Sv: Varför kan inte folk koppla sina hundar?
Jag fattar inte, har man en aggresiv, löptik eller sjuk hund så är det för alla självklart att den ska vara kopplad.
Men det är inte lika självklart att se till att ens egna, kanske snälla, lösspringande hund håller sig undan från ovanstående kopplade hundar?
Hur tänker du?
Ja du - allt jag kan saga ar att vi maste ha ett hundvanligare klimat har i England. Har faktiskt aldrig stott pa en aggressiv hund - en och annan har sagt ifran nar min har studsat lite val mkt, da har den andre hundagaren bett om ursakt varpa jag sager att det gor absolut ingenting for det hjalper min hund att lara sig granser...
Men har som sagt aldrig stott pa elaka/ilskna/allvarligt aggressiva hundar. Fast min granne har faktiskt en schafer som ar opalitlig, och den har hon munkorg pa nar de ar ute bland allmanheten.
Vet inte hur det ar i Sverige, men har ar det ALLTID den losspringande hunden som halls ansvarig for ev incidenter, alltsa aven om det ar den kopplade hunden som bits och orsakar skadan.
Hundagare har ar overlag ocksa valdigt vanliga, hjalpsamma, forstaende och trevliga
Pa hundkurserna har far man dessutom lara sig att "skicka ivag" framspringande hundar pa ett enkelt och effektivt satt. Ngt jag onskar att folk i allmanhet anvande lite mer, for vanligtvis blir folk glada nar min hund springer fram och bojer sig ner for att klappa/prata med honom...vilket forstas gor det svarare att vanja honom av med det.
Givetvis ber jag alltid om ursakt om min hund springer fram till en kopplad hund, och jag forsoker att alltid halla koll och kalla in innan det hander men jag ar tyvarr inte perfekt - sarskilt inte nar jag har barnvagnen med mig.
Men han blir aldre och med tiden sa avtar tjusningen - numera bryr han sig inte ett dugg i andra manniskor, cyklister osv, och han ar mkt mkt battre vad galler andra hundar. Nagra manader till sa ar han sakert ocksa en maskin precis som alla andras hundar i den har traden...
(Sag att denna traden halkat ned, jag har inte haft tid att titta da jag varit upptagen med tvillingarna
)