Varför inte hage?

Sv: Varför inte hage?

Jag läste, eller hörde någonstans att elit hingstar inte får gå ut för att deras kondition och styrka är så stor att det blir så himmla mycket kraft om de brallar iväg. Det är alltså lite skillnad på om en vanlig tävlingshäst brallar iväg i hagen och sträcker sig eller vad den nu gör och om en elit hingst gör det. Jag tyckte det lät ganska vettigt att tänka så.
Det var också någonting med att de inte var vana vid att hålla balansen utan ryttare (!) går det så långt är det lite tragiskt tycker jag...:(

Samtidigt så står de inte inne 23 timmar i box per dygn, de är ofta ute och leds av hästskötare och rids i skogen.:smirk:

Nej jag är inte för att hålla hästar inne i box hela tiden men det är kanske inte fullt så hemskt som djurplågeri. T.ex på Tullstorp är hinststallet utformat så att alla hingstar kan se vad som händer och vara med. De är inte så att de är avskärmade från omvärlden helt.
Jag kan ju inte tala för alla som håller hingstar heller...:confused:
 
Sv: Varför inte hage?

morrhoppa skrev:
Jag läste, eller hörde någonstans att elit hingstar inte får gå ut för att deras kondition och styrka är så stor att det blir så himmla mycket kraft om de brallar iväg. Det är alltså lite skillnad på om en vanlig tävlingshäst brallar iväg i hagen och sträcker sig eller vad den nu gör och om en elit hingst gör det. Jag tyckte det lät ganska vettigt att tänka så.
Det var också någonting med att de inte var vana vid att hålla balansen utan ryttare (!) går det så långt är det lite tragiskt tycker jag...:(

Samtidigt så står de inte inne 23 timmar i box per dygn, de är ofta ute och leds av hästskötare och rids i skogen.:smirk:

Nej jag är inte för att hålla hästar inne i box hela tiden men det är kanske inte fullt så hemskt som djurplågeri. T.ex på Tullstorp är hinststallet utformat så att alla hingstar kan se vad som händer och vara med. De är inte så att de är avskärmade från omvärlden helt.
Jag kan ju inte tala för alla som håller hingstar heller...:confused:
Skulle det vara en ursäkt att stallet är format på ett visst sätt eller vad?
 
Sv: Varför inte hage?

Varför skulle en elithingst sträcka sig mer/oftare än mina arabgaloppörer? I mina öron låter det urfånigt! Mina hästar (ink tävljnshästar och hingstar, som oxå tävlar) går ute minst 12 timmar per dag, i dagsläget har jag bara hingstar i stallet, de går tillsammans två och två, en grupp med unghästar, en grupp med två pojkar om 3-5 år. Inga problem, de lär sig redan vid ett tidigt stadie att gå tillsammans med andra, oavsett om det är valacker eller hingstar. Det har fungerat utmärkt hos mig än så länge.
De trivs tillsammans, äter, busar och myser.
ALLA hästar blir vad man gör dem till, kan tillägga att en av mina hingstar har betäckt, finns inte det minsta spår av det hos honom.
 
Sv: Varför inte hage?

det är inte säkert att hästarna sträcker sig oftare, men gör de det så kan det vara förrödande för deras karriär.
 
Sv: Varför inte hage?

squarepants skrev:
det är inte säkert att hästarna sträcker sig oftare, men gör de det så kan det vara förrödande för deras karriär.
Förrödande för deras KARRIÄR???? Om dom inte får gå i hage så tycker jag att det är förrödande för deras LIVSKVALLITE.
 
Sv: Varför inte hage?

BJÖRKIS skrev:
Varför skulle en elithingst sträcka sig mer/oftare än mina arabgaloppörer? I mina öron låter det urfånigt! Mina hästar (ink tävljnshästar och hingstar, som oxå tävlar) går ute minst 12 timmar per dag, i dagsläget har jag bara hingstar i stallet, de går tillsammans två och två, en grupp med unghästar, en grupp med två pojkar om 3-5 år. Inga problem, de lär sig redan vid ett tidigt stadie att gå tillsammans med andra, oavsett om det är valacker eller hingstar. Det har fungerat utmärkt hos mig än så länge.
De trivs tillsammans, äter, busar och myser.
ALLA hästar blir vad man gör dem till, kan tillägga att en av mina hingstar har betäckt, finns inte det minsta spår av det hos honom.
Våran arab har med betäckt. I sommras så gick han med en annan hingst som även han hade betäckt. Men man kanske bara kan ha ardenner och araber i hop med andra hästar.:p :confused:
 
Sv: Varför inte hage?

tro nu inte att jag är för att ha hästar inne eftersom jag vet att dte är väldigt lätt att folk tror det bara för att man har en åsikt..

Men som lektra sa många är födda i stall och uppväxta, min syster köpte en tysk eller holländare( kommer inte ihåg vilket) och denna ville verkligen inte vara i hagen, den hatade det, med eller utan sällskap, den trivdes i sin box.

De hästarna som är riktigt duktiga på tävlingsbanorna tror jag inte för fem öre skulle gå så bra som de gör om de inte hade trivts.. Vi tar min c-ponny som exempel..

Köpte som 6 åring, hingst, gått med tre andra hingstar på lösdrift hela tiden och var aldrig hanterad, han tillgång till ett stall att gå in i. När vi köpte han så var vi oroliga för hur han skulle reagera på att komma in i box, de hade vi inte behövt... För från och med den dagen som han kom in i sin box så avgudade han sin box, första veckorna ville han inte alls gå ut och när vi väl fått ut honom ville han in igen, stormtrivdes i boxen. ( detta var 2000) Han fortsattes att utbildas och tillhörde sedan en av sveriges bästa ponnyer 03-05. 04 åkte han ut på annons och efter ett antal spekulanter så tänkte jag att jag ställer av han och ger han lite vila.. Jo eller hur, jag har aldrig sett han så olycklig, han ville inte gå i hagen stod o hängde i boxen, och var allmänt tjurig o sur. Det var bara att sätta igång han igen o ut o tävla och då blev han jättelycklig!

Denna häst älskade mest på denna jorden att tävla och sin box. Han ville max vara ute 4 h om dagen, var det kallt ville han bara ut o vända och sen in igen.

Det är väldigt olika från häst till häst och jag tycker man ska se till individen inte till vad alla ska göra!!

min åikt är kort o gott att alla hästar borde vara ute varje dag, men de som inte trivs med att vara ute hela dagarna ska inte heller behöva det, precis som att de som inte vill bli intagna efter bara 1 h inte heller ska behöva det!
 
Sv: Varför inte hage?

:bow: :bow:

min ponny var likadan,enda gången han tyckte om att gå utomhus de va på sommare och om det var varmt,annasr ville han helst stå i sin box....han blev uttvingad på fm iaf (om det inte regnade)

Däremot hästen jag har nu vill vara ute hela dagen oavsett väder,då får han vara det
 
Sv: Varför inte hage?

Håller helt med. Min är likadan, står bara och tjurar om det är dåligt väder...

Likadant med det här att vissa inte går med andra hästar. Det är ju individuellt från häst till häst om de kan gå med en annan eller inte. Har träffat ett antal valacker och ston som inte kunnat gå med andra hästar av olika anledningar, det gäller inte bara hingstar.
 
Sv: Varför inte hage?

Håller med.

Dessutom så blir det ju så att ju mer noggrann man är med att stänga in sin hingst desto svårare blir det att släppa ut honom utan risk för skador ifall man vill "återanpassa" honom.

De bästa vore om folk inte vore så snabba med att isolera dem.

De hingstar som betäcker i lösdrift är ju oftas snällare än den lugnaste valack.
 
Sv: Varför inte hage?

Håller verkligen med om att häsatr blir vad man gör de till..Men akn också säga att min hingst gått med en valack innan han började betäcka men tyvärr funkade det inte efetr han börjat:(..

Tydligen inte all som gör det har jag hört..

Men sedan evt jag även arabhingstar som går med en valack när de har betäckt beror mycket på hur hingsten är med..

Men men:)
 
Sv: Varför inte hage?

Kan även tillägga att min hingst faktiskt stäckte sig när han sprang och fjollade i hagen när det var slask..Men då fick jag ta det liksom..Vill hellre ha en häst som är lycklig och får vara ute än en som inte får vara ute och är olycklig för det..Sen just för tillfället är han bara ute halva dagarna och det trivs han med..han tycker det är sknt att avra i boxen och bara stå och sova lite med:) Men ute tycker jag alla hinsgatr ska få vara:)
 
Sv: Varför inte hage?

En sak jag har märkt är att folk som säger att "min häst älskar att vara inne" har ofta riktiga skithagar. Självklart vill hästen hellre stå inomhus och tugga hö istället för en liten lerig okuperad hage utan mat.
Ne, har man fina hagar med möjlighet att söka skydd vid dålig väder och fri tillgång på hö så vill hästarna inte gå in istället för det finns inga hästar som älskar att vara inne,utan det är hästar som bara har två dåliga alternativ att välja mellan.
 
Sv: Varför inte hage?

Tofflan skrev:
En sak jag har märkt är att folk som säger att "min häst älskar att vara inne" har ofta riktiga skithagar. Självklart vill hästen hellre stå inomhus och tugga hö istället för en liten lerig okuperad hage utan mat.
Ne, har man fina hagar med möjlighet att söka skydd vid dålig väder och fri tillgång på hö så vill hästarna inte gå in istället för det finns inga hästar som älskar att vara inne,utan det är hästar som bara har två dåliga alternativ att välja mellan.
:bow: :bow:
 
Sv: Varför inte hage?

min ponny hade stor fin hage och skydd men han ville in ändå,hästen jag har nu hade du kunnat sätta i en fyrkant han hade likaväl hellre varit ute..
 
Sv: Varför inte hage?

Jag tror inte tofflan menade precis dig utan i största allmänhet.

Men bevisa på du :D
 
Sv: Varför inte hage?

skithagar? avgör själva!!

2046363.jpg


2046365.jpg


2046368.jpg


2046369.jpg


2046370.jpg


402727.jpg
 
Sv: Varför inte hage?

kanske inte men stör mig på folk som inte kan acceptera att hästar är olika, och jag kan lova, första tiden fick vi verkligen dra min c-ponny ut ur stallet och när vi väl fått ut honom sprang han två varv o sen ville han in direkt igen..
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 153
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp