Varför inte skydd på bakbenen?

Sv: Varför inte skydd på bakbenen?

Fran en icke western manniska - om man nu har problem med skav fran skydd borde det da inte funka med vetwrap och paddar pa kotan?
Inom var sport (standardbreds men i detta fallet overvagande passgangare) hander det da och da att man har en hast som trampar igenom vilket kan resultera i smasar pa baksidan av kotan bak. Som regel mothjalper man detta genom att linda rejalt med vetwrap och i vissa fall ocksa med en cirkelformad felt pad lokalt precis pa tippen av bakkotan. Enbart i extremfall satter man pa faktiska boots i och med den extra vikten detta ger.

Nyfiken forfragan fran icke insatt.

Komma inte ihåg om jag sett non häst Utan ben skid bak i reining klass?
Az

Ursprungligen postat av _Erik_
Antar att du tänker på reiningklasser på de tävlingar där det också finns "dina klasser" och de klasserna har oftast och i såfall väldigt få som har väl bra stopp som kräver skydd, de flesta där stoppar knappt alls så de får ett "glid".

Tack för svaren alla, men jag har en liten "motfråga" här eller vad jag ska kalla det :D

Om man istället tänker på de ekipage som inte glider i stoppet, så brukar det ofta bli ett rätt så studdsigt och... klumpigt (?) stopp (talar endast av vad jag har sett hittills :)), där hästen sätter ner bakhovarna rätt hårt i underlaget. Borde inte detta då också påverka kotorna, och även senor, leder osv negativt? Och därmed ge större anledning till skydd :D Och nej, jag håller inte på att starta upp ett nytt revolutionerande slideskydd-märke som jag vill sälja in till er, jag är fortfarande bara nyfiken :D

Självklart sliter det på hästarna när de stoppar och speciellt när de stoppar inkorrekt (studsstopp). Visst kan skydd hjälpa för stabilitet, men det sliter i vilket fall....

Borde inte detta då också påverka kotorna, och även senor, leder osv negativt? Och därmed ge större anledning till skydd

Jag har lite svårt att följa dina resonemang. Hur menar du att dom olika skydden du nämner (Slideskydd/vanliga benskydd) skulle motverka denna negativa påverkan av kotor, senor, leder?

Hur skyddar t ex en linda och hur skall den vara lindad för att fungera så?

delvis kl*
Visst sliter ett dåligt stopp mycket på hästen. Men varför man har slide skydd är för att förhindra att hästen "bränner sig på underlaget" Om hästen går ner djupt så kommer kotorna nästan "i underlaget"(låter inte korrekt men vet inte hur jag ska förklara...)

Om du tänker att hästen sätter sig djupt huvudet pekar uppåt baken har vinklats ner så mkt det går hästens hovar in under och glid.... hästen går ner rätt bra i underlaget, då kommer kotorna ner i underlaget och kan bränna sig på detta.

Medans en dålig stopp (definitionsfråga men det som ger plus är en djupt jämt sitytande stopatt hästen tar i, inte att den glider långt), en dålig stopp är alltså motsatsen, hästen sätter sig dåligt eller inte alls, stela,spända, stumma framben . Kotorna kommer inte här att gå ner i underlaget på samma sätt och skyddet för brännskador är inte lika aktuellt, dock sliter ju detta mycket mer på hästens KROPP än en rätt utförd stop. Men denna typ av stopp skadar eller sliter mer på leder,senor,ligament och detta hjälper inte en skidboots för.

Som TDJ varit inne på kan man hellre isåfall linda för att ge lite stöd, dock ska man akta sig för att linda om man inte vet hur man skall göra.

Och viktigast av allt är väl att inse att inga skydd i världen kan kompensera bra ridning. ;)

Jag har hittills endast tävlat Reining på C- och D- nivå på olika hästar. Den ena har sliding-skydd eftersom hon sätter sig på rumpan och det har hänt att hon slidar (varmblodstravare så hon har väl inte allra lättast i världen för att sätta sig) och då finns skaderisk utan skydd. Tränar aldrig stopp utan bakskydd på henne. Har som bäst 2 placering på C-nivå på den hästen.

Den andra hästen är ej fjording som inte kan stoppa bra, har lekt på D-nivå med henne och inte sett något behov av bakbensskydd.

Däremot använder jag frambensskydd till båda med tanke på spinnen eftersom båda hästarna enligt välkänd tränare har bra teknik och mycket väl kan börja slå sig på benen.

På hästar som KAN stoppa och sätter sig, ser jag inget skäl till att INTE använda bakbensskydd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 210
Senast: Bison
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025