Varför inte skydd på bakbenen?

E

evalill

Först och främst, det här är ingen tråd som är meningen att urarta om man har olika åsikter, så var snälla allihop, både mot mig och andra! :laugh:

Min fråga är alltså:
Ibland när man ser reining så är det ganska vanligt att man har skydd på frambenen, men inte bak? Varför är det så här? Borde det inte vara viktigt att skydda bakbenen vid slidestop även under tävling? :)

Sv: Varför inte skydd på bakbenen?

Eh, ja?
Observera "ibland" och "ganska vanligt", den här frågan handlar om varför man ibland kan se det på tävlingar, inte att jag påstår att alla rider sina hästar utan skydd bak :)
Om man inte frågar får man inget veta!

Oj oj då...ursäkta att jag svarade då.

Min uppfattning är att man ofta har skydd även bak på reininghästar. Har man inte det är det väl av samma anledning som för alla andra, man anser väl inte att det behövs på just den hästen.

Verkar som du själv är inställd på att tråden ska urarta av någon anledning jag inte riktigt förstår. Skydd eller ej är väl upp till var och en, det är väl inget att tjafsa om? Varför tror du att tråden ska urarta??

Återigen, jag har inte samma erfarenhet som dig att det är vanligt att man bara skyddar fram men gör man det är det förmodligen för att man inte anser att hästen behöver det bak. Man sätter ju inte på skydd för att det är inne, utan för att man anser att det finns ett behov.

Ber om ursäkt, men jag uppfattade ditt inlägg som jag blev dumförklarad eller nåt :)

Och anledningen till att jag skrev att jag inte ville att tråden skulle urarta är just för att när det kommer till åsikter om varför man gör si och så och har olika uppfattningar så har jag känt det att det ofta blir dålig stämning. Jag är inte ute efter att tjafsa om skydd, det är väl klart att det är upp till var och en, men jag bara undrar. Kort sagt - jag är nyfiken.

Men jag ställer frågan lite annorlunda då, till alla:

Varför använder du/använder du inte skydd på bakbenen vid reining, och då tänker jag mest på det angående stoppen? Slideskydd/vanliga benskydd och hög/låg nivå spelar ingen roll.

För att kicka igång tråden lite så kan jag väl svara på mitt eget inlägg om hur jag skulle göra. Jag rider inte reining än, men vill gärna börja med det då det verkar kul! :)
På lite lägre nivå och så förstår jag att man kanske inte behöver skydd bak då man inte stoppar så hårt eller långt, men på högre nivå så borde man väl gå in för att göra lite "hårdare" och längre stoppar? :) och därmed kommer mina tankar på benskydd in.
Varför anser man då att man inte behöver några skydd? :)

Håller med Wranglan, jag har faktiskt aldrig sett en reiningräka utan skydd bak och om det nu finns de som rider utan så är det väl ett val ryttaren gjort att det kanske inte behövs.

F.ö tycker jag mig se att de flesta westernryttarna (inkl mig själv) som rider/tävlar i de mer "ansträngande" grenarna använder sig utav skydd på alla 4 benen.

*kl*

Jag har dock sett en hel del tävla utan skydd i reining, tyvärr... eller vad man ska säga. Jag har själv jobbat i större stall etc så man har sett en del vilket man vill eller inte....

Men oftast ger slide skydden grymma skav i karlederna så man är mycket noga med att ta av dem när de inte behövs. Varför en del väljer att kana med kotor i underlaget utan skydd vet ja inte, och det har blivit mycket bättre på senare år. Men än finns de.... Sen finns det hästar som hämmas av skydden på ett eller annat vis.. men sen om det är rätt eller inte att tävla en sån häst... ja det kan ju inte jag bestämma... :)

Frid :D

Som sagt, många använder skydd bak särskilt vid reining men om man inte gör det kan det ju finnas orsaker.
Tex har jag haft en häst som blev väldigt irriterad av skydd bak av någon anledning, han funkade bäst utan. Vet man att hästen är välbalanserad och stoppar rakt, inte slår på osv så kanske man inte känner att det är nödvändigt. Samtidigt kanske man har en häst som slår på sig fram i spinnen eller lätt får överben osv fram och då väljer att ha skydd framtill.

Det är ju ofta lite olika behov för skydd fram och bak. Fram kanske man vill hjälpa till och stödja i perioder eftersom frambenen ofta får ta mer stryk och belastning. Frambenen får lättare överben osv efter slag och särskilt i spinn kanske man behöver ha lite extra skydd för det.
Bak måste man kanske skydda extra över kotor och baksida om man har en häst som ex vis stoppar hårt eller som är rädd att sätta ner skankerna ordentligt.

Men har man en stark säker häst som stoppar rakt och stadigt samt inte är för "rädd om sig" så kanske man inte känner att man har behov av skydd. En del hästar regarerar tom negativt på skydden...

Nu rider jag inte reining själv, gjorde det för många år sedan på låg nivå.

Tack för svaret pralina! :)
Jag hade ingen aning om att slideskydden ger skav så lätt, så nu har jag lärt mig något nytt! :idea:
Jag ser hästar i reiningklasser utan skydd bak på varje tävling jag är, men jag kanske bara är på fel ställen där reining kanske inte är "the main thing", men ändå :)

Vi har alltid benskydd på vår Quarter vid träning/ tävling i reining , dessa används för att skydda hennes ben vid stoppen , enda anledningen , skydda benen. Men vi använder oss offtare av benlindor ev boots till då dessa är bekvämare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också sett att vissa rider utan och jag har inget bra svar på varför.

Jag rider alltid med skydd bak för att jag inte vill att hästen ska bränna sig på underlaget men säger inte att det är fel att inte använda skydd. Jag skulle inte rida utan.:)

kl*
Jag tror att på högre nivåer har man överlag skydd runt om (av något slag). Vissa hästar får lätt skav av skidbootsen (oftast om de har ljus känslig hud, sanden gör sitt till också viss sand ger lättare skav än annan).
Man kan också linda och se till så man lindar stadigt runt kotan för att slippa skaven.

Medans man på lägre nivå ofta "gör som proffsen gör". Man skyddar sina hästar fram för att inte slå på sig vid spin ( skidbootsen är ofta inte lika lätta att se att proffsen har), det är också vanligare och mer standard att man använder skydd fram.

Antar att du tänker på reiningklasser på de tävlingar där det också finns "dina klasser" och de klasserna har oftast och i såfall väldigt få som har väl bra stopp som kräver skydd, de flesta där stoppar knappt alls så de får ett "glid".

Jag själv använder iprincip aldrig skydd när jag rider överhuvudet taget. Nu rider inte jag bara reining (men delvis) på min häst, men varför jag inte använder det är pga. att min gubbe aldrig har slagit på sig överhuvudet taget under ridning så länge som jag haft honom. Dock slidear han inte han alls.skulle jag ha en som stoppar eller ens som jag tränar stopp med så skulle jag använda skidboots.
oj va rörigt det blev, hoppas ngt kan förklara en del iallafall...;)

Rörigt, nej bra förklarat;)
men Erik nu får du inte prata "dina klasser" alla AQHA klasser är våra klasser , ok här glider inte alla , men många och dem hästarna som glider går också offta lindade runt om eller med Proffesional choice skydd på sig runt om. Men nu pratar jag bara av mina erfarenheter som jag har hafft med våra träningar och dem tävlingshelger på Grevagården.

Rörigt, nej bra förklarat;)
men Erik nu får du inte prata "dina klasser" alla AQHA klasser är våra klasser , ok här glider inte alla , men många och dem hästarna som glider går också offta lindade runt om eller med Proffesional choice skydd på sig runt om.

skrev ett kl* i början, kanske lite otydligt. Menade till TS som oftast startar BR och PB. Reiningklasserna på tävlingar som också har PB BR har ofta inte stoppande ekipage.

och självklart är det stoppare i AQHA klasser.

skrev ett kl* i början, kanske lite otydligt. Menade till TS som oftast startar BR och PB. Reiningklasserna på tävlingar som också har PB BR har ofta inte stoppande ekipage.

och självklart är det stoppare i AQHA klasser.
phu , trodde först att du menade AQHA :eek: vad hade annars denna sport gjort med alla duktig reiners:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 210
Senast: Bison
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025