Varför kan inte folk koppla sina hundar?

Sv: Varför kan inte folk koppla sina hundar?

Vi har det lika dant här på landet där jag bor. Jag har berättat om det här några gånger.
Särskilt en gubbe med två hundar. Hans hundar sticker från tomten. Har gått till anfall säkert 7 gånger på min hund. Sist gång blev jag galen. Min dotter va med som tur va. Hon tog min hund som försvarade sig själv. Morrade o skällde. Jag drev gubbens hund med min nyckel knippa. Som jag slängde på hunden och i backen. Föste hunden så ca 200m där gubben va. Jag gapade åt gubben.
Men det har gjort resultat. Han har satt upp staket.

Men jag mötte en tjej med barnvagn innan sommaren. Hon va hundrädd. Hon vågade inte gå på promenad med sin bäbis. För hon hade blivit på hoppad av just dessa hundar,. Och någon mer hund.
Kopplade hundar gick bra.
Någon hund hade stuckit upp näsan i barnvagnen. ¨Så hon vågade inte gå ut
ILLAILLA

Jag har inte varit med om något liknande med min hund, men jag håller med om att hundarna borde vara kopplade.:(:mad:

Men jag mötte en tjej med barnvagn innan sommaren. Hon va hundrädd. Hon vågade inte gå på promenad med sin bäbis. För hon hade blivit på hoppad av just dessa hundar,. Och någon mer hund.
Kopplade hundar gick bra.
Någon hund hade stuckit upp näsan i barnvagnen. ¨Så hon vågade inte gå ut
ILLAILLA

Huga ja... Förra våren (tror jag det var) så mötte jag två kvinnor med en barnvagn som pratade med en tredje kvinna. Hon var kort och träningsklädd, pratade inte ren svenska. (Med risk för att låta lite gammeldax, men utländskar brukar vara ganska rädda för hundar som det är :crazy:.) Kvinnan hade nyligen blivit påhoppad av en stor svart hund som bitit henne på ryggen så tröjan hade stora hål. Kvinnorna med barnvagnen vände av rädsla för att träffa hunden och jag förstår dom.. Tydligen hade inte ägaren ens sagt något till kvinnan som hade varit skitskraj!

Fick höra en mycket rolig historia om detta :D

En kvinna med en Labrador var sjukt trött på att alla skulle släppa fram sina hundar till hennes med kommentaren av att "en labrador är så snäll".
Hon kom på världens super ide! Hon tog ut sin hund på sin vanliga promenad då hon möter en kvinna med en stor lös hund som kommer farandes åt hennes håll.

"Du måste koppla din hund för min har loppor!" Ropar kvinnan med labradoren.

"Det gör inget" får hon till svar.. "Det har min också" :crazy:

Höjden av otur? :D
Haha herregud kan man bara säga. Jag hade en tant vars hund rusade fram till min. När tanten hunnit fram sin hund börjar hon berätta att han hade loppor... Inte nog med att hennes hund rusade fram till min, den hade dessutom ohyra...:crazy:

Detta händer aldrig mig. Jag förstår inte hur folk lyckas. Jag bor ute i skogen, och här har nästan alla hund. Många går lösa efter som att det är på landet, mycket skog och natur, grusvägar och sommarstugor. :)

EN enda gång har jag härute varit med om att en lös hund kommit fram till min. Ägaren traskade på med sin häst genom skogen och hörde inte att jag kom bakom med min hund, och hennes vovve vände och kom fram. Jag hade dock träffat denna hund och ägare tidigare så jag visste att han var snäll, men han hade ju aldrig träffat min hund. Jag ropade till ägaren att "nu hälsar din hund på min" och hon kallade genast till sig honom bestämt. Han hann komma fram och nosa och jag gick lite lätt imellan och bad honom att backa. Inte för att jag var rädd att något skulle hända, det visste jag att det inte skulle, utan mer för att ingen av hundarna fått tillåtelse att hälsa av resp. ägare. Min hund höll sig lydigt bakom mig. Så hade jag hanterat vilken hund som helst som kommer fram. Genom att som ledare gå fram först och avvisa den.

Jag reagerar absolut inte upprört eller otrevligt mot andra hundägare. Alla människor kan tappa koncentrationen nån gång och hunden är ju absolut inte aggressiv. Dessutom får jag ingenting tillbaka genom att bete mig illa, förutom ev. en ovän eller dåligt rykte.

Om en hund går fram till min bemöter jag ägaren med respekt och låter denne förklara sig. Om han eller hon inte verkat förstå att det inte är ok att ha hunden lös utan kontroll så skulle jag helt enkelt tala om det och kanske även lägga till att de flesta hundägare i området inte uppskattar att hundar hälsar på deras utan tillåtelse. Detta kan jag säga efter som att jag tar kontakt med andra hundägare när jag är ute, och därför känner till och pratar med de flesta. Det är mycket bättre att ta kontakt och kommunicera som vuxna människor, än att bli fly förbannad och förakta folk i sin omgivning. Det förstör både för dig och för andra.

Nä jag försår inte heller varför alla verkar ha så stora problem med lösa hundar? Här händer det ganska så ofta att att det springer fram lösa hundar. Oftast så händer ingenting eller så börjar de att morra och studsa runt varandra. Då brukar jag bara gå emellan och så är det med det.

Undrar om inte folk blir så fruktansvärt rädda när hundarna låter lite. Mina två kan plösligt ryka ihop över något som båda vill ha samtidigt. Då låter det som om de skall döda varandra men bara några sekunder senare så ligger de och trycker på varandra i soffan. Så de flesta gånger så låter det nog värre än vad det igentligen är.

När jag växte upp så var det snarare fler lösa hundar än vad det var kopplade. Visst var det något småbråk här och var men det var inget värre än det. Undrar varför var och varannan människa idag verkar ha problem med att deras hundar inte klarar av andra hundar?

Fast det kanske snarare är ägaren som har problem med andra hundar snarare än deras hund?

Mvh

Tora

Har dom inte hundar i utlandet?

När vi var i Tjeckein i våras så blev jag riktigt förvånad. Enda gången man mötte en hund i koppel var när man var i stan. Annars verkade alla hundar gå lösa så gott som hela tiden. För mig var det en riktigt kulturchock.

Samtidigt så blev jag väldigt fundersam. Vad är det som gör att vi i Sverige har så svårt att ha våra hundar lösa? Det verkar som om det är pga av andra hundmöten och att folk möjligtvis kan vara rädda för hundar. Men varför har man inte detta problem i tex Tjeckien? Kan inte påstå att hundarna var så perfekt uppfostrade tex men trots det så fungerade det tydligen ändå.

Är det vårat stora kontrollbehov och trygghetstörst som har gjort att det blivit så?

Mvh

Tora

Nä jag försår inte heller varför alla verkar ha så stora problem med lösa hundar? Här händer det ganska så ofta att att det springer fram lösa hundar. Oftast så händer ingenting eller så börjar de att morra och studsa runt varandra. Då brukar jag bara gå emellan och så är det med det.

För att kommer det fram en tik till min kopplade tik, så är risken stor att något händer som gör att jag riskerar att vara tvungen att betala en väldigt onödig veterinärräkning. ...bara för att den andra hundägaren inte har hållit koll på sin hund...

Undrar om inte folk blir så fruktansvärt rädda när hundarna låter lite.

Men om man vet med sig att det förmodligen blir mer än "låter lite" om en annan, lös tik skulle komma fram till min hund?

Men varför är det så många som har så mycket problem? Detta är något som har kommit de senaste 10 åren. När jag var liten så var det träffade man lösa hundar överallt.

Vad är det idag som gör att så många hundar har så stora problem? Jag funderar mycket på om det inte är ägaren som har problem och inte hunden. Eller att det är ägaren som skapar problemet när hunden är liten (omedvetet alltså)?

Mvh

Tora

Även om det inte blir bråk så är det mycket arbete förstört för mig som får kämpa varje dag för att hålla min hund lugn vid hundmöten.
DET håller jag med om, men med tanke på att det finns en mängd olika anledningar till varför folk inte gör det, så får man nog försöka att inte reta sig på det. Och ur din synvinkel är det upprepade misstag från folk i din omgivning och en ständig kamp med att få ordning på det som du jobbar med hos din hund, medan det i den andra hundägarens vinkel är ett enda misstag från deras sida, en enda gång. Såklart att ni ser olika på det hela. Dock tycker jag också att en ursäkt ALLTID är på sin plats.

Undrar varför var och varannan människa idag verkar ha problem med att deras hundar inte klarar av andra hundar?
För det första tror jag att man har hund på ett annat sätt idag. Man lämnar de länge ensamma i en lgh och brukshundar inföskaffas som sällskapshundar (tom med uppfödarens vetskap)... Deras status har gått upp men samtidigt har hundhållningen sjunkit på många sätt. Detta händer med allt man älskar - man förmänskligar dem. Man tar dem på för stort allvar och läser dem som människor istället för hundar.

Fast det kanske snarare är ägaren som har problem med andra hundar snarare än deras hund?
Det tror jag beror mkt på okunskap. Även om man gått kurser och är aktiv hundmänniska så behöver man inte ha alls mycket kunskap om hunden som djur.

Sen tycker jag dock ändå att det är viktigt att man inte släpper fram sin hund utan tillåtelse. Inte egentligen för att hundarna kan bli oense utan främst för att jag som ledare inte har tillåtit min hund att hälsa på en nykomling. Och genom att någon bryter dessa regler så repas ju min trovärdighet som ledare och min dominanta position i flocken. Det är ju rent hundbeteende. Men o andra sidan funderar jag, om jag inte är en kapabel ledare, dvs inte kan hantera lösa hundmöten och ta kommandot, då kanske jag måste jobba på det istället, för det är ju en brist hos mig. Man kan ju inte lura till sig ett ledarskap.

Men som sagt, frågar alla först behöver ingen få problem. För det är ju också så att om hundägaren tror att hundarna ska slåss och blir orolig, så kommer slagsmål som ett brev på posten. En orolig flock blir lättare aggressiv.

Senast ändrad:

kl+

Enligt min åsikt ska man inte ens överväga att skaffa en hund om man inte är villig att lägga ned så mycket tid att uppfostra och träna med sin hund att inte grundlydnaden sitter säkert.

A och O är grundlydnaden.

Oavsett om man har en liten pyttehund eller värsta brukshundsrasen.

Nu i vuxen ålder har jag inte haft hund men vi hade sk sällskapshund hund när jag var barn i familjen. Dessutom hade min far en schäfer som från början var en omplaceringshund med diverse problem som kommit tillbaka till uppfödaren.

Med en del jobb blev denna schäferhane en ypperlig 100% pålitlig tjänstehund inom försvarsmakten.

Redan då märkte jag hu hur härligt och kul det är att ha en hund som är väldresserad i jämförelse med omgivningens mest mindre lydiga hundar.

Skulle jag skaffa hund skulle jag för det första vara noga med att hitta en hund med bra mentalitet och med en ras som passar både mig som person och med det syfte jag tänkt ha hunden till.

Sedan skulle jag lägga så mycket tid och energi som det fordras för att få en trevlig hund.

Skulle något problem börja uppstå skulle jag genast ta hjälp av mer kunniga människor än jag själv, och det omgående INNAN problemet glider ur händerna.

Jag blir väldigt ledsen när jag ser hundar "på stan" som verkar både otrygga och lämnade till sig själva i och med att de har en ägare som inte har koll på någonting.

Senast igår berättade en kompis till mig att hon varit ute med hunden ( i koppel), då kommer en dam som bor i samma område med en lös mellanstor hund. ( Damen i fråga uppträder ofta som om hon vore påverkad av alkohol eller droger och har inte mycket koll på sin hund). Damens hund är lös och springer fram och "hetsar" upp min kompis hund så att den försöker gömma sig bakom min kompis- som får kopplet om benen och nästan trillar omkull.

Sånt är väldigt trist. Om min kompis varit en 80 årig dam hade hon kanske trillat och legat på sjukhuset nu med bruten lårbenshals....

Observera att ingen av de inblandade hundarna har sk kamphundsraser i sig. "alkisdamens" hund är renrasig vad det verkar. Min kompis hund är blandras.

Så olyckor med lösa hundar kan ju ske även om det inte blir hundslagsmål.

/KT

Men varför är det så många som har så mycket problem? Detta är något som har kommit de senaste 10 åren. När jag var liten så var det träffade man lösa hundar överallt.

Vad är det idag som gör att så många hundar har så stora problem? Jag funderar mycket på om det inte är ägaren som har problem och inte hunden. Eller att det är ägaren som skapar problemet när hunden är liten (omedvetet alltså)?

Mvh

Tora

Måste det ha med problem att göra då?
Jag vill inte ha hundmöten runt min barnvagn oavsett hur hundarna hanterar mötet.

Och även om jag inte har barnvagnen med så vill jag åtminstånde bli frågad innan hundarna hälsar, jag vill inte att min hund ska stanna och hälsa på alla man möter.

Jag uppskattar faktiskt inte heller att folk oanmält kommer fram och kelar med hunden, det betyder inte att folk inte får, utan att jag helt enkelt vill att de frågar först.

KL
Att det finns många hundar/hundägare med problem är en sak, vad det bottnar i är en fråga för sig. Det kan ju vara så "enkelt" som dåligt ledarskap, men också händelser i hundens historia som inte är så lätta att sudda ut.

Hursomhelst så tycker jag att frågan om lösa hundar mest av allt handlar om respekt och hänsyn oss hundägare emellan. Det ska inte spela någon roll om min hund är snäll eller inte, jag ska inte behöva hamna en en situation där jag måste deala med nån annans lösa hund! Visst är vi alla människor och misstag händer, det får man ha överseende med, men när det händer flera ggr trots att man sagt ifrån eller när man blir bemött med en ryckning på axlarna så blir man tillslut irriterad. Det som inte är så stor sak för en människa/hund kanske är en jättegrej för en annan. Oavsett vad skälet är till att jag inte vill ha lösa hundar inpå mig och min hund så måste jag väl kunna få vistas ute utan att behöva utsättas för detta?
Inte prackar man väl på folk saker de inte vill utsättas för i övriga livet?

ad är det idag som gör att så många hundar har så stora problem? Jag funderar mycket på om det inte är ägaren som har problem och inte hunden. Eller att det är ägaren som skapar problemet när hunden är liten (omedvetet alltså)?

Mina hundar gör inte utfall mot andra hundar, och dom är snälla.
Däremot är inte mina hundar speciellt intresserade av att hälsa på varenda jycke som kommer farande, jag är varken intresserad av att hälsa på varken jycke eller matte/husse. När jag går ut med min ahundar vill jag ha en skön promenad.Sen tillhör det väl allmänt folkvett att fråga om hundarna kan hälsa. Sist men inte minst: 80 procent av hundarna som blivit framsläppta till mina har velat gruffa sig. Då ser jag ingen anledning att låta främmande hundar hälsa-faktiskt.

Det verkar vara sånt som händer i mer befolkade områden. Jag har mött två shäferhundar(rejäla hanar) som slet sig ur sin ägares grepp o jagade runt min smilla så hon skrek. Vi har mött dem flera gånger efter det och smillis är numera rädd för shäferhundar och just dessa två- ser hon dom så lägger hon sig på rygg....

Min sambo har på annan ort mött nån större svart sak som med ont sinne rusade fram mot vår andra hund, som då dessutom var dräktig. Min sambo riktade in en redig spark i bröstet på hunden med stålhättesko så hunden illtjöt o sprang tillbaka till den bil ur vilken den kommit. Så skall man tas med lösa framfarande hundar som inte stannar på "hot"...

Själv känner jag mig rätt träffad dock av frågan
Varför kan inte folk koppla sina hundar?
Jag kopplar i princip aldrig min Smilla(endast vid större vägar och mitt inne i stan). O varför? Det behövs inte, men jag har oxå exakt pli på henne o hon skulle aldrig drömma om att gå fram till andra utan lov. O den gången vi mötte shäfrarna, då var jag bara glad att hon var lös. Hade hon hängt i koppel o vart så livrädd hade det inte blivit bättre.

Men hundar som man inte har lydnad på skall inte gå lösa. Men bevisligen så hjälper ju inte koppel om man t.ex. har två 50kg shäferhanar o själv väger 50kg... 50+50=100>50... :grin:

Jag har inte sagt något om att koppla sina hundar om man har pli på dem. Jag går också lös jätteofta med min, men så har jag koll också.

Har dom inte hundar i utlandet?

Haha, jo men dom har ofta dålig relation till hundar. Hundar är oftast mer vilda än tama och bär antingen på sjukdomar eller är aggressiva för att de helt enkelt inte blivit hanterade eller vana. Människorna uppfostras att akta sig för hundar helt enkelt.

Känner och har träffat flera från mellanöstern och bort mot Indien som är skit rädda. Religioner "ställer till" mycket. I Koranen står att man ska akta sig för hundar för dom har vitt skum som kommer ur näsan och detta är farligt (Rabies).

Och så måste jag poängtera att det inte finns någon regel utan undantag.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 012
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 019
Senast: Migo
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka