Varför kan inte folk koppla sina hundar?

Sv: Varför kan inte folk koppla sina hundar?

Haha herregud kan man bara säga. Jag hade en tant vars hund rusade fram till min. När tanten hunnit fram sin hund börjar hon berätta att han hade loppor... Inte nog med att hennes hund rusade fram till min, den hade dessutom ohyra...:crazy:

DÅ, hade jag inte sparat på krutet kan jag ju säga :crazy:

På tal om kulturkrock... Jag fick höra en historia av en hundpsykolog, som varit på semester på Gran Canaria över jul och nyår. Han fick historien berättad för sig av någon boende i närheten så han såg ju inte det själv iofs...

En person hade varit ute med sina två hundar varav den ena var lös och sprang fram till en kvinna med en barnvagn. Han hoppade på henne och var väldigt glad bara. En polis går fram till hunden, tar den i halsbandet och skjuter den. Han går bort till den chockade hundägaren och det enda han säger är att han måste plocka bort hunden, den ska inte ligga där. :eek:

Sen tycker jag dock ändå att det är viktigt att man inte släpper fram sin hund utan tillåtelse. Inte egentligen för att hundarna kan bli oense utan främst för att jag som ledare inte har tillåtit min hund att hälsa på en nykomling. Och genom att någon bryter dessa regler så repas ju min trovärdighet som ledare och min dominanta position i flocken. Det är ju rent hundbeteende. Men o andra sidan funderar jag, om jag inte är en kapabel ledare, dvs inte kan hantera lösa hundmöten och ta kommandot, då kanske jag måste jobba på det istället, för det är ju en brist hos mig. Man kan ju inte lura till sig ett ledarskap.

Svarar lite fler.

Självklarat är det så att man skall fråga innan man släpper fram sin hund. Det var inte så jag menade.

Vad jag tänkte på var snarare de gånger som det händer och det inte var planerat så. Hundar är ju inga maskiner. En unghund där lydnaden inte sitter perfekt än och man är på ett ställe där det sällan går andra hundar så passar man på att träna lite. Självklart just den dagen så kommer det någon med en hund. Eller den gamle lydige hunden som plötsligt "glömmer" allt den har lärt sig och skall bara hälsa på den snygga tiken. Eller ägaren som kanske går i andra tankar och har inte 100% uppsikt. Hunden som smiter ut från trädgården.

Visst borde inte sådana saker hända men det gör det sånt är livet. Ibland så känns det som om kontrollbehovet och trygghetsbehovet har spårat ur lite. Visst är det bra att ha kontroll och trygghet men det går ju bara till en viss gräns. Är det något som djurmänniskor borde ha lärt sig är det att just runt djur så händer det både det ena och det andra. Är det inte det en av andledningarna till att man har djur? Att den ena dagen är inte den andra lik?

Visst kan det vara irriterande att det kommer fram en lös hund men varför är det så få som klarar av att hantera det? Hör ändå inte det till något som man får kallt räkna med att det händer? Denna hysterin som råder nu fanns inte för bara 10 år sedan.

Idag kan jag få kommentaren att hunden borde vara kopplad på min egna tomt därför att den springer runt och leker med min andra hund. Är inte det att gå till överdrift?

Mvh

Tora

:
Jag har tur med min hund, trots att han har blivit påflugen många gånger så är han varken rädd eller aggressiv mot någon. Han struttar på sin höjd stöddigt förbi andra hundar och tittar åt ett annat håll om de vill mucka. Han är en ignoreringsmästare, sambons familjs hund är rädd för stora hanhundar så han brukar få vara terapihund åt honom. De knatar runt och ignorerar varandra :D

Fast jag vet inte om det är så mycket tur igentligen. Alla mina hundar har blivit påhoppade minst en gång under deras liv (det är ju sådant som händer). En blev jagad av två boxrar hela vägen hem till vårat hus när han var ett halvår. Trots detta så har ingen blivit aggresiv mot andra hundar utan de har varit helt normala. Så det kanske snarare är ditt sätt att hantera situationen än att du har tur med hunden.

Det skulle teoretiskt också kunna vara vårat avelsmaterial som drivit fram fler hundaggresiva hundar.

Detta är ju jättesvårt att veta varför men de problem som finns idag har jag inte stött på förut.

Mvh

Tora

Instämmer absolut. :bow:
Människans önskan att kontrollera allt i sin omgivning är absurd. Och den konstanta rädslan för allt möjligt (tom en så naturlig sak som att låta flockdjur vara med djur av samma art) skapar bara mer problem än den förhindrar.

Och det som skrämmer mig mest med tanke på detta är att lagar och regler som kommer, ska hindra hundmänniskor från att ha hund på ett enkelt och hundvänligt sätt. Och att man ska sätta säkerhet före välmående ur hundperspektiv. Hade jag en önskan skulle jag vilja att folk lärde sig att tänka som, och förstå, sina djur bättre och sluta förmänskliga dem i den grad man gör idag. Det skulle minska både rädsla och kontrollbehov.

Och det som skrämmer mig mest med tanke på detta är att lagar och regler som kommer, ska hindra hundmänniskor från att ha hund på ett enkelt och hundvänligt sätt. Och att man ska sätta säkerhet före välmående ur hundperspektiv.

Och hur välmående är den lilla söndertuggade muppen?

Ni förskönar lösspringande hundars lycka och välmående i utlandet och glömmer att det finns andra möjligheter för befolkningen att på eget bevåg styra hundar som uppför sig olämpligt.

Om man skaffar hund och inte kan uppfosta den bra, så den lyder, då får man- jag upprepar- använda sig av koppel. Enkelt och billigt.

Instämmer absolut. :bow:
Människans önskan att kontrollera allt i sin omgivning är absurd. Och den konstanta rädslan för allt möjligt (tom en så naturlig sak som att låta flockdjur vara med djur av samma art) skapar bara mer problem än den förhindrar.

Och det som skrämmer mig mest med tanke på detta är att lagar och regler som kommer, ska hindra hundmänniskor från att ha hund på ett enkelt och hundvänligt sätt. Och att man ska sätta säkerhet före välmående ur hundperspektiv. Hade jag en önskan skulle jag vilja att folk lärde sig att tänka som, och förstå, sina djur bättre och sluta förmänskliga dem i den grad man gör idag. Det skulle minska både rädsla och kontrollbehov.

Men är det inte så att lagarna har tillkommit för att folk inte kunnat sköta sig? Alltså majoriteten har inte så värst bra koll och det drabbar ju tyvärr alla. :crazy:

Men om vi nu skulle hålla oss 100 procentligt till naturen skulle det innebära att främmande hundar aldrig skulle få hälsa.

Det är inte naturligt för en hund att hälsa på kreti och pleti på promenaden. Det finns ingen anledning till ett sådant beteende. Ska hundarna hälsa så gör man det för sin egen skull, och möjligen om man har en väldigt lekfull hund som sällan får leka med andra hundar-att låta den busa runt på "hundvis" någon gång. Den mår dock säkert inte dåligt om den inte får.

Man kan egentligen jämföra med alla flockdjur, vad har dom för behov av att hälsa på den andra flocken?
En naturlig reaktion vore snarare det motsatta- att gå i försvar eller vara på sin vakt.

Jag själv, som ju är ett flockdjur skulle hemskt ogärna vilja bli hälsad på av var och varenda människa jag möter. Då menar jag inte ett "hej" .

Jag fattar inte, har man en aggresiv, löptik eller sjuk hund så är det för alla självklart att den ska vara kopplad.

Men det är inte lika självklart att se till att ens egna, kanske snälla, lösspringande hund håller sig undan från ovanstående kopplade hundar?

Hur tänker du? :confused:

Ja du - allt jag kan saga ar att vi maste ha ett hundvanligare klimat har i England. Har faktiskt aldrig stott pa en aggressiv hund - en och annan har sagt ifran nar min har studsat lite val mkt, da har den andre hundagaren bett om ursakt varpa jag sager att det gor absolut ingenting for det hjalper min hund att lara sig granser...
Men har som sagt aldrig stott pa elaka/ilskna/allvarligt aggressiva hundar. Fast min granne har faktiskt en schafer som ar opalitlig, och den har hon munkorg pa nar de ar ute bland allmanheten.
Vet inte hur det ar i Sverige, men har ar det ALLTID den losspringande hunden som halls ansvarig for ev incidenter, alltsa aven om det ar den kopplade hunden som bits och orsakar skadan.

Hundagare har ar overlag ocksa valdigt vanliga, hjalpsamma, forstaende och trevliga :bow:

Pa hundkurserna har far man dessutom lara sig att "skicka ivag" framspringande hundar pa ett enkelt och effektivt satt. Ngt jag onskar att folk i allmanhet anvande lite mer, for vanligtvis blir folk glada nar min hund springer fram och bojer sig ner for att klappa/prata med honom...vilket forstas gor det svarare att vanja honom av med det.
Givetvis ber jag alltid om ursakt om min hund springer fram till en kopplad hund, och jag forsoker att alltid halla koll och kalla in innan det hander men jag ar tyvarr inte perfekt - sarskilt inte nar jag har barnvagnen med mig.

Men han blir aldre och med tiden sa avtar tjusningen - numera bryr han sig inte ett dugg i andra manniskor, cyklister osv, och han ar mkt mkt battre vad galler andra hundar. Nagra manader till sa ar han sakert ocksa en maskin precis som alla andras hundar i den har traden... ;)

(Sag att denna traden halkat ned, jag har inte haft tid att titta da jag varit upptagen med tvillingarna :))

Hej

Min hund på snart 2 år har blivit attackerad 2 gånger fast den första gången var det mitt fel.

Jag var ute och gick med henne när en kille med 2 amstaff kom fram till oss. Killens enna amstaff är jätte snäll och en bra kamrat till bella , då dom lekt mycket innan men nu hade killen med sig en till amstaff som han sa kunde bara lite bitchig men ingen annat... Jo den bitter bara av en liten bit av min hunds nos :eek: så att det börjar blöda jätte mycket och jag kunde bara stå där chockad..
men bella bara gick ifrån den amstaffen och till den andra ;)
hon fick inga problem med att gå fram till andra hundar eller så..

men sen blev hon attackerad av en liten svart pudel som kom lös och högg efter hennes strupe men bella bara gick undan och skällde , jag ställde mig bara på den lösa hundens koppel men kunde tyvärr inte säga nåt till pudelns ägare då dom var utländska och inte pratade svenska eller engelska.
Sen dess har bella varit lite nervös mott andra hundar och reser ragg men Aldri har hon varit hottfull utan bara nervös och jag försöker få henne att komma över det med hjälp av andra snälla hundar :laugh::D

men bella är alltid super snäll när hon träffar andra hundar utan reser bara ragg på avstånd sen år det ner direkt.

men hon är så snäll så att hon är lite dum :love::rofl:

Jag brukar gå ut med en Sankt Bernhard.. jag är 14 år x) Haha jag har honom alltid kopplad (förutom i hundgårdar) Men han är galen i andra hundar så jag måste springa till närmsta träd/stolpe när det kommer en hund.. :S Han skäller som bara den.. och folk viskar illa om honom då.. det tycker jag däremot inte e rätt.. :/ Han har ju inte gjort dom nåt.. Förutom att han skäller på dom..

min hund går lös men han är jättesnäll och attackerar aldrig.. ser jag att det kommer en hund vi inte känner så kallar jag alltid in honom. är ju inte säkert den är lika snäll och glad som min karma...

jag tycker hundar ska få springa lösa så mkt det bara går! tycker synd om hundar som ständigt halsar omkring i koppel. om jag hade en aggressiv hund skulle jag dock ha den kopplad.

Senast ändrad:

Jag har väl inte sagt att folk som har koll på sina hundar ska behöva hålla dem kopplade? Jag har Sirius lös jätteofta också, men så har jag kolla på honom också och jag kopplar alltid när jag möter en annan hund eller människa. Det är folk utan koll som ska hålla sina odjur kopplade.

Jag som skulle skriva ett inlägg om att här där jag bor har alla sina hundar kopplade och så, men så idag blev min hund attackerad av en annan hund. Det var mkt obehagligt, de satt ute vid rabatten, jag gick förbi med min hund kopplad, deras hund, en tax, bara flög på min, mega aggressiv.

Själv ramlade jag och skrapade upp ena knäet. Har svidit skapligt halva dagen. Min hund blev rädd och försökte gömma sig bakom mig, därav att jag tappade balansen. Jag hann knappt reagera, taxens käftar gick i ett, han bara bet hela tiden, fick in nåt bett på min hunds bakben innan ägaren fick tag i den, då bet den ägaren också.

Hade min gett igen hade den andra hunden varit mos, det var som sagt en tax och min är rottis/dobbis.

Ägarens förklaring var att han var sjuk och hade humörsvängningar.
Om ens hund är så aggressiv för att den är sjuk så tycker inte jag att man ska låta den lida mer. När jag hade gått därifrån hörde jag hur taxen skrek rätt ut så antagligen spöade de väl upp den. :crazy::confused:

Vissa borde inte få ha hund. :mad:

Hoppas min vovve inte får några men av det där. Vi kommer säkert träffa på den hunden igen då de bor nära, men kommer den då så kan de räkna med att deras hund flyger.

Senast ändrad:

Kl

Och varfor kan inte folk kopa ratt slags koppel/halsband? Var med om nagot obehagligt ikvall. Var ute pa kvallsrunda (i ett villaomrade med mycket barn) da vi stoter pa en kvinna med en stor schafer-mix i ena handen och nagon liten hund i andra. Bada i flexikoppel. Hon star med ryggen mot oss och pratar med en granne. Schafern borjar skalla mot min dvargschnauzer som genast gommer sig bakom mina ben,- nagot jag aldrig varit med om. Hon ar oftast valdigt oradd och glad i alla hundar, speciellt schafrar da en kompis ager en och de ar lek-polare. Har aldrig sett henne backa forut. Schafern gor ett utfall och kvinnan har inte kontroll pa flexit, sa linan bara loper. Kraften blir sa stor att hon tappar kopplet och schafern ar los. Jag bereder mig pa att skydda min hund och mig sjalv, da kvinnan lyckas fa tag i hundens rumpa och sedan i halsbandet (slanger sig over hunden). Hon ber sa mycket om ursakt och skyndar ivag med tva skallande hundar.

Jag vander och gar hemat. Nagra minuter senare ser jag tva barn med en liten pudel-liknande sak i kopplet promenera pa andra sidan vagen. De moter kvinnan med schafern, varav schafern borjar skalla som en tok och drar hart mot barnen. Hon kampar for att ens halla hunden och maste skrika at barnen att halla sig ur vagen. :confused: Stackars barnen slanger sig i diket. Blir morkradd, kanske ar det sa att schafern ar ofarlig och later mer an vad den bits, men det handlade om tva barn! Vad tusan gor man med en sadan kraftfull hund pa promenad ett flexikoppel? Huvva.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Har blivit attackerad 3 gånger av samma schäferhanne där jag bodde förut. Sista gången var ingen ägare i närheten så jag fick skydda mina småskitar på egen hand. Vilket slutade med att jag klippte till hunden och lyfte upp honom i nackskinnet och hivade iväg honom (lilla jag på 50 kg). Blev så jävla arg att jag fick den styrkan på något sätt.

Har även kommit två lösspringandes hundar (stora), reagerade med att ställa mig emellan och ryta åt dom. Tydligen så var de ganska lydiga för de lyssnade direkt på mitt kommando som var stanna. Vilket ändå var en fördel, ägaren kom i lugn takt ett par minuter senare.

Här springer två taxar lösa hela tiden. Min phalene har fått sig lite stryk ett antal gånger men en vacker dag så kommer jag plocka upp båda taxarna och ta dom till polisen. Säga att jag hittat dom lösa. Så får ägaren jobba lite med att få tillbaka dom.

Tacka vet jag mina hundar som tar en omväg runt främmande hundar.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 019
Senast: Migo
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka