bilder på hästar som töltar i mer samlad form.

Jag har ridit både stor häst och islandshäst i rätt många år (numera dock bara islandshäst). Och det är i princip ingen skillnad på hur jag rider när jag t.ex. tränar dressyrrörelser. Så åtminstone för mig är svaret på frågan om det är någon grundläggande skillnad i hur man BÖR rida sin häst att nej, det är det inte. De tränare jag ridit för (oavsett hästras) har också instruerat på ungefär samma sätt och haft samma mål (självbärig häst i trevlig form).

Sedan är det skillnad på hur min islandhäst ser ut när han enligt mig travar respektive töltar i god form. I traven vill jag ha en lång överlinje, god bakbensaktivitet, och vill kunna känna att ryggmusklerna bär upp mig som ryttare. Om detta skall vara uppfyllt, så hamnar min häst i en relativt lång, låg form med nosen något framför lodplanet. Målet i traven är att kunna samla hästen något mer, få honom att vinkla bakbenen och höja nacken något och bli lättare framtill. Försöker jag få till den formen idag, så går han ofta antingen över till tölt, eller så blir formen för hög och han tappar ryggen.

I tölt tycker jag att min häst går i en bra form när han använder bakbenen ordentligt (vinklar lederna och "sätter sig") samt är lätt framtill. Vidare vill jag känna rörelsen genom hela hästens kropp (så han inte låser sidorna och blir passtaktig) och inte ha hästen hängande i handen, utan kunna släppa tygeln och hästen töltar vidare. Så länge jag har tygelkontakt vill jag ha en lätt eftergift i nacken och lätt kunna böja/ställa hästen åt båda sidor. Min häst hamnar då i en högre form än den han har i trav, med nacken som högsta punkt och nosen framför lodplanet. Låter jag honom gå på lös tygel hamnar nosen ännu lite längre fram, men i övrigt oförändrad form.

Precis som de som skrivit tidigare i den här tråden, tycker jag att både bra och dålig ridning förekommer inom alla inriktningar. Däremot kan jag tänka mig att symptomen på dålig ridning syns bättre på islandshäst. En tregångare kan man rida i lång, låg och ganska bra form och vara nöjd med det. Man har då uppnått en OK nivå, men inte börjat med samling, och så kan man rida hela livet. Hamnar man istället på en fyr- eller femgångare så blir det svårare! Den långa, låga travformen är inte idealisk för tölt, utan tölt kräver i allmänhet samling för att bli bra. Och samling är svårare för både hästen och ryttaren än lösgjordhet, och då märks det plötsligt att ryttaren kanske inte var så duktig, för istället för att snyggt samla ihop sig, så börjar hästen gå som en stjärnkikare eller biter sig i bringan.... Så jag skulle kanske säga att islandshästar kräver duktigare ryttare för att gå bra!

Roheryn skrev:
Precis som de som skrivit tidigare i den här tråden, tycker jag att både bra och dålig ridning förekommer inom alla inriktningar. Däremot kan jag tänka mig att symptomen på dålig ridning syns bättre på islandshäst. En tregångare kan man rida i lång, låg och ganska bra form och vara nöjd med det. Man har då uppnått en OK nivå, men inte börjat med samling, och så kan man rida hela livet. Hamnar man istället på en fyr- eller femgångare så blir det svårare! Den långa, låga travformen är inte idealisk för tölt, utan tölt kräver i allmänhet samling för att bli bra. Och samling är svårare för både hästen och ryttaren än lösgjordhet, och då märks det plötsligt att ryttaren kanske inte var så duktig, för istället för att snyggt samla ihop sig, så börjar hästen gå som en stjärnkikare eller biter sig i bringan.... Så jag skulle kanske säga att islandshästar kräver duktigare ryttare för att gå bra!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag är helt införstådd med att det finns inom andra raser åxå. Men de Så kallade proffsen tävlar på hög nivå inom isladssporten. Fast oftast på hästar som dom själva inte har plockat fram till elit nivå. För det ser helt bedrövligt ut när de tränar hästarna. Hittils har jag inte sett någon häst ha framgång på tävlingsbanorna som de har plockat fram själva.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter