Varför kan inte folk koppla sina hundar?

Sv: Varför kan inte folk koppla sina hundar?

Detta händer aldrig mig. Jag förstår inte hur folk lyckas. Jag bor ute i skogen, och här har nästan alla hund. Många går lösa efter som att det är på landet, mycket skog och natur, grusvägar och sommarstugor. :)

EN enda gång har jag härute varit med om att en lös hund kommit fram till min. Ägaren traskade på med sin häst genom skogen och hörde inte att jag kom bakom med min hund, och hennes vovve vände och kom fram. Jag hade dock träffat denna hund och ägare tidigare så jag visste att han var snäll, men han hade ju aldrig träffat min hund. Jag ropade till ägaren att "nu hälsar din hund på min" och hon kallade genast till sig honom bestämt. Han hann komma fram och nosa och jag gick lite lätt imellan och bad honom att backa. Inte för att jag var rädd att något skulle hända, det visste jag att det inte skulle, utan mer för att ingen av hundarna fått tillåtelse att hälsa av resp. ägare. Min hund höll sig lydigt bakom mig. Så hade jag hanterat vilken hund som helst som kommer fram. Genom att som ledare gå fram först och avvisa den.

Jag reagerar absolut inte upprört eller otrevligt mot andra hundägare. Alla människor kan tappa koncentrationen nån gång och hunden är ju absolut inte aggressiv. Dessutom får jag ingenting tillbaka genom att bete mig illa, förutom ev. en ovän eller dåligt rykte.

Om en hund går fram till min bemöter jag ägaren med respekt och låter denne förklara sig. Om han eller hon inte verkat förstå att det inte är ok att ha hunden lös utan kontroll så skulle jag helt enkelt tala om det och kanske även lägga till att de flesta hundägare i området inte uppskattar att hundar hälsar på deras utan tillåtelse. Detta kan jag säga efter som att jag tar kontakt med andra hundägare när jag är ute, och därför känner till och pratar med de flesta. Det är mycket bättre att ta kontakt och kommunicera som vuxna människor, än att bli fly förbannad och förakta folk i sin omgivning. Det förstör både för dig och för andra.

Självklart behöver man inte vara otrevlig, det vinner man ingenting på, men ett ursäkta kanske är på sin plats? Självklart kan alla göra ett misstag, men någon måste ju ha släppt lös hunden från första början? Visst kan hunden smita från tomten, eller slita sig, men då kan man säga ursäkta mig. Men ofta är det folk som har hunden lös på promenaderna och som inte ens försöker kalla in den när de ser oss, eller frågar: "är de en tik?" (vad har det för betydelse?). Jag är ingen tråkmåns som inte låter min leka med andra hundar, han har massor med hundkompisar, men det är hundar jag känner. Han har blivit attackerad så många gånger utan att bli allvarligt skadad (om sprickan i nosbenet inte räknas) att jag är skiträdd varje gång det kommer fram en främmande, lös hund.

Råkade sällan ut för sånt här innan och är förvånad och undrar vad som händer?

Nu ha jag i alla fall skickat en insändare till tidningen så får vi se vad som händer.

Insändare var en bra ide. Verkligen. :)

Självklart ska man be om ursäkt. Men som du märker så gör majoriteten av befolkningen INTE så som man själv tycker att man bör göra, så det får man närstan räkna med. Det kan bero på att personen skäms, att han är chockad själv, har svårt att uttrycka sig/hantera såna situationer eller bara att personen inte vet att det är något man bör be om ursäkt för. Okunskapen är stor bland hundägare. Och oavsätt om det beror på någon av de ovan nämnda orsakerna, eller om människan bara är ouppfostrad så VINNER man ingenting på att bli arg. Ingenting alls.

Nu vet jag inte om du blev det dock, och iden med insändaren tycker jag var bra tänkt. Om den är skriven på ett icke provocerand sätt. Många insändare är ofta bara ett sätt för människor att få häva ur sig aggressioner och det är helt fel sätt att använda dem på.

Det händer mig titt som tätt också... ofta med ägaren ropandes "den är såååå snäll". Well, MIN hund är inte snäll! Vi har stora problem med hundmöten och att hälsa på en annan hanhund i koppel är inte att tänka på. Varje gång detta händer gör det problemen värre och jag tycker att det är så otroligt nonchalant!

Jag har sparkat till/slagit efter ett antal hundar som kommit farande i full fart, bättre det än att stå där med fullt slagsmål. Hur ska jag kunna veta om hunden som närmar sig är en tik el hane, snäll eller inte...
Några gånger har jag dessutom lackat ur rejält när jag inte ens fått en reaktion från ägaren och sagt ett och annat fult ord. Att be om ursäkt för sin uppenbarligen olydiga, lösa hund är väl ändå inte för mycket begärt?!?

Tillägg: När jag får höra just "den är sååå snäll, vill bara hälsa" och ropar tillbaka att "Visst, men min hund skulle säkert gärna äta din till lunch" så brukar de iaf skynda sig att hala in hunden...

Senast ändrad:

Som sagt blir jag sällan arg och skriker åt folk (har svårt för såna människor) och inte heller var jag arg eler otrevlig i insändaren utan skrev på ett vänligt och konstruktivt sätt som för hoppningsvis får folk att tänka till :)

*kl*

Hjalp vad harda ord det var har da :crazy:

Jag har en labrador, strax over aret, vanligheten sjalv men mkt lekfull och hoppig och studsig. Hans inkallning ar inte alltid 100% annu, men vi har faktiskt aldrig stott pa otrevliga/upprorda manniskor som klagar pa att han springer fram. Inte en enda gang. Och jag skulle heller aldrig klaga om en annan hund sprang fram till min for att halsa (hander ofta, det med). Om den var aggressiv sa skulle jag ryta till, dock, for har man aggressiv hund sa far man se till att han den kopplad. Likasa om man har en hund som smittar av ngn anledning, eller en tik som loper - inte fasen later man DEN hunden springa losa da :confused:

Men jag kanske bara har tur som rakar bo i ett hundvanligt omrade med snalla hussar och mattar och medmanniskor som forstar att valpar/unghundar inte alltid gor som man sager...

*hukar mig for skottlossningen*

Och jag skulle heller aldrig klaga om en annan hund sprang fram till min for att halsa (hander ofta, det med). Om den var aggressiv sa skulle jag ryta till, dock, for har man aggressiv hund sa far man se till att han den kopplad.

Men om MIN hund är aggressiv då?! Det behöver ju inte vara den framspringande hunden som är potentiellt aggressiv, det kan ju lika väl vara den som blir framsprungen till. Kommer din snälla, lösa hund fram till min kopplade, inte lika snälla, blir det förmodligen samma resultat som om den kopplade var snäll och den okopplade aggressiv...

Om den var aggressiv sa skulle jag ryta till, dock, for har man aggressiv hund sa far man se till att han den kopplad.

Ja precis! Det är därför jag har MIN hanhundsagressiva hund kopplad, och vad sjutton ska jag då göra när DIN lösa hund kommer framspringandes?? Det handlar om att visa hänsyn, det hjälper inte att din hund är snäll och när du låter detta hända så förstör du så mkt arbete för mig.

Självklart ska man få träna inkallning med sin unghund men då får man väl se till att vara på en öppen yta där man ser andra hundar på långt håll och kan koppla sin hund, eller ha den i långlina.

Jag måste säga att jag inte tycker om att möta lösa hundar,jag brukar skrika nej allt vad jag orkar, elle typ FY och försöka gå emot dem. Det är otrevlig med lösa hundar, jag vet men...

...jag måste erkänna att jag inte är fläckfri!
Jag har en 9 månaders "valp" hemma som under sin tid vid mej lyckats springa ut/fram till en annan hund 5 ggr. Hon är nästan alltid kopplad i lina så man kan ta tag i henne men nån gång har det då hänt att "man ska bara" å då kommer de så klart en annan hund.

Nu ä inte min så stor, så jag antar att hon inte ser så läskig ut även fast hon skäller till när hon sätter fart, väl framme lägger hon sig och viftar på svansen och visar att hon är SÅ liten :grin: och jag vore så tacksam om någon kunde riva i åt henne. De spelar nog ingen roll vad de säger bara de lät förbannade. Dessa gånger har ju jag kommit springandes sekunden senare och skällt som en bann-hund och när jag närmar mig springer hon in på gården igen, så att jag kan be om ursäkt. Men de flesta säger mest att "nä hon va så snäll de hälsar bara" :crazy: MEN de är ju itne direkt så att jag vill att hon ska få "berömma sig själv" genom att hälsa...

...så nä jag måste ta tag i det där och "leja" några hundvänner så vi fårträna det....

Att be om ursäkt för sin uppenbarligen olydiga, lösa hund är väl ändå inte för mycket begärt?!?
Tydligen är det det. Och tyvärr är det alla vi som VET hur man ska bete sig, som får dras med dessa okunniga, nonchalanta, ouppfostrade, missanpassade människor. :grin: Men vi får ändå inget tillbaka genom att bli upprörda. Får du nånsin ett bra resultat genom att bli upprörd? Mycket ovanligt enligt min mening efter som att det pedagogiskt sett inte är ett bra sätt att gå tillväga på när man vill manipulera - dvs få någon att ändra sitt beteende.

Men man gör som man vill, förstås. :)

Tyvärr är det ju så att man får räkna med att världen är full med idioter och det är därför man som hundägare till en aggressiv hund måste ta hänsyn till denna tråkiga situation och räkna med att hunden blir mött av lösa hundar och därför har valet att ha munkorg eller riskera att få ansvaret för en skadad/död hund. För enligt lag får det inte vara farligt för andra hundar att bemöta din.

Man kan säga vad man vill om lagen men sådan är den.

Men de är okej att din hund springer fram till sjuka, aggressiva och löpande hundar?

Nej jag är medveten om att det för det mesta inte hjälper att bli upprörd men tyvärr så räcker inte stubinen hur långt som helst...:crazy:
I nio fall av tio så bryr jag mig heller inte om att skrika och bråka men några gånger måste jag erkänna att bägaren runnit över. Särskilt när det händer flera ggr med samma hund/hundägare och jag redan första gången lugnt och sansat påpekat att jag inte vill att min hund ska hälsa på andra hundar öht när vi är ute på promenad. Det är en annan sak om det är bekanta hundar och planerade möten. Kommentaren "min hund skulle nog gärna äta din till lunch" framförs i lugn konstaterande ton för att få lite fart på inhämtningen av löshunden. Tyvärr verkar det inte räcka att helt enkelt säga "min hund är inte snäll", folk fattar liksom inte.

Nu är min hund ganska hanterbar storlek även om han är styv i korken så hittills har alla otrevliga situationer gått att styra upp genom att helt enkelt hålla honom kort och "jaga bort" den andra hunden. Han flyger inte på helt oprovocerat men kommer det en annan hane med kaxig attityd så är han inte bang.

Det är attityden som stör mig mest, "min hund är ju snäll så det gör inget om den springer fram till en annan hund". Eller om det inte var meningen (som för det mesta är fallet) så kan man väl åtminstone kläcka ur sig en ursäkt. Även om det inte blir bråk så är det mycket arbete förstört för mig som får kämpa varje dag för att hålla min hund lugn vid hundmöten.

Om den var aggressiv sa skulle jag ryta till, dock, for har man aggressiv hund sa far man se till att han den kopplad. Likasa om man har en hund som smittar av ngn anledning, eller en tik som loper - inte fasen later man DEN hunden springa losa da :confused:

Jag fattar inte, har man en aggresiv, löptik eller sjuk hund så är det för alla självklart att den ska vara kopplad.

Men det är inte lika självklart att se till att ens egna, kanske snälla, lösspringande hund håller sig undan från ovanstående kopplade hundar?

Hur tänker du? :confused:

Eller såna som man möter som frågar om inte våra hundar kan få hälsa på varandra, man är lie tveksam men de bedyrar att deras hundar är såååå snälla, okej säger man och så plötsligt ligger våran hund där på rygg med en morrande best över sig med ett fast grepp om halsen på honom. Så nu säger jag nej när nån frågar.

Ja lösa hundar finns det gott om även här. Har en ägare full koll på sin hund så bryr jag min INTE om de har den lös så länge den inte springer fram till min. Jag har nämligen själv min lös och han sticker inte och jag kallar in honom då det kommer någon. Däremot gör inte alla detta och min hund har blivit påflugen flera gånger. Det har gått så långt att han för tillfället är rädd för stora hundar då han sista tiden blivit påflugen av två stycken med kort mellanrum.

En gång gick det så långt att även jag blev biten av en lös hund som gav sig på min. Det var en rottis och jag han få upp min egen hund och fick tag i rottisens halsband. När han inte kom åt min hund så gick han på mig istället och bet mig i armen. De som var ute med hunden kom inte ens och hämtade den utan jag fick dra bort hunden i halsbandet till dem :crazy:.

Det är inte kul att hela tiden behöva gå med ögon i nacken för att ha koll på alla andra hundar som springer hit och dit och ger sig på varandra.

I området finns en tant som har en irländsk sätter som hon tror hon har jättebra pli på men i själva verket så skiter hunden totalt i henne. Hon har den jämt lös och den sticker fram tilla alla hundar. Tyvärr är det inte snäll mot andra hanar och har flygit på ett antal hanar i området. De sista tre kvällar han hunden sprungit själv ute utan sin ägare. Då jag kom hem från jobb träffade jag två andra hundägare som båda två fått sina hundar påflugna av denna hund. Hur fasen kan man släppa sin hund när man tre dagar i streck varit av med hunden i över en halvtimme åt gången. Hunden sticker ifrån henne och springer runt över gator och när den känner för det så letar den upp sitt hem. Helt sjukt.

Jag fattar inte, har man en aggresiv, löptik eller sjuk hund så är det för alla självklart att den ska vara kopplad.

Eller hundar som har loppor. Är det bara jag som tycker att man har en hund full av loppor kopplad?

Jag kan tycka att det inte gör så mycket om det händer EN gång och om ägaren ber om ursäkt och visar att dom har tagit till sig händelsen och ser till att detta var första och sista gången, men det är vad jag tycker.

För ett tag sen ringde min mamma och berättade att gammelhunden (Finsk Lapphund på 11 år) nyligen blivit påhoppad av en mindre hund (väldigt lik Jack Russel). Den hade varit i trädgården och rusat ut oh helt oprovocerat (vad hon kunde se) attackerat. Gammelhunden har PRA och ser väldigt dåligt så han kunde inte försvara sig och kopplad som han var kom han inte direkt undan heller... Efter världens cirkeldans så lyckades mamma fota den lille hunden och ägaren tog den och gick in. Bad inte ens om ursäkt i flykten från platsen.

Jag blev rosenrasande eftersom man är överbeskyddande mot gammelhunden nu när han ser så illa. Han är gammal nu och borde inte utsättas för mer skit. Återigen kan jag ta om det händer en gång, men en ursäkt ska fasen inte vara för mycket begärt! Mamma hade pratat med några grannar och de hade berättat att detta inte var första gången.

Några veckor senare reste jag ner för en semester i min hemstad. Jag tar med mig gammelhunden när jag och Narmo går ut och tänkte på den lille råttan som attackerat den gamle. När vi är på väg hem så hör jag röster från trädgården där hunden bor. Jag ser matten stå och ha hunden brevid sig, lös. Fine, tänker jag, så länge han stannar där. Hon står och upprepar "stanna" flera gånger, tills hunden rusar ut ur trädgården... En jäkligt fin JR måste jag säga, men vid det läget var jag rätt irriterad.

Narmo ställer sig ivägen så att han blir den förste han möter. Jag ville inte ingripa då Narmo tänder direkt om jag kortar kopplet. Jag hoppades på att det inte skulle bli bråk alls eftersom matten kanske skulle hinna ut och ta hunden i bästa fall. Han rusar runt och nosar Narmo i baken utan någon som helst artighets nos mot nos hälsning. Narmo växer av irritation då den lille nosar honom i baken, men han står dock kvar.

Gammelhunden står i kopplets längd bortåt och sänder ut massor med osäkerhetssignaler. Den lille rusar fram med ett vrål, men med bara någon decimeter kvar till gammelhunden så är Narmo över honom, tar ett kraftigt tag i nacken och släpar hunden i asfalten säkert en halvmeter. Nu kommer matten med hög hastighet över muren och sträcker ner armarna i havet av tänder. Jag drar bort Narmo som kommer till mig, men har ett argt öga på den lille.

Inte ens denna gången bad matten om ursäkt... :eek: Det enda hon gör är att skrika och gapa på den lille hunden + slå den hårt i sidan. Vad det nu skulle hjälpa, men jag antar att hon var stressad och lite chockad av händelsen.

Några dagar senare får vi höra att NU ska hunden hållas kopplad... Hur många attacker tog det för att dom skulle förstå det?... :crazy:

Det som funkar för mig och Narmo när det kommer andra hundar är att stå helt stilla tills dom är nästan framme för att plötsligt ryta och gorma de värsta svordommar, när jag tar ett steg fram tänder Narmo direkt, och gudarna ska veta att även hundar kan svära :devil:

Jag kan tycka att det inte gör så mycket om det händer EN gång och om ägaren ber om ursäkt och visar att dom har tagit till sig händelsen och ser till att detta var första och sista gången, men det är vad jag tycker.

:bow: Självklart! Alla kan begå misstag! Det har hänt mig när Sirius var yngre också. För ett par månader sedan var det en kille som släppte ut sin jättestora schäfer på tomten just när jag gick förbi, han blev ungefär en halvmeter högre och kom fram. Killen fick tag på sin hund och bad tusen gånger om ursäkt. Ingen skada skedd, så jag sa vänligt att det inte gjorde något och jag tror att han tänker en gång till innan han släpper ut sin hund nästa gång.

Jag har tur med min hund, trots att han har blivit påflugen många gånger så är han varken rädd eller aggressiv mot någon. Han struttar på sin höjd stöddigt förbi andra hundar och tittar åt ett annat håll om de vill mucka. Han är en ignoreringsmästare, sambons familjs hund är rädd för stora hanhundar så han brukar få vara terapihund åt honom. De knatar runt och ignorerar varandra :D

Eller hundar som har loppor. Är det bara jag som tycker att man har en hund full av loppor kopplad?

Fick höra en mycket rolig historia om detta :D

En kvinna med en Labrador var sjukt trött på att alla skulle släppa fram sina hundar till hennes med kommentaren av att "en labrador är så snäll".
Hon kom på världens super ide! Hon tog ut sin hund på sin vanliga promenad då hon möter en kvinna med en stor lös hund som kommer farandes åt hennes håll.

"Du måste koppla din hund för min har loppor!" Ropar kvinnan med labradoren.

"Det gör inget" får hon till svar.. "Det har min också" :crazy:

Höjden av otur? :D

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 012
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 019
Senast: Migo
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka