Varför knäcka hästen???

Sv: Varför knäcka hästen???

My Beauty skrev:
Men det där med betten är nog inte så jätte sant.
Många har skapare bett pga hästarna är starka och man har mer kontroll med ett skarpare bett.

Här har vi ett renodlat ryttarproblem, hästen blir inte stark utan ryttarens hjälp. Ju mer stöd ryttaren tar av handen, desto mer styrka utvinner man ur hästen.

Detta kan bara åtgärdas med rätt typ av ridning, och det är renodlad lydnadsträning för hästen samt teknikridning för ryttaren. Ingen ryttaren kan rå på en häst, hästen vinner oavkortat mot ryttaren. Så vad man gör när man sätter på sin häst ett skarpare bett, man gör den illa i munnen och på så sätt stävjar man det som upplevs som starkt. Har man otur, så slutar en sådan häst att gå framåt frivilligt något som är ett krav om man skall bedriva någon form av ridning.

Boj skrev:
Med rätt hand är den isländska stågbettet det snällaste som går att rida på, om skänklarna inte spänns av en ryttar hand fungerar det lite som på drivare när de kan pendla lite fritt. Det gör att ryttaren kan rida med minimala hjälper, ett bett får ALDRIG fungera som en kontroll. Det är ryttaren som skall ha kontrollen med hjälp av sätet och aning hand, jag tycker synd om de ryttare som sätter på sina hästar skarpare bett istället för att lära sig att rida sin häst med lydnad.

Ett isländskt stångbett används på en färdigutbildad häst, som lärt sig att ta emot ryttarens hjälper utan skarpa bett eller andra hjälpmedel. Dessa hästar som rids på stångbett under tävling, tränas i de flesta fall till vardags med vanliga bett.

Sen har jag en till fråga; Varför går så många islandhästägare på promenader med sina hästar istället för att rida ut en mysig tur?
Detta är något som jag har funderat på? om man vill så gärna gå ut och gå så kan man väl lika gärna skaffa sig en hund? eller
JAg vet inte om detta är någåt typiskt som alla isisägare gör eller är det bara dom som jag vet som gör det. För bättrar det något i hästen eller bara för man vilol gå lite med hästen.
Jag kan förstå om man går ut med hästen då den har varit dålig men bara sådär det förstår jag inte riktigt.

Sen så har jag hört att hästen är inte en"soffa" som man sitter på när typ när man har tränat klart och pratar med tränaren. Då hoppar dom alltid av.???
Kan ingen förklara detta för mig SNÄLLA

My Beauty skrev:
Sen har jag en till fråga; Varför går så många islandhästägare på promenader med sina hästar istället för att rida ut en mysig tur?
Detta är något som jag har funderat på? om man vill så gärna gå ut och gå så kan man väl lika gärna skaffa sig en hund? eller
JAg vet inte om detta är någåt typiskt som alla isisägare gör eller är det bara dom som jag vet som gör det. För bättrar det något i hästen eller bara för man vilol gå lite med hästen.
Jag kan förstå om man går ut med hästen då den har varit dålig men bara sådär det förstår jag inte riktigt.

Sen så har jag hört att hästen är inte en"soffa" som man sitter på när typ när man har tränat klart och pratar med tränaren. Då hoppar dom alltid av.???

För att ge hästen omväxling antar jag. Jag promenerar med hästar ibland, i synnerhet sådana som är stirriga och skyggar mycket, för att vi tillsammans skall kika på "läskiga saker" och förbättra kontakten. Dessutom hoppar jag ofta av under ridpass när hästen varit extra duktig för att ge den en belöning, låta den pusta om det varit jobbigt och för att jag själv skall få lite motion (detta alltså om jag rider ut, vilket jag oftast gör).

Det sista tycker jag är självklart för alla hästar. De är inga soffor. Man skall inte sitta på dem bara för att man inte orkar stå. :crazy: har man ridit färdigt så hoppar man av. För att belöna hästen, det finns ingen anledning att sitta kvar när den gjort sitt och man bara skall lyssna på tränaren efter ridpasset. Sedan skrittar jag gärna av hästen genom att leda den. Samma sak när jag skall värma upp den så låter jag den gärna börja utan mig på ryggen. Då får jag också själv en liten uppvärmning och jag hinner kolla av vad hästen verkar vara på för humör.

"Att den inte är en soffa" handlar om att man skall respektera hästen som levande varelse och vän, och inte se den som en sittmöbel.

Senast ändrad:

Jag har nog flera halvblodsägare i min omgivning som får promenera med sin häst, om någon sialndshästägare gör så hos oss så beror det nog mer på den tidigare förklaringen. De halvblodsägare som promenerar här, är hästar med pågående skada som kräver daglig handpromenad. Det kan ju drabba en islänning också, så även det kan vara en förklaring. Rehabträning helt enkelt.

Nej hästen är ingen soffa, varför skall den behöva ha kvar ryttaren på ryggen efter avslutat arbete? Jag antar att ingen lärare jagar eleven med skolböcker efter dagens slut, eller att man tvingas bli kvar i skolan fast man slutat. Precis så vill jag att min häst skall ha det, när arbetet är slut så skall hon inte behöva kånka på mig bara för att jag tycker det är bekvämt. Så tänker bara en egoistisk ryttare, själv brukar jag ge mina hästar en handpromenad sista biten hem. Jag kliver helt enkelt av en bit ifrån stallet, och promenerar sista biten så att pållen får sträcka ut muskler och pusta i lugn och ro.

Senast ändrad:

My Beauty skrev:

Varför man går med hästen? Jo för att man kan. Den drar inte iväg som ett jehu, utan man kan gå på promenad utan träns också:eek: .
Man kan gå som med en hund och det är jättemysigt, det förbättrar kommunikationen med människan.
Jag hoppar ofta av min pålle och går sista biten hem, dels för att det är bra för mig själv och det är det snällaste man kan göra för sin vän som burit dig kilometer efter kilometer.

My Beauty skrev:

Tycker då att det är lika mysigt att promenera med sin häst som att rida. Beror väl helt och hållet på syftet. Promenerar bl.a. mina hästar för att variera markarbetet (fungerar alldeles utmärkt att träna lydnad och förstärka/befästa ledarskapet från marken när man är ute och promenerar, man lär känna varandra lite mer under stapatserna ute i den "vilda" naturen), för att värma upp/skritta av dem före/efter ett träningspass, att få skritta av utan en ryttare på ryggen är ju belöning för hästen. Dessutom skadar det ju knappast ryttaren att få lite motion!! Finns hur många anledningar som helst igentligen och tror knappast att det är något typiskt för människor som har islandshäst!
Det är väl snarare så att det i många storhäststall finns skrittmaskiner som gör jobbet i stället. Skritt är ju en kordinationsuppbyggande gångart, gäller ju att utnyttja det på bästa möjliga vis!

Visst jag förstår.
Men ändå inte. Jag kan inte fatta att man hoppar av mitt i en ridtur för hästen har varit duktig:confused: Klappa hästen då och inte hoppa av. MEN SMAKEN ÄR SOM BAKEN DELAD men jag fattar inte.

Men häst har varit dålig ett tag och nu så jag varit ut och gått men det är bara som igång sättning sen så kommer jag inte ha tanken på att gå ut och gå något mer om jag inte tycker att hon har jobbat riktigt hårt en dag och så går jag ut med henne pga hon inte ska bli stel men ändå ha en dag of

My Beauty skrev:
Visst jag förstår.
Men ändå inte. Jag kan inte fatta att man hoppar av mitt i en ridtur för hästen har varit duktig:confused: Klappa hästen då och inte hoppa av. MEN SMAKEN ÄR SOM BAKEN DELAD men jag fattar inte.

Men ingen har väl påstått att de hoppar av mitt i ridturen, i slutet av ridturen. Att sen hästen får sträcka ut trötta muskler, pusta ut lite så slipper man stela muskler.;)

Nu skall du få förfasa dig lite ytterligare, på Island har jag ridit under många somrar. Då rider vi ut med ca 10 personer, med oss har vi i flock hästar som springer lösa mellan ryttarna. I början av ridturen krävs många ryttare baki för att driva flocken framåt, när man vänder mot hemmet efter flera dagar av tur krävs flera ryttare fram för att stoppa flocken lite.

Man rider ca 45 minuter i stöten, sen hoppar man av 5-10 minuter för att hästen skall få pusta lite. Sen fortsätter man igen, en dagstur brukar ta ca 7-9 timmar inklusive ett uppehåll för lunch på ca 1-1½ timme. Under en sådan tur rider man ungefär 2-3 hästar, här hoppar man av under ridturen. Hua hemskt, och flocken stannar oftast snällt mellan för-ryttarna och de bakre

Boj skrev:
Men ingen har väl påstått att de hoppar av mitt i ridturen, i slutet av ridturen.

Jo faktiskt! Nämligen Jag. :) Tex om jag rider en unghäst som jag tycker varit riktigt duktig och koncentrerad och verkligen kämpat så hoppar jag av en stund. Samma sak nu med min vuxna häst om han varit riktigt duktig och töltat riktigt bra så kan jag hoppa av och promenera med honom som tack! Om jag konditionstränar så kan jag också hoppa av och låta hästen pusta ut och promenera tillsammans en bit innan jag hoppar upp igen och fortsätter när hästen hämtat andan. jag klappar och berömmer naturligtvis också, men jag tycker om att promenera tillsammans med hästarna, så det blir en del av det. Jag tror att de uppskattar det.

My Beauty skrev:
Visst jag förstår.

Men häst har varit dålig ett tag och nu så jag varit ut och gått men det är bara som igång sättning sen så kommer jag inte ha tanken på att gå ut och gå något mer om jag inte tycker att hon har jobbat riktigt hårt en dag och så går jag ut med henne pga hon inte ska bli stel men ändå ha en dag of

Jag har ganska svårt för ditt resonemang gällande promenad, avsittning och stångbett. Jag är inte islandsryttare men när jag verkligen vill belöna min häst för att hon har varit duktig så är det helt klart bäst att sitta av. Sitta av när det verkligen går som bäst. Hästen får en positiv upplevelse och det tycker jag är av största vikt.

Gällande promenad så vill jag med detta uppnå ett starkt ledarskap vilket resulterar att jag kan lite på och hantera min häst från marken minst lika bra som jag kan på ryggen. Dessutom är det mycket mysigt och trevligt sätt att umgås med sin häst. Varför är ridningen i hästägandet det viktigaste?

Stångbett är ett fruktansvärt bett i fel händer men underbart i rätt. Som du vet är det knappast enbart islandsryttare som använder den typ av bett. En duktig ryttare och en välutbildad häst har båda stor nytta av stångbettet för så små och förfinade hjälper som möjligt.

Boj skrev:
Men ingen har väl påstått att de hoppar av mitt i ridturen, i slutet av ridturen. Att sen hästen får sträcka ut trötta muskler, pusta ut lite så slipper man stela muskler.;)

Nu skall du få förfasa dig lite ytterligare, på Island har jag ridit under många somrar. Då rider vi ut med ca 10 personer, med oss har vi i flock hästar som springer lösa mellan ryttarna. I början av ridturen krävs många ryttare baki för att driva flocken framåt, när man vänder mot hemmet efter flera dagar av tur krävs flera ryttare fram för att stoppa flocken lite.

Man rider ca 45 minuter i stöten, sen hoppar man av 5-10 minuter för att hästen skall få pusta lite. Sen fortsätter man igen, en dagstur brukar ta ca 7-9 timmar inklusive ett uppehåll för lunch på ca 1-1½ timme. Under en sådan tur rider man ungefär 2-3 hästar, här hoppar man av under ridturen. Hua hemskt, och flocken stannar oftast snällt mellan för-ryttarna och de bakre
Men det har jag förståelse för. då sitter man ju nästan i hela dagen i sadeln
Men om man är ute och rider 30 45 minuter. varför hoppa av då.

Varför INTE sitta av hästen och "tacka" för ritten? Vi sitter alltid av den sista biten och går tillbaka till stallet. Spänner upp sadeln och bara kopplar av tillsammans med hästen.
Om det har varit en jobbig ridtur, när hästen inte lyssnat eller varit uppmärksam tex, så kan jag rida fram till stalldörren istället och bryta våra rutiner.
Om vi är ute och rider långturer så har vi ganska många transportsträckor på cykelbanor och annat, då kan vi mycket väl sitta av hästen och gå med dem under de bitarna så att vi kan vila lite.
Har du tex. varit ute och cyklat med din häst? Litar du på din häst så pass att du gör det??
Det är väl ett bra sätt att variera sin träning på? Det är nog det som är den stora skillnaden mellan islandsryttarna och storhästryttare. De har kanske inte samma syn på variationen på ridningen/hanteringen av hästen. Många storhästryttare sitter ju mest och harvar runt i ridhus med hästarna och rider sällan ut på tur. Detta är inte bara som jag antar, jag vet många i min vänskapskrets som inte kan tänka sig att ha hästarna uppstallade på ställen där det inte finns ridhus..

Vad det gäller stångbettet, så är det som andra skrivit ovan. Rider man rätt på det så funkar det mycket mycket bra. Du behöver inte ta i hästen. Vi "betslar inte upp" hästarna för att de är för starka alltid, (som många storhästryttare gör) utan för att man inte ska behöva sitta och rida med så stora hjälper. Min häst är stark, men rider jag på stångbett (halvstång i detta fallet) så blir det mycket mer harmoniskt, jag behöver inte ta i honom och det blir mycket trevligare ridning.
Så bettet är bra i många avseenden.
Jag rider inte på stång ofta, det är vid träning ibland. Ungefär som med boots, de använder jag inte ofta heller.

Jag har oxå sett altför mycket av det, man tvingar hästen att "knäcka av i nacken" fasten den går på framdelen eller i fel form.
Säjer inte att alla gör det men allt för många....

Sprettur skrev:
Har du tex. varit ute och cyklat med din häst? Litar du på din häst så pass att du gör det??
.
Jag har varit och cyklat med min häst TVÅ GGR så det så. oCh jag litar på henne.
Men jag tycker att man igentligen inte ska cykla med hästen för det kan händ så jätte mycket med dom.

ALLA seriösa hästägare, vare sig det gäller Dressyr ryttare/hoppryttare eller islandshäst ryttare går ut och går med sin häst för att motverka stelhet och få igång blodcirkulationen sså att man kan strecha den, och helt enkelt inte använda hästen som en soffa, utan respektera att den är trött efter ridpass och vill slappna av, eller om man bara tar ut den ur boxen och går så gör man det oftast som sgt för att motverka stelhet.

Du visar ju upp en okunskap vad det gäller hästhållning, ALLA kända hopphästar skrittas VARJE TÄVLING mellan klassen, kvällen innan tävling och efter en lång transport resa, varför är det så svårt att förstå? kan ju säga, att jag jobbade som funktionär på scandinavium förra året, och då var hästskötarna STÄNDIGT ute och gic med sina hästar.

Sprettur skrev:
Varför INTE sitta av hästen och "tacka" för ritten? Vi sitter alltid av den sista biten och går tillbaka till stallet. Spänner upp sadeln och bara kopplar av tillsammans med hästen.
Om det har varit en jobbig ridtur, när hästen inte lyssnat eller varit uppmärksam tex, så kan jag rida fram till stalldörren istället och bryta våra rutiner.
Om vi är ute och rider långturer så har vi ganska många transportsträckor på cykelbanor och annat, då kan vi mycket väl sitta av hästen och gå med dem under de bitarna så att vi kan vila lite.
Det är väl ett bra sätt att variera sin träning på? Det är nog det som är den stora skillnaden mellan islandsryttarna och storhästryttare. De har kanske inte samma syn på variationen på ridningen/hanteringen av hästen. Många storhästryttare sitter ju mest och harvar runt i ridhus med hästarna och rider sällan ut på tur. Detta är inte bara som jag antar, jag vet många i min vänskapskrets som inte kan tänka sig att ha hästarna uppstallade på ställen där det inte finns ridhus..

Vad det gäller stångbettet, så är det som andra skrivit ovan. Rider man rätt på det så funkar det mycket mycket bra. Du behöver inte ta i hästen. Vi "betslar inte upp" hästarna för att de är för starka alltid, (som många storhästryttare gör) utan för att man inte ska behöva sitta och rida med så stora hjälper. Min häst är stark, men rider jag på stångbett (halvstång i detta fallet) så blir det mycket mer harmoniskt, jag behöver inte ta i honom och det blir mycket trevligare ridning.
Så bettet är bra i många avseenden.
Jag rider inte på stång ofta, det är vid träning ibland. Ungefär som med boots, de använder jag inte ofta heller.
Håller verkligen med dej,skönt att höra att man inte är ensammen.

Trostan skrev:
Håller verkligen med dej,skönt att höra att man inte är ensammen.
Okej jag nu så har jag förståt men det finns många som jag känner som har isisar och dom lägger sig i hela tiden. GÖR DITTEN OCH GÖR DATTEN:
Och då klagar dom oftast på att man ska ut och gå mer med sin häst och att man rider hästen fel.
VArför kan inte såna lägga av och sköta sina egena hästar själva

Sen har jag en fråga; VArför köper många tjocka människor islandshästar? jag tycker att det inte är riktigt schysst imot hästen.

Folk som "lägger sig i" gör sannolikt inte det för att de själva har en viss hästras - de hade nog lagt sig i oavsett om det gällde islandshästar, halvblod, strutsar eller hamstrar.....

Beträffande vikten på islandsryttare så tror jag inte att den skiljer sig så mycket från vikten på andra ryttare eller för den delen vikten på folk i allmänhet... Hur mycket en islandshäst skall/bör/kan bära har debatterats rätt flitigt i andra trådar, så den diskussionen kan vi kanske lämna utanför den här tråden.

Jag håller med Sprettur-Emma!

Vi sitter också alltid av sista biten, det är som en belöning för hästen.
Har man en häst som man får hålla in mycket är det en extra chans att låta den sträcka på rygg och halsmuskler sista biten. Dessutom ger det oss ryttare lite extra motion.

Ibland hoppar vi av mitt i ritten också, ibland om man känner att det är en sån dag när det inte klaffar riktigt, kan jag sitta av och gå en bit, ibland göra lite markarbete för att båda ska få komma ner i varv lite...

Jag tycker att man måste vara öppen för nya/annorlunda saker och inte bara ifrågasätta.

Håller fullkomligt med, en diskussion om vad islandsryttarre gör och inte gör utifrån vad ett fåtal gör är ganska meningslös. Det är möjligt att det finns tendenser att islandsfolk är bätter/sämre/promenerar mer/riderbarfota/tjockare/smalare/dumare/klokare ja fyll på med alla egenskaper som går att uppbringa, men så länge man inte gör någon större undersökning om ett visst beteende så är det helt omöjligt att vet om det verkligen förhåller sig så och om folk väljer att göra så bara för att de har valt islandhästen.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar