Varför inte hage?

Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Jag håller faktiskt inte med...

En häst som inte får gå i hage, då blir ju ridningen dagens höjdpunkt.

Det blir skit kul att bli riden, är inte det logiskt?

Men sen kan man ju diskutera hästens fysika hälsa i längden för att vara inne. Senor osv.:smirk:


Man kan ju inte tvinga sin häst att ha en rolig ridtur
 
Sv: Varför inte hage?

åke skrev:
Våran arab har med betäckt. I sommras så gick han med en annan hingst som även han hade betäckt. Men man kanske bara kan ha ardenner och araber i hop med andra hästar.:p :confused:
Nej då;) även welshar sekt B och sekt C kan man ha ihop efter det att de har betäckt. :p Däremot så blev helbröderna osams efter att lillebror hade fått betäcka men inte storebror så de pucklade på varandra (11 resp 7 år gamla, alltid gått ihop) så resten av sommaren gick de i hagarna brevid varandra istället.
 
Sv: Varför inte hage?

Jag menar om du står inne hela dagen och sedan tar någon ut dig så du får röra på dig... blir inte du glad då?? :eek:
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Jag menar om du står inne hela dagen och sedan tar någon ut dig så du får röra på dig... blir inte du glad då?? :eek:

Men hästen blir ju glad bara för att den har blivit "tvingad" att stå inne. Det är bevisat att hästar mår mycket bättre om den får va en häst, det låter ju så logiskt det kan bli också!
 
Sv: Varför inte hage?

Hästarna vet ju inget annat eftersom de aldrig har fått gå ute. De gillar det inte
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Hästarna vet ju inget annat eftersom de aldrig har fått gå ute. De gillar det inte


Men det är ju helt fel att behandla sin bästa vän på ett sånt vis eller hur?????
 
Sv: Varför inte hage?

Jag har en arabhingst hemma på vår gård, han går på lösdrift dygnet runt i en kuperad skogs hage. I hagen två meter bredvid går det ston som också är ute dygnet runt. Inga problem alls. Jag är inte rädd att han ska rymma bara för att han är hingst. De ska behandlas som djur, inte som porslins dockor.
 
Sv: Varför inte hage?

Jag skulle inte vilja ha det så oavsett priset på hästen (benskydd skulle väll åka på) men det finns dom som är lite för rädda om sin miljonhästar
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Jag skulle inte vilja ha det så oavsett priset på hästen (benskydd skulle väll åka på) men det finns dom som är lite för rädda om sin miljonhästar


Men oavsett priset så är ändå en häst en levande varelse som ska behandlas på rätt sätt!! -------> SOM EN HÄST
 
Sv: Varför inte hage?

Ingen kan säga vad som är rätt och fel eftersom alla har brister. När en häst får leva som en häst borda man släppa alla hästar, det är först då de har ett riktigt hästliv.

Jag vet inte vad du vill komma??

Dagens häst är: ett redskap, en vän, ett husdjur. Så det är inte naturligt för hästar att ha sadel osv ursprungligen MEN dagens hästar är framavlade så att de ska bära en människa på skonsammast sätt och för att klara av den mat vi ger dem, och för att hovarna regelbundet blir verkade/skodda, och för att stå i en hage på 100Kvm osv. VI har en ny generation häst. Jag tror inte att dagens hästar skulle må bra om vi släppte ut dem på stäppen, de skulle inte hålla, hovarna skulle sprick och hästen skulle inte kunna gå efter föda eller vatten, mineralbrist osv.
 
Sv: Varför inte hage?

Det galler aven nar man rider! Skulle ut pa en ang, hasten vagade inte kliva ut i graset!!! Holl pa som en hast som inte vill ga i vatten! Tillslut, med draghjalp av en annan hast framfor vagade han! Sen var det inga problem! Men jag blev lite forvanad som ryttare:rofl:
Svar till mkt tidigare inlagg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför inte hage?

Venezuelas skrev:
Alla hästar löper risk att skadas i naturen, det är som du sa, smällar man får ta..

Ja! Ut med hingstarna! :mad:




Ut med alla hästar!!:mad:
 
Sv: Varför inte hage?

Tycker oxa alla hastar ska fa vara ute sa mkt som mojligt

Maria/som har sin pa losdrift
 
Sv: Varför inte hage?

Jag tkr oxå det är synd...
Ett STO i vårt stall (privatägd) är nästan aldrig ute,
för att hon lätt blir skadad, men jag tkr endå det e väldigt fel... :mad:
 
Sv: Varför inte hage?

De med för lite kunskap om hur hästen fungerar är ofta de som har hästar med skador :mad: usch och fy
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Ingen kan säga vad som är rätt och fel eftersom alla har brister. När en häst får leva som en häst borda man släppa alla hästar, det är först då de har ett riktigt hästliv.

Jag vet inte vad du vill komma??

Dagens häst är: ett redskap, en vän, ett husdjur. Så det är inte naturligt för hästar att ha sadel osv ursprungligen MEN dagens hästar är framavlade så att de ska bära en människa på skonsammast sätt och för att klara av den mat vi ger dem, och för att hovarna regelbundet blir verkade/skodda, och för att stå i en hage på 100Kvm osv. VI har en ny generation häst. Jag tror inte att dagens hästar skulle må bra om vi släppte ut dem på stäppen, de skulle inte hålla, hovarna skulle sprick och hästen skulle inte kunna gå efter föda eller vatten, mineralbrist osv.

Jamen om hästen står ute så mkt som möjligt i en stooooooooor hage så kommer den ju att få komma så nära hästlivet som möjligt!!!! Och hovarna beror på HUR vi männskor tar hand om hovarna ska du veta!!!
>För att en häst ska må bra hos oss (människan( ska den bli behnadlad på rätt sätt!
 
Sv: Varför inte hage?

Menar du att alla hästar ska få ett så hästigt liv som är möjligt? men då menar du inte att de som inte har så stor mark endast med hage på 50Kvm ska utnyttja så mycket mark som det går... Alltså använde det man har :)

De är klart men tävlingshästar får mer alternativ utevistelse:idea:
 
Sv: Varför inte hage?

ville bara påpeka att mitt inlägg försvann för att jag skrev att flyinge inte behandlar sina hästar perfekt, och gav exempel :P
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Menar du att alla hästar ska få ett så hästigt liv som är möjligt? men då menar du inte att de som inte har så stor mark endast med hage på 50Kvm ska utnyttja så mycket mark som det går... Alltså använde det man har :)

De är klart men tävlingshästar får mer alternativ utevistelse:idea:


På dig låter det som att dagens hästar är robotar!! gahhh
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 153
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp